Hondentandjes zorgen.. Wat kan ik nog doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Hondentandjes zorgen.. Wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 12:19

Vandaag is mijn 8 jarige Jack bij de DA geweest om haar tanden te laten proper maken. Dat gebeurt om het half jaar maar alsnog hebben ze vandaag weer een tand moeten trekken.
De DA gaf ook aan dat, naarmate ze ouder werd, elk half jaar die narcose niet meer gezond zou zijn.
Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb ga ik vanaf donderdag a vrijdag doen: poetsen. Nu moet eerst haar getrokken tand (enfin het tandvlees, niet de tand) helen. DA zei van daar een paar dagen mee te wachten nu.

Verder heeft ze al van alles gehad, ze heeft hier knoken liggen waar je een leger van kan voeren, noem het en ze heeft het;
Gewone beige runderhuid knookjes, zo'n wit "plakje" speciaal voor de tanden, zo'n witte knook met knopen speciaal voor tanden. Een varkensoor ligt ook op haar kussen, ze heeft een gerookt been liggen, in dit alles heeft ze geen interesse. Het enige wat haar kon bekoren was een knook met nog een deel vlees aan dat gerookt oid was (geen rauw vlees iig) dus dat is ook hetgeen wat ik nu maar probeer maar dat helpt niet voldoende lijkt het wel. Ik heb van de DA ook nog een plakje en een knook mee gekregen die ik kon proberen, ik hoop dat die haar wél genoeg interesseren maar dat kan ik dus ook morgen pas proberen.

Verder krijgt ze wolf of wilderness brokken (die met het bizonvlees nu.)

Wie o wie kent nog een optie voor een enigszins luie hond kwa knabbelen? Zodra ze het vlees van boven genoemde knook af heeft en het echte "schuren" begint heeft ze in die knook nl ook geen enkele interesse meer. :roll:

En wat als ze straks al haar tandjes kwijt is?
We zijn daar nu nog wel een eind van af maar toch... :\

_CS_

Re: Hondentandjes zorgen.. Wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:34

Genetische aanleg sowieso.
Maar poetsen poetsen en nog eens poetsen.

Hier ook eentje met slecht gebitje, en door frequent te poetsen, nog steeds een gebitsbehandeling bespaard gebleven.

Ik poets minimaal 3x per week.

Kluiven enzo doet ie hier wel, maar niet goed genoeg blijkbaar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 12:37

Kan je me iets aanraden van merk wat ik kan kopen?
Ik zit te kijken op borsteltjes enz maar er is zoooo veel!

Ik denk dat een vingerborsteltje zeker in het begin het makkelijkste gaat zijn om het haar aan te leren (kan daarna nog ovestappen op een echte borstel als dat beter is.) maar welke pasta koop ik dan best?

En heeft het nut om haar iets van poeder of iets voor in haar drinkwater te kopen? Zo ja, wat raad je me daar aan?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:43

onze honden krijgen dagelijks 's avonds na het eten een runder pens staaf. De oudste is nu 7 en heeft nog een puntgaaf gebit zonder enige aanslag erop. Mijn vorige hond is ruim 12 geworden en had ook nog een zeer mooi gebit. Ik ben er ooit mee begonnen toen een van onze vorige honden aanslag op het gebit kreeg en dat is goed bevallen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 12:48

Die ben ik haar idd ook beginnen geven maar toen had ze al tandsteen, (de afspraak stond toen wel al om te verwijderen maar ik dacht "eerst maar eens kijken of ze het eet.". Ik zal dus pas nu merken of die iets af doen kwa het uitstellen van de behandeling, maar dat helpt dus wel?
Ze krijgt nu wel kleintjes omdat het maar een jack is, weet niet hoeveel ze daar van mogen hebben? Het is nl niet dat ze daar een uur zoet mee is.
Maar dat eet ze dus inderdaad wel! (ik ben vast nog meer vergeten te vermelden van wat ik al allemaal geprobeerd heb. Het is een erg kieskeurige madam. :\

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:52

Aanleg idd, hier ook een kruising jack van nu 6 die al bijna de helft kwijt is.
Poetsen hebben we opgegeven, want hij bijt je vingers er bijna af en we hadden ook het idee dat het maar weinig hielp.

Hij krijgt harde botten ed om te knagen en verder hebben we ons er maar bij neergelegd dat hij straks wienig tanden meer heeft.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:54

Wij hebben ook een jack met een lastig gebit, ze is nu al op hoge leeftijd dus de narcose is geen optie meer.

We gebruiken de tandpasta en borstel van beaphar, deze borstel heeft twee kanten en is dus makkelijk in gebruik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 12:59

Als ik me goed herinner is ze nu 3 of 4 tandjes kwijt (getrokken). :)
Ik denk niet dat ze moeilijk gaat doen met poetsen, kwa behandelingen heeft ze alleen een hekel aan nagels knippen maar ook dan zal ze niet bijten, dan jankt ze (ze jankt al bij het zien van de tang dus het is niet dat we in het leven knippen. Ze heeft witte nagels dus je kan perfect zien waar je mag knippen)

Baephar heb ik inderdaad ook al zien voorbij komen, spul voor in het water moest ik op bouwen zei de DA (dus niet meteen de "correcte" dosis omdat het kon zijn dat ze dan niet meer zou drinken)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 13:07

We hebben hier trouwens gepoetst met beaper en een tandenborstel voor mensen baby's, voor de groten hebben gewoon een tandenborstel voor volwassenen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 13:22

Ik heb een tip! Kreeg vd week nog complimenten van de da over de tanden van mijn honden. Ik geef 1x pd een algje over het voer! Daarmee was in 2 weken de aanslag verdwenen. Ik ben nu aan het werk en weet de moeilijke naam niet uit mijn hoofd. Pb me anders even als je het via Google niet kan vinden, dan kijk ik er vanavond naar.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:35

Ik heb meerdere soorten tandenborstels.
Heb een klein mormeltje, met klein bekkie.

