Castreren, chemisch castreren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Castreren, chemisch castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 14:09

Hallo,

Vandaag zijn we met onze hond naar de dierenarts geweest. Hij is nu 8 maanden oud. Ik vroeg naar haar mening ivm castreren. De dierenarts vond het in principe niet nodig als hij geen last van zijn hormonen heeft. Nu is zijn gedrag wel veranderd sinds hij ongeveer een halfjaar oud was. Hij werd heel opdringerig, als hij wilt spelen dan moet er gespeeld worden. Als wij aan het eten zijn, blaft hij ook de hele tijd en springt hij de hele tijd op je schoot (doe je hem eraf, dan wordt hij boos).
Nu, de dierenarts kon niet zo goed zeggen of dit mss door zijn hormonen komt of dat dit komt doordat hij ons enorm aan het uittesten is. We nemen ook privélessen ivm gehoorzaamheid en gedrag (dit omdat we geen goeie hondenschool vonden in de buurt).
Ze zei dan ook dat een chemische castratie mss een optie is zodat we dan eens kunnen kijken of dat gedrag dan minder wordt. Merken we verschil, dan kunnen we de beslissing nemen om hem te castreren.

Verder is zijn gedrag wel oke. Ik vind hem alleen in sommige situaties wat onzeker (met andere honden is hij wat terughoudend, bij bepaalde mensen ook), maar in andere situaties vertoont hij helemaal geen onzeker gedrag en is hij erg nieuwsgierig (zoals bij de DA, hij was er voor de 2e keer en heeft even getwijfeld om zelf op de onderzoekstafel te gaan, maar verder deed hij alles top).
De dierenarts zei dat een castratie onzeker/bang gedrag kan versterken, maar dat dit niet hoeft te zijn.
Het is trouwens een keeshond. Gaat zijn vacht hard veranderen moesten we gaan voor een castratie? De DA dacht dat hooguit zijn ondervacht wat kon veranderen...

Dit is hem:
Afbeelding

Dus mijn vraag:
Zouden jullie zo'n chemische castratie uitvoeren?
Heeft er iemand ervaring met het castreren van een onzekere hond?
En weet iemand of die vacht hard gaat veranderen?

Op het internet lees je 101 verhalen dus ik geraak er niet wijs uit :+
Alvast bedankt!!

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:12

Hier slechte ervaring met chemische castreren bij een labrador. Werke niet optimaal en was behoorlijk prijzig iedere keer. Nu hij gewoon gecasteeert is merk je een duidelijk verschil, luistert beter omdat hij niet meer zijn *** achterna rent en is Eem stuk rustiger. Qua vacht, eten etc geen verschil.

Maar het is misschien ook wel hond afhankelijk. Maar prijstechnisch is dat chemisch castreren wel een duur grapje iedere keer.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:27

Bij mijn hond heb ik eerst chemisch castreren geprobeerd om te kijken of een castratie wel zou gaan doen wat ik wilden. Heeft goed gewerkt en daarna is hij echt gecastreerd.
Mijn hond kan ook wel onzeker zijn maar in karakter is hij verder niet verandert.

Zitten wel wat nadelen aan. Mijn hond eet na de castratie bijna alles. Onderweg met wandelen goed opletten want hij pakt alles vast wat hij eetbaar vindt. Het is een Kooikerhondje zijn vacht is ook best veranderd. Veel langer en dikker. Het is niet direct lelijker geworden maar wel veel meer onderhoud, veel meer klitten en moeilijker uitborstelen.
Mijn hond was al wel een jaar of 5 toen hij gecastreerd is.
Verder heb ik er geen spijt van zijn gedrag werd steeds erger als er loopse teven waren in de buurt en die zitten er nogal veel en het was voor hem gewoon niet meer te doen.
Mocht ik nog een keer voor de keus staan toch weer eerst chemisch castreer en dan bij het gewenste resultaat laat castreren. Het is wel prijzig chemisch castreren.

xAnthea

Re: Castreren, chemisch castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 14:31

Mijn hond eet momenteel al alles wat hij kan vinden, dus we letten al extra op als we gaan wandelen. :+

Bedankt voor de reacties. Ook weer verschillend haha :)
Ook bedankt ivm de vacht. De DA zei dat je vooral verschil ziet bij cockers enz. Maar je ziet dan toch ook verschil bij jou hond... :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:31

Slechte ervaringen. Een aantal reuen die chemisch gecastreerd zijn hielp het niks, dit komt in mijn ogen ook doordat heeeel veel gedrag niet hormoon gerelateerd is maar (sorry) gewoon door niet consequent zijn van de baasjes.. Elkaar niet begrijpen. Dus ik zou vooral verder gaan met een band opbouwen, grenzen stellen en elkaar leren begrijpen..

