Hond trekt nogsteeds, hoe ontspannen worden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

imka

Hond trekt nogsteeds, hoe ontspannen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 10:41

Hoihoi,
Ik hoop dat mensen tips hebben want ik weet het op dit moment even niet meer. Ik heb een engelse cocker spaniel van bijna een jaar, hartstikke lief, kan veel commando's, en binnen gaat het prima en is ze ook rustig, maar zodra ik ga wandelen begint de lol.

Al zolang ik haar hebt, trekt ze. Dit ligt aan mij, dat weet ik, het is mijn eerste hond en in het begin als pup zijnde heb ik de fout gemaakt haar te laten trekken als ze wat leuks zag. Beginnersfoutje dus. ;) Nu ben ik echt al zeker een half jaar bezig met afleren door middel van trekken = stilstaan, en wanneer ze wel goed meeloopt belonen met stem en uiteindelijk wat lekkers. Er is vooruitgang maar er zijn vaak zat dagen bij dat ik meer stilsta dan loop. Ik merk dat ik hierdoor al gespannen ben voor ik de deur uit ga, en dit voelt ze natuurlijk haarfijn aan.

1x per week gaat ze mee met een hondenopvang. Daar kan ze lekker rennen en spelen met andere honden en vind ze ook helemaal geweldig. Nu had ik het er met haar ook over vanmorgen, dat ze zo trok en of ze misschien wist hoe of wat. Krijg ik dus te horen dat mevrouw bij haar niet trekt en altijd keurig meeloopt.

Oke... je snapt dat dit heel frustrerend is om te horen en gelijk weet dat het dus echt aan mij ligt en mijn humeur/gespannenheid. Maar hoe krijg ik mezelf ontspannen vraag ik me dan af, dat is het grote probleem bij me. Omdat ik van te voren al wat gespannen word wanneer ik weet dat ik moet gaan wandelen, kan ik ook bij voorbaat weten dat ze gaat lopen etteren aan de lijn. Ik ben geen goede leider hierdoor en dat krijg ik dan dus ook te weten door haar gedrag.. Ik geniet niet meer van wandelen, alleen als ik met haar naar losloopgebieden ga of ga steppen met haar omdat ze dan lekker kan rennen wat ze wilt.

Ze word bijna loops ook voor de eerste keer, en dan moet ik haar ook wel vasthouden, dus daarom maak ik me nu helemaal druk. 3 weken lang aan de lijn zonder loslaten op deze manier. Vind het heel stom van mezelf dat ik zo denk en dat mijn energie ook echt op is doordat ik me zo druk maak steeds en het wandelen voor mij ook meer frustratie is dan dat ik geniet, en vooral omdat ik weet dat het aan mezelf ligt. Maar hoe zet ik die knop om? En ligt het ook echt volledig aan mij en mijn humeur of is het ook gewoon nog de pubertijd en hormonen waardoor ze zo blijft tegensputteren en trekken ondanks maanden training? Ik wil genieten van haar, maar dit voert nu zo de boventoon, dat ik dat vaak vergeet te doen en dit vind ik heel erg van mezelf.

Graag zou ik willen weten hoe jullie het deden of wat ik kan veranderen bij mezelf zodat het wat beter gaat. En het belangrijkste, hoe zet ik die knop om waardoor ik mezelf weer ontspannen krijg voordat ik ga wandelen?

EmptyWords

Re: Hond trekt nogsteeds, hoe ontspannen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:47

belonen als het goed gaat, maar ook duidelijk maken wat je niet wilt. als mijn hond trekt, zeg ik 1x "je trekt", trekt ze nog steeds? correctie. ik ga echt niet blijven wachten hoor, ik wil door, mijn tempo, slappe lijn, punt.
als ze bij de uitlaatservice wel goed meeloopt, vermoed ik dat ze gewoon eens goed gecorrigeerd is, vraag eht eens na, hoe ze dat gedaan heeft, desnoods ga je een keertje mee, kun je het zien en zelf proberen

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:52

Goh ik moet hier gewoon even over nadenken. Het is zo'n automatisme. Eigenlijk net als bij je paard. Als hij trekt neem je hem bij je en dan ga je met een lossen lijn weer verder. Tot hij weer trekt. Bij je nemen en weer opnieuw beginnen. En opnieuw. En opnieuw. Enz enz. En dan wanneer jij het bijna opgeeft, valt het kwartje.

