Nieuw knaagdier na overlijden lieve konijnendame

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xniieeenke

Nieuw knaagdier na overlijden lieve konijnendame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 17:21

Mijn konijnendame is overleden vanmiddag, de DA weet ook niet hoe en het ging ook heel snel.
Minder dan een uur nadat ze nog een aantal meter gehupt heeft ademde ze niet meer (niet ingeslapen, zelf overleden). - [BB] Konijn ziek

Nou vind ik het zelf heel fijn om weer een nieuw beestje te hebben.
Ik ga het knuffelen met een lief knaagdiertje enorm missen, ondanks dat wij wel katten hebben om dat ook bij te doen (wow, dit klinkt alsof katten knaagdieren zijn).

Mijn opties waren hamster, cavia, konijn, rat.
Eerlijk gezegd denk ik dat de hamster weg gestreept kan worden omdat wij een grote kooi hebben en ik het gevoel heb dat een kleine hamster zich daar zo uit wurmt en omdat deze beestjes niet lang leven.

Cavia, konijn, rat.
Welke zijn (meestal, elk dier is uniek) knuffelig, welke zijn speels, welke zou jij aanraden?
Ik zoek van alle kanten informatie zodat ik een leuk nieuw diertje kan kopen, of nou ja, ik denk 2 (waarbij konijn misschien weer afvalt omdat die meer eten dan kleinere diertjes meestal en wij het niet erg breed hebben)/

Nimfee

Re: Nieuw knaagdier na overlijden lieve konijnendame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:45

Wat voor kooi heb je? Je weet dat cavia's, konijnen en ratten groepsdieren zijn toch? Die houdt je minstens met zijn tweeën.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 17:59

Nimfee schreef:
Wat voor kooi heb je? Je weet dat cavia's, konijnen en ratten groepsdieren zijn toch? Die houdt je minstens met zijn tweeën.

Ja zeker! Ratten wil mama niet, dat valt ook af. Wij wilden bij ons konijn later ook een ander doen maar dat werd niet haalbaar helaas. Dus nu sowieso 2 beestjes.
Ik zal 'm straks opmeten, hij is denk ik wel een vierkante meter maar er is altijd mogelijkheid om door de hele kamer te huppen als er iemand thuis is hier.

MagicMuffin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:59

Cavia, konijn en rat zijn alle drie groepsdieren, je moet er dus minstens twee nemen. Als je maar 1 dier wilt kan je een hamster nemen, maar deze zijn (in mijn ogen) te klein om lekker mee te knuffelen.

Wat vind je lang leven? Een rat leeft ook maar 2/3 jaar. Een cavia 4/5.

Zelf heb ik drie ratjes en acht cavia's. Mijn cavia's vinden het niet leuk om 'gezellig' op schoot te zitten en te knuffelen, dus doe ik dat ook niet met ze. Ik kan er van genieten om gewoon bij ze te zitten en kijken wat te doen, tegen ze praten ed.
Mijn ratjes zijn soms wel knuffelig, dat ligt aan hun bui. Dan komen ze bij mij zitten en gaan ze mij helemaal wassen, dan kan ik hun ook lekker aaien en kriebelen. Ratten zijn ontzettend slim, dus je moet ze wel veel uitdaging geven anders gaan ze vervelend doen. Denk erom dat ratten ook tussen tralies van een cavia/konijnen kooi heen passen.

Hoe dan ook, alle dieren hebben speciaal voer nodig en hebben speciale behoeften, mijn cavia's krijgen elke dag groente en hebben speciaal voer nodig met vitamine C. Mijn ratjes krijgen 1x in de zoveel tijd een stukje kip of een gekookt ei en meelwormen naast hun normale voedsel.

Ga je alsjeblieft goed inlezen in de verschillende dieren en hun behoeften, ook de ruimte die ze nodig hebben en het voer dat ze nodig hebben. Dan kan je daarop je beslissing maken. Een handige site is misschien http://www.ikwilknaagdieren.nl/ daar staat veel 'basis' informatie op :)

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 18:01

xniieeenke schreef:
Nimfee schreef:

Ja zeker! Ratten wil mama niet, dat valt ook af. Wij wilden bij ons konijn later ook een ander doen maar dat werd niet haalbaar helaas. Dus nu sowieso 2 beestjes.
Ik zal 'm straks opmeten, hij is denk ik wel een vierkante meter maar er is altijd mogelijkheid om door de hele kamer te huppen als er iemand thuis is hier.

