Ik vroeg mij af of een groot konijn samen kan worden gehouden met een klein konijn. Een Franse hangoorvoedster met een gecasteerde ram formaat Duitse hangoor. Heeft iemand hier ervaring mee?. Gaat met name om het voeren. Een groot konijn eet natuurlijk meer dan een klein konijn...
Zou geen probleem moeten zijn; desnoods zet je 2 bakjes neer op verschillende plekken. Zorg voor onbeperkt hooi dan hebben ze altijd voldoende te eten. Veel succes!
Het hoeft geen probleem te zijn, alleen als de dame regelmatig rams is en veel rijdt is het wel verstandig haar ook te laten castreren. En het allerbelangrijkste is de klik, je kan niet altijd zomaar twee zelf gekozen willekeurige konijnen bij elkaar zetten, ze moeten wel een klik hebben. Eerst goed koppelen op neutraal terrein. Biks is maar beperkt nodig, dat is vaak ook geen probleem.
Mischa
Geplaatst: 08-05-16 07:23
Inderdaad, als het klikt maakt het niet uit. Had zelf ook een dwerg en een ander klein konijn tussen de Vlaamse reuzen, is altijd prima gegaan. En een vriendin van mij heeft ook een dwergmix met een Franse hangoor, ook nergens problemen. Maar denk wel dat ruimte ook erg belangrijk is. En plaats desnoods nog wat schuilmogelijkheden voor de kleine, mocht die daar behoefte aan hebben.
mabelbohms
Geplaatst: 08-05-16 07:25
Als het goed is krijg ik vrijdag ook een nieuw konijntje (dwerg) en die komt als het allemaal goed gaat bij mijn franse hangoor te zitten
Ik heb een hele grote ren, dus genoeg ruimte. Ik geef het kleine konijn nu bv 1x per dag een halve winterwortel, maar dan zou het grote konijn dus meer mogen hebben toch? Hoe deed jij dat Misscha? Werden je kleine konijnen niet te dik?
Ik heb hier 2 dwergjes me een vlaamse reus. Ik voer ze in 2 bakjes, maar vaak eten ze uit dezelfde. De 2 kleine zitten snel vol en stoppen dan met eten terwijl de grote nog door eet.
Mischa
Geplaatst: 08-05-16 13:38
Inderdaad, de kleine krijgt tijd genoeg om te eten. Als er een nieuweling bijkwam, gaf ik ze op een plaats te eten (het schijnt dat samen eten de band versterkt) en toen iedereen aan elkaar gewend was verspreidde/verstopte ik het eten her en der, vinden ze vaak ook nog leuk om naar te zoeken ook. Alle konijnen waren eigenlijk altijd goed op gewicht.
Oke. Nou, dat klinkt allemaal hoopvol! Morgen ga ik bij het konijn kijken.
Vayo
Geplaatst: 08-05-16 20:44
Dat kan prima! Hier een franse hangoor samen gehad met een klein konijn en nu een vlaamse reus samen met een dwerg hangoor. Gaat prima!! Toevallig ging hier juist 2 franse hangoren mis , ondanks dat het een ram en voedster waren én beide geholpen.
Het belangrijkste is dat je een gecastreerde ram en een voedster samen neemt, die combi geeft de grootste kans op succes.
Mijn vlaamse reus geef ik vaak wat van een stukje wortel, banaan of wat erwtenvlokken uit de hand. Hij is mooi qua dikte, de voedster is iets steviger maar het valt mij nog mee. Verder eten ze wel samen en krijgen ze inderdaad onbeperkt hooi.
Ik heb ook een kleine voedster en een grote gecastreerde ram bij elkaar gaat super! De kleine eet niet zoveel en is mooi op gewicht de grote is wat te dik maar goed hij is ook erg lui dus zal daar ook aan liggen.
Nou, ik heb de konijnen kennis laten maken. De Franse hangoor is alleen nog vrij jong en nu nog erg speels en vrij wild en lomp. Ze sprong een paar keer op en tegen het kleine konijn aan. Dat vond hij niet leuk. Hij is zelf namelijk ook wat ouder al. Dus even bedenken of dit een geschikte combi gaat worden. Hoe hoog moet trouwens de omheining van de ren zijn? Deze is nu 60 cm en voor het kleine konijn hoog genoeg om erachter te blijven.
Mijn ervaring is wel dat 60 cm een leuke hindernis is voor de meeste konijnen. Ik had een dichte koppelren van 80 cm, en een open ren van een meter hoog, daar is nooit iemand uit ontsnapt, ook niet met verhogingen zoals schuilhuisjes ect er tegenaan. Succes, geef ze wat tijd en vooral goed in de gaten houden
Indiana79
Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-16 10:55
Oke. Dan denk ik dat ik de ren wat zal gaan ophogen. Bedankt.
Er moet wel inderdaad echt een klik zijn, is er geen klik dan werkt het ook niet. In dat geval hoop ik dat ze terug kan of dat je vier konijnen kan gaan houden? Sommige Fransen blijven wel achter 60 cm, omdat het sullen zijn, anderen springen er overheen en ik had hier laatst een Fransoos die over 1 meter nog heen sprong, maar het is heel erg per konijn afhankelijk.
Ze zijn wel lief tegen elkaar, maar de voedster is wat wild en lomp. Dus ik hoop dat ze nog wat rustiger gaat worden. Ik denk dat het wel een vrij dominante dame is, eerst vonden we het wel leuk dat ze zo tam is, maar vanavond viel ze naar mij uit toen ik haar ging voeren en even wilde aaien en al eerder een keer dat ze gromde. Dus dat wordt nog wat....
Hier ook n kleine voedster en grote.. niet meer ram. Hihi balloos dus.
Ik voer ze wel apart. Grote kerel eet n hapje. Hupst heen en weer. Eet n brokje. Hupst opzij gaat n sprietje hooi eten. Eet weer n brokje. En ga zo maar door. Vrouwtje is n vreetzak en bevrat m gewoon.
Nu alleen bix apart. Hooi op meerdere plekken en samen.
Maar t kleine dwergrex dame is pittig tegen de lotheringer man. En heeft ook n speel gek half uurtje. Hier ook n grote ren 2x2. En een gewoon hok van 2x1 en n nachthok van 1,00 x 0,75.