Hond heeft bereide kip op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Hond heeft bereide kip op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 16:27

Verdomme -:(- -:(- -:(-

Onze achter buren gooien constant etensresten op het veldje bij onze achtertuin. Voor de vogels. Tot nu toe was het vooral brood en groente. Meerdere keren op aangesproken maar ze gaan gewoon door.

Nu lagen er kippenbotjes en bruine bonen met saus.... Normaal luistert ze als ik nee zeg en gaat ze er niet naar toe, maar het vlees was onweerstaanbaar. Ik was er niet op tijd bij en mijn hond heeft een botje gegeten.

Ik weet dat een rauw bot prima is maar een bereid botje kan splinteren. Ik ben dus bezorgd en vraag me af of ik naar de DA moet gaan.

Ik ben al woedend aan de deur geweest maar er was niemand thuis.

Mi_Amore

Re: Hond heeft bereide kip op

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:28

Ik zou wel naar de DA gaan of op zijn minst even bellen :)

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:30

Gewoon even afwachten hier heeft de hond laatst de vuilniszak in een onbewaakt moment leeggeten daar zaten 3 kippen aan botjes in.. gelukkig niets aan overgehouden, maar dierenarts kan nu ook niets doen dan afwachten.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:33

Even bellen.. Kan zijn dat de DA hem wil laten overgeven, kan zijn dat de DA het wil afwachten.
Mijn hond had een jaar geleden een kerstbal op (nee geen grap) en is met vers wit brood en peperkoek goed gegaan.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:40

Ik zou absoluut langs de DA gaan of even bellen. De hond van mijn oma heeft ook kippenbotjes op (per ongeluk) en die heeft het niet overleefd.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:44

Wat ik zelf zou doen is zuurkool laten eten, zoveel als dat je erin krijgt, desnoods met wat vlees uit blik eronder geprakt voor de smaak. Zuurkool schijnt scherpe voorwerpen in maag en darm ietwat "in te pakken" .

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 00:31

Geen paniek. Tegenwoordig worden kippen zo snel opgefokt, en derhalve zó jong geslacht dat hun botten niet uitgehard zijn, die meuk kunnen honden probleemloos verteren.

Ben het wel met de TS eens overigens dat het mateloos irritant is dat je hond zo wordt "bijgevoerd".

Misschien moet je die slimmerikken eens duidelijk maken dat niet alleen de vogels maar vooral ook de locale rattenpopulatie van die gewoonte profiteert...

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 00:34

Ik heb vanmiddag trouwens naar de spoed van de dierenarts gebeld en de vrouw aan de lijn zij dat ze er niet veel aan konden doen. Als ze haar zouden laten braken, was de kans ook dat er botjes tijdens het braken vast kwamen in haar slokdarm en daar doorheen zouden snijden. Het beste wat ik kon doen was afwachten en haar in de gaten houden. Ze zei dat ik haar vlees en ontbijtkoek moest geven, om voor een brei in de maag en darmen te zorgen, waar de kippenbotjes hopelijk door omhuld raken. Zuurkool had ik na gevraagd, maar vond ze niet nodig als het al gewoon vlees en koek was. Verder moest ik in de gaten houden of ze lusteloos werd en constant kleine beetjes voer aanbieden, omdat het moeilijk was om na te gaan of ze lusteloos zou raken, aangezien ze al rustig en loom was door de hitte. Dan zou het niet-eten een extra indicator zijn. Maar nee, ze at gewoon telkens alles en was ondanks de hitte toch wel actief.

Ik heb ook nog met de man gesproken die het eten daar had neer gegooid. Er kwam volgens mij stoom uit mijn oren, zo kwaad was ik. Als het om mijn hond gaat, oei, dan ben ik hels. Hij wist niet goed wat hij ermee aan moest geloof ik. In het begin was hij een beetje defensief en begon hij ineens over dat onze hond altijd op het veldje poept. Nou, dat is niet waar, want de enige keer dat ze daar los loopt is als we naar de auto toe lopen met haar en dan poept ze niet.

Er ligt daar wel hondenpoep, van iemand die een straat verderop woont en haar hond daar altijd laat poepen (waar nu ook de frustratie zo hoog is opgelopen dat iemand uit onze straat de poep opraapt en voor haar deur legt.) Ik heb hem uitgelegd dat onze hond daar niet poept, en dat het daar niet om ging, maar om dat mijn hond nu in gevaar kon zijn omdat hij daar kip had neergegooid... En dat mijn hond niet de enige hond is die daar langs loopt, plus er lopen ook allemaal katten in de buurt die dat spul ook niet op moeten eten.

