Hond leren zwemmen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

420BlazeIt

Hond leren zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 18:17

De hond van mijn moeder is helemaal gek op waterplassen enzo!
Vandaag naar een stukje 'zee' gegaan, ik nam hem mee het water in, voor het eerst gingen we wat dieper dan enkel pootje baden. Maar op het punt waar hij eigenlijk moest gaan zwemmen snapte hij het niet meer, keek me verward aan. Ik wist niet hoe ik hem moest helpen het te leren, dus ik deed maar wat; zijn buik ondersteunen. Maar in plaats van dat hij onderwater met zijn pootjes trapt doet hij dat bovenwater.

Hoe kan ik het hem leren, hoe kan ik hem begeleiden, voor de volgende keer?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:19

Misschien is een reddingsvest een idee? Daar heb je soms ook zo'n gripband bij op de rug zitten zodat je hem eventueel vast kunt houden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:20

Oefenen, oefenen en nog meer oefenen. Vind hij het leuk om bvb een bal of speelgoed op te halen? Evt die net voor zn neusje gooien zodat hij maar een heel klein stukje de diepte in hoeft om het te pakken. En het belangrijkste: hou het leuk, blijf blij en enthousiast. Het water moet een feestje zijn zonder dat er een druk is dat hij 'moet' zwemmen.
Mijn ouders hebben ook zo'n hond, hij was pas 6 toen hij ein-de-lijk door kreeg dat t niet eng was om echt te zwemmen. Inmiddels is hij maar met moeite uit t water te houden :=

BigOne

Een hond die het net leert zit bijna altijd met zijn voorpoten half boven water. En meestal kan elke hond zwemmen dus daar hoef je niet zo bang voor te zijn. Onder zijn buik steunen werkt vaak niet want dan komen ze achter hoger te liggen, dus gewoon meenemen het water in en zijn gang laten gaan,succes.

Goof

Zwemmen is een reflex, ze kunnen dat gewoon en hoeven dat niet te leren.
Gewoon de hond dieper het water mee in nemen.

Mars

Re: Hond leren zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:22

Het gaat er ook niet om of hij wel/niet kán zwemmen is wat ik uit de OP haal. Maar puur om de drempel bij het loslaten van de veilige bodem als ik TS goed begrijp?

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 18:32

Goof schreef:

Klopt dat het een reflex is echter alhoewel er heel zelden soms een hond is die deze reflex niet heeft.

Dit kun je testen (maar jou hond kent dit kunstje al :D ) door je hond boven water( poten vrij) te houden, b.v. een emmer of een badje. Zelf even met je hand het water laten horen en je hond begint van zelf met zijn benen zwembewegingen te maken.
De meeste niet-waterhonden zullen altijd er voor willen zorgen om grond onder de poten te houden, misschien wil jouw hond dat ook het liefst. Hem naar een dieper gedeelte doen zal hij dan misschien niet graag doen. Ik zou het spelenderwijs opbouwen om hem zo geen afkeer voor zwemmen te laten krijgen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 19:07

Ik til de jonge hond mee het water in dat ik tot plm middel sta.
Dan laat ik hem los in het water en als het nodig is, steun ik onder de buik.

Zwemvest gebruik ik alleen om zwemmen uit te breiden.

Verder is samen zwemmen leuk.
Start met riem en steeds als hij bij je wil zwemmen duw je hem even van je af zodat hij leert naast en niet op je te zwemmen.

Als ze dat kunnen zou je ook eens zwemtuigje met ringen kunnen nemen dan hang je eraan.
Moet je wel een zwemras hebben.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 09:41

bigone schreef:
Een hond die het net leert zit bijna altijd met zijn voorpoten half boven water. En meestal kan elke hond zwemmen dus daar hoef je niet zo bang voor te zijn. Onder zijn buik steunen werkt vaak niet want dan komen ze achter hoger te liggen, dus gewoon meenemen het water in en zijn gang laten gaan,succes.

