Nobivac Lepto 4 inenting, wel of niet doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DanonePower

Nobivac Lepto 4 inenting, wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 17:37

Hoi Bokkers,

Mijn hond is een paar jaar geleden ingeënt. De laatste inenting als pup zijnde had hij een ander, geen l2 maar l4. Van het merk Nobivac. Daar heeft hij een anafylactische shock op gehad. (kantje boord).
Nu zou hij weer ingeënt moeten worden. Moet ik dat wel of niet doen? Dan word het in ieder geval geen Nobivac meer. Maar het blijft een gok... Kan er ook voor kiezen niet te doen. Wat is het beste?
Iemand ervaring met Nobivac Lepto 4 ? Of met andere merken?

Puchje

Re: Nobivac Lepto 4 inenting, wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 17:42

Ik zit in een FBgroep waar elke dag doodenge verhalen worden gedeeld over die L4 enting.
Mijn hond moet ook, ik stel het uit en ga mijn DA vragen naar de L2!
PB me ff als je toegevoegd wilt worden aan die groep.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 17:44

ik heb het wel gedaan...geen problemen ondervonden moet je heel even schuldig blijven welk merk zoek ik op

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 17:46

Ik zou het zelf niet doen, zeker niet na zo'n reactie. Over de enting hoor ik ook hele slechte verhalen. Hoe reageert je hond op andere entingen? En is het een echter watergek? Dus springt hij in sloten en dergelijke?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 17:56

Als het geen rattenvanger is of tussen de wilde ratten leeft zou ik het in zijn geval niet doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 17:57

Hier hebben ze dit jaar voor het eerst de 4 enting gehad. Beiden wat hangerig geweest en stijfjes maar niet ziet of zo. Maar beiden extreme waterratten, vooral witte herder is echt een waterliefhebber. Elke plas of sloot duikt hij het liefst in. Niet enten is dus geen optie.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:00

Hier 6 honden de enting gehad en geen van de 6 heeft van de eerste of de herhaling of een jaar laten weer deze enting last gehad. Niet 1 seconde ;)

Je hoort over veel entingen verhalen maar of ze kloppen?

Je moet alles met verstand doen. Dus niet de jaarlijkse coctail en kennelhoest en rabies en ontwormen en ontvlooien tegelijk doen omdat je dan vlot klaar bent en je met alle entingen in 1x korting krijgt!!

Wij geven geen kennelhoest en ene jaar grote andere jaar kleine coctail. Rabies 1x per 3 jaar en paar maanden na de andere entingen

Bravecto 2x per jaar tegen vlooien en teken en ontwormen als het nodig is. Nu al zeker 2 jaar geleden ;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:43

Ik zou het niet doen. De kans op Weil is niet groot en het is prima te behandelen mits je er op tijd bij bent. Er doen nare verhalen de ronden over de Lepto4 enting en als jouw hond al een vervelende reactie heeft gehad zou ik de gok niet durven wagen, niet voor een ziekte die behandelbaar en vrij zeldzaam is.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 20:51

Hier vorige week 4 honden geënt met L4 en geen enkele hond heeft een reactie gegeven. Wij enten juist wel, omdat de honden hier op een melkveebedrijf wonen en wij alles willen uitsluiten.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:18

Als je hond in shock is geweest lijkt me dat je niet eens hoeft te twijfelen... Snap niet dat mensen dan nog adviseren het gewoon wel te doen.. Een absolute no! Dus wat mij betreft.

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:25

Ik ent dagelijks vele honden met de L4: niet meer entreacties dan de vorige L2 of een ander merk.
De een kan gewoon minder goed tegen een bepaald adjuvans dan de ander (dus we hebben ook een aantal dieren die een ander merk nodig hebben en andersom leveren we ook aan praktijken die van ons de enting willen omdat daar gereageerd wordt op hun gebruikte merk).
Als pup heeft hij neem ik aan een L4 + parvo en L4 + DHP(pi) gehad. Hij kan dan ook de reactie op de parvo/dhp(pi) gehad hebben.
Om het veilig te doen zou ik een ander merk kiezen. Of testen of de shock nogmaals optreedt en dat houdt hier in in opname enten en onder toezicht voor ten minste een paar uur. Bij shock kan er dan vlot ingegrepen worden.
Laatst bijgewerkt door vanRijnwoude op 09-05-16 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:35

Ik laat mijn honden l2 enten. L4 geeft meer bijwerkingen en ook naardere bijwerkingen ik Neem het risico niet. En zeker als je hond zo reageerd niet doen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 22:56

essiesilly schreef:
Als je hond in shock is geweest lijkt me dat je niet eens hoeft te twijfelen... Snap niet dat mensen dan nog adviseren het gewoon wel te doen.. Een absolute no! Dus wat mij betreft.