Het duurde even voordat hij echt begreep wat ik nou allemaal bedoelde, vooral het deel dat kip gevaarlijk was, omdat het kon splinteren. Mijn woede zakte ook wel tijdens mijn uitleg, omdat hij mij wel echt probeerde te begrijpen, en doorkreeg dat iets zijn fout was, en hij daar toch wel mee leek te zitten. Zijn eerste defensieve reactie was ook wel begrijpelijk, met een boos iemand voor de deur die in snel Nederlands hem de schuld in de schoenen schoof van iets wat hij niet begreep. Hij is al wat ouder en is op latere leeftijd in Nederland komen wonen. Hij spreekt de taal wel goed, maar niet vloeiend.

Hij legde uit dat hij niet wist dat kippenbotjes gevaarlijk konden zijn en dat hij er geen vlees meer zou neer gooien. Ik zei hem dat ik liever had dat hij er helemaal niets meer neer gooide en daar stemde hij schoorvoetend mee in ("voor de vogels" |o |o )

Hij hoopte dat mijn hond niet ziek zou worden, zei hij. Dat hoopte ik ook, en ook voor hem, want moesten we naar de dierenarts, dan zou hij de rekening krijgen. Dat liet ik hem dus weten, maar daar stemde hij ook zonder enig tegenwoord mee in. Hij zou de DA betalen mocht er iets zijn. Dan moest ik de rekening maar komen langs brengen. Dat verbaasde me wel, maar ik was blij om daar geen discussie over te moeten hebben. Hij bood ook zijn excuses aan.

Hij begreep alleen niet echt hoe belangrijk een hond voor iemand kan zijn. Dat werd wel duidelijk nadat hij zei dat als er iets met de hond zou gebeuren, dan regelde hij dat wel. Dan gingen we samen naar het asiel en mocht ik op zijn kosten een nieuwe hond uitzoeken :').

Hij nodigde me nog binnen voor thee, want op het laatst was het prima en praatten we wat over koetjes en kalfjes, maar ik wilde toch naar huis zodat ik op de hond kon letten.

Gelukkig geen DA voor mijn hond vandaag en gelukkig een buurman waar mee te praten viel. Ik had me eigenlijk voorbereid op een verbale strijd := . Het is alleen jammer dat er iets moest gebeuren voordat hij ophield spul daar neer te gooien. Want mijn vader heeft hem vaker gevraagd, maar hij hield er nooit mee op. Maarja, mijn vader aan de deur is niet zoals een nogal boze rood aangelopen Eline voor de deur }:)

Verder hond goed in de gaten houden en de ontlasting. Komt vast goed.

@Kuggur: Dat was ook nog wel een goed argument geweest als hij nog geweigerd had het daar niet te dumpen. Mocht hij zich niet aan zijn woord houden, kan ik dat altijd nog gebruiken :P En ben gerustgesteld met je stukje informatie over de kipjes. Aan de andere kant wel sneu dat kippen zo snel worden opgefokt, alles behalve gezond, maar dat is een andere discussie :+

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 00:43

Ik zou heel erg oppassen met ontbijtkoek te geven aan je hond. Toevallig vanmiddag nog een verhaal gelezen van een dierenarts hier in de buurt waar een hond overleden was door ontbijtkoek te eten.

Hieronder staat dat verhaal;
http://www.dierenarts-sittard.nl/maart

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 01:02

als je hond aangelijnd is, kan ie niks opeten.
althans,niet zo gauw.
je bent boos op die man, begrijpelijk.
wie gooit er nu vleesafval neer ?
maar als je hond losloopt, kan ie wel van alles eten.
er zijn ook zat gekken, die giftige dingen neerleggen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 01:21

Onze hond loopt nooit los in de wijk, maar die nog niet eens 10 meter van de tuin naar de auto lijnen we haar eigenlijk nooit voor aan, en ze loopt ook gewoon altijd met ons mee naar de auto toe. Natuurlijk kan je zeggen dat we haar gewoon vast moeten hebben, het is een risico dat je loopt. Maarja, je verwacht ook niet kip op het grasveld.

@Mloez: Vreemd aangezien we dat aangeraden kregen van de DA. Maar goed, weinig hoeveelheden, het zal vast meevallen. Morgen houd ik het gewoon bij vlees, dan laat ik de koek maar voor wat het is.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 01:34

ElineS schreef:
Onze hond loopt nooit los in de wijk, maar die nog niet eens 10 meter van de tuin naar de auto lijnen we haar eigenlijk nooit voor aan, en ze loopt ook gewoon altijd met ons mee naar de auto toe. Natuurlijk kan je zeggen dat we haar gewoon vast moeten hebben, het is een risico dat je loopt. Maarja, je verwacht ook niet kip op het grasveld.

