2e nest baby konijntjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EdkingEnzo

2e nest baby konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 14:32

Hoi allemaal,

Sinds zaterdag zorg ik samen met mijn moeder en zusje voor de konijnen van onze buurvrouw. Het zijn dus niet mijn konijnen. De moeder heeft een maand geleden 6 baby konijntjes gekregen. Daarna is de vader gecastreerd. Blijkbaar niet op tijd, want nu heeft mama konijn sinds zaterdag nog 8 konijnen er bij.

Ik heb al een hele boel gelezen, maar ik wil toch wat vragen stellen, wie weet zitten er hier mensen die er wat meer vanaf weten. Ik vraag me af of moeder konijn de 8 jongste goed voedt. Ik weet dat ze dit zelf regelt en maar heel kort is, maar de jongen zijn behoorlijk beweeglijk. Ook zag ik gister voor het eerst dat de urine van mama konijn troebel/donkergeel is met bloed er in. Vandaag zag ik het weer. Hoort dit? Ik ververs het water zo vaak mogelijk, ze krijgt de hele dag hooi, genoeg brokjes.
Nu zei de eigenaresse dat de moeder apart moet blijven, zodat ze genoeg melk kan geven aan de 8 jongste baby's. De 6 oudere baby's van ongeveer 4 weken zitten nu beneden + ren, en de moeder boven + nachthok waar het nest ligt.
Nu dacht ik zelf dat de 6 oudere baby's ook nog af en toe wat melk moeten drinken bij de moeder?
Is er een manier dat ik kan checken of de moeder (genoeg) melk geeft?

De reden dat ik dit topic open is omdat ik heel graag goed voor de konijntjes wil zorgen en dat er niks ziek of dood gaat. Ik hoop dat er mensen zijn die mij wat tips kunnen geven/helpen.

Edit: foto's toegevoegd

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laptopmuis

Re: 2e nest baby konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 17:25

Dat bloed in de urine is niet goed. Kan iets mis zijn met de baarmoeder.
De oudste jongen moeten inderdaad apart, anders krijgen de jongste niet genoeg melk. Dus hou sneu het ook is, ze zullen apart moeten van mama. Wel bij elkaar laten tot 8 weken, want ze leren nog veel van elkaar.

Zou met mama wel even langs de dierenarts gaan voor de urine te laten controleren.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 18:03

Bedankt voor je berichtje! Bloed leek mij inderdaad ook niet goed, maar ik dacht misschien komt het nog van de bevalling. Zal ik morgen zelf even bellen of wachten tot de eigenaresse thuis is? (Woensdag)

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 19:08

Je moet in ieder geval met de eigenaresse overleggen!
Nog een tip: bemoei je zo min mogelijk met het nest! Moeder kan het heel goed zelf.
Hoe meer gedoe rond haar nest, hoe meer kans dat ze de jongen doodt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 22:51

Geef je mams ook groenvoer of in elk geval wortels? Zit ze op zaagsel? Rode urine hoeft niet fout te zijn bij nijnen ;)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 23:10

Ten eerste top dat je er zo goed voor wilt zorgen !

Dat de ram gecastreerd is betekent niet dat hij niet meer kan dekken. Sterker nog in de eerste periode is hij nog niet alles "kwijt" en moet je de ram eerst zoveel weken scheiden van de dame wil je geen herhaling op nestjes...

De oudere jongen zeker apart zetten, dit kan niet alleen leiden tot te weinig voeding voor de nieuwe jongen, maar ook voor stress bij de moeder en jongen.

Rode urine is niet goed. Dit kan duiden op allerlei zaken tot levensbedreigend. Lijkt op ergens een (na)bloeding die niet stopt. Zou zeker even langs de DA gaan ermee. Zou morgen even informeren bij de eigenaar of je langs de DA kan ermee. Beter safe then sorry..