Als ze 100% zekerheid hebben dat het daadwerkelijk die enting was dan zou ik het ook niet eens overwegen wel te enten maar vaak is het een gooi om iets de schuld te geven en dan is een overweging het wel te doen best logisch als de hond veel kans heeft op besmetting

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 23:08

Je hoort ontzettend veel negatieve ervaringen over de l4 op internet.

Nou ik geloof ze allemaal niet zo, ik werk bij een dierenarts (ben assistente) en wij hebben nog nooit nare ervaringen erover gehoord of zieke honden ervan gehad. En wij enten het nu 3jaar denk ik en dat zijn op jaarbasis toch wel erg veel honden.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat jou hond er niet op kan reageren. Net als bij mensen kan de een er heftig op reageren terwijl de ander nergens last van heeft. Mijn honden zijn er ook mee gevaccineerd en die hebben nergens last van gehad (3stuks).

Maar als je hond er niet tegen kan kan je gewoon kiezen niet de l4 te geven maar een "neutraal" oplosmiddel als solvens.

L2 is volgens mij niet meer verkrijgbaar maar dat weet ik niet zeker

DanonePower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 23:59

dierenfan schreef:
essiesilly schreef:

Als ze 100% zekerheid hebben dat het daadwerkelijk die enting was dan zou ik het ook niet eens overwegen wel te enten maar vaak is het een gooi om iets de schuld te geven en dan is een overweging het wel te doen best logisch als de hond veel kans heeft op besmetting

Het is zeker dat het door de L4 enting is gekomen van dat merk. Maar daardoor weet ik dus niet of die het op alle L4 zo reageert of alleen dat merk is. En daar twijfel ik dus over. Bij de Nobivac L2 heeft die geen reactie gehad. En is normaal ingeënt, maar de laatste die hij als pup moest is overgeschakeld naar een L4, dus geen L2 meer en daar heeft hij een anafylactische shock op gehad.
Probleem is meer dat de dierenarts me niet kan garanderen dat hij niet nadat ik merk weer een shock te krijgen niet dood gaat. Ondanks alles wat er voor helpt verplicht klaar moet liggen. (Of bel ik gewoon met een hele slechte dierenarts?) En dat blijven dat waren we zeker van plan. Maar door dat te horen ga je toch nadenken wat je nou het beste kan doen.
Ik zeg wel is dat mijn hond beter vis had kunnen worden... Als hij water ziet, dan zit hij er ook in. Weer of geen weer. En van alle plasjes moet hij weten waar dat "water.." vandaan komt.

DanonePower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 00:31

vanRijnwoude schreef:
Ik ent dagelijks vele honden met de L4: niet meer entreacties dan de vorige L2 of een ander merk.
De een kan gewoon minder goed tegen een bepaald adjuvans dan de ander (dus we hebben ook een aantal dieren die een ander merk nodig hebben en andersom leveren we ook aan praktijken die van ons de enting willen omdat daar gereageerd wordt op hun gebruikte merk).
Als pup heeft hij neem ik aan een L4 + parvo en L4 + DHP(pi) gehad. Hij kan dan ook de reactie op de parvo/dhp(pi) gehad hebben.
Om het veilig te doen zou ik een ander merk kiezen. Of testen of de shock nogmaals optreedt en dat houdt hier in in opname enten en onder toezicht voor ten minste een paar uur. Bij shock kan er dan vlot ingegrepen worden.

Hij is bij de eerste enting met L2 + Parvo ingeënt (3-6-8), en de 2e L2 + DHP(pi) (4-5-7). En de 3e (3-4-5-6-7-8 waar het is mis gegaan. De DHP(pi) is het zelfde geweest dan de eerdere enting. Daarvoor is het L2 geweest. En bij de 3e enting is het L4 geweest, waarbij het dus mis ging.
Ik vraag me af of ik een andere L4 uit moet proberen, of gewoon helemaal af stappen van L4 omdat ik niet weet of het aan het hele L4 gedeelte ligt of aan een stofje wat het merk erin doet. En of mijn hond daar niet dood aan gaat. (want dat konden ze mij niet garanderen... en als je denkt.. ooh hij kan dood gaan, dan ga ik daar dus ook geen ja op zeggen natuurlijk).

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:34

Ik zou het mezelf nooit vergeven als mijn hond opnieuw in shock zou raken en dit niet zou overleven. Dan liever een antibioticakuur omdat hij Weil heeft opgelopen. Want dat is het hè, als hij al Weil zou krijgen is antibiotica voldoende zolang je er op tijd bij bent. En jij weet dat hij niet geënt is dus ben je er op bedacht. Ik zie het als: kleine kans op overlijden bij de enting versus kleine kans op Weil bij niet enten. Nou, dan weet ik wel waar ik voor kies. Dat is geen oordeel overigens, uiteindelijk gaat het om waar jij je het prettigst bij voelt en als dat de enting is moet je dat doen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:43

Is hij toen echt alleen maar met l4 geent ipv l2?

