Ratjes aanschaffen . Rattenbaasjes op bokt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

cheybinky

Ratjes aanschaffen . Rattenbaasjes op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 19:37

Hoi allemaal!
Ik ben Cheyenne, 16 jaar oud.

Van mijn 9e tot 13e ratten gehad, en helaas ook verkeerd geinformeerd.
In een terrarium met luchtgaten, zaagsel en konijnenvoer zonder klimmogelijkheden.

Toen de laatste overleden was en ik naar de middelbare school ging, met tegenzin het boeltje opgeruimd.

De liefde is altijd gebleven, en goed ingelezen, en geschrokken hoe ik ze gehouden heb.

Nu start ik aankomend schooljaar een opleiding, 1 dag school en 4 Halve dagen werken.
En zit ik toch wel weer heel erg na te denken om weer rittens aan te schaffen.

Ik heb me al 2jaar goed ingelezen, en wil de rittens bij een rattery halen, of bij mij op mijn middelbare school ( Wellantcollege. Dierenklas. Zitten op goede bodembedekking en fokken soms een nestje)

En ik zit al dagen te kijken voor de geschikte kooi.

Ik keek naar de ferplast furet xl 80x75x85 cm
Furet tower xl 80/75/161 cm
Ferplast Jenny heb ik ook naar gekeken
Maar ik wil 3 vrouwtjes rittens aanschaffen, en ik weet niet of de jenny groot genoeg is met huisjes hangmatten buizen etc. ik zou liever wat meer uitgeven aan de furet tower XL en deze lekker vol kunnen hangen.
Want ik ben van plan om later een grote groep dames te krijgen, of ook mannen aan te schaffen, en dan ik ze met wat aanpassingen boven elkaar houden.

Ik ben er bewust van dat het een flinke aanschaf gaat worden, maar dat zijn ze helemaal waard. Daarom oriënteer ik nu goed, qua kooien , rattery's etc.

Ook viel mij op dat een hoop ratterys geen aanpassingen meer doen aan de site , al een of twee jaar, en kom ik er niet zo goed uit waar bij mij ( Leiden, Zuid-holland ) nog actuele ratterys zijn. Ik wil er voor naar utrecht noord holland zeeland brabant, maar niet zonder enige ervaringbeschrijving van andere baasjes.
Waar hebben jullie de rittens vandaan?

Zelf zag ik dat er ratterys zijn die hun eigen mengvoer maken, en verkopen.
Zelf zat ik te denken aan de labbrokken, omdat ze niet de lekkerste dingetjes eruit kunnen pikken, voldoende binnenkrijgen, en hier zou ik dan nog de mixjes bij willen voeren, die je op rattenspeeltjes . Nl kunt kopen. Want daar wol ik mijn hangmatjes graag bestellen.

Verder heb ik wel veel bodembedekkingen gezien, en 1 sprak mij wel aan, ben alleen de naam helemaal vergeten, dat zijn balen kartonsnippers als ik het goed heb

Klinkt dit positief, of zeggen jullie van denk maar nog beter na?
Als alles doorgaat zou het pas september of oktober worden, omdat ik graag alles af wil hebben en klaar wil hebben staan, en wachten op een mooi nestje.

Wie heeft er hier nog meer ratten.?
Welke kooien hebben jullie?
Foto's zouden heel leuk zijn! :)

( ik maak dit topic omdat ik recent niets kan vinden, en er inmiddels misschien verbeteringen zijn wat betreft voer en bodembedekking, en kooien)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:43

Ik heb inmiddels al een paar jaar geen ratten meer, maar als je maar 3 vrouwtjes wil zou ik geen Furet XL tower nemen, dat wordt echt te groot en geeft een grotere kans op ruzie onderling. Een furet XL is dan echt ruim genoeg. Persoonlijk zou ik ze bij een rattery halen, maar wees dan wel kritisch, want de een is beduidend beter dan de andere.

Als ik het me goed herinner is er een rattenHKtopic, maar geen idee of die nog actief is.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:43

Helaas geen ervaring met ratten houden, maar ik herinner me wel dit topic:
[HK] Ratteneigenaren verzamel u!!

Daar kun je vast terecht met al je vragen!
EDIT: Dit is het topic waar Zonnebloem het denk ik ook over heeft ;) Is nog actief!

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:45

Hoi hoi!
Leuk dat je weer ratjes wilt houden, ik heb ze zelf ook jaren gehad en er veel plezier mee gehad. Ze konden komen op commando, van m'n bed naar me toe springen en meer grappige dingen.
Zelf had ik ze in een grote volière van 2 meter hoog, 80 breed en 80 diep met daarin heel veel verdiepingen, buizen, hangmatten etc. Maar toch deed ik er nooit meer dan 4 samen omdat 4 ratjes aandacht geven vaak al aardig wat tijd kost.

