Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
JudithO schreef:Over het konijnen alleen houden of niet, ik zou er nooit meer aan beginnen.
Ik had een koppeltje waarvan de man was overleden. De voedster was echt enorm over haar toeren. Zo dapper en vrolijk als ze altijd was, zo ontzettend bang en nerveus was ze de hele week na het overlijden van haar vriendje. Ik heb toen ook besloten haar af te staan.
Dus wat mij betreft doe je een konijn wel ernstig tekort als je hem alleen houdt.
xniieeenke schreef:Hey, gecondoleerd, mijn konijntje is plotseling ook vandaag overleden.
Misschien is het fijn om het konijntje binnen te nemen, dan knuffel je toch wat vaker (ligt er aan of je konijntje dat leuk vind).
Een nieuw konijn kun je doen, maar dan heb je over een aantal jaar weer het zelfde.
Mijn konijn is ook alleen geweest, maar heeft het wel naar haar zin gehad.
Men is altijd zo tegen konijnen alleen, en ik snap ook wel dat samen fijner is maar alleen worden ze niet spontaan depressief (bokt keert zich nu echt tegen me, weet ik nu al weer... :S) denk ik.
Als je het kan kan je misschien een kennis vragen of ze samen kunnen als die ook konijnen heeft? Kun je altijd langs gaan en heeft hij/zij evt een maatje als dat idee fijn is.
xxxmh schreef:Wij hebben thuis altijd konijnen alleen gehad omdat mijn vader geen twee konijnen wilt. Ons eerste konijn is 11 jaar geworden, de tweede is helaas maar 4 jaar geworden (ingeslapen toen wij terug kwamen van vakantie, zat helemaal onder de maden) en het konijn die wij nu hebben is bijna 1 jaar. Hij heeft een groot buitenhok met een ren met genoeg speelmateriaal. Ook laten wij hem vaak binnen los en gaat hij bij ons op schoot. Wij zien niet aan hem dat hij ongelukkig is of dergelijke.
nouky12 schreef:Wanneer ik mijn moeder over kan halen, ga ik maandag in mijn vakantie naar de konijnenopvang om mij goed te laten informeren en te kijken wanneer we een konijn kunnen koppelen.
Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om deze ook al weg te moeten doen zo kort nadat ik haar vriendin moest laten inslapen
ElineS schreef:xxxmh schreef:Wij hebben thuis altijd konijnen alleen gehad omdat mijn vader geen twee konijnen wilt. Ons eerste konijn is 11 jaar geworden, de tweede is helaas maar 4 jaar geworden (ingeslapen toen wij terug kwamen van vakantie, zat helemaal onder de maden) en het konijn die wij nu hebben is bijna 1 jaar. Hij heeft een groot buitenhok met een ren met genoeg speelmateriaal. Ook laten wij hem vaak binnen los en gaat hij bij ons op schoot. Wij zien niet aan hem dat hij ongelukkig is of dergelijke.
![]()
Echt heel slecht... Soort van verwaarlozing.
Konijnen zijn groepsdieren en horen niet alleen. Dat je er bewust voor kiest om een groepsdier te nemen en die dan alleen te houden vind ik echt heel slecht en gewoon een soort verwaarlozing. Als je een dier alleen wilt hebben neem dan een solitair dier zoals een hamster of iets anders, maar geen konijn.
Hoe oud ze worden zegt niets. Als jij de rest van je leven alleen in een huis word gehouden kan je ook gewoon 80 worden.
Een dier zal niet aan de buitenkant laten zien dat hij ongelukkig is. Hoe moet hij dat doen? Praten kunnen ze niet en uit overlevingsdrang blijven ze gewoon eten en drinken. Dus natuurlijk zie je er niet aan of ze wel of niet happy zijn, dat is over het algemeen gewoon of niet goed af te lezen van een konijn. Sommige mensen... Door dit soort dommigheden en naïviteit worden veel dieren gewoon slecht verzorgt.