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:13

Koop een Halti (halster voor honden) en neem een korte lijn. laat de hond eerst wennen aan de halti door hem bv om te doen met voeren. Vervolgens ga je gewoon rustig wandelen, trekt de hond dan ga je even stil staan ( een hond die hard trekt staat dan waarschijnlijk voor je want het hoofd en dus de hele hond draait zichzelf om ). Ga zelf niet trekken of rukken want dat is natuurlijk slecht voor de nek. Laat je niet gek maken door protest van de hond want die komt er plotseling achter dat al zijn trucjes niet meer werken maar loop vervolgens rustig door. Een halti kan eerst verzet geven bij honden die gewent zijn hun zin te krijgen daar haken zwakke mensen weer af en roepen dat dit niet werkt. Het werkt echter prima en is wat mij betreft de meest logische manier om je hond te leiden. Aan de riem geen gesnuffel maar gewoon volgen dat is wat je wil.

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 11:17

Bedankt voor de tips zover, maar ik ben niet van de correctie of hulpmiddelen, wil het gewoon zonder kunnen doen, en dat heeft er niets mee te maken dat ik zwak ben of het zielig vind, maar ik ben er gewoon niet van en geloof ook dat je dit af kan leren zonder al die hulpmiddelen, alleen moet ik nog even weten op welke manier. Een ruk geven als ze trekt in het verleden ook gedaan, maar ze gaat gewoon vrolijk verder met trekken, dus heeft weinig zin. Als ik even mopper loopt ze wel even naast me maar na 2 minuten gaat ze ook gewoon weer verder. Dus zoek wel iets blijvends en op een hondvriendelijke manier. :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:26

Kun je niet samen met haar op cursus?
Dan leren jullie tegelijk en kun je thuis oefenen.
Als je dan weet dat je juist bezig bent, kom je ook tegenover je hond sterker over :j

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:28

Tja, TS als je niet van de correctie bent, houd het op.
Je hondje weet donders goed dat ze het bij jou mag, je laat immers niet met een duidelijke correctie weten dat ze over jou grens gaat.

Consequent zijn en binnen jou grenzen houden lukt je duidelijk niet. Hond neemt letterlijk een loopje met je.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:29

Corrigeer eens duidelijk ipv steeds stilstaan eens een keer een ruk aan de riem met een duidelijk commando stel jezelf op als de leider, je maakt je trouwens wel onnodig druk ze trekt nee dat is niet leuk jij kan dat oplossen door even kort en bondig duidelijk te zijn (en je hebt een relatief klein ras dus je rent niet achter je hond aan als die trekt dat word wel anders als je met bv een DD loopt en nee daarvan wil je helamaal niet dat ze trekken) je mag heus wel een keer boos reageren klaar is klaar, en idd anders eens even aan die vrouw vragen hoe zij dat deed!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:31

Wij hielden eerst lijn over op de hand, hielden druk bij het trekken, en ineens lieten we die druk los met gevolg als commando "Trekt!"
Na enkele trainingssessies had de hond door, dat als er ineens druk vanaf wordt gehaald dat hij moet stoppen.
Dit resulteerde zelfs op, dat als de lijn knapte, dat hij ook ging stilstaan.

En inderdaad, echt duidelijk in je grenzen zijn.

EmptyWords

aikon schreef:
Tja, TS als je niet van de correctie bent, houd het op.
Je hondje weet donders goed dat ze het bij jou mag, je laat immers niet met een duidelijke correctie weten dat ze over jou grens gaat.

Consequent zijn en binnen jou grenzen houden lukt je duidelijk niet. Hond neemt letterlijk een loopje met je.

eens. ook honden corrigeren elkaar, heeft niets met wel of niet diervriendelijk te maken. ik denk dat het juist vriendelijker is ok even 1 of 2 keer goed duidelijk te zijn, dan een half jaar aan blijven modderen zoals je nu doet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Even over een andere boeg: hoeveel en hoe vaak per dag krijgt ze beweging?
Kan het zijn dat ze bij de hondenopvang beter luistert en mee loopt omdat ze daar haar energie beter kwijt kan? :)

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:32

Ga je hond duidelijk maken wat je wél van haar wil ipv corrigeren.
Trekken mag niet, maar wat wil je wel?
Je wil aandacht voor jou, voor de baas. Ze moet op jou letten, ze mag best lekker om zich heen kijken, maar wel in de gaten houden wat jij wil.