Als honden zo met hun voorpoten in het water aan het slaan zijn zakt de achterhand waardoor de voorpoten dus zo ver uit het water komen. De achterhand omhoog brengen zorgt er dan voor dat de zwembeweging effectief gaat worden. De hond moet leren zwemmen ipv spartelen, wat meenemen aan de riem wil ook wel helpen zodat de hond voorwaarts gaat en dus ook meer horizontaal komt te liggen. En in het begin oefenen met een langzaam aflopende waterkant, later kun je de steilere waterkanten opzoeken.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:30

oefenen,oefenen, oefenen.

En proberen rust in de hond te brengen zodat hij leert om rustig te zwemmen.
Ik heb ook zo'n miep gehad die de eerste keren panisch begon te peddelen en daardoor zonk ze wel naar onderen. Na een paar keer oefenen kreeg ze het eindelijk door.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:34

Mijn hond vond het in het begin ook eng als hij geen grond meer voelden. Dan begon hij zo fanatiek met z'n voorpoten dat hij helemaal moeite had om gewoon te zwemmen. Wat ik het gedaan is een tuig aan en dan samen het diepere in zodat hij leert dat rustig blijven en leert om rustig te zwemmen. Ik kon hem dan rustig meenemen aan het tuig en hem eventueel wat ondersteunen zonder dat ik hem verder stoorde in de beweging. Was maar 2x en toen had meneer het in de gaten.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:52

Goof schreef:

Niet helemaal correct. Niet elke hond kan zwemmen, en genoeg honden moeten dat leren. Hetgeen wat men nog wel eens ''zwemmen'' noemt, is eigenlijk spartelen om te overleven, maar zwemmen kun je het niet noemen.

Onze oppas boxer kon ook niet zwemmen. Sprong met genot altijd het water in, maar echt zwemmen deed ze niet. We hebben haar meegenomen naar waar ik toen stage liep/werkte, om haar daar onder begeleiding te leren zwemmen. Want eenmaal grond onder de voeten weg, begon ze te spartelen (en zonder hulp zou ze zijn gezonken). Daar heeft zij leren zwemmen door rust te brengen in het zwemmen. Toen ze de rust vond, leerde zij haar rugspieren correct te gebruiken, zodat zij mooi stabiel lag, de voorpootjes onder water konden blijven, en het spartelen voorbij was :j

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:57

Loslaten, waarschijnlijk hoe meer jij ondersteunt hoe moeilijker het wordt. Als jij zelf wat verder het water in loopt dan komt hij je wel achterna.
Het zal even oefenen zijn en een beetje spartelen maar zwemmen hebben ze zo onder de knie.
Door de hond het zelf uit te laten zoeken snapt hij sneller hoe zijn lijf werkt, dat kunnen dieren veel beter dan mensen
Ze verzuipen echt niet zo maar.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 12:12

Gillbo schreef:
Loslaten, waarschijnlijk hoe meer jij ondersteunt hoe moeilijker het wordt. Als jij zelf wat verder het water in loopt dan komt hij je wel achterna.
Het zal even oefenen zijn en een beetje spartelen maar zwemmen hebben ze zo onder de knie.
Door de hond het zelf uit te laten zoeken snapt hij sneller hoe zijn lijf werkt, dat kunnen dieren veel beter dan mensen

Behalve als je een bulldog type hebt.. Engelse en franse bullen extra in de gaten houden, die zinken als een baksteen.. :( ;)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 12:17

Goof schreef:

Nou, die theorie dachten wij ook bij onze schotse collie een aantal jaar geleden.. Mijn vader pakte m op en droeg hem wat cerder het aatet in.. Wat denk je?? Hij zonk als een baksteen.. :+

Dus met die hebben we t maar bij pootjebaden gehouden.. Hij was gek op water, maar kon dus echt werkelijk niet zwemmen..

