Advies gevraagd bij moederloze kittens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

InezFlip

Advies gevraagd bij moederloze kittens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 21:24

Het is vandaag dag 2 van de moederloze kittens die ik gister mee naar huis heb genomen. Ze zijn geboren op de boerderij en mama is een zwerfpoes. Elke ochtend hoorde mijn schoonmoeder de kittens mauwen maar vrijdag bleven ze mauwen. Die dag ervoor is het weiland (waar de ingang van de schuur waar het nest zich bevind) bemest. En sinds dien had ze moeder poes niet meer gezien.

Vrijdag ochtend 9 uur. De poesjes bleven mauwen. "schreeuwen" ik ben gaan zoeken en heb er twee gevonden. Na een tijdje hoorde ik ergens nog een zacht mauwtje vandaan komen en heb ik vervolgens twee uur gezocht naar de kitten. Op zolder ik een hol van stro vond ik hem.

Vandaag heb ik uitgebreid onderzoek gedaan waar de poesjes nou verbleven. Op zolder tussen het hooi zat een heel gangenstelsel. De kitten die ik daar vond is ook in de beste conditie. De andere twee zijn waarschijnlijk naar beneden gevallen en waren/zijn in een slechtere conditie.

We hebben de poesjes in een stal gelegd zodat mama de kans kreeg zich even te laten zien. Wij zijn weggegaan maar naar twee uur was mama nog niet geweest. Toen besloot ik ze mee te nemen en heb ik ze met de fles gevoed. Ik heb dit al eerder gedaan maar dan met konijnen. Kittens zijn nieuw voor mij en daarom kan ik wel wat advies gebruiken.

Ik heb gister alle drie de kittens gewogen.

Jack (vermoedelijk een katertje)
450 gr

Mrs Kitty (vermoedelijk een mannetje)
375 gr

Daniel (vermoedelijk een vrouwtje)
400 gr

Ze hebben tussen de 2 en 5 ml gedronken. (lijkt me erg weinig?) en heb ze met een kruik in de warme bijkeuken gelegd. Vanochtend was Daniel meer dood dan levend..... Ze hadden vannacht ook voeding nodig maar ze lagen zo lekker te slapen. En ze hadden het vermoedelijk te koud gehad. Ik heb Daniel opgewarmd en gedwangvoederd, na 2 uur was ze weer de oude. Godzijdank.

Vandaag heb ik ze in een soort reishokje gehouden ipv de bench. Die is een stuk dichter dus warmer.
En kleiner dus liggen ze dichter op elkaar zodat ze elkaar warm kunnen houden. Met een snuggle safe of kruik. Elk uur heb ik ze melk aangeboden en om de paar uur wreef ik over hun anusje en plassertje om het op gang te helpen. Plassen gaat goed. En ze plassen ook al een beetje in het hok zelf. Poepen gaat redelijk.

Ik heb melk en een flesje van Beaphar. Alleen de kittens zijn afgevallen....
Daniel 30 gr
Jack 25 gr
Mrs Kitty 25 gr

Ik zoek goed advies. Ervaringsdeskundige. Ik wil deze kittens grootbrengen.

Jack dringt het best. De andere weigeren gewoon te drinken en is meer dwang dan vrijwilligheid.

Hoeveel ml moet een kitten per dag drinken? Hoe vaak moeten ze poepen en welke kleur moet dit zijn? Wat is een goede structuur van de poep? Hoe hou ik ze het beste warm? Om de hoeveel uur moeten ze melk. En is Beaphar wel een goede vervangende moedermelk of bevat deze niet de juiste voedingstoffen. Hoeveel moeten ze slapen?

Ze hebben tandjes (wel heeeel klein) en de oogjes open. Veder geen idee hoe oud ze zijn maar ik denk na wat research 3 weken.

Fotos volgen!

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:28

Is het niet handiger ze naar een opvang te brengen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:32

Laatst bijgewerkt door Iris82 op 14-05-16 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

mirriejj

Re: Advies gevraagd bij moederloze kittens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:36

Geen ervaring met kittens, maar wel een flessenpup van 4 weken nu. Tips van mij, hang er een warmtelamp boven! Roosje koelde te veel af met alleen een kruik.
Om de 2 uur voeden, al slapen ze snachts, ze hebben het ECHT nodig!
Hier begon roosje pas goed te groeien na het omzetten naar geitenmelk ( farmfood )

Het is wel echt slopend, dus bereid je maar voor op een flink slaaptekort.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:37

Aan het gewicht te zien zullen ze een week of 3-4 oud Zijn.
Ze moeten ongeveer 10-15 gram aankomen per dag
Op deze leeftijd kan je al beginnen met vast voedsel aan te bieden.

