Is mijn konijn eenzaam?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nouky12

Is mijn konijn eenzaam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 16:37

Afgelopen maandag heb ik helaas een van mijn twee konijnen moeten laten inslapen.
Die zondag viel het op dat haar voorpoot een beetje hing. Dus maandagochtend gelijk de dierenarts bellen. Hier kon ik in de middag naar toe.

Voor de zekerheid ook maar het andere konijn in geladen. Eenmaal bij de dierenarts wist ze vrij zeker dat het een breuk was, maar ja wil je een foto laten maken?. Beide konijnen zijn ruim 8 jaar oud, en een foto is toch 80 euro.

Maar ja als je eenmaal gehecht bent aan je huisdier ga je toch van alles proberen. Dus 2 foto's laten maken. De dierenarts had hoop dat het een hoge breuk was die nog te repareren was. Helaas was het onderste bot in haar poot helemaal door middengebroken.
Toen ik dit hoorde was voor mij de keurze eigenlijk al gemaakt, het zou oneerlijk zijn om haar nog langer pijn te laten lijden. Dit moet namelijk ontzettend zeer doen.
Toen ik in tranen thuis kwam met maar een konijn begon ik na te denken.

Volgens mijn moeder kan ze prima alleen. Ik vind het zielig.
Ze eet nu wel maar niet zo heel veel en zit ze alleen maar stil in een hoekje van haar hok. Op schoot houd ze niet van. maar ze laat het wel toe.
Nu zijn er de volgende oplossingen.
- het konijn aleen laten zitten.
- Een konijn tijdelijk lenen (maar wat dan met de stress van een nieuw konijn )
- mijn moeder wil graag een cavia er bij. Ik ben hier zelf geen voorstander van omdat het twee verschillende soorten zijn.
-Van een buiten konijn en binnen konijn maken en vaker oppakken.

Wat zou jullie oplossing zijn

JudithO

Re: Is mijn konijn eenzaam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 16:48

Je hebt eigenlijk 2 opties. Óf je neemt een nieuw konijn, óf je doet afstand van dit konijn.
Ook als je hem binnen gaat houden en daardoor meer aandacht gaat geven (wat je zelf schrijft), kun je een maatje niet vervangen.

Een cavia is geen goed plan. Zij hebben een heel andere taal dan konijnen, en een andere voedingsbehoefte.

Sterkte met het vinden van een oplossing!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 16:49

Volgens mij moet je konijnen nooit alleen willen houden. Een cavia erbij lijkt me geen oplossing, dat is een heel ander dier. Op zoek naar een konijnenopvang in de buurt? Daar kun je vast een maatje voor hem vinden.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 16:51

Hey, gecondoleerd, mijn konijntje is plotseling ook vandaag overleden.
Misschien is het fijn om het konijntje binnen te nemen, dan knuffel je toch wat vaker (ligt er aan of je konijntje dat leuk vind).
Een nieuw konijn kun je doen, maar dan heb je over een aantal jaar weer het zelfde.
Mijn konijn is ook alleen geweest, maar heeft het wel naar haar zin gehad.
Men is altijd zo tegen konijnen alleen, en ik snap ook wel dat samen fijner is maar alleen worden ze niet spontaan depressief (bokt keert zich nu echt tegen me, weet ik nu al weer... :S) denk ik.
Als je het kan kan je misschien een kennis vragen of ze samen kunnen als die ook konijnen heeft? Kun je altijd langs gaan en heeft hij/zij evt een maatje als dat idee fijn is.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 16:53

Wij hebben thuis altijd konijnen alleen gehad omdat mijn vader geen twee konijnen wilt. Ons eerste konijn is 11 jaar geworden, de tweede is helaas maar 4 jaar geworden (ingeslapen toen wij terug kwamen van vakantie, zat helemaal onder de maden) en het konijn die wij nu hebben is bijna 1 jaar. Hij heeft een groot buitenhok met een ren met genoeg speelmateriaal. Ook laten wij hem vaak binnen los en gaat hij bij ons op schoot. Wij zien niet aan hem dat hij ongelukkig is of dergelijke.