Ik had vaak houtsnippers op de vloer en een kattenbakje met krantenpapier waar ze dan vaak wel op gingen, ze waren redelijk zindelijk gelukkig.

Speelgoed kun je prima zelf goedkoop maken of vinden; boomstammen en takken uit de natuur; t-shirts als hangmatje, een pot aarde waar ze lekker in kunnen graven wat ze heerlijk vinden! wc-rollen, telefoonboeken (werden compleet versnipperd :P ) Gebruik je creakant en er is zoveel te bedenken!

Rittens kocht ik OF op marktplaats,OF in de dierenwinkel OF... ja echt..op de Barneveldse dierenmarkt die elke woensdag gehouden wordt. 100-den rittens waar je uit kunt kiezen..keus zat...en anders worden ze vaak slangenvoer dus dat was voor mij ook wel n dingetje om ze daar te halen.

Veel plezier met je keuzes en voorpret; blijf jezelf goed inlezen qua eten voor ratten en huishouding en ik zou er zeker voor gaan. Het is zo gezellig :)

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 19:56

zonnebloem18 schreef:
Ik heb inmiddels al een paar jaar geen ratten meer, maar als je maar 3 vrouwtjes wil zou ik geen Furet XL tower nemen, dat wordt echt te groot en geeft een grotere kans op ruzie onderling. Een furet XL is dan echt ruim genoeg. Persoonlijk zou ik ze bij een rattery halen, maar wees dan wel kritisch, want de een is beduidend beter dan de andere.

Als ik het me goed herinner is er een rattenHKtopic, maar geen idee of die nog actief is.

Bedankt voor je reactie.
Wat ik zelf met de furet xl zat te denken, om 1 van de helften leeg te houden, voor extra hangmatjes voer bodembedekking etc. opslag dus. En als ik er meer bij haal, qua ratjes, en de groep 'te groot ' wordt, om dan het 2e deel erbij te halen. Of onderin mannen te gaan houden.
( niet om te fokken)

Of is dat een slecht idee ?

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 20:01

Jolene85 schreef:
Hoi hoi!
Leuk dat je weer ratjes wilt houden, ik heb ze zelf ook jaren gehad en er veel plezier mee gehad. Ze konden komen op commando, van m'n bed naar me toe springen en meer grappige dingen.
Zelf had ik ze in een grote volière van 2 meter hoog, 80 breed en 80 diep met daarin heel veel verdiepingen, buizen, hangmatten etc. Maar toch deed ik er nooit meer dan 4 samen omdat 4 ratjes aandacht geven vaak al aardig wat tijd kost.

Ik had vaak houtsnippers op de vloer en een kattenbakje met krantenpapier waar ze dan vaak wel op gingen, ze waren redelijk zindelijk gelukkig.

Speelgoed kun je prima zelf goedkoop maken of vinden; boomstammen en takken uit de natuur; t-shirts als hangmatje, een pot aarde waar ze lekker in kunnen graven wat ze heerlijk vinden! wc-rollen, telefoonboeken (werden compleet versnipperd :P ) Gebruik je creakant en er is zoveel te bedenken!

Rittens kocht ik OF op marktplaats,OF in de dierenwinkel OF... ja echt..op de Barneveldse dierenmarkt die elke woensdag gehouden wordt. 100-den rittens waar je uit kunt kiezen..keus zat...en anders worden ze vaak slangenvoer dus dat was voor mij ook wel n dingetje om ze daar te halen.

Veel plezier met je keuzes en voorpret; blijf jezelf goed inlezen qua eten voor ratten en huishouding en ik zou er zeker voor gaan. Het is zo gezellig :)

Hier ook zo dubbel gevoel ja, vriendlief slangenkweker en voert ze dagelijks, gelukkig maar dat hij ze niet levend koopt, anders zou ik het helemaal niet aan kunnen zien.
Maar hij zij al, ja je kan ze bij mijn leverancier voor 1€ per stuk kopen, maar dat wil ik niet, volgepropte beesten die te vroeg zwanger geweest zijn, no thanks.

Zelf leek het mij een idee om als 'start' bij hangmatjesenzo een set te kopen, kost 47€ en dan kan je geloof ik een printje kiezen, dan heb je 7 verschillende hangmatten, en dus een 'startset'
En daarna gaan kijken wat ik zelf kan maken, zodat ik alles in de was kan doen en een schone set heb liggen, en ze niet de hele middag zonder speelgoed en slaapplek zitten.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:02

2 geslachten in 1 tower zou ik afraden, als ze in een onbewaakt moment een gat in de bak knagen of op een andere manier de afsluiting open weten te krijgen heb je binnen no time een hele hoop ratjes erbij. Ik vond ratjes wel erg verslavend dus een tower heb je zo vol als het moet.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:05

Ik heb zelf deze voor 4 mannen.
Was 80 euro nieuw, 50x50x135.

