Is onze hond aan het dementeren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Is onze hond aan het dementeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 03:25

Hoi.

Ik slaap al een paar weken enorm slecht door onze border terrier van 9 jaar oud. Als wij gaan slapen 's nachts begint ze uit het niets te blaffen en te piepen. We hebben al geprobeert:
- radio aan.
- tv aan.
- lamp aan.
- op de bank laten slapen.
- negeren.

Maar dit lijkt allemaal niet te helpen.

We zijn nu bezig met een gedragstherapeut en die zei ook dat honden kunnen dementeren. We geloofde het eigelijk niet.

Gisteren voer gehaald bij de dierenwinkel en ook daar zeiden ze dat dat kon.

Nu heb ik de symtomen eens opgezocht en deze komen wel overeen. Vooral het slapen overdag, blaffen uit het niets en ongelukjes. ( ze plast regelmatig binnen nadat we zijn uitgeweest.)

We hebben haar nu boven bij ons in haar mand liggen en nu slaapt ze rustig. (heeft al de hele nacht geblaft)

Dus zou dat kunnen dat onze hond dement aan het worden is?

Alvast dank!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 07:25

Dat binnen plassen daar moet je even naar laten kijken, zeker bij gestereliseeerde honden kan incontinentie voorkomen.

Mijn hond vroeger kon het ook doen, uit het niets janken, ze liep vaak eindeloos rondjes door de kamer.
Je kunt er inderdaad niks aan doen, ik had er vroeger geen last van.
Op het moment dat ze begon te blaffen raakte ik haar even aan en dan keek de hond verbaasd en was het over.

Waar heb je haar snachts??

Yenni

Re: Is onze hond aan het dementeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 08:20

Ze is niet gestereliseert. En ze slaapt normaal onder in de woonkamer maar we gaan nu een bench aanschaffen zodat ze boven kan slapen. Mijn moeder had dat liever niet maar we hebben nu geen keus meer. Gelukkig is ze stil als ze ons hoort.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:06

Honden kunnen wel degelijk dementeren. Ben je met de hond ook naar een DA geweest? Het zou ook kunnen dat ze bv doof begint te worden. En dit traject brengt ook angst met zich mee omdat een hond bij de vertrouwde huisgeluiden (een klok, wasmachine, radiator, etc) die 'ineens' veranderen, daar geen zak van begrijpt.
Ook een slechter zicht kan die angst veroorzaken.

Sterkte ermee :(:)

Edit: en dat piepen of blaffen kunnen dus de angstsymptomen zijn. :)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 10:08

Nee nog niet geweest. Als dit zo blijft gaan we wel naar de da.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:10

Onze hond was zeer dement, dus ja het bestaat echt. :')

Hij wist op een gegeven moment voor niet dat hij achter nog leefde. Hij poepte en plaste zonder dat hij er erg in had of controle over had (dit was op zijn ergst). Kon uren naar de muur zitten staren en sliep verder bijna de hele dag. Soms blafte hij uit het niets omdat hij dan dingen zag vliegen. Je zag hem dan ook echt ergens naar kijken.

Dus ja, het bestaat. Heeft je hond niet overdag een knuffeltje? Onze andere hond blaft snachts als ze haar knuffels niet heeft (die is ook niet helemaal goed snik hoor haha).

Dierenarts doet verder niets aan dementie. We zijn meerdere keren geweest en kregen eigenlijk alleen pijnstillers tegen stramme spieren van al het liggen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:11

Yenni schreef:
Nee nog niet geweest. Als dit zo blijft gaan we wel naar de da.

Om zeker te weten dat deze symptomen psychisch zijn (dementeren) zul je eerst de lichamelijke opties moeten uitsluiten. Dus ik raad je dringend aan naar de DA te gaan en daar niet te lang mee te wachten.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:21

Ik zou voor de gedragstherapeut ook eerst medische dingen uitsluiten. Wie weet heeft de hond bv wel gewoon een flinke blaasontsteking. En verklaart dit het binnen plassen en de onrust. Dus eerst dat even uitzoeken. En dan weer verder kijken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:22

Ik zou inderdaad ook eerst met de dierenarts overleggen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 10:24

Ik zal dit gaan bespreken thuis.

Nee hond heeft nooit een knuffeltje gehad. Tenminste van wat ik weet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:40

Even een dierenarts laten kijken en ook urine meenemen. Lichamelijke problemen kunnen ook zoiets veroorzaken. Maar dementeren kan en ook daar is wel ondersteunende medicatie voor. Onze 12 jarige heeft het af en toe dat ie de weg kwijt is. Veel afleiding overdag helpt dat ze s'nachts beter slapen.