Labrador botkanker?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sab123

Labrador botkanker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 16:11

Hallo,
Ik had me al aangemeld op een hondenforum, maar gezien je daar net als hier eerst zoveel reacties moet plaatsen eer je een topic aan kan maken, stel ik hier mijn vraag. Genoeg mensen met kennis!

Wij hebben een labrador van 8 jaar. Hij begon vorige maand wat te kreupelen wanneer hij uit zijn mand kwam of gewoon vanuit lig stand. Echte opstart problemen leek het. We zijn naar de dierenarts gegaan met mijn vermoede atrose. Dierenarts zag weinig, boog zijn poot en hij gaf nergens een reactie op. Ook heeft ze hem niet echt zien manken gezien hij al redelijk opgestart was. Vermoede van haar was dus ook atrose. We hebben hem 2 weken lijnrust gegeven en op novacam en daarnaast speciaal voer voor gewrichten. Na 2 weken van de novacam af leek hij de eerste paar dagen erna ok te lopen en dacht dat het misschien een ontsteking is geweest die met rust en novacam dus ten einde liep. Helaas na 2 dagen weer erg mank na rust stand. Hij staat dan ook echt even stil met zijn rechter voorpoot omhoog, duidelijk pijn dus.

Nu heb ik eergisteren een harde knobbel midden op zijn rug tegen zijn ruggengraat aan gevoeld. Het is geen vetbult, daar hij hard is en moeilijk vast te pakken is. De volgende dag weer naar de dierenarts geweest en ook zij gaf aan dat het geen vetknobbel leek. Het kon wezen dat hij wat verkeerds heeft gedaan qua beweging en er vocht bij de ruggengraat is ontstaan. Advies was kijken of het binnen 2 weken weg gaat en anders bioptie nemen ervan.

Wat ik dus eigenlijk zou willen weten of er mensen zijn met ervaring met botkanker en hoe het verloop is. Lopen ze dan na opstarten ook beter of is het continu mank lopen?
Ik heb een rottweiler gehad met botkanker maar dat was zo een 18 jaar terug dus kan niet echt meer voor me halen hoe het begin stadium verliep.

Alvast bedankt

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 16:15

Ik ben geen expert op het gebied van botkanker, maar ik weet wel dat het een van de pijnlijkste soorten kanker is die bestaat. Onze Boxer had het in zijn kaak, die begon opeens te piepen als we zijn bekkie vastpakten om hem een kus te geven.

En hoeveel last hij er toen al van gehad had weten we niet want hij was keihard voor zichzelf.. We hebben hem (eigenlijk meer onszelf) een paar dagen gegeven om afscheid te nemen, en hem toen laten inslapen..

Hartverscheurend, maar het beste voor hem.. ;(

Femke_Tweety

Re: Labrador botkanker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 16:19

Heb je www.hondenforum.nl al geprobeerd?

Daar moet je je voorstellen, en aanmelden voor vaste gebruikers, daarna laten de moderators je toe.
Is meestal binnen een dag geregeld, en daar zitten dus allerlei hondenmensen bij elkaar.

Zelf geen ervaring met botkanker, hoop voor je dat het dat niet is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 16:21

Als het echt botkanker is, is dat wel het ergste hoor... Dat is mega pijnlijk ook bij mensen...
Sterkte en ik hoop dat het wat anders is voor jullie en de hond.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 16:50

Dank jullie. Ik heb me indd aangemeld op het hondenforum, zal vanavond er even voor gaan zitten. Hij geeft echt nergens een kick op, dus misschien is hij gewoon zo hard voor zichzelf. Ik weet dat het een hele pijnlijke vorm is. Mijn vroegere rottweiler had ook echt wel veel pijn op het moment dat hij werd ingeslapen. Maar ik weet dus niet meer of hij op het begin ook alleen mank liep bij opstarten. Ik heb botkanker aangekaart bij de da, maar zei voelde niks verontrustends maar daarbij mijn verhaal dat het alleen bij opstarten is. Maar goed nu met die harde knobbel heb ik meteen in mijn hoofd dat er wellicht wel een vorm van kanker in zit. Het voer geven we nu 3 weken en zei gaf aan dat het 6 tot 8 weken de tijd nodig heeft voor je ziet of hij erop reageert. Net als de meeste supplementen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:25

Ik kende iemand met een lab(kruising?) die dus botkanker kreeg... na amputatie van 1 poot leek het gunstig eruit te zien. Maar de kanker kwam na ongeveer jaar terug, helaas, en toen was het einde oefening (de hond werd ingeslapen).
Botkanker is vreselijk pijnlijk, en ik kan me voorstellen dat het in het begin vaak verward wordt met artrose... vaak is het al te vergevorderd wanneer het ontdekt wordt plus dat het sowieso een erg agressieve, snel uitzaaiende vorm van kanker is...
Mocht het inderdaad botkanker zijn, vraag je af of je je hond de ellende van een chemokuur wil aandoen, waarmee je zijn leven alleen maar met een paar maanden tot een jaar rekt, plus het gevaar voor de omgeving (voorbeeld: tijdens een chemo is zelfs het kwijl van je hond giftig, en mag je je eigen hond niet eens aaien, wat je juist wil omdat je misschien binnenkort afscheid moet nemen.)