Afbeelding

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: Ratjes aanschaffen . Rattenbaasjes op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:10

Wat leuk dat je weer ratjes wil :)

Heel verstandig dat je bij een rattery wil kijken en niet naar een DW gaat :) Er zijn ook opvangs met hele leuke ratjes... daar zou je ook nog eens kunnen kijken :D

Voor 3 meisjes is een Jenny in principe groot genoeg, maar wel super dat je voor een nog grotere kooi wil kijken.. een XL is een prima kooi... een XL Tower is ook heel mooi, maar met inrichten lijkt die me minder praktisch... :P Ik ben persoonlijk van mening dat een kooi niet gauw te groot is.. als je een intro volgens het juiste stappenplan aanpakt, dan maakt de grootte van de kooi minder uit... dan zullen ze in een (te) grote kooi geen ruzie krijgen... tuurlijk zal er best wel onenigheid kunnen zijn, dat heb ik ook wel eens in mijn groepjes... maar in het dagelijks leven heeft iedereen wel eens een keertje onenigheid met iemand? :P

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 20:20

zonnebloem18 schreef:
2 geslachten in 1 tower zou ik afraden, als ze in een onbewaakt moment een gat in de bak knagen of op een andere manier de afsluiting open weten te krijgen heb je binnen no time een hele hoop ratjes erbij. Ik vond ratjes wel erg verslavend dus een tower heb je zo vol als het moet.

Dat is inderdaad zeker niet wat ik wil.
Ooit fokken lijkt me fantastisch, maar daar heb ik de kennis niet voor, en dan ga ik er niet aan beginnen.

Maar ik kan in een grote kooi wel een groep dames houden, of is het dan slimmer om 2 groepen te houden?

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 20:21

Banjer schreef:
Wat leuk dat je weer ratjes wil :)

Heel verstandig dat je bij een rattery wil kijken en niet naar een DW gaat :) Er zijn ook opvangs met hele leuke ratjes... daar zou je ook nog eens kunnen kijken :D

Voor 3 meisjes is een Jenny in principe groot genoeg, maar wel super dat je voor een nog grotere kooi wil kijken.. een XL is een prima kooi... een XL Tower is ook heel mooi, maar met inrichten lijkt die me minder praktisch... :P Ik ben persoonlijk van mening dat een kooi niet gauw te groot is.. als je een intro volgens het juiste stappenplan aanpakt, dan maakt de grootte van de kooi minder uit... dan zullen ze in een (te) grote kooi geen ruzie krijgen... tuurlijk zal er best wel onenigheid kunnen zijn, dat heb ik ook wel eens in mijn groepjes... maar in het dagelijks leven heeft iedereen wel eens een keertje onenigheid met iemand? :P

Heb ik over zitten denken ja, maar kan ik opvangers bij mijn ( tegen die tijd ) ratten of rittens zetten, en andersom, rittens toevoegen aan de opvangers?

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 20:22

Silly1972 schreef:
Ik heb zelf deze voor 4 mannen.
Was 80 euro nieuw, 50x50x135.

[ [url=m/0nvI3N.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is een hele mooie kooi, leuk prijsje ook

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:25

Dat kan altijd :) Als ze maar minimaal 1 leeftijdsgenootje hebben (dus niet een ritten van 2 maanden bij een rat van 1,5 jaar... maar 2 rittens kunnen wel weer bij een rat van 1,5 jaar zeg maar :) En als de ratten ook maar hetzelfde geslacht hebben natuurlijk... of gecastreerd zijn :D

De intro moet je wel volgens een bepaald stappenplan volgen, anders is de kans dat het fout gaat heel groot... op ratten.nl kan je heel veel informatie vinden...en ratten.nl heeft ook een leuk forum, waar heel veel rattenkenners zitten die ook graag bereid zijn om te helpen bij vragen :)

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 20:27

Ja precies dus 2 opvangertjes opvangen, en eventueel nadat ze goed gewend zijn 2 rittens erbij bedoel je?
Of andersom dan, was sowieso niet van plan om ze alleen te laten hoor , vind ik zo zielig.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:29

Leuk dat je weer met ratten wilt beginnen!
(Ik heb trouwens nog een mooie furet XL en ook een volière te koop) prima kooien voor een groep ratjes! Ik heb er nu geen ruimte meer voor.
In Zoetermeer zit een fijne rattery, en ook in Alphen aan den Rijn.
Uiteraard kun je ratten/rittens in koppelen. Ligt wel aan de karakters van de volwassen dames of dit makkelijk of moeilijker gaat. Is hier ook eigenlijk altijd goed gegaan (uitzonderingen daargelaten)

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 20:31

@taartje
Wat vraag je voor de kooien?
Ik kan hem nu sowieso nog niet kwijt, helaas.
Maar ben wel beniewd wat schappelijke 2e hands prijzen zijn voor deze kooien.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 20:46

Stuur je even een pb