Vastgebonden hond in wandelgebied, hoe lang verantwoord?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ricie

Vastgebonden hond in wandelgebied, hoe lang verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 15:42

Hallo bokkers!

Ben benieuwd wat jullie van deze situatie vinden. Ik zit namelijk net buiten met mijn vriendin bij een natuurgebied. Het is een gebied waar geen honden zijn toegestaan.

Nu komt er daarstraks een stel aangelopen met een hond. Die binden de hond aan een hek en lopen daarna het natuurgebied in.

Nu zit die hond daar al enige tijd aan dat hek gebonden, zwarte labrador. Het is een al wat oudere hond. Nu is het best wel warm en zit de hond vol in de zon.

Net zat de hond wat te jammeren en blaffen, ze was wat aan het draaien etc. Hierbij kwam ze verstrikt te zitten in haar eigen riem, mijn vriendin heeft de hond toen weer los gehaald.

Ook had ik nog een flesje water in de scooter en hebben we de hond wat water laten drinken.

Wat vinden jullie van de situatie en hoelang vinden jullie het verantwoord om je hond zo achter te laten?

Azmay

Re: Vastgebonden hond in wandelgebied, hoe lang verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:43

Niet?
Je laat je hond toch niet zomaar achter? -O-

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:44

114 / politie bellen
Niet verantwoord.
Goed dat jullie water hebben gegeven!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:44

Wat is enige tijd?

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:45

Lijkt mij ook niet verantwoord nee. Laat je hond dan thuis of ga ergens wandelen waar je hond wel mee kan..
Goed idd dat jullie water gegeven hebben! Zo in het zonnetje kan het al erg warm worden.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 15:46

Ze ligt er nu al zo een half uur ongeveer

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:46

dierenpolitie bellen en vragen wat je het beste kan doen. Dit is vergelijkbaar met een hond in een hete auto achter te laten. Je neemt toch geen hond mee naar een gebied waar die toch niet naar binnen mag? Als de hond nou in een beschut plekje met water zat was het een ander verhaal...

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:48

Nemen jullie nooit je hond mee om even boodschappen oid te doen? Dat is toch eigenlijk hetzelfde.

Wel heel naar dat ze zo in de zon moet liggen zonder water! Maar ik zou het even aankijken, een half uurtje is niet dramatisch.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:48

Zelf had ik aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid op het moment dat ik het had zien gebeuren aan de eigenaren gevraagd wat hun bedoeling is en dat ze de hond niet zomaar achter kunnen laten. Zou ik de hond later aantreffen, dan zou ik zeker hetzelfde hebben gehandeld als jullie nu hebben gedaan: water geven, maar ook uit de zon halen en een asiel bellen voor meer informatie. Bij ons zit een informatielijn/balie en de dierenambulance bij het asiel. Zij zouden je verdere tips kunnen geven.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:49

Zou die hond toch even meenemen en in de schaduw leggen bij het huis, als je zicht hebt op de ingang van het natuurgebied.

Natuurlijk nemen plenty mensen hun hond mee richting supermarkt etc, maar in de zon neerleggen op een afgelegen plek? Ik zou mijn twijfels erbij hebben...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:50

Ricie schreef:
Ze ligt er nu al zo een half uur ongeveer

Vanuit je verhaal begreep ik dat de hond er al uren zat, een half uur zou ik nog even afwachten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:50

Ik zou doen of mijn neus bloed en de politie bellen dat er vermoedelijk een gedumpte hond zit. Misschien een beetje rigoureus, maar dan moeten die mensenmaat nadenken... Ik vind dat dit echt niet kan, en ik vind dat het ook wat anders is dan je hond enkele minuten voor de supermarkt achterlaten. Al zou ik dat laatste zelf ook nooit doen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:51

Edit: niet goed gelezen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:52

eilleen333 schreef:
Ik zou doen of mijn neus bloed en de politie bellen dat er vermoedelijk een gedumpte hond zit. Misschien een beetje rigoureus, maar dan moeten die mensenmaat nadenken... Ik vind dat dit echt niet kan, en ik vind dat het ook wat anders is dan je hond enkele minuten voor de supermarkt achterlaten. Al zou ik dat laatste zelf ook nooit doen.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Wat een rare mensen. Laat je hond dan thuis...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:53

Met een andere temperatuur of bewolkt zou ik het niet zo'n ramp vinden, al zou ik het zelf niet doen.
Maar het is vandaag in de zon echt heel erg warm, de paarden staan hier te zweten en veulentjes hijgen licht van de warmte.
Zeker een oudere hond zou ik niet in de volle zon zetten.

