Tamme ratjes in de zomer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vevina

Tamme ratjes in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 15:21

Hoi ratten eigenaren

Sinds de winter heb ik 3 tamme ratjes in mijn studentenkamer staan, en ben er echt super blij mee! Maar nu de zomer eraan komt ben ik toch benieuwd hoe iedereen zijn ratjes koel houdt. Ook ben ik benieuwd of je in de zomer gewoon een raam open kan zetten, of worden ze daar in de zomer ook nog verkouden van?

Ik hoop dat er ratten eigenaren zijn met tips en advies!

Biebz

Re: Tamme ratjes in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:24

Ben benieuwd hoe andere dit doen :D

Zelf leg ik vaak een natte handdoek in het hok.
Hier kruipen ze regelmatig in :j
Vorig jaar ook een tijdje een bakje water er ingezet.
Ook daar gingen ze regelmatig in zitten :')

Verder zorg ik er voor dat het in de kamer niet te warm wordt en ze niet op de tocht staan.
Alle ratten hebben het tot nu toe gewoon overleeft :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:26

Ik heb ze nu niet meer, maar inderdaad, had een badje, natte handoeken en ze hadden goed geisoleerd huisje dat redelijk koel bleef van binnen. En heb ooit toen het echt tropisch was, onder hun hok koelelementen gelegd (en onder andere stuk boeken en ze hadden toen 2 huisjes konden ze kiezen warm of koud.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:27

Ja ik ben ook wel benieuwd naar tips! Hier wordt het op een hete zomerdag makkelijk +30 graden in huis helaas.. Slecht geïsoleerd en enkel glas |(

Ik leg steeds flesjes met water in de vriezer en leg die (met handdoek) in de kooi. En ik vries meestal wat lekkers in (fruit of groenten) of een snoepje in een ijsklontje.

Nientsje

Ik laat de mijne dan erwtjes vissen :D

Doe dan bevroren erwten in een bakje koel/koud water en die gaan ze dan opvissen en opeten. Vinden ze helemaal het einde :D

Ook laat ik bij hun de gordijnen dicht zodat het koeler is en de ochtend en avond de ramen open om te luchten. Gaat prima :)

Natte handdoeken oid gaat hier niet. Een van mijn kindertjes vindt het altijd erg leuk om alles kapot te maken :+

Loolotte

Ik had er vorig jaar ook een bakje water in gezet, regelmatig opgewarmd water vervangen en daar werd prima gebruik van gemaakt.

StellaMay

Bij een open raam staan stond bij mij standaard een verkoudheid op. Vooral mijn jongste vrouwtje, die had gelijk niesaanvallen.
Ik had inderdaad zoals Biebz een heerlijk koude, natte handdoek of washand in het hok. Niet kleddernat, maar lekker vochtig. En dan op tijd weer eruit, want het waren nogal slopers. :')
En ze hadden altijd een klein drinkbakje (voor vogels) om hun handjes in te wassen, dat werd ook meerdere keren per dag ververst.

MagicMuffin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:32

Ik heb bij mijn ratten nu een kletsnat doekje liggen en een bakje met water/ijsklontjes. Mijn oudste ligt graag op het doekje merk ik, hij heeft echt last van de warmte. De kleintjes spelen in het water en liggen op de koele dakjes van de huisjes. Voor mijn cavia's heb ik koelelementen in de vriezer liggen, daar een washandje omheen en in de kooi leggen. Staan ze graag met de pootjes op

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 20:01

Wat een goede ideeën van iedereen! Dankzij jullie hebben mijn ratten lekker op een natte handdoek gelegen en krijgen ze morgen bevroren erwten. Ook had ik gelezen dat een ventilator prima kan bij ratten, dat ze hierdoor niet verkouden worden. Heeft hier iemand ervaring mee?

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:51

Ik zou hem dan niet recht op de kooi zetten en in de draaistand zodat hij nooit alleen op 1 punt staat. Zo doe ik dat wel eens :)

gigikuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:00

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 23:35

Aangezien vanaf morgen de warme dagen weer komen was ik benieuwd of er meer mensen ervaring hebben met een ventilator in de kamer van je ratten ?