Het vergt training, geduld en tijd. Corrigeren dmv een ruk is een quick fix en zoals je al merkt, beklijft dat niet.

Als je gaat oefenen, neem je voldoende beloning mee.
Zodra je hond trekt, ga je stilstaan en je zegt niets. Gewoon stil blijven staan, op het moment dat je hond naar je kijkt beloon je dit dmv een 'yes''goed zo' of welk woord je er maar aan wil verbinden, gevolgd door een voertje.
Niet het voertje al voor neus van de hond houden, je wil dat ze op jóu let en reageert en haar niet conditioneren op het voertje.
Dus trekken->stilstaan->hond kijkt naar je-> yes! -> voertje pakken, voertje geven.

En dan loop je verder, waarschijnlijk kan je in het begin nauwelijks een stap doen en trekt ze weer, dan doe je weer hetzelfde. etc. etc. etc.
Volhouden dus! Maar op deze manier ga je wel werken aan het gewenste gedrag :)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:32

Correcties kunnen ook duidelijkheid bieden. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden...

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:37

Een goede oefening hiervoor is om even de tijd te nemen om op een stuk grasveld rond te gaan lopen.
Elke keer dat ze wegkijkt of met haar neus een andere kant op kijkt dan waar jij heen gaat, verander je ineens van richting. Niet wachten, gewoon ineens een andere kant op in hetzelfde tempo. En dat tempo mag best hoog liggen. Dan moet ze op jou gaan letten.
De eerste keer dat ze meteen samen met jou van richting veranderd belonen, dan na 3x van richting veranderen, en dat steeds uitbreiden. De slappe lijn moet tot stand komen doordat de hond jou op de voet volgt, niet omdat jij je arm verlengt of achter de hond aan loopt. Laat dus ook de lijn niet vieren op het moment dat je van richting veranderd; die zit gewoon aan jou verankert. Dat moet ze leren. Je hoeft dus niet te rukken of trekken, je houdt gewoon vast en geeft weerstand. Ook tegen de hond in van richting veranderen, je mag best tegen haar aan lopen.

Probeer dat eerst even ;) Als dit niet lukt kun je altijd nog gaan corrigeren. Ik ben persoonlijk wel van mening dat je bij de opvoeding zowel moet corrigeren als belonen, en dan beide met mate en met reden.
Laatst bijgewerkt door Kesje op 25-04-16 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:37

Maar je wandelt dus alleen met haar? Geen opdrachten tussendoor? Cocker spaniëls zijn actieve honden die graag voor je werken (meeste honden trouwens wel, ik heb zelf een kruising Shi-tzu maar die is dol op werken).
Als ik ga lopen met mijn hond mag ie eerst even lang voor plassen en poepen. Daarna mag ie lang totdat ie het einde van de lijn opzoekt en gaat trekken. Vlak voor dat punt roep ik hem bij me en moet ie "naast". Dan beginnen de oefeningetjes zoals paar stappen zetten en dan stilstaan en laten zitten/liggen, 1 stap achteruit en laten volgen of juist laten zitten. Pasje zijwaarts, om de hond heen draaien zodat ie mee moet draaien of de hond aan de buitenkant mee laten draaien. M.a.w. hou de hond bezig en niet de hele tijd met 1 oefening maar verschillende oefeningen afwisselen kort op elkaar.
Hou je hond met zijn aandacht bij jou en niet bij de omgeving. Soms krijgt ie tussen de oefeningen door wel lange lijn omdat we bij zijn favoriete snuffelplekje zijn bijvoorbeeld. Mag ie ff snuffelen en dan weer terug bij de les.
Bij de uitlaatservice is het vrij logisch dat ie luistert. Hij blijft dan bij de roedel en neemt het gedrag van de roedelleider over. Honden geven elkaar veel minder ruimte dan dat wat wij mensen toestaan.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:40

Ipv stilstaan kan je ook eens proberen om van richting te veranderen of je om te draaien en de andere kant op te lopen. Je haalt ze dan uit hun focus op vooruit willen.

