kat met obstipatie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

future_vet

kat met obstipatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 12:43

hoi!

allereerst, als situatie verslechtert gaan we direct naar dierenarts. Ze is echter verschrikkelijk wagenziek, dus ik wil het nog even aankijken.

sinds gister avond laat/vannacht lukt het onze poes niet meer om de grote behoefte te doen. Zo zat ze in 10 minuten wel 3x te proberen en uiteindelijk piepend ermee gestopt. Na de eerste keer proberen heeft ze ook direct overgegeven. Ik vermoed dat ze dit deed uit pijn.

daarna was ze wel weer rustig. en is ze gaan slapen. haar temperatuur was niet afwijkend. (38.9)

verder eet ze prima, drinkt ze en is ze heel actief. vandaar dat ik nog niet echt perce naar de dierenarts vannacht wilde. Daarnaast heeft ze gister eind middag nog gepoept ('s ochtends kattenbak verschoond) dus tis niet dat ze als meer dan 12 uur niet heeft gepoept. En normaal gesproken poept ze soms maar 1x per dag.

ik denk zelf dat ze een obstipatie heeft. Echter is haar buik totaal niet gevoelig. (ik heb het een beetje gemasseerd). ze springt nog steeds op de kast en rekt zich na een slaapje uit en dat lijkt allemaal niet pijnlijk.

ze eet normaal alleen brokjes, want natvoer vindt ze niet lekker.
nu wil ik natuurlijk dat ze goed gehydrateerd blijft. dus dacht misschien wat kattenmelk en natvoer te geven.

dus nu de vraag: iemand nog meer tips om het een beetje te verzachten.

mocht ze nou eind van de dag nog steeds niet hebben gepoept dan ga ik uiteraard bij de dierenarts laxatie middel halen.

Shirley

Re: kat met obstipatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:45

Weet je zeker dat ze geen pijn heeft met plassen?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 12:47

Shirley schreef:
Weet je zeker dat ze geen pijn heeft met plassen?

Goede! vergeten te vermelden: vanochtend heb ik haar wel zien plassen. (al was het niet heel veel) Maar dit ging zonder problemen.
ik zie duidelijk verschil in haar houding als ze wil plassen of poepen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:49

+:)+

Zou toch oppassen met eten als je niet weet waar en of er een verstopping zit :o

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:50

Geef de kat een beetje olijfolie, dat laxeert ook :)

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:50

Toch even de dierenarts bellen, wellicht is het goed op te lossen met kat-a-lax. Dit zou je gewoon op kunnen halen zonder de kat mee te nemen naar de dierenarts. Dit werkt laxerend en heb ik op mogen halen zonder dat ze de kat wilden zien. Mijn kat had dan wel een ander probleem dan de jouwe, maar wellicht kun je hier naar vragen

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 12:52

Catnip schreef:

en hoe zorg ik dat ze dat op-'likt'? :') denk niet dat ze het lekker vindt.

Shirley schreef:

Zou toch oppassen met eten als je niet weet waar en of er een verstopping zit :o

ja ik pas er mee op, tis meer dat ze haar maag helemaal heeft leeg gegooid, dus om de darmen wel actief te houden heeft ze wat mogen eten.
maar je hebt gelijk, anders verstopt het alleen maar meer

wiifke schreef:
Toch even de dierenarts bellen, wellicht is het goed op te lossen met kat-a-lax. Dit zou je gewoon op kunnen halen zonder de kat mee te nemen naar de dierenarts. Dit werkt laxerend en heb ik op mogen halen zonder dat ze de kat wilden zien. Mijn kat had dan wel een ander probleem dan de jouwe, maar wellicht kun je hier naar vragen

goede, bedankt voor de tip
Laatst bijgewerkt door future_vet op 15-05-16 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:53

Verstopping komt vaak door te weinig drinken (zijn katten goed in). Dus zoveel mogelijk laten drinken, indien mogelijk paté/natvoer geven ipv brokjes. Paté kan je ook aanlengen met water zodat ze nog meer vocht binnenkrijgt.
En olie door het voer doen (geen arachideolie). Wat bij katten vaak binnen gaat als zoete koek is tonijn op olie.

Indien dat niet helpt zal je idd laxatiemiddelen nodig hebben maar dan is het best om eerst door een DA te laten nakijken.

Als ze vaker overgeeft toch even laten nakijken. Van een verstopping kunnen ze soms goed ziek worden.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 12:55

Olijfolie gewoon met een spuitje in de mond doen, het hoeft maar een klein beetje te zijn :)

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:00

future_vet schreef:
Catnip schreef:

en hoe zorg ik dat ze dat op-'likt'? :') denk niet dat ze het lekker vindt.

Shirley schreef:

ja ik pas er mee op, tis meer dat ze haar maag helemaal heeft leeg gegooid, dus om de darmen wel actief te houden heeft ze wat mogen eten.
maar je hebt gelijk, anders verstopt het alleen maar meer

Mijn kat is aan de kat-a-lax gezet omdat ze ook telkens haar eten er uit gooide. Waarschijnlijk een haarbal die vast zat en hiermee was het zomaar opgelost. De haarbal wordt beetje bij beetje mee naar buiten genomen in de ontlasting. Daarbij is ze er echt dol op, het gaat er in als zoete koek!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 13:03

Ah ja, ze is wel een langhaar dus kan best wel haar zijn ja wat blokkeert.
Ik ga vandaag even met beetje olie proberen en anders rij ik morgen even langs de dierenarts. (En eerder als ze ziekte verschijnselen begint te krijgen)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 17:19

Hmmm ik adviseer eigenlijk de dierenarts bij verstopping omdat je de oorzaak niet weet.
Weet je de oorzaak wel dan kun je een dulcolax zetpil voor mensen door de helft /1-3e overhouden (de conisch gevormde top) knippen en in z'n kontje doen. Succes gegarandeerd na 10-20 minuten.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 11:50

Hoe gaat het vandaag met je kat TS?