Ziek Konijntje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Reusje_xx

Ziek Konijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 23:47

Hoi allemaal,

Een aantal weken geleden merkte ik dat mijn konijn (Reusje, voedster, 7 jaar) minder at en al snel begon ze af te vallen. Voor haar eigenlijk heel raar want eigenlijk hadden we altijd een probleem met overgewicht. Vandaag woog ze 1164 gram, terwijl ze normaal moeilijk op 1,5 kg te houden was.
We hebben het eerst gewoon aangekeken en brachten wat (kleine) veranderen aan in haar voeding. Ze leek aan te komen. Ik dacht dus dat het beter ging, maar ik woog haar vandaag en weer was het minder. Ik zit dus nu te denken aan wormpjes.
Haar buikje is dus wat dikker terwijl ze weinig weegt en sinds de laatste paar dagen is het rond haar poepgat ook vies. We merken ook dat ze echt in gedrag is veranderd. Normaal vrolijk en fit, nu futloos.

Morgen bel ik de dierenarts, hopelijk kan ik meteen dan komen. Anders wordt het dinsdag denk ik(in verband met pinksteren).

Ik ben er best kapot van en denk nu had ik maar eerder gebeld. Maarja dat is achteraf :(
Ik heb dit topic geopend om het gewoon even van me af te schrijven. Ik hoop vooral dat het niet heel ernstig is.

Een foto van de patient (een maandje geleden)

Afbeelding

en een van een paar jaar geleden

Afbeelding

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:55

Wat naar zeg! Hoe ziet haar voedingspatroon er nu uit? Wat krijgt ze en wanneer? Mijn konijntje heeft ook een tijd kast gehad van uitwerpselen rond zijn achterste. Dit kwam door teveel suikers. We konden toen kiezen uit het voeren van onbeperkt hooi (deden we al) met óf alleen groenvoer, of alleen brok. Wij hebben voor groenvoer gekozen, dit even enkele weken vol gehouden en dit was zo opgelost.

Eet ze nog wel op het moment? Sterkte, hopelijk kan je snel terecht!

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 00:00

Pistasche schreef:
Wat naar zeg! Hoe ziet haar voedingspatroon er nu uit? Wat krijgt ze en wanneer? Mijn konijntje heeft ook een tijd kast gehad van uitwerpselen rond zijn achterste. Dit kwam door teveel suikers. We konden toen kiezen uit het voeren van onbeperkt hooi (deden we al) met óf alleen groenvoer, of alleen brok. Wij hebben voor groenvoer gekozen, dit even enkele weken vol gehouden en dit was zo opgelost.

Eet ze nog wel op het moment? Sterkte, hopelijk kan je snel terecht!

Ze heeft altijd de mogelijkheid tot hooi en 's ochtends krijgt ze haar brokjes(simpele biks, dus niet zo'n mix). Ongeveer 60 gram uit mijn hoofd. Dan krijgt ze nog wat groenvoer, maar niet heel veel. Soms wat paardenbloemblad. Daar heeft ze het altijd goed op gedaan. Ze at altijd alles op en de volgende morgen viel ze meteen aan op haar eten. Nu eet ze niet eens de helft van haar biks.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 00:04

Dan zal zo'n dieët niet nodig zijn :) Als je echt morgen graag naar de dierenarts wilt is er vrijwel altijd een spoed dierenarts aan het werk. Meestal als je je eigen dierenarts belt krijg je te horen waar je terecht kan daarvoor.

Laat je weten hoe het afloopt?

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 00:09

Pistasche schreef:
Dan zal zo'n dieët niet nodig zijn :) Als je echt morgen graag naar de dierenarts wilt is er vrijwel altijd een spoed dierenarts aan het werk. Meestal als je je eigen dierenarts belt krijg je te horen waar je terecht kan daarvoor.

Laat je weten hoe het afloopt?

Okee, ik denk dat ik morgen sowieso even wil bellen. Maar ik vind het wel een fijn gevoel als er natuurlijk zo snel mogelijk iets aan wordt gedaan.

Zal ik doen :)

Reusje_xx

Re: Ziek Konijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 08:45

Ik heb net de DA even gebeld. Ik kan om 11 uur langskomen.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 09:04

ik hoop dat het niets ernstigs is!

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 11:25

Jeika schreef:
ik hoop dat het niets ernstigs is!

Ik hoop het ook niet...
Ik zit nog in de wachtruimte en heb haar onderweg en hier al regelmatig horen knarsentanden. Het gaat niet goed met Reus :(

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 11:33

Goed dat je bij de dierenarts bent! Hopelijk valt het allemaal mee...
Ik ben een beetje bang dat er inwendig iets mis zit, tumors ofzo.. Maar het kan ook iets heel onschuldig zijn, ik duim mee!!

hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 11:35

Laat haar gebit goed nakijken op haakjes.

