Katten poepen in eigen tuin...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Katten poepen in eigen tuin...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 19:26

... en in hun kattenbak...

Zal even uitleggen. Wij hebben twee poezen, beide gesteriliseerd. De oudste is 17 en de jongste is 3. Ze poepen niet echt in de hele tuin, specifiek een lange, smalle border die langs onze oprit loopt. Verder doen ze het eigenlijk nergens.

Wat betreft het hele buren verhaal, no worries. Die hebben meer plezier dan last van de katten en die ene keer dat ze kattenpoep vinden (wat ze heus wel doen) maken ze zich verre van druk over. Kan immers ook van andere katten zijn.

Want dat is volgens mij het probleem. Drie jaar geleden is onze hond overleden en in de tijd dat we een hond hadden (en alleen de huidige oude kat) was onze tuin heel rustig. Geen kat kwam in de buurt, want onze hond beschermde onze kat met zijn leven. Echt maatjes waren dat.

Na iets meer dan een half jaar kwamen ze er achter dat er geen hond meer was, dus zagen we geregeld katers in onze tuin rondstruinen. In het begin jaagde onze oude kat ze wel wat weg. Maar na een behoorlijke vechtpartij (veel witte haren van onze kat in de coniferen) vorig jaar laat hij dit ook maar zitten. Logisch, je wordt een jaartje ouder ;)
Onze jonge kat was al vanaf het begin bang voor de katers en ging heel rap naar hoger niveau als hij eentje aan zag komen en stuurde de oude kat er wel op af :')

Onze oude kat begon een paar jaar geleden met af en toe in huis poepen. Echt heel af en toe, beslist niet uit gewoonte of ouderdom. Vorig voorjaar begonnen ze allebei ook nog eens in de betreffende border te poepen. In deze border zit geen modder en planten, maar steentjes. Dus koffiedik is geen optie. De oude kat gaat inmiddels zonder problemen op de bak (hebben we eigenlijk nooit gehad omdat we best wel ruim wonen en de katten voor hun behoeftes een stukje achter het huis kwamen, buiten de tuin, stukje niemandsland), evenals de jongste. Allebei op dezelfde bak en dit geeft geen enkel probleem.

Maar momenteel zijn de katers (althans, vermoedelijke katers) weer lekker actief. Vorige week zat er nota beentje eentje op ons tuinmeubilair te slapen :') En begint de hoeveelheid poep in de border ook weer toe te nemen. Hoe kunnen we dit oplossen?

We hebben overigens geen flauw idee van wie die katers zijn, ze komen niet van naaste buren (dwz de eerste vier/vijf huizen naast ons beide kanten). En hebben zelf niet echt een probleem met deze beesten. Maar vermoeden enkel dat onze katten een beetje bang zijn voor ze.

Een nieuwe hond nemen is ook geen optie, in verband met werk natuurlijk niet redelijk tegenover zo'n beestje.

antje_vip

Re: Katten poepen in eigen tuin...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 22:31

Ik snap het probleem geloof ik niet :+ Katten die braaf in de tuin kakken...
Als je ze niet in de border wil, moet je daar van dat kat-weg spul op smeren

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 15:55

Heb je geen plek voor een buiten-kattenbak? Een stukje border met zand waar ze graag graven en waar het makkelijk schoon te maken is?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 20:06

8nnemiek schreef:
Heb je geen plek voor een buiten-kattenbak? Een stukje border met zand waar ze graag graven en waar het makkelijk schoon te maken is?

Gaan daar geen andere katten op denk je? Ik wil best een bak buiten zetten met gewoon kattengrit er in, er is ook wel een afdakje aanwezig waar hij kan staan.

