Ik zit met 2 problemen wat betreft mijn konijnen: ze eten heel weinig hooi en graven extreem veel, waardoor het hele hok vol met zand ligt.
Even een situatieschets per probleem
Het hooi: Onze konijnen (2 vrouwtjes, 6 jaar) hebben nooit veel hooi gegeten, door weinig kennis is hier ook nooit een probleem van gemaakt. Sinds ik meer weet van dieren, ben ik ze (veel) minder brokjes gaan voeren en meer hooi. Ze krijgen nu 2x per dag een grote hand brokjes van Beapher. Dit merk krijgen ze al hun hele leven lang. Daarnaast krijgen ze voorverpakt hooi van de Intratuin, 2 of 3x per dag een goede pluk. Helaas eten ze dit echt veel te weinig, en ligt een groot deel aan het einde van de dag op de grond. Ik voer het hooi in een soort staand ruif. Nu heb ik al de volgende dingen geprobeerd:
- Eerst hooi geven en een (half)uur later de brokjes. Ze eten dan iets beter hooi, maar nog steeds weinig.
- Kruidenhooi mengen met normaal hooi, werkt niet. Alleen kruidenhooi geven wordt een duur grapje, met €3 voor 500 gram.
- Brokjes of iets anders lekkers ertussen stoppen. Vissen ze er gewoon uit, om vervolgens alsnog geen hooi te eten.
Nu vind ik het hooi van de Intratuin van prutkwaliteit, dus ik ben op zoek naar ander hooi. Ik heb al iets gelezen over Smul hooi, hebben mensen hier ervaring mee of weet iemand of dit te koop is in de omgeving van Apeldoorn? En hebben jullie nog tips om ze meer hooi te laten eten?
Het tweede probleem: Zand. Heel veel zand.
Onze konijnen zijn gravers, al vanaf het begin. Nu is het graven niet het grootste probleem, dat vinden wij juist leuk, maar het zand dat er uit zo'n hol komt. Niet normaal! Ons hok is ongeveer 50/60cm hoog, waar nu nog zo'n 30cm van over is, op sommige plekken zelfs minder. Wij willen nu al dit zand afgraven, deels gaan betegelen en een plank neerzetten bij het hol zodat het zand niet overal heen gaat. Maar waar moeten wij al dit zand laten? Het gaat niet over 1 emmer, maar eerder een halve kuub.
Terug in het hol zal deels gaan, maar dat komt er weer net zo hard uit door onze fanatieke gravers. Beetje bij beetje in de container is een idee, maar dan ben je over een jaar nog niet klaar als je geen container van 50 kg wilt wegbrengen. Verspreiden over de tuin gaat ook niet gebeuren, dat wilt mijn moeder niet.
Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!