Of daarnaast ook nog ontwormd of ontvlooid?

Heb het met mijn vorige hond gehad vandaar de vraag. Jaren geleden was ik ook nog zo onwetend als vele mensen. Toen alles in 1x laten doen coctail kennelhoest rabies en thuis ontwormd en ontvlooid. Was niet de eerste keerdat ik dat deed maar mijn hond heeft de laatste keer 2 maanden met gezondheidsklachten gelopen doordat zijn lijf zo n opdonder kreeg.

Nooit meer dus dat alles tegelijk gaat.
Laatst bijgewerkt door dierenfan op 10-05-16 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:46

Wat ik namelijk persoonlijk niet snap is dat zoveel mensen tegen l4 enting zijn en tegen bravecto en ik in directe omgeving nooit enig hond tegen kom die er problemen mee gehad heeft. Ook mijn dierenarts heeft het nooit mee gemaakt. Laatste jaar dat het asiel bestond hebben alle honden in asiel de l4 gehad. Ook niet 1 van die honden problemen gehad en dat gaat over zo n 150 a 200 honden...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:49

Hij is dus maar 1x L4 geënt toen en vorig jaar niet? Dan moet hij dus 2x L4 geënt worden, niet 1x. Weil moet namelijk elk jaar herhaald worden, anders moet hij geboosterd (zowel de L2 als de L4 overigens).

Ik blijf bij de gedachte het niet te doen, ook niet als hij een waterrat is. Je bent niet bang voor de horrorstories maar hebt een reëele kans dat hij een horrorstory wordt.

verriemerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 09:59

Door enten bouwen ze antistoffen op. Tegenwoordig is het vaak mogelijk om titer bepalingen te laten doen. Dit geld voor vele inentingsstoffen. Misschien een optie om te kijken of de hond al / nog genoeg antistoffen heeft. Dan is opnieuw inenten niet eens nodig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 10:03

Helaas is dat voor weil niet mogelijk, daarbij wordt de bescherming bij weil al minder na 9 maanden.

DanonePower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 14:41

Hij is in de pup jaren 3x ingeënt. Waarvan de eerste keer de L2 en de laatste L4. Wel alles tegelijk (dat zou dan zo ie zo niet worden gedaan. Cocktail en kennelhoest.
Vlooien en teken had hij als pup nog niet. Pas toen hij vlooien heeft gekregen ging ik met een bandje werken. Maar dat is na de shock gebeurd. En die heeft hij standaard om. En kan er ook makkelijk af. Ontwormen doe ik niet meer, omdat ik gelezen had dat als je die pil geeft, de hond de volgende dag ook wormen op kan lopen. Als hij niet laat zien dat hij ze kan hebben.. dan ontworm ik niet.
Als ik niet bang was voor de gevolgen zou ik jullie mening niet vragen. Als hij weil zou krijgen, en er aan dood zou gaan.. dan ga je jezelf ook afvragen; had ik hem niet in moeten laten enten. En geef je je zelf ook de schuld. Het is zo'n beetje een onmogelijke keuze.
Hij is nu 3 jaar. En het probleem is niet of die nog antistoffen heeft, want vroeg of laat verdwijnen die toch en sta ik dan voor de beslissing wel of niet enten. Probleem is, dat ik niet weet of hij het alleen bij dat merk heeft. Of bij alle L4. En dat kunnen ze niet testen. De vraag is meer, of ik dus een ander merk moet uit proberen. En dan is het wel voor altijd duidelijk of het door L4 komt, of het merk. Of gewoon niet inenten.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 14:45

Als je hond een reactie heeft gehad zou ik het niet doen!

Een gewoon gezonde hond ent ik zonder problemen. Hier 2 nesten geënt en mijn eigen honden zijn inmiddels ook al 2x geënt met L4 en nog nooit problemen ondervonden.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:15

DanonePower schreef:
Als hij weil zou krijgen, en er aan dood zou gaan.. dan ga je jezelf ook afvragen; had ik hem niet in moeten laten enten. En geef je je zelf ook de schuld. Het is zo'n beetje een onmogelijke keuze.

De kans op Weil is klein. Het is een zeldzame ziekte in Nederland. De kans dat hij eraan zou overlijden is nog veel kleiner, omdat het in principe met een antibioticakuur te genezen is tenzij je echt veel te lang wacht met behandelen of je hond al verzwakt is. Hier staat dat er (tot 2009) zo'n 10 honden per jaar werden opgenomen voor Weil. En hier hebben ze het over 13 meldingen in 2014. Het komt ongetwijfeld vaker voor, maar dan al niet ernstig genoeg dat de hond gediagnosticeerd wordt en de ziekte gerapporteerd.