Vraag over brokken aan kattenkenners

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vala

Vraag over brokken aan kattenkenners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 11:17

Hoi,
Ik heb 3 katten, 2 poesjes van 4 en 7 jaar en een kater van 16. Ze komen niet vrij buiten, hebben wel een afgezet stuk achter het huis van ongeveer 8x6 meter waar ze vrij kunnen rondlopen.
De kater heb ik pas sinds 6 weken, is een herplaatser. Deze zou een voedselallergie hebben en alleen hypoallergene brokjes van Royal Canin kunnen eten. Anders zou hij huidproblemen krijgen. Mijn poezen waren gewend heel de dag door brokken te hebben staan en krijgen 1x per dag een blikje gourmet van 85 gram met zijn tweetjes. Voordat de kater kwam heb ik de poezen al overgezet op de hypoallergene brokjes. Zij kregen voor heen de indoor brokjes van purina one.
Toen de kater kwam heb ik hem toch gelijk mee laten eten met het blikverpakking, een klein schepje om eens te proberen, hij vond het uiteraard heerlijk! Na een week of 2 dit zo gedaan te hebben hadden hij nog steeds nergens last van. Toen ben ik voorzichtig wat sensitive brokjes gaan mengen door de hypoallergene brokjes. Ondertussen heb ik de brokjes 50-50 gemengd en gaat het na 6 weken nog steeds prima, geen jeuk of uitslag. De dierenarts heeft hem vorige week nog bekeken en zag niks bijzonders aan hem.
Nu ben ik een beetje verdwaald in het aanbod van brokjes. Want wat zou ik nu het beste aan brokjes kunnen geven voor deze 3 samen? Ik vind het lastig. De brokjes van purina koop ik gewoon in de supermarkt endat voelt toch of je dan minder goed voer geeft. Mijn poezen hebben het er altijd prima op gedaan, zijn hartstikke gezond maar doe ik dan die ouwe niet tekort?

Mizora

Re: Vraag over brokken aan kattenkenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:21

Ik voer zelf aan de stalkat RC sensitive 33 (45g per dag) en daarnaast Animonda carny natvoer (200g per dag). De zorg over de kat kregen we afgelopen zomer toen ze 15 jaar was en graatmager met een doffe mottige vacht. Nu is ze goed op gewicht en glanst ze je tegemoet. Ik zou zeker bij een oudere kat altijd aanraden een flink deel natvoer te voeren omdat de meeste katten te weinig drinken en daardoor op latere leeftijd vaak een verminderde nierfunctie hebben.

Ik ben op animonda carny uitgekomen omdat ik wilde dat het betaalbaar was en een hoog eiwit- en vetgehalte had. Katten met nierproblemen hoeven niet op een eiwitarm dieet blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Katten met een eiwitrijk dieet bleken langer te blijven leven ondanks een bewust verminderde nierfunctie (uit mijn hoofd gezegd was een nier verwijderd). Oudere katten hebben wel een verhoogde behoefte aan eiwitten.

Qua brokjes was het gokken. Het moest een smakelijk voer zijn, makkelijk te verkrijgen en het liefst regelmatig in de aanbieding. En dus een hoog eiwit- en vetgehalte. Ook moest er een klein zakje van te verkrijgen zijn. Royal Canin 33 sensitive voldeed aan al deze eisen. Ook vind ik de kwaliteit van RC over het algemeen prima, zelfs al zou ik zeker van het kattenvoer lang niet alles voeren aan een gezonde kat, maar sensitive 33 zeker wel.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 14:15

Het voeren van natvoer was even een gok omdat hij allergisch zou zijn. Hij drinkt gelukkig erg goed, zijn grote hobby is uit de kraan drinken dus ik sjouw hem meerdere malen per dag op het aanrecht zodat hij dat kan doen. Verder drink hij ook uit de waterbakken.
Bedankt voor je antwoord, ik had inderdaad de sensitive van RC ook al in het vizier, zal er nog eens naar kijken.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:59

Soms kan het ook stress gerelateerd zijn in het asiel.

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:04

Ik voer RC indoor aan mijn (binnen)kater. Hij heeft een verlaagde weerstand en de neiging om dik te worden. Ik ben erg te spreken over RC. Naast zijn algehele gezondheid merk ik specifiek duidelijk aan zijn ontlasting hoe hij reageert op zijn voer. Verder geen advies op je vragen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:11

Rc is zulk slecht voer. Kijk eens naar brokken zonder granen met veel vlees zoals bv. Orijen of acana.

Mijn kat met voedselallergie krijgt acana 6 fish, een dierlijk eiwit en al zijn klachten zijn verdwenen.

Mijn andere raskat en mijn huis tuin keukenkat eten dit ook en zien er allemaal super uit.
Laatst bijgewerkt door Splash_ op 26-04-16 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:12

Als ze het er goed op doen is er niks aan de hand toch?

Zelf voer ik Applaws gemixt met RC. Pas was de Applaws op en heb ik ze een beetje One gegeven, maar één van de twee had binnen een paar dagen kale plekken van het krabben. Ik denk toch dat ze er niet zo goed tegen kan, dat heeft niks met de kwaliteit met het voer zelf te maken!

Je kan een beetje zoeken op zooplus, dat bezorgen ze thuis en is vaak nog goedkoper ook.

Splash_ schreef:
Rc is zulk slecht voer. Kijk eens naar brokken zonder granen met veel vlees zoals bv. Orijen of acana.

Mijn kat met voedselallergie krijgt acana 6 fish, een dierlijk eiwit en al zijn klachten zijn verdwenen.

En dat baseer je op? Ik vind RC een prima voer.