Kat eet niet en valt af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwsemeid

Kat eet niet en valt af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 14:40

Mijn kat van 3 jaar oud wil niet eten, hij is van bijna 5kg (4,6) afgevallen tot een kleine 3,4kg. Ik weed dit eerst aan stress, ik had immers net een pup gekocht en ze konden het niet vinden. Maar hij blijft afvallen en eet weinig/niks. Afgelopen week naar de dierenarts geweest, daar bleek hij ook nog eens 39,6 graden koorts te hebben. Maar verder kon de dierenarts ook niet achterhalen wat er mis was met hem. Bloed laten testen, zijn calcium waardes waren verhoogd maar dat kon zoveel betekenen.. Koortsremmer gehad, pijnstillers en nu afwachten.. Maar ik dacht misschien weet iemand hier iets?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 14:43

Is zijn bekkie ook nagekeken.
Mijn kat at heel slecht, viel af en toen viel het ons op dat ze op een rare manier aan het eten was.
Bij haar bleek het probleem in haar bekkie te zitten.

Zeeuwsemeid

Re: Kat eet niet en valt af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 14:46

Ja, tanden zijn bekeken en de dierenarts heeft ook gevoelt maar er is niks te merken aan hem verder..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 14:52

Hoe lang eet hij al niet en heeft hij eetlustopwekkers gehad?
Ik ken de situatie (behalve de koorts), mijn kat stopte een paar jaar geleden ook met eten. Veel onderzoeken gehad, niks duidelijks. Kat werd wel goed ziek en had uiteindelijk leververvetting omdat hij te lang niets gegeten had. Daar kan een kat van doodgaan, dus echt, zorg dat hij eet of ga dwangvoeren!
Hier mijn topic toentertijd:
[BB] Kat eet niet. Tips?

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:04

In hoeveel tijd is je kat zoveel afgevallen?

Leververvetting is inderdaad een enorm risico als je kat te snel afvalt. Ik ben er helaas zelf een kat door verloren, als de lever eenmaal heen is kun je niks meer doen.

Zaak is dus om je kat zsm aan het eten te krijgen. Heb je al mirtazapine geprobeerd?

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 18:35

Uhm een maand, 2 maanden dat ie minder is gaan eten. Hij eet wel kleine beetjes, zo maar een paar brokjes dus ik hoop dat het wel voldoende is om die leververvetting te voorkomen.. Ik bel dinsdag sowieso de dierenarts weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:37

Stomme vraag misschien hoor, maar heb je al geprobeerd om naar ander voer te gaan? Die van ons hebben soms ook ineens periodes dat ze hun eten niet meer willen, wisselen van brok of zelfs van smaakje wilt dan al heel veel helpen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:39

Eet hij wel gekookte kip bijvb? Zaak is om hem zo snel mogelijk aan het eten te krijgen. Wat dat dan ook is!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:42

Wat bij mijn kat hielp was een beetje geklutst rauw ei over zijn pootje smeren. Hij wilde direct zijn pootje schoon likken en heeft toen daarna het schoteltje met de rest van het rauwe ei opgelikt. Sinds die tijd at hij weer goed.
Veel succes ermee! Ik hoop dat ie snel weer gaat eten. :(:)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:42

Als hij snel afvalt heb je kans op leververvetting, maakt niet uit dat hij nog een beetje eet, het is dat afvallen wat een gevaar is.

Wat heb je al geprobeerd qua eten? Tonijn uit blik vinden ze bijvoorbeeld vaak lekker. Heb je hem al eens allerlei lekkers voorgezet?

Ik begrijp dat de kat minder is gaan eten sinds je een puppy hebt. Sommige katten wennen nu eenmaal niet aan nieuwe omstandigheden, ik weet niet of het een optie is om de hond enkele dagen ergens anders te laten logeren, en dan kijken of je verandering ziet bij je kat?

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 19:47

Ik heb hem inderdaad geprobeerd andere dingen te geven, stukjes kip, van dat mousse katten voer, andere brokken maar hij trekt overal zn neus voor op. Ik zit er wel aan te denken om de kat de optie te gaan geven om naar boven te gaan zodat hij daar rust heeft, de hond mag niet naar boven.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:04

Zeeuwsemeid schreef:
Ik heb hem inderdaad geprobeerd andere dingen te geven, stukjes kip, van dat mousse katten voer, andere brokken maar hij trekt overal zn neus voor op. Ik zit er wel aan te denken om de kat de optie te gaan geven om naar boven te gaan zodat hij daar rust heeft, de hond mag niet naar boven.

Dat zou ik zeker meteen doen dan! Het is erg belangrijk voor een kat om ruimte te hebben om zich terug te trekken.
Zet dan ook eten + water + kattenbak boven, zodat hij niet naar beneden hoeft (en dus een bron van stress - de hond - hoeft op te zoeken).