Vandaag zijn we met onze hond naar de dierenarts geweest. Hij is nu 8 maanden oud. Ik vroeg naar haar mening ivm castreren. De dierenarts vond het in principe niet nodig als hij geen last van zijn hormonen heeft. Nu is zijn gedrag wel veranderd sinds hij ongeveer een halfjaar oud was. Hij werd heel opdringerig, als hij wilt spelen dan moet er gespeeld worden. Als wij aan het eten zijn, blaft hij ook de hele tijd en springt hij de hele tijd op je schoot (doe je hem eraf, dan wordt hij boos).
Nu, de dierenarts kon niet zo goed zeggen of dit mss door zijn hormonen komt of dat dit komt doordat hij ons enorm aan het uittesten is. We nemen ook privélessen ivm gehoorzaamheid en gedrag (dit omdat we geen goeie hondenschool vonden in de buurt).
Ze zei dan ook dat een chemische castratie mss een optie is zodat we dan eens kunnen kijken of dat gedrag dan minder wordt. Merken we verschil, dan kunnen we de beslissing nemen om hem te castreren.
Verder is zijn gedrag wel oke. Ik vind hem alleen in sommige situaties wat onzeker (met andere honden is hij wat terughoudend, bij bepaalde mensen ook), maar in andere situaties vertoont hij helemaal geen onzeker gedrag en is hij erg nieuwsgierig (zoals bij de DA, hij was er voor de 2e keer en heeft even getwijfeld om zelf op de onderzoekstafel te gaan, maar verder deed hij alles top).
De dierenarts zei dat een castratie onzeker/bang gedrag kan versterken, maar dat dit niet hoeft te zijn.
Het is trouwens een keeshond. Gaat zijn vacht hard veranderen moesten we gaan voor een castratie? De DA dacht dat hooguit zijn ondervacht wat kon veranderen...
Dit is hem:

Dus mijn vraag:
Zouden jullie zo'n chemische castratie uitvoeren?
Heeft er iemand ervaring met het castreren van een onzekere hond?
En weet iemand of die vacht hard gaat veranderen?
Op het internet lees je 101 verhalen dus ik geraak er niet wijs uit

Alvast bedankt!!