Sorry, maar dat is echt te klein voor een konijn :o

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 18:09

Tja, 2 jaar vind ik kort.
Ik dacht een rat het zelfde als cavia, dan heb ik me dus vergist, haha.
Vanaf 4 a 5 jaar vind ik prima.

Dat knuffelgehalte (leuk woord... :P ) zeggen ze ook bij konijnen, terwijl veel beestjes knuffelen en spelen met het baasje allemaal heel leuk vinden.

Handige website hoor! Is er ook ergens te vinden hoe veel vierkante meter leefruimte ze nodig zijn?
Ik weet het wel ongeveer, maar te klein vind ik zo sneu.
Ons konijn hier had het zeker prima hoor, maar ik wil een 6 sterren hotel ipv 5, hehehe.

-

Blixem, dat weet ik zeker, het gaat sowieso groter zijn. Maar zeg ik 3 vierkante meter en is het 2 dat is dan zo vaag. En het scheelt dat ze er vaak genoeg uit mocht. En ik vind het een beetje vervelend dat je daar nu mee komt, is helemaal niet nodig.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 18:17

Een vierkante meter is wel heel klein. Wil je per se de kooi weer hergebruiken? Je zou anders ook kunnen kijken voor een hamster en daar een grote kooi of aquarium voor kunnen kopen.
Ik geloof dat twee vierkante meter het minimum is voor twee dwergkonijntjes, maar ik zou liever voor groter gaan.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 18:21

Hoeveel bij hoeveel cm is de kooi? In mijn ogen is geen enkele binnenkooi groot genoeg voor 2 konijnen. De grootste kooi is volgens mij 160 x 80. Dit is nog steeds geen 2 m2 (dat is het minimum voor 2 dwergkonijnen). Een binnenkooi van minstens 120 x 60 is geschikt voor 2 cavia's. Sommige cavia's en konijnen willen wel op schoot zitten, maar de meeste niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 18:26

Kan je geen nieuwe kooi kopen? En dan een flat kopen? Daar kan je wel een koppel cavia's inhouden.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 18:30

Bij een konijn moet een konijn, geen rat/hamster/cavia. Dat zijn geen soortgenoten en hebben ze dus niks aan. Als je nog een diersoort wil moet dat in een andere kooi (die groot genoeg is!).

Ik zou er dus een konijn bij kopen. En ik hoop dat je de maat verkeerd inschat want 1 vierkante meter is echt heel erg klein voor konijnen.. Net zoals nienke555 vind ik eigenlijk alle binnenhokken ongeschikt voor konijnen, tenzij er een vaste ren aan wordt gezet.

Konijnen zijn vaak geen knuffeldieren, cavia's veel vaker wel. Ik heb er nu 8 en maar 2 daarvan houden er niet zo van, (dat zijn ook de eerste 2 die ik heb die er niet van houden) eentje omdat hij uit een dumpnestje komt en dus een slechte start heeft gehad. De andere is hier geboren maar gewoon een diva, gaat zich overdreven zitten wassen en janken als je haar pakt dus die maak je er gewoon niet blij mee :+ De rest komt lekker bij je liggen.

Sterkte met het verlies van je andere konijn :(:) Altijd moeilijk, zeker als het zo snel gaat. Maar dat is voor het konijn wel het fijnste..

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 19:12

Bedankt voor alle reacties! We gaan sowieso soortgenootjes doen, alleen is bij ons in de buurt geen fokker of opvang en in de dierenwinkel heb je altijd risico met mannetjes en vrouwtjes wat ze niet zeker weten, dan heb je er straks 10 zitten :') wat ik zelf tof zou vinden is als de verbouwing in ons huis gelukt is, de dieren in de kamer van mijn ouders doen die gegarandeerd 12 vierkante meter is (zal iets kleiner worden want ze kunnen niet de hele kamer bezetten, of course)
Een nieuw hok is mogelijk maar het liefst houden we deze en doen we ze er gewoon vaker dan normaal uit, want we hebben wel geld, maar het liefst geven we niet enorm veel uit omdat we altijd geld willen hebben mochten de diertjes ziek worden.
Nou kan ik altijd bij leggen hoor, maar als er een andere oplossing is of zelf iets bouwen lijkt me ook wel tof.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 19:23

Tuurlijk zijn er fokkers in jouw buurt. Kijk maar eens bij kleindieren vereniging op internet.
Gewoon op MP een groter hok kopen, zo'n binnenhuis bak is altijd te klein.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 19:28

