Wat als je de dierenarts niet kunt betalen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Wat als je de dierenarts niet kunt betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 15:28

First things first; het gaat niet over mij in dit verhaal. Ik probeer met haar mee te denken, maar mijn eigen ideeën zijn ook een beetje 'op' nu, vandaar dat ik het hier probeer.

Korte situatieschets: een vriendin van me leeft van een WA-jong uitkering en heeft een 8 jarige hond. Met haar WA-jong lukt het haar om redelijk rond te komen, maar echt sparen kan ze niet. Ze heeft al eerder geprobeerd de hond te herplaatsen (heeft hier niks mee te maken trouwens), maar dat lukt niet vanwege de grote gebruiksaanwijzing van de hond (blind, kan niet alleen blijven, kan niet met kinderen, extreem angstig).
De hond moet binnenkort geopereerd worden aan beide kniebanden, kosten ong. €3000. Het probleem is dat ze dit geld niet heeft. Een schuld aangaan waar ze nooit meer vanaf komt is in mijn ogen geen optie.

Daarnaast zal de hond tijdens de revalidatieperiode (ong. 6 weken) ergens anders moeten blijven, want mijn vriendin woont in een appartement zonder lift. De hond mag niet traplopen na de operatie en vanwege gezondheidsklachten kan ze de hond niet de trap op dragen. Een tijdelijk huis vinden is vanwege de grote gebruiksaanwijzing van de hond en het feit dat het een behoorlijk intensieve revalidatie extreem lastig.

Hebben jullie nog een idee van instanties waar ze bij aan zou kunnen kloppen voor financiële hulp hierbij? Alvast bedankt!

Zoe_97

Re: Wat als je de dierenarts niet kunt betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:31

en daarom meot je geen dieren nemen als je het geld er niet voor hebt helaas.. De dieren zijn hier de duppe van.
Ik zou met asielen contact opnemen voor een ehrplaatsing van het arme dier.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:32

Misschien heel hard, maar waarom zou een ander (moeten) betalen voor een hond van een ander?
Ik vraag me af of zoiets te realiseren is.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:33

Hmm, hoe veel ik ook een dier kan houden. 3000 euro is ie mij niet waard. Zeker een blinde hond niet...

Ik snap niet zo goed waarom iemand een dier aangeschaft als je zelf amper rond kan komen..

Daantjuh88

Misschien krijg ik nu heel bokt over mij heen, maar de hond is al wat ouder, heeft al best wel grote gebreken en dan zou je er nog 3000,- aan spenderen?? Ik heb heel veel voor mijn dieren over, maar ik denk dat mijn hond naar de groene weides was gegaan dan.

Anoniem

Hoe hard het ook klinkt. Als ze de operatie niet kan betalen en de revalidatie ook niet volgens de leefregels kan doen. Kan ze hem beter laten inslapen.
Daar help je de hond het meeste mee.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:34

En wat voor een leven heeft deze hond? Dit lijkt me een geval inslapen. Niet omdat hij niet goed verzorgd zou worden, maar juist omdat de kwaliteit van leven al slecht is, zij hier de dupe van wordt financieel en je er dus niemand echt mee helpt..

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:35

Ik vraag me af of je dit dier wel een plezier doet met oplappen voor 3000 euro ; met geld dat er niet is,en onvoldoende revalidatiemogelijkheden....

Misschien heel naar,maar dan lijkt inslapen me een humanere en tevens goedkopere oplossing :(:)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 15:35

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Just to be clear; Reacties als 'dan moet je geen beesten nemen' begrijp ik best, maar daar is het nu wat laat voor. Ik probeer nu vooral mee te zoeken naar een oplossing :)

Mikkiej

Misschien heeft ze die wa-jong uitkering wel later gekregen nadat ze de hond heeft aangeschaft? Beetje kort door de bocht..

