Wat voer jij je hond en waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Wat voer jij je hond en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 09:41

:wave:

Ik vroeg me af wat jullie je hond (ras?) voeren en waarom, aangezien ik aan het denken ben om over te stappen op brok.

Mijn hond (border collie) heb ik destijds op KVV gezet (carnibest) omdat hij dat goed at en het er goed op doet, maar omdat er op z'n kiezen achterin al een laagje tandplaque zit en m'n ouders het lastig voeren vinden wil ik hem weer terug op brok (of 50/50) zetten (RC dental zit ik over te denken) om te kijken of z'n tanden beter worden in combinatie met poetsen en orogyme poeder. Ik twijfel vooral omdat hij het verder goed doet op KVV maar z'n tanden zijn wel "zorgwekkend".

Ik ben benieuwd!

Groetjes Anne

loez

Re: Wat voer jij je hond en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 09:44

Mijn amerikaanse stafford teefje van ruim 7 jaar staat nu op doglovers gold. Ocean Fish & sweet Potato.
Ze is erg gevoelig voor bepaalde types brok. Dit uit zich in jeuken en schuren.

Over een week of 4 a 5 krijgen we er een herplaatser bij die op dit moment op KIVO vlees staat.
Dit gaan we overnemen en Zenna zal hier ook op komen te staan. Hier heeft ze eerder op gestaan en dat werkte prima. Netjes in de vacht, geen jeuk en lekker in haar vel.

En ze is er uiteraard dol op :')

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 09:55

Onze 5 jarige Duitse herder reu Dolf staat op KVV konijn, merk Buddy's of Naturis.
Hij bleek al zijn hele leven last te hebben van een chronische oorontsteking wat maar niet over ging. Later bleek dit te komen door Malessezia, hij krabde en beet zichzelf, z'n oren, poten... Verschillende soorten brok geprobeerd maar op deze kvv doet hij het geweldig! :D

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:01

onze akita´s staan op proplan, acana (weet niet helemaal zeker of je het zo goed schrijft), en af en toe op hills als het in de aanbieding is. Doen ze het heel goed op.
En wij voeren brok gewoon omdat het praktisch is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:02

Is KVV niet goed voor de tanden? Vraag me dit ook al langer af....

edit: voor kvv gaf ik altijd hills. Maar ben daar niet tevreden over, ondanks al het dierenartsgedoe er omheen. Heb ooit eens een zakje natuurbrok gekocht en dat vond ik wel goed, weet alleen het merk niet meer.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:06

Ik geef onze Turkse herder 2 à 3 keer per dag 1,5 beker droogvoer canagan met konijn. Natvoer er door heen is vaak nordic by nature, een pakje pens of carnibest! :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 10:40

Robin_S schreef:
Is KVV niet goed voor de tanden? Vraag me dit ook al langer af....

edit: voor kvv gaf ik altijd hills. Maar ben daar niet tevreden over, ondanks al het dierenartsgedoe er omheen. Heb ooit eens een zakje natuurbrok gekocht en dat vond ik wel goed, weet alleen het merk niet meer.

Het wordt wel steeds erger dus het is het proberen waard om brok te proberen denk ik.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:44

Mijn Borders eten Cavom. Doen het er goed op.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:13

Wij voeren onze 3 honden BARF. De oudste van 10 is laatst geopereerd en was volgens de chirurg in opmerkelijk goede conditie voor zijn leeftijd.

Tijdens de ingreep is het gebit gecontroleerd en tandplak was niet te vinden.

Het kost wat tijd en energie, maar met 3 honden in sterke conditie en schone gebitten krijgen we er meer dan genoeg voor terug :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:15

Ik heb 2 jack russels
De ene heeft een granen allergie
Daarom staan ze beide op lotgering kvv
Ze doen het er erg goed op

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:21

More brok. Waarom? Gemakzucht, mijn hond doet het er super op, en de prijs valt ook reuze mee. Meer dan tevreden.