JudithO

Over het konijnen alleen houden of niet, ik zou er nooit meer aan beginnen.
Ik had een koppeltje waarvan de man was overleden. De voedster was echt enorm over haar toeren. Zo dapper en vrolijk als ze altijd was, zo ontzettend bang en nerveus was ze de hele week na het overlijden van haar vriendje. Ik heb toen ook besloten haar af te staan.
Dus wat mij betreft doe je een konijn wel ernstig tekort als je hem alleen houdt.

Def

Konijnen kunnen niet goed alleen zijn.
Ineens naar binnen nemen vind ik ook geen goed idee, als hij eerst buiten stond.
Knuffelen met een mens heeft een konijn ook niet zoveel aan, die wil gewoon een konijnenmaatje.
Cavia is een geheel ander dier dan een konijn, dus dat lijkt me ook geen goed idee!
Ik zou kijken of je ergens een ander konijn vandaan kan halen dat goed past bij jouw konijn.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 16:54

JudithO schreef:
Over het konijnen alleen houden of niet, ik zou er nooit meer aan beginnen.
Ik had een koppeltje waarvan de man was overleden. De voedster was echt enorm over haar toeren. Zo dapper en vrolijk als ze altijd was, zo ontzettend bang en nerveus was ze de hele week na het overlijden van haar vriendje. Ik heb toen ook besloten haar af te staan.
Dus wat mij betreft doe je een konijn wel ernstig tekort als je hem alleen houdt.

Dat kan wel, als een maatje echt een behoefte is geworden naast eten en drinken (om maar zo te zeggen), maar als het konijn altijd alleen is geweest mist die het misschien ook niet zo erg als die van jou.

MagicMuffin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 16:55

Wat goed dat je deze keuze hebt gemaakt voor je nijntje, sterkte ermee.

Je huidige nijntje zou ik of naar een opvang brengen, of van een opvang een ander (oud) nijntje lenen. Je moet haar in elk geval niet alleen laten zitten.

Een cavia erbij moet je inderdaad niet doen. Als je moeder cavia's wilt, prima, maar dan moet ze er gelijk twee. En die horen niet samen met konijnen.

Denk erom dat konijnen ook kunnen rouwen, en dat ze soms niet meer eten nadat hun vriendje is overleden, hou haar even goed in de gaten.

nouky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 16:56

xniieeenke schreef:
Hey, gecondoleerd, mijn konijntje is plotseling ook vandaag overleden.
Misschien is het fijn om het konijntje binnen te nemen, dan knuffel je toch wat vaker (ligt er aan of je konijntje dat leuk vind).
Een nieuw konijn kun je doen, maar dan heb je over een aantal jaar weer het zelfde.
Mijn konijn is ook alleen geweest, maar heeft het wel naar haar zin gehad.
Men is altijd zo tegen konijnen alleen, en ik snap ook wel dat samen fijner is maar alleen worden ze niet spontaan depressief (bokt keert zich nu echt tegen me, weet ik nu al weer... :S) denk ik.
Als je het kan kan je misschien een kennis vragen of ze samen kunnen als die ook konijnen heeft? Kun je altijd langs gaan en heeft hij/zij evt een maatje als dat idee fijn is.

jij ook sterkte met het verlies van je konijn, ik lees je topic net.
ik heb gister de konijnenopvang gebeld, en het is mogellijk om tijdelijk een konijn te adopteren, en als deze is overleden dan breng je het konijn weer terug.
Nu ben ik bang dat dit misshien wel weer veel stress oplevert. Ik bedoel dit konijn is al weer acht jaar oud, moet ik haar dan nog door de stress laten gaan van het nieuwe konijn?

Verder heb ik haar nu veel bij mij, maar dat is meer voor mijn eigen gemoedsrust dan die van het konijn.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 16:58

Nouky, ik zou er gewoon voor gaan. Verandering is er nu toch al doordat het maatje overleden is.