Zelf zou ik denk ik nog even afwachten, kijken hoe de hond het doet (dat hij niet enorm gaat hijgen) en anders inderdaad de hond daar weghalen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:53

eilleen333 schreef:

Idem. Je bint toch niet zomaar je maatje aan een hek en loopt weg.Zeker niet met al die gekken van tegenwoordig.
Ik zou of de hond mee nemen en naar het asiel brengen of de politie bellen dat er hier een hond aan het hek gebonden is.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:57

Zeer onverantwoord! Ik had er de politie voor gebeld. Je laat je hond toch niet zonder toezicht zomaar achter.
Ook mensen die de hond aan een paal binden en vervolgends de wekelijkse boodschap bij de super gaan doen zijn in mijn ogen ook onverantwoordelijk.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:57

Jette schreef:
Nemen jullie nooit je hond mee om even boodschappen oid te doen? Dat is toch eigenlijk hetzelfde.

Dat zeg je goed, even boodschappen doen. Even snel de winkel in om het vergeten boodschapje te halen, dan ben je hoogstens 10-15 minuten weg. Deze mensen zijn al meer dan een half uur weg en de hond zit in de volle zon; dat vind ik toch wat anders.

TS, ik zou de dierenpolitie even bellen en vragen om advies. Of inderdaad de politie dat er een achtergelaten hond aan het hek zit.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:58

annepaardoes schreef:
Zeer onverantwoord! Ik had er de politie voor gebeld. Je laat je hond toch niet zonder toezicht zomaar achter.
Ook mensen die de hond aan een paal binden en vervolgends de wekelijkse boodschap bij de super gaan doen zijn in mijn ogen ook onverantwoordelijk.

Mee eens, ik heb ook wel eens een pakje kaas gehaald maar dan had ik als ik bij de kassa stond alweer zicht op de hond en was ik hooguit een paar minuutjes weg. Kan me niet voorstellen dat mensen het ok vinden een hond een half uur vast te binden ergens..

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:58

Misschien is het geen officiëel 'stelletje' en gaan ze expres naar een gebied waar honden niet toegestaan zijn: ze worden niet gestoord door loslopende honden, én omdat de hond mee is, zal niemand hen daar verwachten...? Maar dat is natuurlijk spannende speculatie.

Ik vind het hoe dan ook niet kunnen dat je een hond zomaar ergens aan een hek vastzet. Je kunt de (dieren)politie bellen, hoeft er niet bij te vertellen dat je de mensen die bij de hond horen hebt gezien, maar dat je de hond daar zo hebt aangetroffen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:59

Denk niet dat de politie iets doet... maar het is te proberen.
Als je erbij zegt dat hij in de volle zon zit.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-05-16 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:59

MarChak schreef:
Misschien is het geen officiëel 'stelletje' en gaan ze expres naar een gebied waar honden niet toegestaan zijn: ze worden niet gestoord door loslopende honden, én omdat de hond mee is, zal niemand hen daar verwachten...? Maar dat is natuurlijk spannende speculatie.

Dat lijkt me wel héél vergezocht :=

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 16:00

Destination schreef:
MarChak schreef:

Dat lijkt me wel héél vergezocht :=

Daarom 'spannende speculatie' ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 16:00

Ik snap ook niet dat mensen hun hond zo achterlaten..
Maar koudbloedkim als jouw paarden nu al staan te zweten.. tis hier maar 13 graden met een frisse wind.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 16:03

Het is hier bloedheet in Drenthe.. ik zit te verbranden in de zon :+
Denk dat mijn paarden nu ook wel staan te zweten hoor, ze hebben hun wintervacht ook nog.

Ik zou bellen naar 144 TS.