Een kat en beroerte?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bmamavan2

Een kat en beroerte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 14:13

Wij hebben een poes van bijna 15.
We hebben haar in huis genomen toen ze een jaar was, en mijn vader ging verhuizen.
Het zou tijdelijk zijn want wij zijn geen echte kattenmensen maar helaas overleed mijn vader kort nadat we haar in huis hadden genomen en is ze dus gebleven als "erfenisje".
Het is altijd een heel eenzelvige kat geweest die je meer niet, dan wel zag.

Ze is nooit gek geweest op honden, andere katten en zelfs het konijn vindt ze eigenlijk maar eng.
Toen we 6 jaar gelden dan ook een hond namen heeft ze zich de eerste 4 jaar bijna niet meer laten zien, in ieder geval beneden niet.
De laatste 2 jaar ging dat weer wat beter, en moeiden de hond zich niet met de kat en andersom niet.
In januari hebben we een tijdelijke opvanghond in huis genomen die helaas erg fel op katten was. Ze is daarna helaas erg in de stress geschoten en tot overmaat van ramp heeft hij haar ook nog eens flink opgejaagd.

Nu liep ze al enige tijd wat strammer maar sinds de opvanghond is het wel veel erger geworden. Ze is van achter erg ingevallen, loopt achter wijdbeens, raakt snel haar evenwicht kwijt en je hoort haar echt lopen (een "pok pok" geluid). Nu zit ze veel boven, daar staan haar mandjes, kattenbak en eten.
Ze gaat nog maar weinig naar buiten aangezien ze de sprong op de schutting niet meer haalt.

Ben vorige week naar de dieernarts geweest. Haar hartje was nog goed en buiten haar gewicht en ingevallen buik, zag ze er nog best goed uit. Wel moest ze wat meer drinken omdat hij wat harde ontlasting voelde en ze iets uitgedroogd leek. Verder wilde hij er niet veel aan sleutelen omdat het al een oude kat was.
Ik heb alleen dieetvoer voor de nieren meegkregen dat ze niet eens lust.

Voor ik nu weer terug ga naar hem wil ik graag hier advies inwinnen. Misschien herkent iemand de symptomen (ingevallen achterkant, wijdbeens lopen, omvallen, duidelijk horen lopen). Misschien heeft iemand nog tips of adviezen wat ik verder voor haar zou kunnen doen?
O ja soms lijkt ze te vergeten dat ze een kattenbak heeft en poept/plast ergens waar het niet hoort.

Ze eet brokjes voor een kat met blaasproblemen en ze krijgt twee keer per dag een bakje rauw vlees of een blikje mousse, meestal aangelengd met een beetje water zodat ze extra vocht binnenkrijgt.

Voor hond en paard weet ik meestal wel wat ik eventueel kan bijgeven aan supllementen, bij een kat is dat wat lastiger.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 14:32

Wat een rot situatie voor jullie! Al in de eerste plaats dat je een kat kreeg waar jullie eigenlijk al niet op zaten te wachten.

Als ik je verhaal zo lees, is veel ouderdom. Heel veel katten die richting het einde gaan lopen er zo bij zoals jij beschrijft. Het verbaasd met dan ook niet heel erg dat de dierenarts niet intensief gaat behandelen omdat dat waarschijnlijk voor jullie maar ook voor haar gewoon niet loont. (Voor jullie financieel en voor haar, haar lijden verlengen)

Wat je nu al doet klinkt goed, je houdt de opname van eten maar ook van vocht in de gaten en stuurt dat waar nodig bij. Speciaal dieetvoer etc, is vaak een wassen neus. Als jij zorgt dat het eten wat ze eet van goede kwaliteit is, is dat in mijn opinie, het beste wat je voor haar nu nog kan doen. Dat ze zo nu en dan haar behoefte naast de bak doet is waarschijnlijk ook ouderdom en een gevolg van dat ze het niet meer zo lang op kan houden en te laat bij de bak is.

Het lijkt erop dat ze niet meer heel lang te leven heeft, katten zijn een kei in het verbergen van ongemak en pijn. Om die reden zou ik inslapen, als de symptomen verergeren, als optie overwegen. Ze heeft een mooie leeftijd dus als je daarmee het lijden stopt, zou dat mijn keuze zijn.

Sterkte met het verdere verloop.