Nienke, in dit geval gaat het om een konijn wat eerder ook samen heeft gezeten.
Daarbij heb ik gezien hoe ontzettend lief een koppel voor elkaar is. Ze zijn actiever, slapen tegen elkaar, wassen elkaar, dat alles missen ze als ze alleen zitten. Dus nee, voor mij nooit meer een konijn alleen.

nouky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 17:00

Wanneer ik mijn moeder over kan halen, ga ik maandag in mijn vakantie naar de konijnenopvang om mij goed te laten informeren en te kijken wanneer we een konijn kunnen koppelen.

Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om deze ook al weg te moeten doen zo kort nadat ik haar vriendin moest laten inslapen

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:00

Dat klopt, maar het kan ook per konijn verschillen, elk konijn is uniek natuurlijk. Wij kennen die van TS niet, dus ik zeg het maar even en dan beslist TS zelf wat er gebeurt :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:03

xxxmh schreef:
Wij hebben thuis altijd konijnen alleen gehad omdat mijn vader geen twee konijnen wilt. Ons eerste konijn is 11 jaar geworden, de tweede is helaas maar 4 jaar geworden (ingeslapen toen wij terug kwamen van vakantie, zat helemaal onder de maden) en het konijn die wij nu hebben is bijna 1 jaar. Hij heeft een groot buitenhok met een ren met genoeg speelmateriaal. Ook laten wij hem vaak binnen los en gaat hij bij ons op schoot. Wij zien niet aan hem dat hij ongelukkig is of dergelijke.

:n

Echt heel slecht... Soort van verwaarlozing.

Konijnen zijn groepsdieren en horen niet alleen. Dat je er bewust voor kiest om een groepsdier te nemen en die dan alleen te houden vind ik echt heel slecht en gewoon een soort verwaarlozing. Als je een dier alleen wilt hebben neem dan een solitair dier zoals een hamster of iets anders, maar geen konijn.

Hoe oud ze worden zegt niets. Als jij de rest van je leven alleen in een huis word gehouden kan je ook gewoon 80 worden.

Een dier zal niet aan de buitenkant laten zien dat hij ongelukkig is. Hoe moet hij dat doen? Praten kunnen ze niet en uit overlevingsdrang blijven ze gewoon eten en drinken. Dus natuurlijk zie je er niet aan of ze wel of niet happy zijn, dat is over het algemeen gewoon of niet goed af te lezen van een konijn. Sommige mensen... Door dit soort dommigheden en naïviteit worden veel dieren gewoon slecht verzorgt.

TS haar situatie is wat anders. Zij heeft niet bewust een konijn alleen gehouden. In haar snap ik het wel als door een sterfgeval je konijn alleen komt te zitten en je bij je oude konijn geen nieuwe gaat zetten. Vind ik ook niet zo, maar soms is het niet anders. Een nieuw jong konijn en je komt later weer met hetzelfde dilemma.

Misschien kun je contact opnemen met een opvang in de buurt, over een soort leen konijn tot je oude konijn ook gaat.. Maar het kan zijn dat je konijn nog een tijd leeft. Naar de opvang doen is dan misschien ook een optie, hoewel ik dat niet snel doen. Alleen laten kan ook. Niet het beste, maar in dit geval en ook de leeftijd van het konijn, niet het einde van de wereld.

Edit: ah ik zie dat je dat al hebt gedaan. Ik zou het gewoon proberen! Gaat het niet goed en is het teveel stress kan het opvang konijn ook weer terug.

nouky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 17:07

Op dit moment zit ze zo op schoot, hoe ouder ze is hoe aanhankelijker ze wordt.
Afbeelding

Ik zal vanavond mijn ouders dit topic eens laten lezen, misschien is de beslissing voor hun dan makkelijker. Ik woon nog voor het laatste jaar thuis, dus ik moet natuurlijk ook rekening houden met hun wensen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:09

nouky12 schreef:
Wanneer ik mijn moeder over kan halen, ga ik maandag in mijn vakantie naar de konijnenopvang om mij goed te laten informeren en te kijken wanneer we een konijn kunnen koppelen.

Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om deze ook al weg te moeten doen zo kort nadat ik haar vriendin moest laten inslapen

Het afstaan was voor mij inderdaad ook zwaar, maar wel absoluut de juiste keuze. Want ik had de tijd en het geld niet om een nieuw maatje erbij te nemen. En die keuze heb ik heel snel moeten maken (maatje overleed heel plotseling aan gasvorming). Ik heb toen gelijk de beslissing gemaakt haar nog een week bij me te houden en het daaropvolgende weekend naar de opvang te brengen om voor haar een nieuw plekje te vinden. Heel zwaar, maar echt wel de juiste keuze als ik kijk naar hoe vreselijk slecht ze in haar vel zat die ene week dat ze alleen zat.

Sterkte TS, ik duim voor je dat je je moeder over kunt halen!

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:10

ElineS schreef:
xxxmh schreef:

Konijnen zijn groepsdieren en horen niet alleen. Dat je er bewust voor kiest om een groepsdier te nemen en die dan alleen te houden vind ik echt heel slecht en gewoon een soort verwaarlozing. Als je een dier alleen wilt hebben neem dan een solitair dier zoals een hamster of iets anders, maar geen konijn.

Hoe oud ze worden zegt niets. Als jij de rest van je leven alleen in een huis word gehouden kan je ook gewoon 80 worden.

Een dier zal niet aan de buitenkant laten zien dat hij ongelukkig is. Hoe moet hij dat doen? Praten kunnen ze niet en uit overlevingsdrang blijven ze gewoon eten en drinken. Dus natuurlijk zie je er niet aan of ze wel of niet happy zijn, dat is over het algemeen gewoon of niet goed af te lezen van een konijn. Sommige mensen... Door dit soort dommigheden en naïviteit worden veel dieren gewoon slecht verzorgt.

TS haar situatie is wat anders. Zij heeft niet bewust een konijn alleen gehouden. In haar snap ik het wel als door een sterfgeval je konijn alleen komt te zitten en je bij je oude konijn geen nieuwe gaat zetten. Vind ik ook niet zo, maar soms is het niet anders. Een nieuw jong konijn en je komt later weer met hetzelfde dilemma.

Misschien kun je contact opnemen met een opvang in de buurt, over een soort leen konijn tot je oude konijn ook gaat.. Maar het kan zijn dat je konijn nog een tijd leeft. Naar de opvang doen is dan misschien ook een optie, hoewel ik dat niet snel doen. Alleen laten kan ook. Niet het beste, maar in dit geval en ook de leeftijd van het konijn, niet het einde van de wereld.

Edit: ah ik zie dat je dat al hebt gedaan. Ik zou het gewoon proberen! Gaat het niet goed en is het teveel stress kan het opvang konijn ook weer terug.

Ik kan wel degelijk zien dat mijn konijn vrolijk is hoor. Mijn kat is ook een binnenkat die alleen is omdat die niet met andere katten samen kan. Verwaarloos ik haar nu ook? Mijn kanarie zit ook alleen in een kooi en ziet nooit soortgenoten.. ook verwaarlozing? Mijn dieren worden goed verzorgd en hebben een goed leven. Daar kan jij niet over oordelen ;)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:13

Mijn konijn is nu ruim 7 jaar maar ik zou hem nooit alleen houden, stel dat dat zou gebeuren. Hij kan niet zonder een maatje, hij gaat enorm vragen om aandacht (hij heeft zijn derde vriendinnetje inmiddels, hij heeft twee keer even kort alleen gezeten). En dat aandacht vragen is puur omdat hij een maatje mist.
Ik zou eerder kiezen om of je konijn naar een opvang te brengen of een nieuw maatje.
Het is denk ik ook wel afhankelijk van het konijn zelf. Zijn vorige vriendinnetje was een heel agressief konijnen en heeft meer dan een jaar in de opvang gezeten maar vocht met elk konijn. Het was een soort 'geluk' dat ze in de opvang verbleef, want ze bleven proberen haar te koppelen aan een ander konijn. Om de een of andere reden klikte het wel enorm goed met mijn ram (echt heel wonderlijk, ze deed helemaal niets terwijl ze schijnbaar altijd vocht).
Was het zo geweest dat zij heel oud was, dan zou ik niet goed weten of een koppeling zin had. Ik zou er niet veel zin in hebben om een gestrest konijn te hebben wat elk konijn zou willen villen tot er eentje langskomt wat wel goed zou gaan. Gelukkig zijn lang niet alle konijnen zo, de rest van de konijnen die ik heb gehad waren veel makkelijker.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:15