@Mloez: Vreemd aangezien we dat aangeraden kregen van de DA. Maar goed, weinig hoeveelheden, het zal vast meevallen. Morgen houd ik het gewoon bij vlees, dan laat ik de koek maar voor wat het is.

Ik keur niet goed dat die man daar eten neer gooit, maar vindt het niet helemaal fair van je dat je zo boos bent op die man en hem alleen de schuld in de schoenen schuift. Je weet dat die man daar eten neergooit en toch laat je je hond los lopen. Jij ben zelf verantwoordelijk voor het doen en laten van je hond, zelfs al is het maar voor 10m van jou huis naar de auto.
Er wordt momenteel door heel Nederland ook gewaarschuwd voor gif en gebakken spons die voor honden worden neergelegd, ik zou dus toch je hond maar gewoon aanlijnen :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 02:14

Ik geef die man de volledige schuld, want er hoort gewoon geen afval daar te liggen. Er lopen ook katten los in de buurt die dat kunnen opeten. Ja, er ligt al een tijd vaker eten, niet elke dag, maar altijd brood en resten groente, af en toe rijst. Niets gevaarlijks aan en in al die tijd heeft ze er sowieso nooit van gegeten. Ze liep gewoon meteen naar de auto.

Ik ken de gebakken spons. We laten haar voor zekerheid in de wijk niet loslopen omdat we wel eens hier en daar horen over gebakken spons, dat het een risico is. Plus als we met haar lopen in het bos of bij de plas letten we altijd op dat ze niets eet. Daar ben ik echt wel voorzichtig mee. Maar die paar meter van tuin naar auto, wat al 5 jaar gewoon goed gaat. Sorry, ik ben niet elke dag van mijn leven 100% voorzichtig en ik vond het gewoon voor dat stuk niet nodig. Nu zal ik ook voor dat stuk beter opletten, dat er echt niets ligt.

Maar goed, wat als ik haar voortaan voor dat stuk aan de riem houd en de man zijn spul daar blijft dumpen, en er gebeurd per ongeluk iets. Ze komt de achtertuin uit, één van de kleinkinderen doet de deur niet goed dicht of de tig dingen die kunnen gebeuren. Zelfs als ik super goed zou opletten, het kan een keer gebeuren, want ongelukjes gebeuren, dat de hond buiten komt en dat er spul ligt wat slecht is, wat ze eet. Daarnaast zijn er nog zoveel andere honden in de wijk, sommigen lopen los, sommigen worden uitgelaten door kinderen. Die kunnen het ook eten.

Hoe voorzichtig of onvoorzichtig ik ook ben met de hond; die man heeft het alleen daarom al (en tig andere redenen, ratten, hygiëne, milieu, spelende kinderen op het veld) gewoon daar niet neer te gooien, wat wij, en ook andere mensen uit de straat meerdere keren gevraagd hebben, maar hij weigerde koppig. Pas nu er eens iemand een keer goed boos op hem is geworden stemt hij er wel mee in. Ik denk dat ik goed recht had om boos te zijn. Ik denk dat ik zelfs goed recht had om boos te zijn ook als mijn hond het niet eens gegeten had. Omdat er weer wat lag, terwijl hij er meerdere keren naar gevraagd is het niet te doen, niet alleen door mijn vader, maar andere buurtgenoten.

Maar goed, hond is springlevend en man gooit het niet meer neer, eind goed, al goed.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 02:16

ElineS schreef:

De xylitol die in producten zoals ontbijtkoek kan zitten is giftig. Ontbijtkoek zonder dat spul niet :) . Tenzij ze er andere rommel in hebben gestopt natuurlijk := .

@dushi88. Ik kan het me op zich goed voorstellen dat ze boos is geworden op die man. Er is tenslotte al meerdere keren verzocht het niet meer te doen. En dan nog niet alleen voor de hond van de TS, maar ook voor andere honden en de katten in de buurt.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 02:47

Ik heb even gekeken, het zit wel in deze ontbijtkoek. Ze heeft 2 plakjes op. Ze is er niet ziek onder, niet van de kip of de koek.