Maar anyway.. Ik heb zo geen idee wat een geschikte oplossing kan zijn. Ik ben bang dat ze het toch echt zelf moet betalen of afstand moet doen van het hondje. 3000 euro is niet zomaar op te hoesten..

SayaJones

Waarom nemen jullie (niet allemaal) al direct aan dat ze de hond heeft aangeschaft toen ze al niet kon sparen?

Misschien zat de eigenaresse in een betere situatie toen ze de hond aanschafte. En zeg nou eerlijk, wie heeft er nou 'even' €3000 liggen voor een operatie.. Zelfs voor mensen die wél kunnen sparen is dit behoorlijk veel geld. Veel mensen zouden er dan ook niet eens aan beginnen (aan de operatie).

Ik zelf zou ook eens achter m'n oren krabben om zoveel geld neer te leggen voor een oudere hond die blind is en zo'n grote gebruikersaanwijzing heeft, hoeveel ik ook van het dier houd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:36

Ik weet natuurlijk niet wat er met de kniebanden van de hond is en hoe de prognose na de operatie is, maar is het in zo'n situatie (waarin de hond dus al de nodige dingen heeft, blind, angstig etc) niet eerlijk om het dier anders in te laten slapen?

Dat lijkt me eerlijker dan herplaatsen in zo'n geval...

Overigens wel eens met de mensen hierboven dat je in zo'n geval beter helemaal geen dier kunt nemen, maar je weet natuurlijk niet of de hond er al was voor de uitkering of dat de situatie in die tijd anders was. Want dat kan ik me ook goed voorstellen en ik kan me dan ook voorstellen dat je dan je hond niet wegdoet.

[edit] Ik was dus niet de enige die dit dacht :+ Zou overigens verder ook niks weten over instanties ed.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-05-16 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:36

Hmm...lastig. Ik ben van mening dat als je een dierenartsrekening niet kan betalen om wat voor reden dan ook er vaak wel te regelen valt dat je in delen betaald. In overleg kan er best veel. Maar deze hond is wat ouder, heeft meerdere lastige gebreken.... Ik denk dat ik er in dit geval ook geen €3000,- voor over zou hebben. Deze hond zou ik persoonlijk in laten slapen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:37

Lekker kortzichtig Zoe....... mag hopen dat je zelf nooit in zo'n situatie komt en mensen jou zo afbranden. Daar heeft ze echt wat aan. Wie weet had ze haar hond al voordat ze ziek werd.
Al zou ze hem nu in laten slapen, dan heeft die hond 8 jaren met zo;n gebruiksaanwijzing nog kunnen leven waar hij anders wellicht al was ingeslapen.

TS wat lastig. Helaas zijn die operatie's duur. Heeft haar hond ook voordelen voor haar ziekte? Als in beter om kunnen gaan ermee oid. Misschien bestaat het niet hoor, maar zou hier ergens een potje voor zijn? (tegenwoordig zijn er zoveel potjes voor van alles). Of een inzamelingsaktie oid.... ik bedenk ook maar wat.
Laatst bijgewerkt door quintusgl op 10-05-16 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:37

oef, 3000 is nog wel een bedrag. Ik denk niet dat je dit voor elkaar krijgt bij instanties. En afstand van een hond doet met dergelijke problemen vind ik ook niet humaan. Er zijn ontzettend veel honden die al nieuwe baasjes zoeken..de kans dat deze hond jarenlang in het asiel zit is groot. ik denk ook dat inslapen een goeie optie is.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:38

Ik zou persoonlijk de hond in laten slapen als het echt niet meer gaat. 3000 euro zou mij ook te veel zijn, al had ik het geld liggen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:38

En afstaan aan het asiel? Niet dat zij nou zitten te springen om een hond waar zoveel geld in gestopt moet worden maar tegen betaling kan je een dier daar naar toe brengen.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:39