Maar de reden dat ze het doen is volgens mij de dreiging van de vreemde katers. Opvallend is dat het op dit moment weer wat rustiger is er bijna niets ligt op dit moment. Maar dat kan zomaar weer anders zijn.
Zodra het weer erger wordt wil ik graag een andere bak er bij zetten om te testen. Maar het moet er niet erger van worden (in huis poepen etc.) natuurlijk.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:11

Ik vind het wel handig dat mijn eigen kat in onze eigen tuin poept, dat doet ie namelijk alleen met mooi weer (in de winter komt ie niet buiten, hij is doorgaans waar wij zijn, dus ook gezellig mee in de tuin) en in de mooi weer periode hebben we beduidend minder vreemde katten in de tuin. Ik ga er ook vanuit dat het iets van territorium afbakening is en vind dat dus niet zo erg.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 20:13

Dreamybol schreef:
Ik vind het wel handig dat mijn eigen kat in onze eigen tuin poept, dat doet ie namelijk alleen met mooi weer (in de winter komt ie niet buiten, hij is doorgaans waar wij zijn, dus ook gezellig mee in de tuin) en in de mooi weer periode hebben we beduidend minder vreemde katten in de tuin. Ik ga er ook vanuit dat het iets van territorium afbakening is en vind dat dus niet zo erg.

Die van ons doen het dus niet alleen bij mooi weer. Ik heb liever dat ze het gewoon op de bak doen. Niet op twee plekken :')

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:33

Nouja, eigenlijk zeggen 'ze' dat je met meerdere katten altijd net zoveel bakken als katten plus één moet hebben, toch? Dan valt het nog mee. :')
Maar ik zou liever hebben dat Kattenbeest ook in de winter vreemde katten weghoudt uit de tuin, maar no way dat hij natte of koude voeten gaat halen. :P

Als je de poep weghaalt, doen ze het dan gewoon opnieuw? Echt goed schoonmaken, ontsmetten enzo, omdat ze het vaak daar doen waar het al vaker hebben gedaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 20:46

Hoe zie je schoonmaken en ontsmetten voor je? Het zijn steentjes he? :P
Poep weghalen is niet zo'n probleem natuurlijk.

Maar zou een onkruidspuit met daarin biotex (? heb gehoord dat dit goed moet werken) afdoende zijn?

Want dan wil ik me daar ook nog wel aan wagen!!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:49

Nou, zo zag ik dat voor me ja.. Met azijn of biotex idd. Al wist ik weer niet dat biotex kan helpen, houd het in mijn achterhoofd nu.
In elk geval niet met bleek, want daar houden katten van. Rare beesten ook eigenlijk. >;)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 20:55

De enige manier om de katers buiten je tuin te houden is ja idd hond :+

Of je moet iets gaan doen waar je andere katten buiten je tuin houd.
Weet niet of het werkt maar je had iets met electriciteit en schokte, wastafel in grond gelegd.
Of een hoge afrastering waar geen grip op is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 20:56

A3a1 schreef:

Weet niet of het werkt maar je had iets met electriciteit en schokte, wastafel in grond gelegd.

Nou ik hoef geen katten uit mijn tuin te houden hoor :P Het zijn mijn eigen katten die er in poepen :')

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 21:04

Janine1990 schreef:
A3a1 schreef:

Nou ik hoef geen katten uit mijn tuin te houden hoor :P Het zijn mijn eigen katten die er in poepen :')

Ja maar dat zou dus heel goed kunnen komen door de andere katten, een vorm van territorium afbakenen. Dat hebben katten namelijk heel erg, een "territorium" waar ze liever geen andere katten in zien. Dat zorgt vaak genoeg voor tal van ongewenst gedrag.

Wellicht toch het overwegen waard.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 21:30

lisem94 schreef:
Ja maar dat zou dus heel goed kunnen komen door de andere katten, een vorm van territorium afbakenen. Dat hebben katten namelijk heel erg, een "territorium" waar ze liever geen andere katten in zien. Dat zorgt vaak genoeg voor tal van ongewenst gedrag.

Wellicht toch het overwegen waard.

Oh zo, ik heb je dan in de eerste instantie verkeerd begrepen :P

Tuin afbakenen moet ik wel even over nadenken. Ik weet niet of ik dat zo leuk vind, of mijn ouders... Als het met schoonmaken of een buitenbak is opgelost heb ik dat liever. We hebben nogal een open tuin namelijk en het is niet zo dat het zó storend is. Ze kunnen ook gewoon lekker naar binnen, dus ze kunnen hun eigen veilige plekje wel opzoeken.