In dubio, hitte en keeshond(vacht)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mischa

In dubio, hitte en keeshond(vacht)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 20:10

Hey Bokkers,

Dit hier is Ruby de keeshond, en zoals jullie kunnen zien heeft hij een behoorlijke bos haren om zich heen

Afbeelding

Wanneer de hitte zich aandient ben ik continu in dubio wat ik met z'n vacht aanmoet.
Ik ben zelf niet zo'n tuttebol en borstel 'm af en toe om klitten te voorkomen en knip enkel het nodige weg van z'n broek en tenen waar anders smurrie in kan blijven zitten.
Maar ik merk dat hij ontzettend last heeft van de warmte. Uiteraard pas ik het wandelschema aan op de temperatuur, maar ik vraag me af hoe ik het nog comfortabeler voor 'm kan maken.
Vorig jaar had ik de haren op z'n buik zo kort mogelijk geknipt zodat ie daar wat warmte kwijt kan. Verder twijfel ik of ik er goed aan doe verder aan 'm te knippen, want de vacht heeft ook een beschermende werking om juist de hitte buiten te houden.
En aangezien de zomers in NL zo lekker stabiel zijn (niet dus), wil ik z'n vacht ook wel weer een beetje "all season" houden, want met regen en wind heeft meneer het dan weer koud natuurlijk.
Wie o wie heeft wat meer kennis over de dikke vacht en z'n werking, en kan me meer duidelijkheid/tips geven over wat ik beter wel of niet kan doen?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:13

Wij hebben 2 akita inu's en die nemen we mee naar het water, kunnen ze daar afkoelen. In de tuin liggen ze lekker in de schaduw. Moet zeggen dat ik ze nooit hoef uit te laten, ze lopen hier altijd los. Dus een wandeling in de zon hoeven we niet te doen.

Mijn zus heeft voor haar keeshond altijd met heet weer een bak met water in de tuin. Als ie er zelf niet in gaat zet mijn zus hem er gewoon even in. De vacht is dan nat en houdt hem ook koel.

SternPhoto

Re: In dubio, hitte en keeshond(vacht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:15

Leg een natte handdoek neer of z'n schelp kan ze afkoelen :)
Verder helpen lange haren ook tegen hitte

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:19

Ik heb een kees en een noorse eland hond. De kees is aan het verharen en heeft plekken waar weinig haar zit, de noor heeft al verhaard maar heeft nog steeds een dikke vacht. Is een Scandinavisch ras die min 30 kan verdragen. Ik scheer beide niet vanwege de dubbele vacht.
Thuis liggen ze heerlijk languit op de grond en heb ik ramen zoveel mogelijk open en schermen voor de ramen om het wat koeler te krijgen. En ik dump ijsblokjes in de waterbak.
Wandelen pas ik ook aan en neem zo'n brinkbakflesje mee als ik niet in de buurt van oppervlakte water kom waar ze uit kunnen drinken.
Er zijn matjes die koelen, wat wel helpt met lange dikke vacht. Van die hals banden die koelen helpt helaas niet bij harige honden is mijn ervaring.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 20:24

Met een badje doet ie niks. In huis zijn alle haalbare voorzieningen al getroffen. Ik heb bijvoorbeeld zo'n gelmat die op lichaamstemperatuur reageert, en daar maakt ie gebruik van. Verder nog een fan aan staan en heeft hij de stenen vloer in de badkamer ter beschikking, dus dat is 't 'm verder niet zo. Het gaat echt om het buiten zijn/wandelingen.