Is ze wel gesteriliseerd?

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 12:37

Dag lief, eigenwijs meisje.
Dankjewel voor alles. Voor alle mooie momenten. Je was het mooiste en liefste konijn dat ik ooit heb gekend. Je hield ervan geaaid te worden(met grote voorkeur naar oma's). Nooit deed je iemand kwaad. Je was altijd vrolijk, maakte binkies in het gras. De herinneringen aan jou gaan nooit meer uit mijn hart.

Je was op. Ik zag het aan je. De beslissing was snel gemaakt. Vandaag at je helemaal niks, je liet (letterlijk) je koppie hangen. Nu heb je geen pijn meer. Het is beter zo. Ik zal zo ontzettend veel missen.

Ze was al flink vermagerd. De dierenarts vertelde dat er een grote massa in haar buik zat. Waarschijnlijk een tumor bij de baarmoeder. Een grote. Haar tanden waren trouwens helemaal goed.
Ik heb veel gehuild en haar nog een tijd vastgehouden. Ik ben er bij beide prikjes bij geweest. Na het tweede prikje kreeg ze stuiptrekkingsjes. Toen ben ik weggegaan want ik vond het zo naar om te zien. Een laatste aai en kus. Het was nu echt voorbij.

Afscheid nemen
Afbeelding

Na het eerste prikje
Afbeelding
Afbeelding

†Reusje 08/04/2009-14/05/2016 Y;(
Afbeelding

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 12:46

Ach nee, bij het lezen van je OP vermoedde ik al zoiets... Wat ontzettend naar dat je afscheid moest nemen van je mooie vriendinnetje. Maar ook heel erg knap dat je niet egoistisch bent geweest en haar een einde met pijn en ellende bespaard hebt, daar mag je trots op zijn... Je hebt het beste gedaan wat je kon doen...
Heel veel sterkte, ik weet precies wat je voelt :(:)

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 12:52

Dankjewel voor je reactie. Je zag het gewoon aan haar, ze kon niet meer. Ik denk dat als ik vandaag niet was geweest, ze ik haar morgenochtend in haar hok had gevonden.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:18

Ik wilde net reageren met baarmoederkanker. Bijna een zekerheid bij voedsters op een hogere leeftijd.

Niet tof sterkte :(:)

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:32

Daar was ik al bang voor ja... Héél veel sterkte :(
Je hebt echt de juiste beslissing genomen, maar dat maakt het niet minder pijnlijk he...

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:35

Heel erg veel sterkte meis, wat vreselijk voor je zeg! Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn voedster van 9 jaar destijds.. Zó zielig, zo'n lieve nijn was dat ook.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 20:23

Wat verschrikkelijk naar voor je TS ;(
Maar je hebt tot het laatste moment met je hele hart voor je lieve konijntje gezorgd door zelfs in het weekend naar de DA te gaan en haar rustig in je armen te laten gaan. Ze had er vast vrede mee.

Heel veel sterkte. Onthoud dat je heel goed gehandeld hebt en je konijn had vast ook geen beter baasje kunnen bedenken! :(:)

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 00:20

Heel erg bedankt voor alle lieve reacties. Het is heel moeilijk en onwennig, maar zoals jullie ook zeggen; het was de beste beslissing. Ik kan het nog steeds niet helemaal geloven...

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 01:51

Heel veel sterkte TS!

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 06:38

Awhh wat naar :( maar je hebt je best gedaan zo goed mogelijk voor je beestje te zorge, daar is ze je vast dankbaar voor, heel veel sterkte! Y;(

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 21:58

Dankjulliewel

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 22:00

Sterkte TS...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 22:09

He wat sneu! Mijn franse hangoor is begin februari aan exact hetzelfde overleden. Zij viel ook geleidelijk af en begon minder te eten. Haar heb ik tot mijn grote verdriet ook in moeten laten slapen.
Veel sterkte!! Afscheid nemen van je huisdier is altijd verdrietig, maar jij hebt voor jouw konijntje de beste keuze gemaakt!

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-16 22:04

Dankjewel :)
Het gaat al beter. Vanmiddag betrapte ik mezelf erop dat ik minutenlang naar het lege hok aan het staren was. Ik moest denken aan hoe ellendig ze zich gedraagde die ene ochtend. Maar de fijne herinneringen speelden ook af in mijn hoofd. Vanaf de 1e keer dat ik haar ontmoette en het ophalen een antal weken later. De binkies toen het hok werd uitgebreid en ze de ruimte had om gekke sprongen te doen. Het was dubbel, want het hok was leeg. Maar die mooie herinneringen deden me ook wel heel erg goed. Tranen zitten nog hoog, maar ik heb er steeds meer vrede mee.