Mag je een pup verschillende soorten voer afwisselen?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Mag je een pup verschillende soorten voer afwisselen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 07:11

Hallo allemaal,

Sinds januari zijn wij de trotse bezitters van 2 Prazsky Krysarik pups. Fee is nu 5 maanden oud en Enky 6.
Ze krijgen brok gevoerd, met hieronder wat vlees gemengd. Ze zijn hun voer echter vlug beu :-(. Ik vroeg me af of je 2 soorten brok mag afwisselen, bvb Select Gold Sensitive en Tast of the Wild puppy? Of is dit slecht voor de darmen?
Qua vlees krijgen ze kip, zalm of een blikje "Moments " (als ik de verpakking mag geloven is dit bijna vnl vlees).

Enige tips voor mij? Alvast bedankt!

primera

Re: Mag je een pup verschillende soorten voer afwisselen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 07:20

Een leraar dierverzorging zei vroeger juist dat je brok moest mengen als ze pup waren. Mijn hond was als pup een vreselijk kieskeurig hondje, als je dacht dat je eindelijk brok gevonden had wat hij at, dan at hij het de dag erop niet meer. Dus ik heb echt verschillende soorten brok gevoerd en vlees ernaast. Nu heeft hij daar nooit last van gehad, dus ik zou zeggen gewoon doen. Zolang ze er geen last van krijgen kan het echt geen kwaad.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 07:24

Ok bedankt! Wat jij beschrijft is exact wat ik ervaar :-)!

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 07:42

Ik denk dat het voor die kieskeurige hondjes inderdaad goed is om wat afwisseling te kennen. Elke dag iets anders is niet erg, last van de darmen krijgen ze eerder als er een plotselinge verandering in het voer zit na een langere periode hetzelfde (bijvoorbeeld van alleen brok naar alleen vlees).

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 07:47

Dus als ik bvb een paar dagen het ene merk geef en daarna het andere is niet zo erg?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:23

Als ze dat gewend zijn lijkt me dat geen probleem hoor.
Onze pup van 9 maanden krijgt standaard gewoon brok en dan 1x in de week vlees. Dit geeft ook geen problemen en we zien daarna geen diarree oid. We hebben het vlees wel eerst rustig opgebouwd en nu dus 1x in de week een dag vlees. Ik zou als ik jou was de soorten voer dus opbouwen en als hij het eenmaal gewend is kan je best na een paar dagen wisselen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:30

Ik heb begrepen dat vers vlees en brokken samen mengen, niet raadzaam zou zijn. Dit ivm een heel andere vertering, vertelde de fokker mij. Zij adviseerde om het zoals EB te doen, dus bijvoorbeeld 5 dagen brok en 2 dagen vers vlees. Heb je al eens geprobeerd om ze helemaal vers te geven? Ik geef zelf Smuldier, dat heb je in verschillende smaken zoals Kip, Pens, Vlees compleet en dat wissel ik af. Gewoon verkrijgbaar in diepvries van supermarkt.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 08:52

Neen volledig vers heb ik nog niet geprobeerd. Maar ik ben van België en ik vind de keuze hier nogal beperkt. Ook is het meestal vrij groot verpakt en ik heb maar heel kleine hondjes. ..

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 09:02

Zolang je geen gebakken brokken gaat afwisselen of mengen met geperste brokken zie ik geen probleem, mits je hond de afwisseling gewent is.

Bij mijn hond hoef ik niet te gaan wisselen want dan kan ik zeker weten de volgende dag diarree en kots gaan ruimen :r

Grote verpakkingen vers vlees is op zich geen probleem met kleine hondjes.
Mij hond weegt ook maar 11 kg.
ik haal pakjes van 500 gr of een kilo.
Laat die even een uurtje op het aanrecht liggen of heel kort onder de warme kraan.
Dan kan je de pakjes vlees in porties verdelen (groot scherp mes) en stop je de losse stukjes in een diepvrieszak in de vriezer
Zo kan je steeds een stukje laten ontdooien.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 09:37

In volwassenen toestand gaan mijn hondjes maar 2,5 kg wegen :oo ... hoe weet ik het verschil tussen een gebakken en een geperste brok?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:00

Je neemt een vrij onbekend ras,en weet dan zo weinig over voeding?Het zijn in mijn ogen vrij fragile hondjes ik zou eerlijk gezegd contact met je fokker opnemen die weet vast wel hoe je er mee om moet gaan.Je moet ook rekening houden dat in hondjes van die een volwassen gewicht van 2,5 kg hebben ook maar heel weinig aan voeding in gaat.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:08

Het verschil kan de dierenwinkel je wel vertellen.
Geperste brokjes zien er MEESTAL uit als staafjes ( zoals paardenbrok) gebakken brokken zijn rond.
Gebakken drijft in een glas water en geperst zinkt naar de bodem, dus kan je zelf testen

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:19

Smuldier zijn bakje van 400 gram. Weet niet of het in België verkrijgbaar is.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 10:23

Thanks voor de tip!
Smuldier heb ik hier nog niet gevonden, maar zal er extra op Letten!
Vanzelfsprekend gaat er in kleine hondjes weinig voer ja...

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:26

Je zou ook binnen een merk kunnen afwisselen. Taste of the wild heeft bijv meerdere smaken, volgens mij ook van de puppy variant.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:31

Dat zou ik ook eerder doen. Zou me sowieso niet zo druk maken. Als ze honger hebben eten ze heus wel, tenzij ze iets mankeren natuurlijk. Risico is nu wel dat je er juist nog lastigere eters van maakt. Honden zijn niet zo snel te mager, eerder snel te dik!

