Cavia's zijn ongelukkig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Cavia's zijn ongelukkig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 21:44

Hoi Bokkers,

ik heb sinds een half jaar twee mannetjescavia's. Zijn bij elkaar gekomen als baby'tjes en dat ging goed. Totdat ik er nog 2 cavia's bij wilde. Ook mannetjes, en volgens de fokster moest dat, als het koppelen goed ging, goed kunnen. Dus kwamen er twee baby mannetjes bij.

In het begin ging het nog wel, maar al snel merkte ik dat een van hen steeds ruzie maakte. Zonder deze onruststoker ging het veel beter, dus deze meneer mocht terug naar de fokster.

Nu heb ik er nog 3. Beertjes van een half jaar oud, Mexx, Metreya en Möpped. En het probleem is dat ik het idee heb dat ze niet gelukkig zijn samen.

Ik heb een grote ren van 2x3 meter en daarin lieten ze elkaar heel. Dacht ik.
Tot ik op de kont van Mexx wondjes ontdekte. Niet van een keer, want er kwamen geregeld nieuwe. Het was ook zo dat Möpped hem steeds wegjaagde, waarna Mexx dan klappertandend in een van de bedjes zat.
Möpped knorde verder veel en liep 'verliefd' om Metreya heen. Metreya negeerde Möpped.
Samen slapen deden ze niet. En ik vond Mexx erg gestressd (hoewel goed op gewicht).

Nu heb ik Möpped in z'n eentje apart zitten, en Mexx en Metreya in de ren. Maar Mexx begint nu Metreya in zijn kont te bijten en weg te jagen (waarna Metreya hard piept en wegrent, ook sneu). Omdat ze plaats hebben gaat het goed, maar ideaal vind ik het niet.

Ik dacht er over om ze alle 3 te laten castreren, misschien dat het dan wel samen gaat met deze jongens? Of laten castreren en alle 3 een vrouwtje er bij. Maar ja, dan heb ik opeens 6 cavia's. Dat is op zich niet zo erg, maar ze kunnen dan niet alle 6 bij elkaar. Dan moet ik steeds wisselen wie er in de ren mag. En het liefst had ik gewoon 3 of 4 cavia's 24/7 in de ren.

Wat zouden jullie doen?

Mizora

Re: Cavia's zijn ongelukkig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 21:48

Ik doe beren alleen per koppel. Bij mij is een trio ook al serieus misgegaan. 1 van de cavia's miste daarna een stuk oor en ik zat aan de antibiotica en een tetanusprik omdat de ene hand ontstoken door een beet en de andere hand een beet had tot op het bot. Per 2 gaat het meestal goed. Ik zou dus één van je mannen dus herplaatsen, of 2 herplaatsen en de laatste castreren. 6 weken na castratie mogen er zeugen bij.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 21:52

3 of meer beertjes samen gaat eigenlijk nooit goed. Jammer dat de fokker je verkeerd geïnformeerd heeft.
2 beertjes samen kan wel.
Zijn er 2 die nog wel goed samen kunnen? Dan zou ik die 2 samen laten en voor het derde beertje een nieuw jong beertje nemen (Max 6 weken oud, dan gaat het wel goed). Of die derde castreren en vrouwtje erbij.
Alledrie castreren en ieder een eigen vrouwtje is ook een goede oplossing.

Castreren en dan de mannen weer samen zetten met zn 3en gaat zeker niet werken helaas. Castreren heeft bij cavia's niet echt invloed wat dat betreft.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 21:57

Ik zou inderdaad voor castreren gaan en ze allemaal een zeugje geven, de kans dat ze nu nog gezellig gaan worden samen is eigenlijk weg.. Beren zijn inderdaad makkelijker in koppels, groepjes gaan heel vaak fout. Hier is ook een trio gigantisch mis gegaan jaren terug, vervolgens konden de 2 die eerst gewoon samen zaten elkaar ook niet meer luchten. Nu heb ik 2 broertjes en dat gaat prima. (en 5 zeugen + castraat, dat gaat ook prima)

Samen slapen doen ze hier ook niet maar bijten tot wondjes toe zou ik niet laten gebeuren, ik heb met ze afgesproken dat ze dan hun mannelijkheid verliezen :+

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:09

Zodra ze gaan klappertanden is het wel serieus raak, dat worden geen vrienden. Ik denk dat je het beste Mexx eruit kan halen, terug brengen of met een ander vriendinnetje samen zetten (nadat hij is gecastreerd), en dan maar hopen dat die andere twee nog wel leuk naar elkaar zijn.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:14

Ilse_123 schreef:
Zodra ze gaan klappertanden is het wel serieus raak, dat worden geen vrienden. Ik denk dat je het beste Mexx eruit kan halen, terug brengen of met een ander vriendinnetje samen zetten (nadat hij is gecastreerd), en dan maar hopen dat die andere twee nog wel leuk naar elkaar zijn.

