Kippenprobleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yiruma

Kippenprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 19:41

Wij hebben sinds 2008 of 2009 een aantal kippen, altijd uitgebroed door eigen kip of de broedmachine.
Nu hebben wij sinds een tijdje 1 hen en 1 haan bij de andere drie hennen gezet.
In totaal drie generaties, 1 hen uit 2008/9 en 2 die iets jonger zijn en de nieuwkomers.
Ze accepteren de ''nieuwkomers'' totaal niet. Ze zitten al wel een aantal maanden (ik weet niet precies hoe lang) bij elkaar.
We hebben twee rennen en een nachthok in het midden en normaal zit de haan en de hen in de ene ren en de drie andere kippen in de andere ren. Ze kunnen wel naar elkaar toe.
We laten ze ook vaak los in de tuin maar dan gaan ze gewoon vechten, twee groepen zijn het zeg maar die elkaar aanvallen en hun teamgenootjes ook helpen.
De oudste kip valt niemand aan en gaat snel terug naar het hok als er gevochten wordt.

We hebben nooit zoveel problemen gehad met de kippen samenzetten maar ik denk dat het komt omdat de haan graag de baas wil zijn (hij probeert ook de hennen te laten eten etc) en een v/d jongere generatie kippen laat dat niet toe.
Sorry voor het lange verhaal maar ik hoop dat iemand tips heeft ?

Siers83

Re: Kippenprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 19:48

Mss moet je de bazige kip er eens uithalen? Een haan is toch de baas over de hennen of zeg ik nu iets raars?

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 19:53

Normaal houdt volgens mij de haan de orde maar vaak kan een hen wel de baas zijn.
De oudst kip had eerst nog een zusje van hetzelfde nest dus, samen waren zij de baas. Het zusje is overleden en sindsdien is dus een jongere generatie hen de baas.
Ik kan de bazige kip er wel uithalen maar dan moet haar maatje ook mee eruit, en dan zit de oudste kip alleen met de nieuwkomers. Als de haan haar ''lastig valt'' en wilt paren bijv kan ze zich niet verdedigen.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 19:54

Wat lastig! Ik heb zelf helemaal niet veel ervaring met kippen, dus echt gedegen advies kan ik niet geven. Wel is het zo dat wij drie kippen hebben (of nouja, hadden, eentje is helaas overleden, maar in de situatie die ik nu beschrijf waren het er 3) waarvan één echt het onderspit moest delven en één die echt de baas was. De 'baas' pikte continue in op de 'onderdanige'. De 'onderdanige' kip werd ziek, wat verder niets met het pikken te maken heeft hoor, en heeft toen een week of 2 alleen gezeten om te genezen en aan te sterken. Eenmaal weer op de been is ze terug bij de andere twee dames gezet. De 'baas' begon echter meteen weer in te pikken op de 'onderdanige' kip, ze werd continue belaagd. Natuurlijk kan het zo zijn dat ze de pikorde moeten bepalen, we hebben het eventjes aangekeken, maar de 'onderdanige' kip had hier echt last van en werd tot bloedens toe gepikt. Wat we toen gedaan hebben is de 'bazige' kip apart gezet ipv de 'onderdanige' (aangezien die prima met de derde overweg kon). Na een aantal dagen hebben we de 'bazige' kip terug bij de andere twee gezet en toen plots was het over. Daarna hebben ze nooit meer op elkaar ingepikt of gevochten. :Y)

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 19:55

Dan zal ik het toch eens gaan proberen ja, de baas apart zetten. Maar hadden jullie er dan ook een hen voor gezelschap bij gezet of echt alleen?