Heel eerlijk denk ik dat het beestje beter af is als hij ingeslapen wordt. De omstandigheden zijn er niet naar om hem een hondvaardig leven te bieden. Zowel fysiek voor hem zelf niet als de overige situatie niet.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:40

Is het wel eerlijk voor de hond om hem te herplaatsen terwijl je zelf zegt dat hij EN blind EN angstig EN al 8 jaar oud is? Ik denk persoonlijk niet dat je daar nog aan mag beginnen als je puur en alleen aan de hond denkt. De hond moet geopereerd worden, weet niet wat hem gebeurt, beestje krijgt waarschijnlijk super veel pijn tijdens het revalideren. En bedenk ook dat de operatie alleen 3000 euro kost. Wat denk je van alle pijnstilling die hij moet slikken na de tijd, alle controles die er nog bij komen. Gaat er iets niet goed en krijgt hij bijvoorbeeld een ontsteking? Dan ben je nog verder van huis. Ik vind dat je dat niet kan maken tegenover de hond. Een goede baas zijn is ook weten wanneer het genoeg is. Ik zeg niet dat ze geen goede baas is, maar denk eens aan hoe die hond zich gaat voelen.
Laatst bijgewerkt door jasmijn16 op 10-05-16 15:43, in het totaal 2 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:40

Nini roosje heeft het meest handige antwoord voor deze situatie!
Hopelijk leert je vriendin hier iets van voor na dit verhaal in de toekomst. :o

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:41

Hoeveel ze ook van het dier houd een spuitje kost minder dan €3000 ik vind het een bedrag wat zelfs ik niet zou ophoesten hiervoor en ik heb het aardig ruim qua financieen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:42

Just_Sannee schreef:
Waarom nemen jullie (niet allemaal) al direct aan dat ze de hond heeft aangeschaft toen ze al niet kon sparen?

Misschien zat de eigenaresse in een betere situatie toen ze de hond aanschafte. En zeg nou eerlijk, wie heeft er nou 'even' €3000 liggen voor een operatie.. Zelfs voor mensen die wél kunnen sparen is dit behoorlijk veel geld. Veel mensen zouden er dan ook niet eens aan beginnen (aan de operatie).

Ik zelf zou ook eens achter m'n oren krabben om zoveel geld neer te leggen voor een oudere hond die blind is en zo'n grote gebruikersaanwijzing heeft, hoeveel ik ook van het dier houd...

Dit dus, ook als ik het geld in tienvoud op mijn rekening zou hebben denk ik nog drie keer na of ik een hond die operatie aan wil doen.
Revalideren na zo'n operatie is ook niet niks en hij is dus ook al blind, als het geld er dan ook niet is kun je beter voor inslapen kiezen. De hond weggeven zou ik al helemaal niet doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-05-16 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Ik heb ook wajong en heb ook dieren , wel heb ik bewindvoerder die de vinger op de knip houd en ik heb nog genoeg spaargeld voor rare sprongen. Hamster ga ik zo mee naar de DA , vorig jaar veel geld kwijt aan konijn die jammerlijk genoeg gestorven is einde van het jaar maar die rekeningen waren niet echt extreem hoog

Maar dit geval pff lastig , ik persoonlijk zou de hond dan laten gaan. Operatie kost bakken met geld en is de hond het nog waard :o

Licor

Eventueel de situatie bij de dierenarts uitleggen en kijken of je iets kunt afspreken.. als je er open en eerlijk over bent is er vaak wel iets mogelijk qua betalen in termijnen etc..

Maar ook ik vraag me af of je dit nog moet willen voor deze hond.. al ken ik de verdere situatie niet

Brainless

Ik zou persoonlijk de hond in laten slapen; hoe moeilijk dat ook is voor de eigenaar.

a: omdat ze het geld niet heeft
b: de revalidatie is een hele belasting voor degene waar hij verblijft
c: de hond is eigenlijk door blindheid en door de verlatingsangst nergens te plaatsen.