En toch wil ik eens kijken of we inderdaad niet ook 50/50 kunnen doen. En dan met smuldier. Iemand daar ervaring mee?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:25

Hier geen problemen met het gebit :) maar die van ons krijgt regelmatig iets om te kauwen

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:29

Hier voeren we kvv van Tamro. Geen problemen met het gebit. Maar krijgen hier af en toe ook echt eem bot als eten.
Waarom we dit voeren. 2 redenen 1 ondat onze reu een moeilijke eter is en onze teef staat op een eliminatie dieet.
Onze honden zien er super uit. Glanzen je te gemoed en doen het er super op

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:30

Eoweyn_x schreef:
Hier geen problemen met het gebit :) maar die van ons krijgt regelmatig iets om te kauwen

Hier ook. Ondanks dat mijn hond brok krijgt, heeft hij zo goed als geen tandsteen. Klein beetje verkleuring, maargoed hij is ook niet piepjong meer en dat krijgt bijna elke hond wel.

Toch is het ook een beetje aanleg. Heb wel eens een mega goor gebit gezien terwijl de hond vers vlees kreeg, nouja zo goed als en heb wel eens een relatief schoon gebit gezien van een oudere hond die 'gewoon' op brok staat. Jonge honden gezien (ongeveer 3 jaar oud) waarbij er zelfs een kies uit moest en laatst nog een 15-jarig klein hondje gezien die, op de nodige aanslag na, een perfect gebitje had. Het ligt dus echt niet altijd aan het voer.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:31

Leffroi schreef:
Eoweyn_x schreef:

Hier ook. Ondanks dat mijn hond brok krijgt, heeft hij zo goed als geen tandsteen. Klein beetje verkleuring, maargoed hij is ook niet piepjong meer en dat krijgt bijna elke hond wel.

Toch is het ook een beetje aanleg. Heb wel eens een mega goor gebit gezien terwijl de hond vers vlees kreeg, nouja zo goed als en heb wel eens een relatief schoon gebit gezien van een oudere hond die 'gewoon' op brok staat. Jonge honden gezien (ongeveer 3 jaar oud) waarbij er zelfs een kies uit moest en laatst nog een 15-jarig klein hondje gezien die, op de nodige aanslag na, een perfect gebitje had. Het ligt dus echt niet altijd aan het voer.

Het ging over honden die op kvv staan :) ik hoor vaker dat zij er meer last van kunnen hebben, maar iets te kauwen doet wonderen

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:35

Ik voer mijn honden barf (zelf samenstellen van menu's) en daarnaast KVV voor t gemak.
Waarom... Ja ooit voerde ik net als "iedereen" gewoon brokjes. De honden geur en de hopen stront hoorde gewoon bij een grote hond dacht ik. Tot ik is aan een vriendin vroeg van joh wat zien jou honden er goed uit (3 grote) en ze roken echt veel neutraler dan mijn honden. Toen vertelde ze over vers voeren en ben ik me gaan verdiepen. Even later stonden ze op KVV en dat was al een groot verschil, ik plakte er 2 dagen barf aan vast en toen werd het alleen maar veel en veel beter, de gebitten werden heel veel beter, ik rook ze niet meer en de grote hopen poep waren verleden tijd etc. Later groeide het uit tot volledig barfen en daar staan ze nu al jaren op, inclusief 2 nesten op afgespeend. Ik merk echt duidelijk verschil, ook met brokken pups vergeleken met vers pups!
Voor mij zeker nooit meer terug naar brok :)

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:36

Ik heb ook twee bordercollies, die prima tandjes hebben en goed eten. De grote heeft een jaar geleden wle een beetje te veel puppybrokken gegeten en was daardoor iets te dik, maar dat is alweer goed gekomen met een extra rondje hardlopen :P Ik heb me niet heel erg verdiept in voeding, maar ze krijgen bonzo brokken, dat zou redelijk compleet moeten zijn. Daarnaast hebben ze een bot waar ze aan kluiven, ik heb het idee dat de tandjes daar wel mooi schoon van worden. Verder mag de kleine altijd de yoghurt bakken uitlikken. Ook eten ze regelmatig paprika/fruit/eieren die ze uit het kippenhok stelen :+

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:41

xKimss schreef:
Ik heb ook twee bordercollies, die prima tandjes hebben en goed eten. De grote heeft een jaar geleden wle een beetje te veel puppybrokken gegeten en was daardoor iets te dik, maar dat is alweer goed gekomen met een extra rondje hardlopen :P Ik heb me niet heel erg verdiept in voeding, maar ze krijgen bonzo brokken, dat zou redelijk compleet moeten zijn. Daarnaast hebben ze een bot waar ze aan kluiven, ik heb het idee dat de tandjes daar wel mooi schoon van worden. Verder mag de kleine altijd de yoghurt bakken uitlikken. Ook eten ze regelmatig paprika/fruit/eieren die ze uit het kippenhok stelen :+

