Bisou en haar schapen avonturen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Bisou en haar schapen avonturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 19:44

Afgelopen donderdag reisden bisou en ik af naar het Franse valpuiseaux, een klein dorpje 50 km ten zuiden van Parijs voor herding trial traditional style (hoedende hondenrassen) er deden 70 honden mee over 3 dagen en 4 niveaus. Verschillende rassen als o.a tervurense herders, Catalaanse herders, een bobtail, briards, shelties, Pyreneese herders, Hollandse herders en beaucerons kwamen aan de start. Wij gingen op voor onze hwt (herding working test) welke we in april in groede zeeland gedaan hebben maar daar niet gehaald hadden. Als 12e startten we op vrijdag, we liepen met een groepje van Ong 15 solognotes. Voor een hoedende hond geen grote groep. Ik wilde het uitperken doen als bisou buiten de pen zat maar de schapen waren niet onder de indruk van mijn Beauceron en heb daar toch gekozen haar de pen in te laten lopen en achter te blijven staan/zitten. Van daaruit liepen de schaapjes netjes mee, een parcourtje lopen waar bisou oa voor de kudde moest komen om ze te stoppen op een aangegeven punt, hier word een denkbeeldige weg gemaakt en als je hond de stop niet goed doet zijn je schapen of hond "dood" ;) hier kreeg ze bijna de volle punten voor. Bij het grazen waar bisou moest zorgen dat de schapen in het perk blijven en er rust in de kudde is kreeg ze de volle punten! Over het geheel genomen liep bisou er te dicht op, maar omdat er rust bij de schapen was en er een mooie flow in ons tempo zat heb ik op dat moment gekozen om het zo te laten. Ook het in de pen zetten ging goed en bisou heeft me overal erg goed geholpen. We haalden onze hwt!! Zo trots als een Pauw op mijn eigen gefokte hondje die de eerste Beauceron in Nederland is met het hwt certificaat! De volgende trial starten we op niveau 1 :)
Hier een videootje (volgorde van nieuw naar oud) hoe wij onze vrije uurtjes vaak door maken.
Bisou, het rode pupje uit het nest, geplaatst en compleet gestrest en van de kaart terug gekomen met 5 maanden. Nu 3 jaar een een geweldige top hond!

How i looooove this dog!!!

Kuggur

Re: Bisou en haar schapen avonturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 23:12

Leuke kluutschop heb je.
Moet eerlijk bekennen dat ik weinig begrijp van wat je hond doet op het grootste deel van je video...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-16 10:37

Kuggur schreef:
Leuke kluutschop heb je.
Moet eerlijk bekennen dat ik weinig begrijp van wat je hond doet op het grootste deel van je video...

Ja cool is die he! :D fijne stok is het!
Wat we vooral doen is grens lopen met verschillende soorten grens (bij mij thuis alleen stro touwtje op de grond wat eigenlijk nog heel slecht te zien is voot haar) het filmpje met net is grens lopen langs het net, daarna met een hoger gespannen draadje etc. Het aller duidelijkst is het als je grens hebt van straat naar gras bijv zodat de hond op de straat kan lopen en de schapen op t gras en ze dus moet zorgen dat de schapen niet op de straat komen. Maar goed we zijn nog van alles aan t uitbreiden en wil alle soorten grens aan leren zodat we niet ergens eens voor verrassingen staan ;)
Bij mij thuis loopt ze af en toe gewoon binnen de grenzen, dit mag om de schapen te laten wennen dat ze niks doet en om haar te blijven bevestigen dat ze niet altijd wat met de schapen moet, ze moet ze echt zien als vriendjes zodat het een geheel word/blijft.