Maak het ook leuk voor je hond om naast je te lopen. Doe aandachtsoefeningetjes, laat hem wat commando's uitvoeren etc.

Ik ben het wel met de rest eens dat, zeker als je het er nu al zo mee gehad hebt(wat zeer begrijpelijk is), je er waarschijnlijk sneller vanaf bent als je gewoon een keer consequent bent en haar duidelijk maakt dat het echt niet de bedoeling is. Je kan haar bijvoorbeeld het commando 'nee' aanleren als een soort van tussenweg.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:41

Natuurlijk zijn er situaties waarin je moet / wil corrigeren :)
Als je hond iets van de straat wil pakken bijv., natuurlijk corrigeer je dat. (alhoewel, je ook kan aanleren dat ze dat niet doen ;-) )

Maar ik ben van mening dat gewenst gedrag aanleren ipv ongewenst gedrag corrigeren een fijner resultaat geeft op de lange termijn en dit ook de samenwerking tussen baas en hond ten goede komt.

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:44

Aan de riem lopen is voor hond en baas 1 van de dingen die het meeste conflict geeft in de zin dat mensen en honden het frustrerend vinden en daar dan hulp bij zoeken en bv op training gaan. Nu is het helaas eenmaal zo dat als je een hond hebt, het in een aantal situaties zo is dat het dier nu eenmaal aan een lijn met je mee moet lopen. die lijn moet ergens aan vast. Om de nek (halsband ) is wat we kennen dus dat doen we dan meestal, met als gevolg dat honden zichzelf leren dat er doorheen trekken best kan. Kokhalzend en wel trekken die honden zichzelf naar waar ze willen. Waarom is een hondenhalster opeens een hulpmiddel terwijl een riem aan een halsband dat niet zou zijn? Mijn eigen hond vind de halti ook niet altijd top omdat ik hem precies dat ontneem wat hij graag wil (zijn eigen gang gaan). Daar staat tegenover dat ik heel veel met hem doe en dat dat meestal zonder lijn is. Overigens loopt mijn hond meestal los en erg zelden aan een lijn.

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 11:45

Nogmaals bedankt.

Aikon en Bren79: zoals ik al eerder zei, ik heb haar in het verleden al zo vaak gecorrigeerd met een brul dat ze naast me moest lopen, en ja dit hielp.. tijdelijk. Net als een keer een ruk geven dat ze naast me moest blijven.. allemaal helpend maar ook tijdelijk.

Cayenne: Ik geef haar elke dag zeker een uur loslooptijd en om de dag step ik een half uur met haar. Dus beweging genoeg. Ook heeft ze iedere dag contact met soortgenootjes.

Het lijkt wel alsof jullie me zien als iemand die niet durft te corrigeren maar dat is zeker niet het geval. Heb een tijd lang alleen maar gecorrigeerd en echt wel opgetreden, maar dat is niet de manier, want ze doet het zo weer. De neiging het weer te doen is er ook nog steeds, maar weet gewoon dat het niet helpt voor de langere termijn, hoe frustrerend dit ook is.

Ik ben heel druk met haar, ook met oefeningen doen en bezig zijn onderweg. En ja, dan gaat het ook beter, maar is het een keer dat ze alleen even plasje/poepen moet omdat het een kort rondje is, dan is ze enorm onstuimig.

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 11:59

Maar wat ik me nog steeds ook echt afvraag, hoe kan ik zorgen dat ik ontspannen word wanneer ik ga lopen met haar? Dat is in mijn ogen namelijk ook het grootste probleem. Ze voelt haarfijn aan als vrouwtje gespannen is/loopt en dan begint ze ook meestal. Ik weet niet goed hoe ik dat knopje om kan zetten bij mezelf namelijk. Van gespannen/onzeker naar ontspannen en lopen zodat ze me ook echt als leider gaat zien en niet de touwtjes over wilt nemen. ;)

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:04

Door tegen jezelf te kunnen zeggen, ik ga dit doen en ik kan dit. :) Zolang jij gelooft dat je een probleem hebt dat je niet kan oplossen ga je niet kunnen ontspannen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:09

Neem les!
Doe een cursus en leer ;)

