Tandsteen oudere kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cherdenise

Tandsteen oudere kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 16:06

Hallo,

Wij zitten met een dilemma en zouden graag input willen, het zit zo; wij hebben sinds 2 jaar een opvang raskat van 13 jaar.
Welke ontstoken tandvlees had, hiervoor heeft ze medicatie gekregen en hiermee is het voldoende opgeknapt.
De dierenarts gaf aan dat eigenlijk het tandsteen er af moet, echter was dit wel een risico. Ze is al oudere omdat ze een raskat is, deze verouderen blijkbaar sneller dan een HTK kat.
Nu zijn we aan het twijfelen. We moeten eerst een bloedtest laten doen om de nierwaarde te laten bepalen. Dan zou ze een roesje krijgen en kan het tandsteen verwijderd worden, echter is dit wel een aanslag op haar lichaam of we kunnen het zo laten. De DA zegt dat we zelf die keuze moeten maken, maar we vinden het moeilijk.
Ze is gezond maar slaapt ze wel veel maar de tijden dat ze wakker is, is ze alert en speelt ze ook nog veel. Meer dan de andere kat :)

Alle inbreng is welkom.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 16:23

Net als bij mensen kan het tandsteen bacterieen herbergen waar je ontstekingen van aan je hart kunt krijgen. Je kunt wachten tot dat een kies gaat rotten, wat de kans op ontstekingen en abcessen in de kaak groter maakt. Of je laat het weghalen. Mijn HTK katten gingen vanaf een jaar of 7 regelmatig naar de da om het tandsteen te laten verwijderen. Een van mijn raskatten van 6 gaat binnenkort ook voor het eerst naar de tandarts. Heeft meer te maken met het feit dat ze steeds aan maar 1 kant van haar bek eet waardoor aan de andere kant veel tandsteen ontstaat. Ik geloof er niets van dat het zijn van raskat zorgt voor een snellere veroudering. Mijn HTK katten zijn gemiddeld 16 jaar oud geworden. Ik zou het er toch op wagen.

lisem94

Re: Tandsteen oudere kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 16:33

Ik denk dat je weinig andere keuze hebt, zoals Diane65 ook al aangeeft. Tandsteen kan van kwaad tot erger gaan in no time. Nu is het nog relatief simpel te verwijderen onder een roesje. Dadelijk komt er een punt dan gaat de boel inderdaad rotten, kat eet niet meer, alleen maar meer gedoe.

Mensen in mijn omgeving laten regelmatig "oudere dieren" helpen aan hun tandsteen omdat het gewoon echt een must is. Je kan het niet niet doen.

Verder raskatten verouderen sneller? Onzin ;) Je kan altijd pech hebben doordat de bloedlijnen minder zijn maar goed dat geldt evengoed voor HTK katten.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 16:59

als ze erg makkelijk is kun je vaak zelf al een hoop weghalen maar dan moet het nog niet te erg zijn. Ik leerde mijn kat altijd dat ik regelmatig aan dr bekkie zat, zo kon ik een hoop voorkomen. Ook bepaalde brokjes helpen goed en geen/weinig nat voer geven.
Als de dierenarts vind dat het onder een roesje nodig is, zou ik het wel doen.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 08:41

DA vertellende dat, kan me er wel iets bij voorstellen aangezien kruisingen eigenlijk altijd wel ouder worden. Maar is geen feit natuurlijk.
Bedankt voor de input! Binnenkort afspraak maken voor de bloedtest