Deze vind ik het fijnst.

Afbeelding

Deze hieronder heb ik ook, maar die haartjes vind ik behoorlijk hard.

Afbeelding

Verder heb ik ook nog een kinder tandenborstel, maar die is echt niet prettig voor een smal bekkie.
Ook heb ik van die plaqueoff alg poeder geprobeerd, werkte hier niet echt optimaal.
Tevens heb ik van die tandgel, die kun je aanbrengen zonder te hoeven borstelen, en de gewone tandpasta van beaphar.
Ik wissel die gel en pasta af.

Daarnaast heb ik een krabbertje aangeschaft, om de lastige plekjes schoon te krijgen.

Hier was het oefenen oefenen en nog eens oefenen, en telkens belonen.
Begin bij de kiezen, gaat dat prima steeds stukje verder naar voren, de voortanden zijn heel gevoelig.

Mijn hondje accepteert het nu, leuk is anders, maar hij doet niet moeilijk.
Soms in drukke periodes wil ik het nog weleens vergeten, en geheid dat ik met het krabbertje aan de slag kan.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 00:09

Iedere dag poetsen (orozyme, dentasept etc) en rauwe geitenribben en stukken rauwe vuile pens.

Wat geef je verder voor "snoep"?
Alles met suiker niet meer geven sowieso.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 07:42

Het lijkt mij dat je ook teveel hebt liggen om op te kauwen. Dan is het niet meer leuk.
Pak alles eens weg en geef telkens 1 ding. Is ze er mee klaar of lang genoeg gekauwd, dan pak het weg.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:15

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 08:49

als ik tanden poets, dan gebruik ik mijn elektrische tandenborstel, met een oude kop :o

Maar eigenlijk zien mijn jack haar tanden er al 3j ongeveer hetzelfde uit (ze had als 1jarige al relatief veel aanslag), maar er komt niet al te veel bij.
Hier krijgen ze kvv en om op te knabbelen: runder-, lams- en konijnenoren, pens, kophuid, nekspier, pezen, gedroogde lever, hart en long, strottehoofden en luchtpijpjes en hoefjes. Soms in de zomer een dinobot of parmabot (zo'n vettige boel moeten ze in de tuin eten). (long en hart zijn eerder snoepjes, is niet zo hard en maar kleine stukjes)
Vroeger ook kippenpoten en -nekken, eendennek en kalkoenpoten. Maar wegens allergie toch maar niet meer.

Dentasticks ed, alles waar graan inzit en/of wat ze binnen 2minuten kunnen opkrijgen is commerciële brol en imo slecht voor de tanden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 09:45

Dentasticks kreeg ze vroeger maar inmiddels al een paar jaar niet meer. :n

Nobel; weet je toevallig hoe het noemt?

Hannanas: het enige wat ze verder nog meer krijgt is 's avonds zo'n vleesstickje. Daar is ze knettergek van. Maar da's in drie happen weg dus heel goed zal het ook niet zijn. :o

Schuur_ we hebben steeds 1 ding een aantal weken/paar maanden geprobeerd (dus niet al de rest laten liggen, mijn man heeft ook nog honden en die eten alles dus dan krijgen zij het.) maar tot nu toe eet ze alleen aan pens staafjes en aan die vleesknoken. Maar aan die laatste ook maar tot het vlees er af gescheurd is (dat is gerookt oid) en dan stopt ze er aan.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:24

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 10:30

Ik zag hem net staan ja. :j Daar staat ook de poeder die Datbeniknou bedoelde! :) ik ga die maar eens proberen denk ik!
Icm met de twee knabbels die ze wél interessant blijft vinden. :)

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:37

Op mijn vorige stage hebben wij ook eens speciale hondentandenborstel (de emmi-pet) gehad, het is geheel pijn en geluidsloos en werkt echt super!
In het begin geloofde ik er zelf niet veel van, maar ik heb toch aan aantal honden gezien waar je het tandsteen zo af kon klikken en is dus ook ideaal voor oudere hondjes! :)
Het enige 'probleem' is dat deze tandenborstel wel vrij duur is in aanschaf.

Hier kan je een aantal resultaten zien van een aantal hondjes
https://www.facebook.com/hondentandenborstel/?fref=ts

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:39

Ik weet niet of het er ook voor honden is (ik heb zelf katten met gebitsproblemen), maar ik voer nu speciale brok die het gebit extra verzorgt en daarnaast heb ik een speciale pasta van de dierenarts die ik op het tandvlees moet smeren. Wellicht kun je hier wat mee?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 19:51

Die brok heb ik idd ook geprobeerd en daar was ze ten eerste niet zo'n fan van en bovendien hielp het weinig. :)
Inmiddels heeft ze orozyme die in het water en die voor over de brokjes. Ze was even een beetje sceptisch over haar eten en water maar inmiddels drinkt ze gewoon prima en eet ze ook. :j
Ze snuft nog wel ietwat protesterend als ze drinkt. Gek dat ze dat zo lijken te ruiken. Ik rook helemaal niets aan dat water... := (en heb me gewoon aan de dosis gehouden die op het pakje stond)
Het spul zelf (het flesje) meurt wel wat maar in het water gemend rook ik het niet meer... Maar zij duidelijk wel. :')
Ik ga ook nog een tandenborstel kopen! We gaan de tandplak gewoon op alle mogelijke manieren aanvallen! ~~}>