@ Aikon, mooie honden! Die Noor heb ik nog nooit eerder gezien, lijkt me een gaaf ras. En leuk dat je je keeshond smeerkees noemt, zo noem ik de mijne ook vaak :P Je had die beter Mud kunnen noemen trouwens ;)

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:28

Gewoon korte rondjes doen en altijd een drinkfles met bakje meenemen. Zoveel mogelijk in de schaduw lopen. En of heel vroeg of heel laat. Overdag uit de zon blijven. Pootjes kunnen pootje baden helemaal nat maken niet doen. De vacht word een sauna en ze krijgen het nog warmer.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:32

Ik scheerde mijn keeshond vroeger in de zomer. Zodra zijn vacht er af was had ik een ander hondje. Druk, vrolijk en veel spelen <3 Ik liet hem niet zo kort scheren dat je zijn huid zag, zodat hij met slecht weer ook nog wat haartjes had. En in de winter had hij weer net zo'n mooie volle vacht terug :j

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:36

Kijken voor beschutte routes, dus in het bos of door een park met veel bomen. Zo min mogelijk op het asfalt.
En je lange route na het avondeten leggen, overdag enkel het broodnodige.

Overigens liggen mijn keeshonden ook de hele dag languit op de koele tegels binnen. En's avonds stuiteren die blij mee op hun lange toer.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:42

Onze winterjas isoleert ook tegen de warmte, maar toch hebben we het er gewoon heet onder. Net als in onze wollen trui. Ik zou deze hond gerust scheren, maar wel met een lange scheerkop of opzetstuk zodat er wel nog een 1.5-2 cm vacht op blijft staan en eerst de hond laten ontwollen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:46

Ik heb ook een hond met een dikke krulvacht.
Die laat ik in de zomer wel wat korter knippen maar ook niet al te kort, juist omdat de vacht ook beschermt tegen de zon.
Ik heb een koelmat in huis, waar hij op kan liggen.
En verder alleen activiteiten in de ochtend of avond.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 20:46

Jennyxx schreef:
Ik scheerde mijn keeshond vroeger in de zomer. Zodra zijn vacht er af was had ik een ander hondje. Druk, vrolijk en veel spelen <3 Ik liet hem niet zo kort scheren dat je zijn huid zag, zodat hij met slecht weer ook nog wat haartjes had. En in de winter had hij weer net zo'n mooie volle vacht terug :j

Dit hoor ik inderdaad van meer mensen. Ergens denk ik dus, ik ga het gewoon eens proberen met 'm en kijken hoe hij dan is. Anderzijds ben ik meer van de natuur z'n gang laten gaan en verder niet aan z'n vacht zitten.

Ik woon in de Waterland regio, dus nagenoeg de hele wandeling is er water, voor echt beschut lopen moeten we wel eerst door een aardig open stuk. Ik ben altijd al vroeg wakker dus de echte wandeling doen we inderdaad 's ochtends vroeg, en dat wil ie dan ook wel, andere momenten van de dag loopt ie met zichtbare tegenzin, dus dan is het echt ff op het grasveldje kuieren en weer naar binnen wanneer ie wil.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:47

Maar in de natuur denk ik niet dat dit soort honden in Nederland zouden lopen, maar eerder in koudere gebieden :-)

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 20:50

Mizora schreef:
Onze winterjas isoleert ook tegen de warmte, maar toch hebben we het er gewoon heet onder.

Ja dat is ook zo. Dat maakt ook echt precies waarom ik zo twijfel, natuurlijke bescherming of toch de natuur een handje helpen...

Ik blijf het lastig vinden...lekker besluiteloos :')

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:51

Een hond met dubbele vacht nooit scheren imo. Heb gevallen gezien waarbij het nooit meer helemaal mooi wordt. Daarnaast komt haar eigenlijk altijd meer en dikker terug naar mate je vaker scheert. Dat is bij mensen zo, bij paarden (tinker sokken bijv) dus vast bij je keesje ook :D

Belangrijkste is gewoon altijd voldoende drinkwater! En kan de hond gedurende de hele dag ergens zijn waar het max 23 graden is bijv? Dan moet het te doen zijn. Dat ze rustiger zijn vind ik niet gek. De Akitas van mijn ouders zijn 's winters ook veel vrolijker en drukker dan 's zomers. Mijn Akita is sowieso altijd wel rustig :') laat ze lekker rustig zijn, dan oververhitten ze zichzelf iig niet :D

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:53

Ik heb ook een keeshond met zeer veel vacht. Maar deze heeft niks last van de hitte. Hun vacht isoleert ook tegen warmte... Ik vrees dat jij gewoon een hondje hebt dat niet tegen inspanning kan met warmte, heeft niks te maken met het feit dat het een keesje is.
Wat ik wel weet van andere keeshond-eigenaars is dat de vacht na het scheren bijlange niet meer zo'n goede kwaliteit heeft en dat deze serieus kan beginnen klitten/vilten. Verder ook een keesje gekend dat tijdens de zomer verbrand was, ondanks dat zijn vacht niet helemaal kort geschoren was....