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 10:42

Yep dat zou ik idd ook nog kunnen doen.
De opmerking hierboven dat ik "zo weinig over voeding?!" Zou weten vind ik -no offence - nogal kort door de bocht.
In België is het toch op de meeste plaatsen rondom mij, nog altijd Eukanuba, Hills of RC wat de klok slaat. Maar dat is langzaam aan het veranderen.
En wat betreft "fragiele hondjes " tja elk ras heeft zo wel voor- en nadelen. Ik heb ook nog een cocker en een kruising Chiuahua en daar kunnen ongetwijfeld ook opmerkingen over gemaakt worden, maar daar gaat dit topic niet over.

Toch bedankt voor je inbreng.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:48

Hier deed ik het bij mijn nesten (2x gefokt) zelfs bewust, zoveel mogelijk verschillende soorten brok en ook vers vlees voeren. Er stond voor de pups altijd een bak brok klaar en daarin zaten vaak wel 5-8 soorten/merken brok. Puur om te zorgen dat ze er juist aan gingen wennen.
Zelf heb ik nu nog 1 uit het eerste nest, ruim 1,5 jaar oud nu en die eet letterlijk alles wat hij voorgeschoteld krijgt, maar wel met mate, dus hij eet naar behoefte.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:57

Ik doe dat bewust niet...
Waarom? Als mijn honden ergens goed op staan en blijven staan ga ik niets veranderen.
Ik heb hier 1 hond zitten die als ik zou afwisselen ofwel telkens maag-darmklachten heeft of nadien zo kieskeurig word en dan nog moeilijker gaat eten.
Maar ik geef ook geen vers vlees, brokken waar ze het mee moeten doen.
Ik heb in het verleden zodanig geëxperimenteerd met voeding dat ik zag dat mijn honden daar niet gelukkig van werden.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:00

Maar is dat enigzins ergens wetenschappelijke onderbouwd Leonoor? Of is dat een eigen interpretatie? Ik vraag me af of dat de darmen wel ten goede komt op zo'n jonge leeftijd namelijk.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:05

DatBenIkNou schreef:
Maar is dat enigzins ergens wetenschappelijke onderbouwd Leonoor? Of is dat een eigen interpretatie? Ik vraag me af of dat de darmen wel ten goede komt op zo'n jonge leeftijd namelijk.

Eigen interpretatie, dat geef ik grif toe. Maar ik deed het bij de bengalen die ik gefokt heb (nest of 30 in totaal wel) ook altijd. Wel vanaf een week of 6, als ze dus al wat ouder en stabieler zijn ook qua eten.
Heb er zelf gewoon goede ervaringen mee, geloof niet dat 1 van de pups darmklachten oid heeft.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 11:09

Mijn pups zijn kerngezond, hebben goede ontlasting en glimmen gelijk een spiegel. Maar ze zijn hun voer snel moe lijkt me...
Bij nader inzien maak ik er op deze manier misschien juist nog meer kieskeurige etertjes van... zo had ik het nog niet bekeken. .. maar inderdaad als hun bakje niet meteen leeg gegeten wordt vind ik dat niet leuk...

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:20

Onze oudste hond (nu 4) was een hele slechte eter als pup/jonge hond. Sloeg maaltijden of soms hele dagen over, of at maar de helft van zijn bak leeg (nou stond ie ook op flinke hoeveelheden, actieve hond). Als we wisselden ging het een week redelijk en dan ging het weer van voren af aan.
Uiteindelijk op aanraden van de trainer een brok gaan geven die hoger in voedingsstoffen zat zodat ie minder nodig had, en geprobeerd ons er maar niet meer druk om te maken. Volgens de trainer hoefden we ons geen zorgen te maken zolang ie goed in zijn vacht zat, genoeg energie had en de ontlasting normaal bleef, want een hond pakt wel wat ie nodig heeft.
Hij is pas beter gaan eten nadat ie gecastreerd is toen ie ruim 2 was, en nog steeds eet ie bijv bij de oppas slecht/niet. Hij is een heel tijd erg schraal geweest, maar hij is keurig uitgegroeid en ook niet ziek geweest.

T zal misschien niet voor elke hond gelden, maar ik zou me in ieder geval niet meteen zorgen maken als de bak niet altijd leeg is.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:25

Ook ervaring met zeer kieskeurige eters. De ergste is inmiddels 11 (ze leeft dus nog steeds, ondanks haar slechte eten :+ ) en was ook elke keer haar brokken na een paar dagen zat. Uiteindelijk zijn we gestopt met voer wisselen en gewoon op één soort brokken gebleven die ze het lekkerst leek te vinden. Ze at toen een poosje slecht, maar uiteindelijk krijgen ze toch honger en eten ze wel. De bak gelijk in één keer leeg zal ze nooit doen, en meerdere exemplaren die ik ken doen dat niet, maar dat is ook helemaal niet erg.

Sommigen raden dan aan om het eten zelf na een half uur bijv. weg te halen. Dat kan, maar wij hebben er toen voor gekozen dat de brokken gewoon de hele dag staan en ze kiest zelf wanneer ze het opeet. Wat beter is zal verschillen per hond.

Ze is nooit dik geweest, soms zelfs iets te mager maar we hebben ons laten vertellen door de DA dat dat niet zo heel erg is, beter zelfs dan een te dikke hond.

In principe verwen je je hondjes inderdaad door elke keer voer af te wisselen, en je bent nooit klaar want alles worden ze op den duur zat :')

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 13:27

ivm vers: Naturis heeft worstjes van 150gr

en afwisseling hoeft niet slecht te zijn, imo is goed eten net iets belangrijker dan wat ze eten...
Ik heb zelf een heel slechte eter gehad (was wel mede door alelrgieën en intolleranties), maar met een schrale pup voel je je pas een slechte baas, ook al weet je dat je alles doet/probeert.