Klappertanden hoeft niet perse iets voor te stellen hoor, ik zie ze hier regelmatig klappertanden maar meer dan wat geklier/gestoei is het hier niet, echt bijten doen ze nóóit en het zijn ook gewoon vriendjes.

En dan heb ik het nog niet over mijn zeugen, die klettertanden zo vaak. Dat zijn gewoon een stel diva's, maar ze bijten nooit door.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:15

Hier deden ze dat voornamelijk als ze met elkaar op de vuist gingen, heb ze het verder niet veel zien doen, maar ik had eigenlijk ook vrijwel alleen maar zeugjes, misschien doen die dat minder.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:39

Het scheelt natuurlijk wat voor type cavia's je hebt, klettertanden betekend een soort van 'rot op'. Dus als je dan 2 dominante tegenover elkaar hebt zitten wordt het vaak wel vechten. Daarom heb ik bij die 5 een castraat gekocht want daar zitten 2 halfzusjes bij die gewoon echt niet zonder castraat bij elkaar kunnen, dan gaan ze inderdaad flink vechten. Nu snauwen ze wel eens naar elkaar en ze bijten elkaar ook weg, maar ze gaan eigenlijk nooit meer achter elkaar aan. De 2 teddy dames hoor ik het nooit doen terwijl de gladhaar dochter om elk dingetje klettert of begint te janken, dat is echt een krengetje :=

Mijn mannen zijn 2 broertjes, een heel dominante en een onderdanige. Die happen en klettertanden wel, rennen ook wel eens achter elkaar aan. Maar echt bijten of vechten doen ze niet, het lijkt meer stoeien en spelen. Als ze allebei zo dominant zouden zijn zou het echt fout gaan, 2 Freddy's kan niet goed gaan :+
In het begin was ik wel eens bang dat het nog eens op vechten uit zou lopen maar nu niet meer, ze hebben er duidelijk geen kwade bedoelingen bij want dan beten ze wel echt.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 08:32

Ik denk dat het fout is gegaan op het moment dat je er twee beertjed bij hebt gedaan.
Ik heb altijd beren per koppel gehad. Een keer is het fout gegaan, juist bij twee broertjes en pas na 3 jaar. Ik heb ze uit elkaar gehaald, laten castreren en beide een zeugje gegeven (ik had er zes in een groep dus keuze genoeg).

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 08:51

Als je ze alle 3 laat castreren en alle 3 een zeugje geeft dan geef je ieder koppel (dus 1 castraat, 1 zeugje) toch wel een apart hok hè? Want meerdere castraten in een zeugen groep gaat vrijwel altijd fout!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 10:12

Ik denk ook dat het fout is gegaan op het moment dat ik nog 2 beertjes er bij zette. Sindsdien vinden de eerste twee elkaar ook niet meer heel lief.

Op dit moment heb ik Möpped apart zitten en Mexx en Metreya samen in de ren. Gaat op zich goed maar als ik Mexx en Metreya in een kleiner hok samen zet jaagt Mexx af en toe Metreya weg die dan hard piept (terwijl, niet wondjes of zo...)

Ik weet het nog niet hoe ik dit het beste oplos. Jammer dat ik verkeerd geïnformeerd ben inderdaad, want eerst gingen mijn twee beertjes wel heel goed samen.

Als ik ze laat castreren en een zeugje geef komen er 3 hokken inderdaad!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:21

Ja dat is heel jammer ja, fokkers weten ook best dat dat vaak fout gaan maar er zijn er die maar wat graag van de beertjes af komen..

Als je hokken bij zou moeten kopen kun je misschien kijken voor een flat/omgebouwde kast, volgens mij is dat niet eens zo duur vergeleken met hokken en dat vind je er zelf misschien wat leuker uit zien dan 3 kooien :P