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:58

Esther schreef:
Gillbo schreef:

Behalve als je een bulldog type hebt.. Engelse en franse bullen extra in de gaten houden, die zinken als een baksteen.. :( ;)

Tja in de bouw van die honden is helaas de mens wat doorgeslagen waardoor iets natuurlijks als zwemmen niet meer kan.
Maar goede opmerking idd wel iets om rekening mee te houden.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 14:02

nine1987 schreef:
Goof schreef:

Nou, die theorie dachten wij ook bij onze schotse collie een aantal jaar geleden.. Mijn vader pakte m op en droeg hem wat cerder het aatet in.. Wat denk je?? Hij zonk als een baksteen.. :+

Dus met die hebben we t maar bij pootjebaden gehouden.. Hij was gek op water, maar kon dus echt werkelijk niet zwemmen..

Daarom ook loslaten.De hond moet zelf de stap maken naar het diepere water door bijv naar jou toe te zwemmen, dan heeft hij de tijd om te ontdekken.Oppakken en loslaten in het diepe is daarom minder handig

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 14:10

Mijn hondje bleef eerst ver uit de buurt van het water, totdat ik de hond van m'n ouders mee te wandelen had, en die weet wel hoe leuk het water is, en sinds dien gaat mijn hond ook het water in.
Dus wellicht dat een goed voorbeeld voor je hond werkt :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 14:13

nine1987 schreef:
Goof schreef:

Haha uitzonderingen daargelaten dus :D

Die van mij zwom trouwena ook niet toen ze bij kwam op 2,5 jarige leeftijd. Toen haar bal in het water rolde en ze in paniek op de kant heen en weer stond te springen heb ik haar gewoon een kontje gegeven met mijn voet et voila, ze had een nieuwe hobby ontdekt. Sindsdien is ze het water niet uit te slaan!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 14:15

Goof schreef:

mee eens.. het ploeteren met de voorpoten is een eerste reactie. daarna krijgen ze door hoe ze stabiel in het water kunnen liggen en hun staart kunnen gebruiken. Dat ondersteunen is leuk, maar zou ik alleen doe op het moment dat er paniek uitbreekt en alleen maar zolang echt nodig, bij een sprankje ontspanning weer loslaten.

En veel handiger, oefenen in water zonder golfslag.. Dus gewoon even in het meer of kanaal.

zo'n baksteen heb ik ook gekend idd.. z'n reflex was .. niets doen.
dat is overigens wel een reden om m te ondersteunen haha

mijn hond zwom ook niet, maar was idioot van takken (parsson jack).
z'n tricker was een boom die in een ondergelopen stukje land omgevallen was, maar de wortels nog in de grond.. Ze heeft er een uur omheen gezwommen, jammerend, blaffend en aan takken rukkend om m op de kant te krijgen

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:02

Oppashond hier zwemt ook écht niet.
Balletje of tak in het water gooien werkt ook niet. :P
Dat resulteert in dit:

_O-

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:15

Niet helemaal waar de theorie dat ze stoppen met spartelen als rust hebben.
Vaak wel maar soms moet de achterhand beter ontwikkeld worden om hem aan het zwemmen te krijgen.
Als je de buik wat ondersteund kan hij zijn achterhand gaan ontwikkelen en hoppa.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 19:19

Bedankt voor alle tips ... eerstvolgende keer dat ik weer bij zwembaar water ben met de hond is woensdag hoop ik, ben benieuwd.

Maar als hij dus zelf met zijn achterhand naar beneden gaat, is het dan wel goed dat ik zn buik ondersteun zodat hij zich op zijn achterhand kan focussen? Of gewoon verder zwemmen en hem het zelf uit laten vogelen?

Ook deed hij soms zijn neus onder water. Dacht misschien omdat het allemaal nieuw was. Maar die deed ik dan eigenlijk direct weer boven water. Daarin is het toch goed dat ik hem corrigeer? :=

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 22:30

Waarom? Hij ontdekt vanzelf wel dat te lang de neus onderwater niet handig is.
Ik zou gewoon kijken wat hij doet als je zelf in het water staat.
Lekker spelenderwijs laten aanklooien, komt wel goed

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 22:55

Nee alleen heel even hand onder buik tot hij de slagroom te pakken heeft.
Dat merk je snel genoeg.
Zorgen dat hij de achterhand sterk maakt.