Wat raar dat het dan geadviseerd is. Ik zal maandag even terugbellen en doorgeven dat ik dat advies dus heb gekregen, maar dat het giftig is. Hopelijk kijken ze er dan met een volgend persoon mee uit en geven ze dat advies niet.

En blijkbaar geven meer mensen het in zulke gevallen, gezien het advies van Amiigo en meerdere websites. Lijkt me dan een soort 'grootmoeders recept' dat al tijden rond gaat, maar wat dus niet bepaald goed is...

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 03:35

Ah, ik had het verkeerde merk opgezocht op internet, we hebben toch een ander. Op die verpakking staat geen Xylitiol. Mooi :D Kan ik ook rustig slapen, want dit hele gedoe houd me wakker omdat ik me zorgen maak :'). Even wekkertje zetten om morgenvroeg nog even de hond te controleren en that's it.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 07:13

Weet je wel de reden waarom die man het eten op dat veld gooit?
Als het een man is met het islamitische geloof, is dat omdat ze liever geen " eten" weggooien omdat hun geloof dat verbied.

Hebben jullie een gft bak?
Je kunt dan ook uitleggen aan hem dat hij het groente en tuin afval gerust daarin kan doen omdat dat word hergebruikt. Dan heeft nog een doel, daar gaat het vaak om.

Sterkte met je hond, ik hoop dat het met een sisser afloopt.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 08:46

Inoterry schreef:
De xylitol die in producten zoals ontbijtkoek kan zitten is giftig. Ontbijtkoek zonder dat spul niet :) . Tenzij ze er andere rommel in hebben gestopt natuurlijk := .

Klopt, maar is wel even zo handig als de dierenarts erbij vermeld om dit na te kijken, anders heb je straks een ander, mogelijk veel ernstiger probleem en dat zou zonde zijn ;)

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 10:40

Als die beste man het blijft doen na jullie gesprek dan schakel je de wijkagent in en mag hij eens met die beste man praten, want het hoort niet dat hij dat doet..

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 10:43

Inoterry schreef:
@dushi88. Ik kan het me op zich goed voorstellen dat ze boos is geworden op die man. Er is tenslotte al meerdere keren verzocht het niet meer te doen. En dan nog niet alleen voor de hond van de TS, maar ook voor andere honden en de katten in de buurt.

Als ze toch weet dat daar eten neer gegooid wordt (ongeacht wat voor eten) is het toch niet slim dat je je hond los laat lopen? Hoeveel mensen roepen wel niet: "Dat doet ie anders nooit".
In mijn ogen ben je dan zelf net zo verantwoordelijk voo wat er gebeurt is.. Dat geldt ook voor de andere eigenaren..

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 11:29

Ineke2 schreef:
Weet je wel de reden waarom die man het eten op dat veld gooit?
Als het een man is met het islamitische geloof, is dat omdat ze liever geen " eten" weggooien omdat hun geloof dat verbied.

Hebben jullie een gft bak?
Je kunt dan ook uitleggen aan hem dat hij het groente en tuin afval gerust daarin kan doen omdat dat word hergebruikt. Dan heeft nog een doel, daar gaat het vaak om.

Sterkte met je hond, ik hoop dat het met een sisser afloopt.

En wat jij zegt dacht ik direct aan.. Dikke kans dat hij het daar neer gooide om het aan de dieren op te voeren zodat het voedsel dat ze over hebben nog een doel heeft.
Het is een gebruik met een mooie gedachte erachter maar voor in Nederland echt heel vervelend (kijkend naar schadelijkheid voor dieren als honden en katten maar ook ongedierte overlast) wij worden er hier in Amsterdam gek van.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 11:35

Dat was het ook, voor de vogels. Maar hij is geen moslim ;).

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 11:37

Hmm.. Dan kan je het geloof in elk geval wegstrepen als reden waarom hij het ondanks veelvuldig vragen/ waarschuwen vanuit de buurt toch bleef doen...

Ik hoop dat hij ervan geleerd heeft en dat hij voedselresten nu gewoon netjes in de gft bak gooit.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:15

Waarom zou je überhaupt eten neergooien op zo'n openbare plek? Leuk zeg als daar een kind langskomt en het op eet of katten die loslopen... sowieso welke idioot verzint het dat vogels kippenvlees eten? Als je meneer er al meerdere malen op hebt aangesproken zou ik de volgende keer dat het er ligt het gewoon zonder pardon hun tuin in gooien...

Edit: ik lees nu je hele verhaal. Fijn dat jullie het hebben uitgesproken en dat hij bereid was eventuele da kosten te betalen. Nu maar hopen dat ie het niet meer doet!