Op zich kan je op deze leeftijd prima een nachtje maar 1x voeden, maar als ze zo achterlopen dan liever wat vaker.
De stichting hierboven kan je al het advies geven die je nodig hebt.

Die hebben mij toen ook goed geholpen

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:41

Wat goed dat je de kittens hebt gered van waarschijnlijke dood!

Echter hoop ik dat je ook inziet dat je dit beter aan mensen over kan laten die er verstand van hebben. Een opvang bijvoorbeeld?

Ik vind het heel nobel van je hoor, begrijp me niet verkeerd. Echter lees ik veel onkunde en onhandigheid:

InezFlip schreef:
Ze hadden vannacht ook voeding nodig maar ze lagen zo lekker te slapen. En ze hadden het vermoedelijk te koud gehad.

Buiten het feit nog dat je een topic opent met zo ongeveer alle vragen die een leek kan stellen. Daarbij is je uitgangspunt "ik wil de kittens grootbrengen" inplaats van te kijken wat het beste is voor hun. Als je een topic zoals dit nodig hebt om ze gezond en levend te houden ben je niet verantwoord bezig :) en dat bedoel ik echt niet kwaad.

Bij een kittenopvang worden ze gecontroleerd door een dierenarts en kundig verzorgd. Zou dat niet het beste voor ze fijn?

(Wellicht is er een mogelijkheid contact op te nemen met een opvang om te kijken of jij het gastgezin kan worden voor deze kittens. Dan wordt je goed begeleid én de kittens staan onder toezicht van een dierenarts.)

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 21:43

Yom; nee ik wil ze zelf grootbrengen. Heb zelf de tijd en ruimte en vind het onnodig iemand anders met dit werk op te zadelen. Daarnaast vind ik het ook nog eens heel leuk en interessant om te doen.

Iris: Ik vroeg om informatie over verzorging niet om kritiek. Ik verzorg ze enorm goed dat getuigd uit het feit dat ik ze heb mee genomen en mij informeer hoe ik ze het beste kan verzorgen.

Miriej; ik heb een zoontje van 3 ik ben inmiddels bekend met slapeloze nachten. Haha. Warmtelamp is een goede optie.

Silly; Bedankt voor de info daar kan ik wat mee! Ik ga kijken of de stichting een telefoonnr heeft en ze eens bellen. Heb al contact gehad met de DA de dierenbescherming en de kittencentrale maar niemand heeft echt duidelijk antwoord op de vragen die ik in de OP stel.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:46

Je kan nu naar onze opvang bellen voor overleg met onze opvang. Veel ervaring met kittens en problemen.
Ik denk dat iemand persoonlijk spreken makkelijker gaat dan via internet.
Bel naar vogelopvang onder de regenboog: 0344692272.
Je kan zeker tot een uur of elf bellen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:50

Een warme kruik vinden ze ook fijn om tegen aan te liggen.

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:55

Wij hebben zelf al een aantal x een nest flessenkittens gehad. Het leuke is dat als ze het goed doen je ze helemaal ziet opknappen en groeien, een heel leuk proces.

Als je ergens een warmte lamp hebt of kan regelen, is dat zeker een aanrader. Je kan altijd wat in de mand leggen, maar kijk uit met verschillende lagen doeken, als ze hier onder komen kunnen ze stikken (spreek uit ervaring helaas..)
Verder, qua eten, wat voor melk geef je ze nu? Je kan het beste een bakje kittenmelk halen en ze dit geven. Als ze slapen, kan je ze het best laten slapen, ze geven zelf meestal wel aan wanneer ze honger krijgen. Als je merkt dat een of meerdere kittens het wat minder goed doen, kan je ze om de 2 uur even proberen wat te geven.

Als ze trouwens meer dood dan levend lijken, wrijven. Voorzichtig maar goed stevig in ronde bewegingen wrijven, over heel het lichaampje.
Bij ons is het vaker voorgekomen dat ze na een nacht wat minder levendig zijn, dan wreven we ze een soort van wakker en dan ging het 9 van de 10 keer weer beter/goed.

Mijn complimenten trouwens dat je zo naar informatie opzoek bent. Menig mens denk alleen maar 'oh wat leuk' en rommelt maar wat aan als ze zo'n nestje vinden.
Heel veel succes met de kleine wupsels. Ben ook wel heel benieuwd naar foto's van ze :D

edit: iets te snel op enter gedrukt :')
Laatst bijgewerkt door Keeth op 14-05-16 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 22:03

Nickeltje, top!! Heb gebeld goede info.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:05

Graag gedaan, kleine moeite en hopelijk helpt het je verder.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:06

Veel succes en ben erg benieuwd naar de foto's

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 22:07

Lisem: Ik deel jouw mening hierover niet. Sorry. Ik weet wat ik doe.