xxxmh schreef:
Ik kan wel degelijk zien dat mijn konijn vrolijk is hoor. Mijn kat is ook een binnenkat die alleen is omdat die niet met andere katten samen kan. Verwaarloos ik haar nu ook? Mijn kanarie zit ook alleen in een kooi en ziet nooit soortgenoten.. ook verwaarlozing? Mijn dieren worden goed verzorgd en hebben een goed leven. Daar kan jij niet over oordelen ;)

Ja, allemaal verwaarlozing. Je ontneemt ze een heel belangrijk onderdeel van hun leven.
Goed 'verzorgen' zegt niet zo veel over kwaliteit van leven. Eten en drinken geven, schone kooi en aandacht is lang niet voldoende. Daar komt veel meer bij kijken.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:17

xxxmh schreef:
ElineS schreef:

Groepsdieren alleen is niet mijn definitie van een goed leven.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik van een kanarie niet weet of ze het wel of niet beter doen met een maatje en katten is ook verschillend. Sommigen zijn zeer solitair, anderen niet. Dus daar kan ik niets over zeggen. Maar konijnen zijn geen solitaire dieren. Daar kan ik zeker wel over oordelen, omdat het gewoon algemeen bekend is dat groepsdieren in een groep horen. Het staat zelfs in de naam, dus zo moeilijk is het niet.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:28

Absoluut er een ander konijn bij zetten! Een konijn is een groepsdier en voelt zich doodongelukkig alleen! Wat ik je kan aanraden is bv het knaaghof in den haag, daar hebben ze veel konijnen die ook ouder zijn zitten en kunnen ze helpen met het koppelen van een juist maatje voor je konijn. Als er geen ander konijn bij mag van je moeder bv, kun je beter het konijn nog afstaan aan iemand die al een konijn heeft of bv naar het knaaghof brengen dan hem alleen laten en laten vereenzamen. Want hoeveel aandacht je het konijn zult geven als mens, het konijn heeft behoefte aan soortgenoten. Cavia's zijn niet de geschikte dieren om mee samen te houden! Dat zie je soms wel maar cavia's hebben een totaal andere manier van communiceren en cavia's hebben andere cavia's nodig, geen konijnen! Ook is het vaak gevaarlijk voor cavia's om bij konijnen te zetten aangezien er nogal eens de cavia gewond raakt van het konijn waar die bij zit. Dus zoek een ander konijn voor jou konijn wil je hem niet doodongelukkig laten blijven zijn!!!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:29

Allereerst veel sterkte met het verlies van je konijntje.

En ja, konijnen kunnen zeker alleen zijn. Ze zullen evengoed eten, evengoed oud worden als je ze alleen houdt.
Of ze gelukkig oud worden is dan weer het tweede. Konijnen zijn groepsdieren en niet gemaakt om alleen te zijn. Je door een opvang laten begeleiden voor een tijdelijk maatje is een zeer goede zet. Moest het echt niet meer willen lukken heb je het tenminste geprobeert en dat is al heel wat.

Ik snap ook nooit dat mensen denken dat ze zelf of een ander dier een soortgenoot kunnen vervangen. Je hebt dieren van je eigen soort nodig om volledig te kunnen communiceren en je basisbehoefte te voldoen. Stel je het omgekeerde eens voor. Stel je voor dat het niet het konijn is dat geen soortgenoten heeft maar enkel "liefde en aandacht" krijgt van mensen, maar dat jij de mens bent die nooit geen contact heeft met andere mensen en alleen maar konijnen in je leven ziet. Misschien leuk en aardig in het begin, maar het zal niet lang duren voor je tegen de muren begint te lopen omdat die konijnen wel leuk en schattig zijn, maar ze je helemaal niet begrijpen en je er niet mee kunt communiceren op jouw niveau.