Ik kwam iemand tegen die over zo'n chemokuur vertelde... pas nadat de rommel was toegediend, kreeg ze de voorschriften over je eigen hond niet aanraken en dergelijke te horen, had ze het van tevoren geweten, was ze daar nooit aan begonnen.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 17:41

Nee als het zo zal zijn ga ik niet nadenken over een amputatie of chemo. Wij hebben bij de rottweiler ook de keuze gemaakt om hem verder op pijnstilling te zetten tot hij liet zien geen plezier meer te ervaren. Ook dit is geen hond voor amputatie en indd wat je zegt het komt zo vaak voor dat het toch nog ergens blijkt te zitten of terug komt. Maar goed...dit is nog en hopelijk helemaal niet aan de orde.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:53

1 van mijn honden had een paar jaar geleden botkanker in haar achterpoot,aangezien ze bijna 11 jaar oud was en jaren daarvoor aan haar knieband geopereerd was dachten we eerst dat haar knie wederom het probleem gaf,maar foto's lieten botkanker zien,zij liep inderdaad mank,met opstaan en bleef dan mank.

als je het wil weten laat je toch anders een röntgenfoto maken?

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 17:57

Ik heb ook een hond gekend met botkanker, in de poot. Deze liep ook (onverklaarbaar) mank, maar niet constant. Het ene moment erger dan het andere, soms bij opstarten erger. Echter, ook aan deze hond was niet veel te 'voelen', eigenaresse heeft het ontdekt omdat ze een foto heeft genomen van de poot. Hond was op het moment van ontdekken nog een blij ei ondanks zijn af en aan manken, dus hij heeft nog een tijdje met pijnstillers gelopen. Uiteindelijk is hij wel ingeslapen omdat hij echt pijn kreeg, en steeds meer en erger begon te manken (ook niet meer op de poot willen steunen).

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 17:59

Kimmie261 als het knobbeltje niet weg gaat binnen nu en een week dan doen we een bioptie. Hij begon in maart wat te manken bij opstart, maar dit is nu wel wat erger geworden. Maar toch lijkt het me bij botkanker dat hij continue pijn moet hebben en dit zichtbaar is. Als hij mee gaat naar de paarden en in de bak terecht komt, gaat hij als een malloot rennen en rare bewegingen maken. Wanneer hij stopt loopt hij niet slecht.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 00:55

Ik zou kiezen voor een röntgenfoto ...alleen al om evt. botkanker uit te sluiten. Is nl. op foto duidelijk te zien.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 07:47

Ik zou bij vermoeden botkanker idd even foto laten trekken... minder invasief en duidelijk.
Mocht foto geen botissue uitwijzen kun je er alsnog direct een biopt van laten nemen na de foto.

Hoewel ik hoop dat het gewoon wegtrekt en je hondje lekker onbezorgd verder kan

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 08:54

Had helemaal niet meer gereageerd, bij deze een update.
Vrij snel na het eerste bultje een tweede gevonden. Direct afspraak gemaakt, de da vond het indd ook een hard bultje waarbij je wel iets anders bedenkt dan een vetbult. Van beide een biopsie laten doen en gelukkig snel de uitslag dat het wel vetbulten zijn *\o/*
Ze zitten wel in de spierkapsel, dus in de gaten houden dat het niet groeit. Verder loopt hij ook niet meer mank, ook niet bij opstarten. Lijkt er dus op dat zijn poot misschien gewoon overbelast of verekt is geweest o.i.
Wij zijn in ieder geval blij en opgelucht!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:17

sabrina85 schreef:
Had helemaal niet meer gereageerd, bij deze een update.
Vrij snel na het eerste bultje een tweede gevonden. Direct afspraak gemaakt, de da vond het indd ook een hard bultje waarbij je wel iets anders bedenkt dan een vetbult. Van beide een biopsie laten doen en gelukkig snel de uitslag dat het wel vetbulten zijn *\o/*
Ze zitten wel in de spierkapsel, dus in de gaten houden dat het niet groeit. Verder loopt hij ook niet meer mank, ook niet bij opstarten. Lijkt er dus op dat zijn poot misschien gewoon overbelast of verekt is geweest o.i.
Wij zijn in ieder geval blij en opgelucht!

Dat is super nieuws, fijn dat het niets ernstigs is, wat je hond heeft! *\o/*