KailyxMur: Kijk daar heb ik wat aan. Lekker positief. Ik ga een warmtelamp regelen. En heb via het nr va Nickeltje goede informatie gekregen waar ik mee aan de slag ga. En blijkt dat ik het dus zo slecht niet doe.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 22:11

Afbeelding

Afbeelding

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:12

Ik zie niet in waarom een leek niet een kitten zou kunnen opvoeden. Zijn al geen net geborene, scheelt ook weer. Iedereen kan t leren als de wil er is.
Goed werk TS.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:17

Deze zijn inderdaad een week of 4 oud.
Royal canin Kitten brokjes weken in melk of Royal canin blikvoer kan je ze best al eens proberen te geven.
Ik maakte in het begin het blikvoer wat aan met kitten melk om ze aan de smaak en structuur te laten wennen.

Wat een schatjes, het is super dankbaar werk

Mee eens CarinaR

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:22

Ach wat een droppies.

En daarnaast... De opvangen zullen stilaan ook wel vol raken weer. Die zullen hier alleen blij mee zijn.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:23

Als ik je naar aanleiding van de foto's 1 tip mag geven is dat je ze bij het voeden gewoon op de pootjes laat staan. Er is anders een kans dat ze zich verslikken in de melk en dit de longen in loopt.
Ik heb nog een heel oud filmpje waar ik zelf een kitten fles van ongeveer dezelfde leeftijd: https://www.youtube.com/watch?v=PF-DG14YG5o

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:41

Ik heb vorig jaar oktober 3 stoppelkatjes groot gebracht.
Moeder was een stalkat en zorgde ook niet meer voor ze. Ze waren 2.5 week toen.

Ik heb de kittenmelk gehaald en ze de fles om 6.00 uur 10.00 uur 14.00 18.00 22.00 02.30. Gegeven

Ik maakte in de avond de melk al klaar
Zette deze in de koelkast zodat ik in de nacht niet liep te prutsen
Als het voedertijd was deed ik heet water in een maatbeker en gooide daar de flesjes even in.

Wat ik vanaf het begin heb gedaan is ze voor ze gingen drinken op een kattenbakje met houtkorrels (geen grit want dat kunnen ze later gaan eten en dat klontert in hun maag) met een vochtige make-up pad (zo'n wattending) over hun buikje en anus wrijven tot ze plaste (pad werd vanzelf warm) en daarna pas de fles.

Op een gegeven moment wisten ze dat ze eerst op de bak moesten voor het eten
Of ze zaten met z'n drieën in de kattenbak te wachten tot ze eten kregen haha

Zo leerde ze het wel en waren eigenlijk gelijk zindelijk.

Ik had een box met een beer erin.

Na het plassen en poepen kontjes schoon vegen met een babydoekje

Flesjes deed ik gewoon vol. Voeden naar behoefte

Na ongeveer 4 weken deed ik havermout door de melk.
Daarna overgegaan op natvoer en ik had onbeperkt brokjes en water staan.

Het was en hele klus die ik best wel onderschat had maar toen ik eenmaal na een week of 5-6 niet meer in de nacht eruit hoefde was het prima

Ik heb een konijnenren gebruikt voor hun domein af te zetten.

Ik was ook een leek erin maar ze zijn alle 3 groot geworden en hebben prima huisjes.

Succes en als je vragen heb stel ze gerust

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een van de kittens

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mando op 14-05-16 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 22:43

Wouw we hebben een hele doorbraak hier! Blijkt dat ze te 'oud' zijn voor de fles. Heb ze een bordje melk gegeven en die is helemaal leeg. Ik ben zo blij. En ze mogen al vast voedsel dus dat ga ik morgen direct halen. Vannacht voed ik ze bij om de achterstand in te halen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:46

Vond om al raar dat je met 4 weken nog de fles gaf maar goed ze konden ook jonger zijn

Heb je havermout in huis of brinta... doe dit mengen met je kittenmelk

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 22:49

Ze hebben na het eten even door de kamer gelopen. Nu zitten ze weer warm op de kruik.
Afbeelding

Afbeelding

Voor een leek gaat het erg goed. En voor de mensen die er nog geen vetrouwen in hebben. Ik heb een kind op de wereld gezet. Hij leeft nog steeds en is al wel drie jaar!

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 22:51

CarinaR schreef:
Ach wat een droppies.

En daarnaast... De opvangen zullen stilaan ook wel vol raken weer. Die zullen hier alleen blij mee zijn.

Bedantk, Silly jij ook. Top om te horen!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:52

Ah top... zijn best al groot zo te zien