Bosmierennest in tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Bosmierennest in tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 16:10

Hoi!

Mijn papa merkte vorige week ergens een hoopje aan tussen onze planten in onze tuin. Hij zocht er toen niet echt iets anders. Vandaag keek hij er nog eens naar en het was al serieus in omvang toegenomen. Hij tikte er met zijn voet tegen en er kwamen enorm veel rode bosmieren uit. Een nest dus...
Nu kwamen ze heel vaak voor in een bos naast ons huis, maar dat is weggehaald om een huis te bouwen. Lijkt wel alsof ze nu onze tuin gaan inpalmen, wat ik dus absoluut niet fijn vind...

Ik lees op veel sites dat ze beschermd zijn en dat je ze dus niet mag bestrijden. Ik ben er echter niet blij mee, want ik speel graag in de tuin met mn hond, maar die durf ik niet meer loslaten want als hij eens door dat nest gaat...

Wat kan ik doen om die mieren weg te krijgen? Als je al ziet hoe sterk het in omvang is toegenomen, straks is het een berg van een meter :')
Nu dat bos weggehaald is, hebben we nog wel enkele bossen hier in de buurt maar daar heb ik deze mieren nog niet aangetroffen dus volgens mij vinden ze het daar niet leuk of zo...

Alvast bedankt voor de reacties :))

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:25

Ik vond dit toen ik googlede:
Citaat:
Het verplaatsen van kleine bosmiernesten
Graaf de aarde rond het nest af. Er ontstaat dan een kuil met in het midden - op een zuil - het nest. Plaats een omgekeerde emmer of iets dergelijks op het nest. Steek het nest, zo diep mogelijk, horizontaal af. Doe een deksel op de emmer. Verzamel achtergebleven mieren en broed, bijvoorbeeld door deze op te zuigen met behulp van een exhauster. Vervoer de (nog steeds omgekeerde) emmer met nest naar een vergelijkbare omgeving. Graaf daar een gat, iets ruimer dan de emmer met inhoud. Plaats de omgekeerde emmer in het gat, trek de deksel weg. Laat de zijkanten van het nest goed aansluiten in de nieuwe bodem om regenwaterinlaat tegen te gaan.
Bron: http://www.nlmieren.nl/websitepages/BES ... IEREN.html

Wellicht heb je er iets aan?