Rohol

Mijn schoonouders hebben een Labradoodle met flinke vacht. In het begin ook altijd lang geweest, ook onder het mom van de natuur haar gang laten gaan. Maar inmiddels hebben ze haar een keer later scheren. Ze had het telkens zichtbaar warm, soms tegen het hyperventileren aan. Heerlijk vond ze haar korte coupe! :D

kitobeer

Als je hem scheert krijg je een hond als boo. Super schattig. Maar het is er niet voor bedoelt.
Als de vacht echt verwaarloosd is dan zou ik zeggen voor 1 keer ja. Maar het zijn geen vachten om te scheren. Had dan een hond met korte vacht gekocht. Sorry dat is hoe ik erover denk. Koop je een newfoundlander dan moet je ook niet zeuren als je in spanje woont en niet met je hond kan lopen.
Het komt wat negatiever over in geschreven tekst maar ik bedoel dit niet specifiek op jou. Maar dat is hoe over baasjes denk die honden laten scheren die er niet voor bedoeld zijn. Ooit al een geschoren akita gezien . Ik vind het echt hondenmishandeling

Ikzelf heb een akita . En heb onze vakanties tegenwoordig in een andere periode zodat de hond meekan en het niet te warm is. In de zomer ligt hij overdag gewoon lekker binnen.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:54

misschien even langs een trimsalon gaan dat ze de vacht uitdunnen? of buik scheren?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:54

Bij scheerschade blijkt vrijwel altijd dat de hond zeer kort geschoren is (korter dan een cm, regelmatig 6mm). Daar kan een niet-knipvacht niet altijd tegen en loopt de hond kans om te verbranden in de zon. Het is aangenamer met een dun t-shirt in de zon dan kaal, maar ook dan met een dik vest aan.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:09

Mischa schreef:
Met een badje doet ie niks. In huis zijn alle haalbare voorzieningen al getroffen. Ik heb bijvoorbeeld zo'n gelmat die op lichaamstemperatuur reageert, en daar maakt ie gebruik van. Verder nog een fan aan staan en heeft hij de stenen vloer in de badkamer ter beschikking, dus dat is 't 'm verder niet zo. Het gaat echt om het buiten zijn/wandelingen.

@ Aikon, mooie honden! Die Noor heb ik nog nooit eerder gezien, lijkt me een gaaf ras. En leuk dat je je keeshond smeerkees noemt, zo noem ik de mijne ook vaak :P Je had die beter Mud kunnen noemen trouwens ;)

Er zijn niet veel noorse eland honden in NL Nog geen 300 geloof ik.
Mijn kees is een echte smeerkees :D gaat gerust in een baggersloot pootjes koelen of heerlijk in (liefst verse) ganse kak rollen. Daar volgt standaard een douche op. Werkt ook verkoelen met dit weer ;)
Verder is ze een sjeeskees, keeskees :o (maar dat mag niet meer, is rug patiëntje) en schijtkees }> Ze is een bange poeperd.

Mud houd van blub -O- Vandaar die naam. Maar is ook een oud germaanse meisjes naam ;)

Mij is altijd verteld (ook door honden trimmers) dat dit soort honden scheren heel slecht is ivm de ondervacht die dan sneller gaat groeien dan de dekvacht en dit tot klitten gaat leiden waardoor de dekvacht niet goed meer groeit.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 21:09

Horsetopia schreef:
Ik heb ook een keeshond met zeer veel vacht. Maar deze heeft niks last van de hitte. Hun vacht isoleert ook tegen warmte... Ik vrees dat jij gewoon een hondje hebt dat niet tegen inspanning kan met warmte, heeft niks te maken met het feit dat het een keesje is.

