Kat met cushing? Ervaringen gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jilletje

Kat met cushing? Ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 12:44

Na aanleiding van dit topic wat ik eerder heb geopend ben ik gaan twijvelen.
[BB] Kat met schimmel of toch iets anders?

We dachten dat hij last van schimmel had en zo is hij behandeld.
Vorige week is een nicht langs geweest die DA asisstente is en zij dacht dat het voedsel allergie is gezien de behandeling tegen schimmel niet aansloeg.
Nu zijn we als test overgestapt op ander voer.

Maar nu beginnen ook zijn achterpootjes aan de binnenkant kaal te worden,tussen zijn oren zo goed als helemaal kaal en ik heb het idee dat hij ook rond de tepels haar verliest. Dit kan ik alleen niet goed zien want de buik is een no go area bij Sunny.
De laatste 3 dagen is hij ook veel gaan drinken en plassen. Dit kan diabetes zijn maar door zijn andere klachten denk ik van niet eigenlijk.

Doordat wij zijn eten in porties doen en hij verder niks krijgt ivm een eventuele allergie heeft hij niet de mogelijkheid om te blijven eten en dus dik te worden.
Wel vind ik zijn achterhand wat ingevallen en zijn voorkant wat boller.
Hij heeft altijd iets wat overgewicht gehad maar dat was wel 'gelijkmatig' verdeeld over zijn lichaam en geen extreem overgewicht.

Nou is het internet natuurlijk geen dokter maar ik vind deze symptomen erg veel op cushing lijken. Dus ik ben opzoek naar ervaringen van mensen met katten met cushing.
En wat zijn de vooruitzichten?

Ivm een arbeidsconflict heb ik deze maand geen salaris gehad dus ik kan niet naar een DA deze maand, door de eerdere behandelingen is zijn spaarpotje ook leeg. Ik heb echt het beste met hem voor maar hopelijk begrijpen jullie mijn situatie en branden jullie mij daar niet op af.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 14:43

Is er bloedonderzoek gedaan? Dat is namelijk wel de eerste stap.

Over die diabetes: als je vermoeden van Cushing (wat heel zeldzaam is bij katten) correct is, heb je grote kans (ik dacht 80% of meer) dat de kat ook diabetes heeft.

Edit: en heb je al iets van cortisone geprobeerd?

Jilletje

Re: Kat met cushing? Ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 14:59

Nee ik heb nog niks geprobeerd, dit omdat dit pas sinds vrijdag echt opvalt. Het kale niet maar de andere symptomen wel.

Hij krijgt trouwens wel biergist tabletten omdat hij niet zo goed verhaard.(vorig jaar ook) Nou weet ik dat dit bij paarden een symptoom is maar over katten is er maar weinig info te vinden

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:22

Ik kan je met 99,99% zekerheid vertellen dat je kat geen cushing heeft. Dit is heel erg zeldzaam bij katten...

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 15:26

Catnip schreef:
Is er bloedonderzoek gedaan? Dat is namelijk wel de eerste stap.

Over die diabetes: als je vermoeden van Cushing (wat heel zeldzaam is bij katten) correct is, heb je grote kans (ik dacht 80% of meer) dat de kat ook diabetes heeft.

Edit: en heb je al iets van cortisone geprobeerd?

We hebben hem met surolan behandeld voor twee weken. Hier zit prednisolonacetaat in

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 15:33

Maar hij heeft geen injectie met cortico's gehad bij de dierenarts? Alleen thuis surolan gesmeerd?

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 15:42

Nee alleen thuis gesmeerd