Ik heb destijds mijn reu laten castreren (op anderhalf/2 jarige leeftijd) omdat dat idd overal "geadviseerd" werd.. Het was meer gemakzucht.. Heel veel spijt van gehad want ik dacht idd net als jij toen dat het gedrag wel wat zou veranderen.. Met training en de leeftijd wel ja, met castreren zeer zeker niet! Dus gewoon alles uit de kast trekken om er samen zo uit te komen. Mijn reu z'n vacht is fluffy, lelijk en lang geworden

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:42

Dit gedrag ligt niet aan de hond; je hond pubert en vraagt om opvoeding. Castreren zal daar niets aan veranderen, je krijgt met wat pech een dikke schooier. Ga eerst maar eens aan het werk, wees consequent met opvoeden, nee is nee, en zit is zit, en kijk over 2 jaar nog maar eens of het nodig is.
Als je hond boos wordt omdat hij tijdens het eten niet op schoot mag dan doe je ZELF iets niet goed...
Op schoot mag pas na uitnodiging, en niet omdat de hond het wil. Kom nou...
Goed gedrag belonen, en als hij irritant is (wat inmiddels al aangeleerd gedrag is!) in de bench doen, of even ergens anders op z'n plaats leggen.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:48

Het is niet alleen opvoeding. Als een reu een loops vrouwtje ruikt gaat hij daar toch echt liever achteraan dan een baas die hem wat commando's geeft. Uiteraard is een goede africhting zeer belangrijk maar castratie kan zeker helpen om van bepaalde reuen problemen af te komen.
Sommige reuen ontwikkelen zich gewoon als testosteron bommetjes dan ben ik
100% voor castreren hebben ze ook niet zo'n frustratie in d'r kop ;-)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:51

Daar zul je inderdaad wel rekening mee moeten houden of het daadwerkelijk iets met hormonen te maken heeft anders zal het niet werken en dat zul je gelijk merken met het chemisch castreren.

Die van mij had echt veel last van die at niet meer als er een teef loops was in de buurt en verder hele dag piepen en janken.

Kan je wel een verschil van vacht laten zien van mijn hond.
Op zich is het voor mij langzaam gegaan maar als je de foto's ziet is het toch echt een groot verschil.
Hij was rond de 3 jaar op de "voor" foto en op de "na" foto is hij 8 jaar.

Afbeelding

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 14:55

Je ziet idd wel een verschil in vacht :j

Floortz, vandaar ook dit topic ;) Ik neem privéles in het opvoeden van de hond (want het is mijn eerste hond). Dus ja, het kan goed zijn dat wij niet consequent zijn. Maar dat zullen we dan gelijk merken als een chemische castratie niet helpt (moesten we hiervoor kiezen). Als we wel verschil merken, dan ligt het ook deels aan de hormonen.
Ik zeg ook nergens dat het niet aan mij ligt. Tuurlijk zal ik wel eens iets fout gedaan hebben en hij zal daar dan snel misbruik van maken.

In ieder geval al bedankt voor de reacties :j

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 15:02

Wij hebben een kruising Jack/chi die op dit moment nog chemisch gecastreerd is, zodra dat uitgewerkt is zal hij voor het echie gaan. Hij markeerde heel erg in huis, schijnen chi's ook wel om bekent te staan. Als de kinderen ergens een speeltje lieten slingeren (en dat gebeurt nogal vaak met 3 kleine kinderen in huis) dan was de kans groot dat meneer er een paar druppeltjes tegenaan gooide. Dit gedrag is sinds zijn castratie volledig over. Heb wel het idee dat hij wat waakser geworden is, maar dat kan ook aan zijn leeftijd liggen. (Nu 3)
Hij verhaart wel meer, maar dat kan ook aan de overgang KVV- brokjes liggen.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 15:08

Jillsil schreef:
Het is niet alleen opvoeding. .....Sommige reuen ontwikkelen zich gewoon als testosteron bommetjes dan ben ik
100% voor castreren hebben ze ook niet zo'n frustratie in d'r kop ;-)

Hondje is nog een pup he...hij is 8 maanden. Hij pubert. Hormonen spelen zeker een rol maar als je een reu koopt dan weet je toch hopelijk dat die ballen wel gaan werken op den duur.
Met wat pech loopt ie tzt 's nachts te joelen als er een loopse teef in de buurt is. Als een reu wekenlang niet eet, totaal van slag is dan zou ik een castratie zeker overwegen. Maar nog niet bij een pup.
Wij brachten de teckel van de overburen ook eens per half jaar terug als die zich honkvast op onze oprit geparkeerd had. :7
Zolang je de hond eerst maar eens opgevoed hebt...