TS haar situatie is wat anders. Zij heeft niet bewust een konijn alleen gehouden. In haar snap ik het wel als door een sterfgeval je konijn alleen komt te zitten en je bij je oude konijn geen nieuwe gaat zetten. Vind ik ook niet zo, maar soms is het niet anders. Een nieuw jong konijn en je komt later weer met hetzelfde dilemma.
Misschien kun je contact opnemen met een opvang in de buurt, over een soort leen konijn tot je oude konijn ook gaat.. Maar het kan zijn dat je konijn nog een tijd leeft. Naar de opvang doen is dan misschien ook een optie, hoewel ik dat niet snel doen. Alleen laten kan ook. Niet het beste, maar in dit geval en ook de leeftijd van het konijn, niet het einde van de wereld.
Edit: ah ik zie dat je dat al hebt gedaan. Ik zou het gewoon proberen! Gaat het niet goed en is het teveel stress kan het opvang konijn ook weer terug.
xxxmh schreef:Ik kan wel degelijk zien dat mijn konijn vrolijk is hoor. Mijn kat is ook een binnenkat die alleen is omdat die niet met andere katten samen kan. Verwaarloos ik haar nu ook? Mijn kanarie zit ook alleen in een kooi en ziet nooit soortgenoten.. ook verwaarlozing? Mijn dieren worden goed verzorgd en hebben een goed leven. Daar kan jij niet over oordelen
xxxmh schreef:ElineS schreef:
![]()
Echt heel slecht... Soort van verwaarlozing.
Konijnen zijn groepsdieren en horen niet alleen. Dat je er bewust voor kiest om een groepsdier te nemen en die dan alleen te houden vind ik echt heel slecht en gewoon een soort verwaarlozing. Als je een dier alleen wilt hebben neem dan een solitair dier zoals een hamster of iets anders, maar geen konijn.
Hoe oud ze worden zegt niets. Als jij de rest van je leven alleen in een huis word gehouden kan je ook gewoon 80 worden.
Een dier zal niet aan de buitenkant laten zien dat hij ongelukkig is. Hoe moet hij dat doen? Praten kunnen ze niet en uit overlevingsdrang blijven ze gewoon eten en drinken. Dus natuurlijk zie je er niet aan of ze wel of niet happy zijn, dat is over het algemeen gewoon of niet goed af te lezen van een konijn. Sommige mensen... Door dit soort dommigheden en naïviteit worden veel dieren gewoon slecht verzorgt.
TS haar situatie is wat anders. Zij heeft niet bewust een konijn alleen gehouden. In haar snap ik het wel als door een sterfgeval je konijn alleen komt te zitten en je bij je oude konijn geen nieuwe gaat zetten. Vind ik ook niet zo, maar soms is het niet anders. Een nieuw jong konijn en je komt later weer met hetzelfde dilemma.
Misschien kun je contact opnemen met een opvang in de buurt, over een soort leen konijn tot je oude konijn ook gaat.. Maar het kan zijn dat je konijn nog een tijd leeft. Naar de opvang doen is dan misschien ook een optie, hoewel ik dat niet snel doen. Alleen laten kan ook. Niet het beste, maar in dit geval en ook de leeftijd van het konijn, niet het einde van de wereld.
Edit: ah ik zie dat je dat al hebt gedaan. Ik zou het gewoon proberen! Gaat het niet goed en is het teveel stress kan het opvang konijn ook weer terug.
Ik kan wel degelijk zien dat mijn konijn vrolijk is hoor. Mijn kat is ook een binnenkat die alleen is omdat die niet met andere katten samen kan. Verwaarloos ik haar nu ook? Mijn kanarie zit ook alleen in een kooi en ziet nooit soortgenoten.. ook verwaarlozing? Mijn dieren worden goed verzorgd en hebben een goed leven. Daar kan jij niet over oordelen