Ik woon in de buurt van Emmen en zit al best een tijdje te googelen, maar alles is in de andere kant van drenthe of het is niet in Drenthe. :P

Of het hok is over de 200 euro als het groot is, om daar op terug te komen. Een grote ren hebben we wel ruimte voor maar we hebben een kat die graag andere beestjes eet.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 19:39

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 19:40

melody7 schreef:
Ik kan in Drenthe maar een opvang vinden, 3 kwartier vanaf Emmen:
http://www.tknienetehoes.nl/

Dat wil ik voor ons niet doen, voor de brandstof niet maar vooral het konijntje niet eigenlijk (of cavia, wat het maar mag worden) :o

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 19:44

3 kwartier valt toch wel mee? Ik denk niet dat het voor die beestjes uitmaakt of ze 10 of 45 minuten onderweg zijn, ze zullen altijd wel wat stress hebben.

Een cavia bij een konijn moet je echt niet doen, dan heb je niet het beste met je beesten voor.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 19:46

Weet ik, ik ga soort bij soort doen.
Oh wauw ik heb nu konijnenhokken advertenties op marktplaats in de advertentie banner staan :')

Oké! Ik ga mams vragen

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 19:47

Ik vind mijn cavia's knuffeliger dan mijn konijnen, maar dat kan te maken hebben met het feit dat de konijnen buiten wonen en de cavia's binnen.

Cavia's eten (hier) overigens meer dan konijnen en het voer is ivm de vit c duurder. Je hebt echter geen entingen bij de cavia's. Beide dieren kunnen uiteraard ziek worden, mijn bejaardensoos van cavia's (dame van 6, 2 dames van 5) hebben me de afgelopen maanden honderden euro's gekost...

Drie kwartier rijden is voor de dieren prima te doen. Voor mijn ex-ram heb ik ook zoiets gereden en 1 van mijn vroegere cavia's kwam op anderhalf uur afstand vandaan.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 20:33

Drie kwartier rijden kan best hoor! Voor 1 van mijn hamsters heeft mijn vader samen met mij 2 uur gereden :)

Mayra9148

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:15

nienke555 schreef:
Drie kwartier rijden kan best hoor! Voor 1 van mijn hamsters heeft mijn vader samen met mij 2 uur gereden :)

Die van ons was 20 minuten terug, omdat me moeder zo nodig iets op moest halen in de winkel en dat duurde lang, mijn broers hamster ( me broer van 14 was der ook bij) werd helemaal gek en ging dat doosje kapot bijten, vond k zelf best wel zielig maarja, ik van dat word vet druk beest, nu schrikt ie van elk onverwachts geluidje :+ :')

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 09:11

Ik ben er bijna zeker van dat het cavia's worden (ik stuur elk uur 'kaafiejaaaas' naar mama op whatsapp, ik wil zo graag weer knuffelbeestjes...). Ze zijn iets kleiner dus we hoeven geen nieuw hok (we gaan zeker weten nog wat extra ruimte maken hoor maar dat is bij een cavia net wat minder), er is gedoe rondom konijnen en ik hoop 2 lieve knuffelbeestjes te kopen, die kans is bij een cavia wat groter.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 09:20

Cavia's kunnen heel erg knuffelbaar zijn. Heb er hier 5 zitten waarvan maar eentje het echt 10 keer niks vindt. De rest komt naar je toe gerend en begint heerlijk praten als je ze aait :D.
Ik zal mijn moeder eens vragen of ze een opvang in Emmen en omgeving weet, zijn zelf vrijwilligers in Zuid-Limburg :p

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 09:22

Enorm bedankt, als je moeder zoiets vindt dan zou dat geweldig zijn.
In Beilen is wel een dierenasiel, hebben we ooit een kat weg gehaald maar of daar veel cavia's zitten ga ik nu even uitzoeken. Mama vindt dat denk ik gekkenwerk voor cavia's, maar als ik het hele verhaal van de dierenwinkel wil uitleggen denkt ze 'wow nienke, relax', ookal is ze goed voor dieren.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:07

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 10:15

Helaas is alles te ver weg, minimaal een half uur rijden. Zitten aan de grens met Duitsland.
Mama zei tegen me dat ik vandaag twee cavia's mag vandaag. Vanmiddag gaan we er twee halen dus. Met hulp van iemand in PB heb ik een handige website van haar opvang (of van haar ouders, even vergeten) waarop tips staan.
Ik zal ze vanmiddag hier laten zien.