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:18

Ze is net een jaar oud zeg je. Dat is een lastige leeftijd, want ze zijn geen puppy meer, maar wel erg druk. Dit is gewoon een fase waar ze doorheen moet.
Ze is verder gewoon lief, sociaal en braaf, ze trekt alleen aan de lijn? Dat is een probleem wat heel goed er uit te trainen is. De tips tot nu toe hebben vooral te maken met de aandacht erbij houden. Met een hond van een jaar is dat gewoon lastig, dus maak je niet teveel zorgen dat je er nu even moeite mee hebt. Dit vergt training, maar ook tijd. Neem de tips die je hier krijgt met je mee als je gaat wandelen, oefen wanneer je tijd hebt en geniet van de dingen die goed gaan ;) Als je over een paar maanden terug kijkt, zal het vast veel beter gaan.

Edit: het is veel mensen weleens overkomen dat een ander dingen met de hond bereikt die jou niet lukken. Mij ook. Ze zeggen weleens: 'vreemde ogen dwingen', en dat klopt ook. Bij een vreemde is het voor een hond aftasten waar de grenzen liggen, bij jou weet hij dat al. Je zegt zelf dat je vroeger de grenzen niet goed hebt bepaald, daar heb je nu last van. Bij een ander wordt de grens meteen duidelijk gemaakt en de hond accepteert dat. Zo zie je ook weleens dat een hond bij de ene persoon wel opspringt, en bij de ander niet. Dat ligt niet aan de hond, maar aan de persoon in kwestie. Wees zelf de persoon die het opspringen niet accepteert, dan doet de hond het ook niet meer.
Als je ziet dat dat kan bij een vreemde, zie dan in dat het bij jou ook kan. Het kost bij jou alleen even wat meer tijd omdat je hond al denkt te weten wat jouw regels en grenzen zijn. Iedereen maakt fouten, zeker bij de eerste hond, deze komt heel veel voor als ik afga op wat ik zo in het park zie rondlopen (en trekken :o ).

Voordat je vertrekt: Tel even tot tien, haal diep adem, zeg de naam van je hond en als ze je aankijkt kun je naar buiten. Dat is meteen al even een leermomentje, want je gaat pas lopen als ze aandacht voor je heeft.
Laatst bijgewerkt door Kesje op 25-04-16 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:23

Ga op een leuke hondenclub, goed voor jouw en voor je hond.
Is je hond al druk bij het omdoen van de riem of bij de voordeur?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:42

Een cocker is al een redelijke hond, die mag je dus gerust eens corrigeren.
De tip van het stilstaan en pas verder gaan als de hond rustig is, is prima bij een hond die zijn energie kan kanaliseren. Jonge enthousiaste dieren is dat niet zo evident.

Wat bij mij altijd gewerkt heeft is starten met een behoorlijk hoog tempo. laat ze die energie maar kanaliseren in bewegen.
Dan heb je twee opties. Of je laat hem "trekken", geeft een verbale waarschuwing, indien die daar niet op reageert corrigeer je door een korte ruk. (Sommige honden reageren beter als je geen korte ruk geeft maar de hond zeg maar door een stevige druk terug op zijn plaats brengt en dan de leiband terug langer geeft. Dit moet je uitvissen wat er werkt).

Of je beeld je een punt in waar je hond niet voorbij mag (bv je knie, of 20 cm voor je middel oid). de leiband hangt los als die naast je loopt en ook nog los als hij dat punt overschrijdt.) Moment dat hij voorbij de denkbeeldige lijn gaat corrigeer je. Hier moet je wel consequent zijn en altijd ong hetzelfde punt in oog nemen.
Ik werk meestal via de eerste methode, omdat ik ze vaak voor mij uit laat lopen of aan de flexi heb, en ze dan "vrij" zijn, maar trekken aan het uiteinde is nog altijd niet toegelaten.

Maar, eerst de energie weg werken, pas als de randjes eraf zijn zijn ze ook in staat om zich te concentreren. én, lekker snoepjes bij je houden, als ze goed naast lopen zonder te trekken, véél belonen, nu en dan een snoep erin, tussendoor gewoon eens de aandacht vragen en belonen met een snoepje. En regelmatig vrij geven dat ze de boel kunnen gaan verkennen.

Tijdens de loopsheid gewoon aan de lange lijn of flexi houden.