Ik hoop dat mensen tips hebben want ik weet het op dit moment even niet meer. Ik heb een engelse cocker spaniel van bijna een jaar, hartstikke lief, kan veel commando's, en binnen gaat het prima en is ze ook rustig, maar zodra ik ga wandelen begint de lol.
Al zolang ik haar hebt, trekt ze. Dit ligt aan mij, dat weet ik, het is mijn eerste hond en in het begin als pup zijnde heb ik de fout gemaakt haar te laten trekken als ze wat leuks zag. Beginnersfoutje dus.

1x per week gaat ze mee met een hondenopvang. Daar kan ze lekker rennen en spelen met andere honden en vind ze ook helemaal geweldig. Nu had ik het er met haar ook over vanmorgen, dat ze zo trok en of ze misschien wist hoe of wat. Krijg ik dus te horen dat mevrouw bij haar niet trekt en altijd keurig meeloopt.
Oke... je snapt dat dit heel frustrerend is om te horen en gelijk weet dat het dus echt aan mij ligt en mijn humeur/gespannenheid. Maar hoe krijg ik mezelf ontspannen vraag ik me dan af, dat is het grote probleem bij me. Omdat ik van te voren al wat gespannen word wanneer ik weet dat ik moet gaan wandelen, kan ik ook bij voorbaat weten dat ze gaat lopen etteren aan de lijn. Ik ben geen goede leider hierdoor en dat krijg ik dan dus ook te weten door haar gedrag.. Ik geniet niet meer van wandelen, alleen als ik met haar naar losloopgebieden ga of ga steppen met haar omdat ze dan lekker kan rennen wat ze wilt.
Ze word bijna loops ook voor de eerste keer, en dan moet ik haar ook wel vasthouden, dus daarom maak ik me nu helemaal druk. 3 weken lang aan de lijn zonder loslaten op deze manier. Vind het heel stom van mezelf dat ik zo denk en dat mijn energie ook echt op is doordat ik me zo druk maak steeds en het wandelen voor mij ook meer frustratie is dan dat ik geniet, en vooral omdat ik weet dat het aan mezelf ligt. Maar hoe zet ik die knop om? En ligt het ook echt volledig aan mij en mijn humeur of is het ook gewoon nog de pubertijd en hormonen waardoor ze zo blijft tegensputteren en trekken ondanks maanden training? Ik wil genieten van haar, maar dit voert nu zo de boventoon, dat ik dat vaak vergeet te doen en dit vind ik heel erg van mezelf.
Graag zou ik willen weten hoe jullie het deden of wat ik kan veranderen bij mezelf zodat het wat beter gaat. En het belangrijkste, hoe zet ik die knop om waardoor ik mezelf weer ontspannen krijg voordat ik ga wandelen?