Dutch for Strays; honden uit Roemenië

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ababe

Dutch for Strays; honden uit Roemenië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 14:26

Hallo!

Sinds eind februari vangen wij honden op uit Roemenië via de stichting Dutch For Strays. Ik was benieuwd of er meer bokkers zijn die honden opvangen/hebben geadopteerd uit het buitenland (hiermee bedoel ik via zo'n stichting en niet echt rashonden bij speciale fokkers in het buitenland).
Wij hebben inmiddels twee hondjes gehad, maar de eerste is weer bij ons terug sinds vandaag omdat het niet goed ging bij haar eigenaar.

Ik heb bewust beide keren gekozen voor een vrouwelijke pup (5 maanden en 7 maanden), omdat mijn eigen reu behoorlijk dominant kan zijn naar andere reuen en onzekere volwassen honden weet hij niet zo goed wat hij daarmee aan moet. Omdat hij flink kan vechten wil ik dat risico niet lopen voor een hond die al met een behoorlijk rugzakje naar Nederland komt. Met pups is hij geweldig, mijn teef overigens ook, ze spelen met ze maar voeden ze ook zeker op. Daarnaast merk ik echt dat de pups optrekken aan de andere dieren in huis, ze zitten daar natuurlijk ook met grote groepen honden in een kennel.

Ik vind het leuk om te zien hoe dankbaar zo'n hondje is. Mijn eigen honden (6 en 7 jaar) komen gewoon uit een nestje in Nederland, je merkt duidelijk verschil tussen hoe zij waren als pup en hoe deze pups zijn. Vooral de angst en onzekerheid als ze na zo'n lange reis uit de vrachtwagen komen, en in de armen van een totaal vreemde gedrukt worden. Een hele andere taal, een hele andere omgeving, leven in een huis ipv een kennel of op straat. Maar beide keren sloegen ze helemaal om toen ze door hadden dat ze thuis mochten blijven.

Helaas moest mijn eerste opvangpupje terug omdat ze te waaks was en niet met kinderen kon.. Wij hebben zelf geen kinderen maar met onze honden en katten ging het altijd super, waaks was ze inderdaad wel maar dat vind ik geen vervelende eigenschap, zolang ze wel ophouden als wij aangeven dat het genoeg is.

Ik ben dus benieuwd in hoeverre zij is veranderd en of ze inderdaad niet te vertrouwen is met vreemden. Tot nu toe gaat het heel goed, maar ze is pas net 1,5 uur terug haha.

Zijn er nog meer mensen die dit doen, of hebben gedaan, of eventueel interesse hebben om dit te doen :) ?

Avossy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 18:17

Wat goed van je! Ik vind het wel interessant. Zit er ook nog wel eens aan te denken maar heb zelf twee honden waarvan één hoog bejaarde en een kleine dominante terriër dus ben er nog niet uit of het verstandig is. Misschien is het voor de oudste wel te druk en is de jongste te fel. Ik twijfel dus. Hoe gaat het in zijn werk verder? De kosten zijn voor de stichting? En het plaatsen enzo? Mensen komen bij jou thuis kijken en dan moet jij inschatten of het wat is? Je kunt dus zelf aangeven wat voor honden (leeftijd, grootte) je zou willen opvangen?

Ababe

Re: Dutch for Strays; honden uit Roemenië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 20:37

De honden kennen 'hondentaal' wel heel goed, ze leven daar in grote roedels dus de honden die ik tot nu toe heb gehad konden erg goed met andere honden. Maar je honden thuis moeten het natuurlijk ook wel een beetje leuk vinden :+ !

Je kan zelf inderdaad aangeven welk hondje je graag wil opvangen, via de stichting delen ze alle hondjes die klaar zijn om te reizen en vooral ook de honden die het echt nodig hebben (die erg zwak zijn of het slecht doen in het shelter). Daarnaast zijn er ook verschillende facebookpagina's/personen die ik volg waarop je zelf een hondje zou kunnen uitkiezen en dan wordt het ook via de stichting geregeld! (kijk maar niet want ooooh er zitten zulke leuke hondjes tussen <3 ). Ik had zelf een hondje uitgekozen via zo'n pagina, maar helaas was hij te zwak en is overleden ;( . De andere twee hondjes heb ik gekozen uit de 'lijst' hondjes die het moeilijk hadden in het shelter (het weer daar is vooral voor pups erg pittig en ze overlijden er geregeld helaas).

De kosten voor het opvangen van een hond/pup zijn voor de stichting, alleen het voer betalen we zelf. Ook eventuele dierenarts kosten worden vergoed door de stichting, mits het in overleg is gegaan!
Het vinden van een geschikt huisje gaat ook via de stichting, maar dit mag je ook zelf doen. De stichting deelt de hond/pup fanatiek en heeft contact met mensen die interesse hebben. Als mensen écht interesse hebben dan wordt pas contact gelegd met mij.
Mensen komen inderdaad bij ons thuis kijken, in de eigen omgeving van de hond/pup. De stichting vraagt ons wat wij vonden van de mensen/wat ons gevoel was en of er een klik was met de hond. Daarnaast doet de stichting ook altijd een huisbezoek bij mensen die willen adopteren om te kijken of de situatie geschikt is voor de desbetreffende hond! Als wij de mensen bijvoorbeeld niet geschikt vinden voor de hond, of er zijn meerdere mensen geïnteresseerd met goedgekeurde huisbezoeken dan mogen wij als opvangers het besluit nemen :).

Hoe het in zijn werk gaat; 1 keer per maand reist het transport vanuit Nederland naar Roemenië om de hondjes op te halen. Dit wordt gedaan met een speciale transporter (klein vrachtwagentje). Als opvanger/adoptant wordt je in een Facebookgroep geplaatst met alle mensen die dezelfde maand een hondje in huis krijgen. Op de groep wordt alle informatie gedeeld over bv risico's, omgang, tips en ook het hele reisschema (erg leuk om te lezen!). Daar staat in welke route ze nemen, welke shelters ze welke dag af gaan en welke hondjes daar opgehaald worden. Ook worden er foto's geplaatst als de hondjes aan boord zijn! Als alle hondjes aan boord zijn wordt er een grote controle gedaan (bij de grens geloof ik) of alle vaccinaties e.d. akkoord zijn en de juiste honden + papieren aan boord. Dan reizen ze terug vanuit Roemenië, via Duitsland en als eindpunt Nederland! In Nederland kan je je hondje ophalen in Eindhoven of Utrecht, maar als dat een probleem is dan zijn er vaak wel mensen bereid om de hond voor je mee te nemen en langs te brengen.

Ik vond het beide keren ontzettend spannend om te zien wat er uit de transporter kwam! Je ziet de hondjes op foto's en filmpjes maar in het echt is het toch heel anders! Daarnaast zijn veel hondjes toch wel erg onder de indruk als ze aankomen en vrij bang, maar allemaal zo lief naar mensen toe (dat verbaasde mij heel erg)!
Als je nog meer vragen hebt dan kan je ze gerust stellen hoor, uiteraard weet ik alleen hoe het gaat via de desbetreffende stichting en niet bij anderen haha! Ik vind het zelf heel erg leuk om te doen, ook al is het afscheid wel ontzettend zwaar! :=