Daar zou ik toch maar is mee beginnen dan.. De ingrediënten lijst van Bonzo is echt om te janken:

Granen, vlees en dierlijke bijproducten (min. 4% kip en min. 4% vers vlees in de zachte brok), plantaardige eiwitextracten, plantaardige bijproducten, oliën en vetten, suiker, mineralen, groenten (min. 0,3% wortel en min. 0,3% groene groenten). Toevoegingen: Koper (als koper (II) sulfaat-pentahydraat) 10 mg/kg.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:44

Brok is erger voor de tanden van vlees. Al zou ik nooit alleen kvv voeren sls mijn hond een normaal gebit heeft. Dan ook af en toe wat rauw knaagwerk geven.

Waarom vlees beter voor de tanden? Heel simpel. Eet zelf maar eens of vlees of bijv. Een koek, chips, enz
Vlees plakt niet aan tanden ;)

Ik voer overigens brok helaas na jaren barf en kvv. 1 hond deed het niet goed op vlees. En 1 hond heeft luie darmen. Van vlees weinig ontlasting en na de zoveelste verstopping besloten brok te gaan voeren. Nu zo n 2x per jaar nog eens laxeermiddel nodig ipv soms wekelijks...

Wij voeren geperste Kivo brok. Dit wegens de prijs/kwaliteit verhouding en de honden eten het graag en doen het super er op. Behalve dat we extra rekening met....de tanden haha... moeten houden nu ;)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 12:18

Onze aussies eten zalmbrok van henne kronch. Gewoon het makkelijkst. Want dat krijgen ze in pension ook en aangezien ze daar 4 dagen per week zijn is dat wel zo handig

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 12:23

Ik voer KVV en voor het gemak af en toe een dagje brok. Ik vind kvv het beste voer voor een hond/kat. het zijn vleeseters. ook is vlees beter voor de tanden dan brok.
door de kvv hebben ze een stuk minder ontlasting, ze ruien minder, de hondenlucht is zo goed als weg.

af en toe voer ik brok en dat is dan brok met een hoger vleesgehalte dan de standaardbrokken en zonder toegevoegde rotzooi. daar hebben ze namelijk helemaal niks aan, dat poepen ze toch uit.( en vaak hopen ontlasting).
ik voer doglovers gold.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 12:29

Kai, een klein Roemeens hondje krijgt Sam's Field grain free, met af en toe een lepeltje blikvoer van Lukullus er door. ( en soms wat yoghurt, karnemelk, iets wat ik eet. )

Waarom?
Omdat hij dit voer graag eet, van vers vlees continu diarree had, en niet met smaak at.
Dat lepeltje blikvoer is voor de lekker. net als de rest.. :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:51

Hier 6 honden waarvan 3 op RC German shepard en 3 op Josera High energy. Waarom? RC zijn we gaan voeren aan de oudste daar deze niks anders verdraagt en bevalt ons zeer goed. Honden poepen weinig, zien er super uit en doen het er goed op. Drie anderen krijgen Josera daar die dat van de fokker al kregen en ook het er goed op doen.
Inmiddels hebben we sinds een week of 2 een wissel naar Wildborn een vrij nieuw voer met veel vlees erin. Waarom? twee honden lopen fanatiek in de sport en halen niet meer genoeg uit het voer en 1 is gesteriliseerd en moest een voer met minder energie en hebben dus voor twee nieuwe soorten gekozen van wildborn. En lijkt goed te passen. De hond die mager werd en er niet meer genoeg aan had word nu beduidend dikker.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 15:21

Kvv. Waarom? Omdat we een bull terriër hadden met voedselallergie, was helemaal rood gekrabt en kaal onder hals en oksels. Dat ging over met carnibest of ander kvv zonder gluten. Daarna alleen nog maar kvv aan de honden gevoerd. Geen last van tandsteen. Ik voer ook regelmatig een rauw runderbot.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 15:25

Ik voer vlees, eerst Lotgering maar nu geen idee eigenlijk want mijn moeder levert het aan.
Het bevalt reuze, ze drinken veel minder en hebben veel minder ontlasting. Daarnaast hebben ze ook geen algemene problemen ermee dus wij zijn zeer tevreden.