Sja, we zijn allemaal anders. Met z'n conditie is niks mis, dus hij zal er gewoon wel niet goed tegen kunnen.

kitobeer schreef:
Had dan een hond met korte vacht gekocht. Sorry dat is hoe ik erover denk. Koop je een newfoundlander dan moet je ook niet zeuren als je in spanje woont en niet met je hond kan lopen.
Het komt wat negatiever over in geschreven tekst maar ik bedoel dit niet specifiek op jou. Maar dat is hoe over baasjes denk die honden laten scheren die er niet voor bedoeld zijn.

Hij is op mijn pad gekomen als volwassen hond, eerder heb ik altijd kortharige honden gehad, dus dit is nieuw voor mij. En het maakt mij ook niet uit verder, ik pas me met alle liefde aan zodat hij het comfortabeler heeft, dat is ook de reden van dit topic, hoe ik dat kan doen.

Zou enkel z'n vacht uitdunnen wellicht een goede kans hebben op meer lucht in z'n vacht of geeft dat ook teveel beschadiging?

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:15

Hier heb ik een zwarte langharige Chihuahua, nou met temperaturen van boven de 20 graden hoef ik van hem niks te verwachten hoor.
Qua conditie komt hij niks tekort want hij gaat ook gerust een half uur mee fietsen of mee hardlopen maar zodra het zomers weer wordt kan hij niks meer.
Soms laat hij zich tijdens het uitlaten gewoon vallen in de schaduw van een boom dus uitlaten tussen 12 en 16 uur gebeurd dan sowieso al niet (tenzij het echt rottig uit komt en dan is het alleen even een vlug plasje in het grasveld direct naast de tuin) en als het dan na het eten even naar het water met de auto met airco zodat hij eventjes kan pootje baden (zwemmen doet hij niet, hij vind het eng als hij de bodem niet meer kan voelen, dus hij gaat tot z'n buik ongeveer).
Verder ligt hij veel binnen waar het koeler is omdat alle rolluiken dicht blijven.
Ik heb zo'n koelmat gekocht maar daar ziet hij de lol niet van in jammer genoeg in dus daar doe ik hem geen plezier mee.

Soms denk ik, kaal scheren zou wel heel lekker zijn voor hem misschien, maar ja, je gaat je langharige hond toch ook niet kaal scheren? :oo
[img]/img]

Edit: ik weet niet meer hoe je een foto moet toevoegen... :\
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 11-05-16 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:19

aikon schreef:
Mischa schreef:

Er zijn niet veel noorse eland honden in NL Nog geen 300 geloof ik.
Mijn kees is een echte smeerkees :D gaat gerust in een baggersloot pootjes koelen of heerlijk in (liefst verse) ganse kak rollen. Daar volgt standaard een douche op. Werkt ook verkoelen met dit weer ;)
Verder is ze een sjeeskees, keeskees :o (maar dat mag niet meer, is rug patiëntje) en schijtkees }> Ze is een bange poeperd.

Mud houd van blub -O- Vandaar die naam. Maar is ook een oud germaanse meisjes naam ;)

Mij is altijd verteld (ook door honden trimmers) dat dit soort honden scheren heel slecht is ivm de ondervacht die dan sneller gaat groeien dan de dekvacht en dit tot klitten gaat leiden waardoor de dekvacht niet goed meer groeit.

Hier ook een smeerkees :')

Afbeelding

Ik lees even mee, want ik loop tegen het zelfde probleem aan en overweeg een koelvest.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:20

Ashley, jammer dat jouw hond de koelmat niet fijn vindt.
Hier ligt de ene hond er heel graag op.
Ze blijven ook heel lang koel trouwens.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:21

Ik heb poedels, ik doe niet anders. Het wordt na morgen koeler en na een paar koude dagen komen er 2 gemiddelde weken aan dus 1 van mijn honden mag nog lang blijven. De ander wordt sowieso elke paar weken geschoren (dan hoeft ze niet zo kort).

Een keer naar een trimsalon voor een goede ontwolbeurt kan ook wonderen doen, zeker als de hond gecastreerd of ouder is.