Kattenluik in portiekwoning

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ECM

Kattenluik in portiekwoning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 09:14

Hee bokkers!

Ik had een klein vraagje omtrent het plaatsen van een kattenluikje. Ik ga in juli verhuizen naar een leuk appartementje op de tweede verdieping waarvan de voordeur aan een open portiek zit(zeg ik dat zo goed haha?). Het is een koopwoning dus geen huur. Nu neem ik mijn lieve katje mee en ik zou toch graag willen dat ze naar buiten komt. Ik wil dus graag een kattenluikje oid in mijn voordeur laten zetten, maar mag dat zomaar? En mag de kat daar dan ook zomaar doorheen? Omdat je het portiek natuurlijk wel deelt met meerdere mensen. Mijn ouders begonnen hier gister opeens over en ik dacht, ik vraag het even na en check even of er misschien bokkers zijn die dat ook zo hebben? Dus bij deze!

:*

Goof

Re: Kattenluik in portiekwoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:17

Kan je kat vanuit het portiek ook naar buiten dan? Zo niet heeft het geen enkel voordeel natuurlijk.
Zo wel zou ik zeggen dat het jouw huis en jouw deur is en dat je daar best een gat in mag maken :+

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:21

Je eigen voordeur mag het natuurlijk wel in maar in de gezamenlijke portiekdeur (als die er is) niet.
Dat zou je moeten overleggen met de VVE.

Andere oplossing die je vaak ziet bij flats: kattenluik in de deur naar het balkon en dan een kattentrapje naar beneden (mits je hiermee natuurlijk niemand hindert)

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:24

Zolang je kat zich gedraagt en je buren nergens last van hebben, zal het geen probleem zijn. Misschien is het wel netjes vooraf even te melden wat je van plan bent zodat daar, mocht er behoefte aan zijn, afspraken over gemaakt kunnen worden. Bied eventueel aan dat jij regelmatig het portiek schoonmaakt (haar, modderpootjes op de ruiten). Verder idd jouw huis, jouw deur, lekker doen!

Edit: zo'n trapje naar het balkon werkt ook prima! Dat hebben wij zelf en een aantal buren. Buurtkatten komen wel regelmatig bij elkaar op het balkon dus als je geen indringers wil, zou ik (ook aan het portiek trouwens) kijken naar een luikje op chip.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:34

Als het een gemeenschappelijke deur is, heb je altijd toestemming nodig van alle eigenaren, ik zou je ook aanraden als ze allemaal toestemming geven, dit op papier te zette.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:20

Is het huur? Koop dan een nieuwe eigen voordeur en zet daar een kattenluik in en bewaar de originele voordeur

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:34

lifaya schreef:
Is het huur? Koop dan een nieuwe eigen voordeur en zet daar een kattenluik in en bewaar de originele voordeur

ECM schreef:
Het is een koopwoning dus geen huur.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:39

Buiten dat ik me afvraag of je medebewoners zoblij zijn met een loslopende kat in het portiek,vraag ik me ook af of je voordeur wel zo inbraak veilig is.
Kan de kat niet op het balkon?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:46

Overheen gelezen ;) In dat geval eventueel vragen aan de buren of zij dit een probleem vinden. Voor hetzelfde geld heb je buren met een hond die katten op eet of kinderen die spaansbenauwed zijn voor katten. Ik noem maar iets... Of juist weer heel allergisch...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:55

ik zou ook eerder kiezen voor een uitgang via je balkon/tuin
Vooreerst is het voor inbrekers zo wel héél gemakkelijk
daarnaast komt kattenbeest wss direct op straat terecht, of wel regelmatig in contact met andere mensen. Als er toevallig iemand passeert met een hond, of iemand die ze wegjaagt/schuw maakt zit er kans in dat ze niet meer binnen durft te komen.

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 13:17

Dat is inderdaad wel een hele goede tip zo'n kattentrapje! Ik ga even kijken naar de mogelijkheden en de inbraakbestendigheid bij deze oplossing!

Bedankt voor jullie hulp! Ik weet voorlopig even genoeg!