_Liv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 15:20

Onze hond, een Ierse setter, hebben we ook laten castreren omdat we ook een teefje rond hebben lopen en niet op pups zitten te wachten. Qua gedrag heeft hij zich altijd goed gedragen, dus daar kan ik niks over vertellen. Maar zijn vacht is beduidend minder mooi dan die van zijn broers. Het is redelijk pluizig geworden op sommige plekken. Vooral op zijn hoofd en rug, zoals hopelijk te zien is op de foto's. (uiteraard niet de beste foto's :Y) en hij moest hier nodig naar de trimsalon)
Afbeelding

Afbeelding

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 15:26

Het kan zeker wat meehelpen aan gedrag, maar als ik het zó lees, is het toch een stukje opvoeding. Een hond die boos wordt omdat je hem van schoot zet, tíjdens het eten nog wel? Die had van mij toch wel een strenge correctie gehad. Ballen of niet.

Maar verder ben ik alleen maar pro-castratie. De vacht zal er niet drastisch door veranderen en anders heb je daar een trimster voor. Zeker met een keeshond geen overbodige luxe (tenzij je dit zelf kan natuurlijk). Gewicht heb je nog altijd zelf in de hand en gedrag.. tja ik blijf er bij dat het ook deels opvoeding is.

Maar daarom is zeker chemisch castreren een goede om te overwegen.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 16:02

Wat is er tegen gewoon castreren? Wil je ooit nog pups fokken? Zo nee, dan is het leven voor de hond zonder zakie waarschijnlijk een stuk rustiger.

Hier gaan bij huisdieren altijd gewoon zaakje eraf als er geen ambities mee zijn. Maargoed, het is een persoonlijke keuze natuurlijk.

Ik zou wel voor zaakje eraf of eraan kiezen. Chemische castratie zou mij te veel risico zijn.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 16:07

Ja ik dacht dus ook zo, maar vele vinden dat een foute denkwijze :o
Ik wil er helemaal niet mee fokken :)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 17:57

Onze border stopte gewoon met eten met al die loopse teeven in de buurt :( en een hond kan best een dag zonder eten maar hij at gewoon weken niet. Nu is hij geholpen en wat een rust :j met zijn vacht merk ik niet heel veel verschil moet ik zeggen.

Persoonlijk als je niet gaat fokken zou ik gewoon hakkie takkie zakkie doen :j. Ik heb teveel nadelen gezien aan het chemisch castereren.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 18:20

Toevalig gisteren nog gesproken met iemand die haar hond ook heeft laten casteren.
De vacht is vreselijk veranderd pluffie en glanst niet meer, maar heeft hij ook een obsessie voor eten gekregen.
Mijn teefje (cairn terrier) is niet gecastreerd. Heeft een super pluk vacht zie ik andere cairns die moeten geschoren worden, omdat het vacht niet te plukken is. In mijn omgeving ook veel gecastreerde honden die artrosse hebben en die moeten nog 10 worden. Ook zijn ze alle te dik.
Daarom een advies is het niet nodig doe het gewoon niet.
En chemisch het woord zegt het al. Is dat wel zo gezond?

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 18:27

Mijn hond is anders alles behalve dik en zit prachtig in zijn vacht. Gecastreerd op 6 maanden leeftijd, dus qua karakter kan ik niet veel zeggen ;) Ik geloof eerder dat voeding meer doet dan castratie. Maargoed, ook dit zal per hond verschillen.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Leffroi op 23-04-16 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 18:28

Ik heb mn reu 1x chemisch laten castreren ivm sporen van loopse teven zoeken,soort van weglopen met oog en oorkleppen op.dit heeft super geholpen maar hij ging heel naar uitvallen naar andere honden.
Daarna besloten niets meer te doen dus niet chemisch en niet gewoon en vrijwel niets meer aan de hand.

Als trimster kan ik zeggen dat ik minder blij ben met casteraat vachten zeker met de stokharen en plukkers soms ook.
Maar goed als je hond echt last heeft van hormonen zou dat zeker niet iets moeten zijn wat je tegen houdt.
Succes met je keuze

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 11:09

Wij wilde ook niet laten castereren. We liepen shows met onze reu, maar hebben ook een (niet geholpen) teef. Dus wanneer zij loops werd scheidde we de honden, zaten 3 deuren tussen en dat ging prima.
Maar op een gegeven moment merkte we wel dat hij onrustiger werd en in overleg met de dierenarts hem chemisch gecastreerd.
Paar dagen later het huis volledig in puin gevonden, reu had de hele dag lopen gillen, alles onder gepoept en geprobeerd deuren open te krabben. Dus uiteraard direct gebeld met de dierenarts die ons vertelde dat chemische castratie lang niet altijd aanslaat. Ik hoef niet te vertellen dat ik diezelfde dag een afspraak heb gemaakt om hem te laten helpen, dan maar geen shows.
Wij zien ook wel iets vacht vermindering, maar niet dramatisch. Het geeft iig veel rust in huis nu.