En een aantal dingen vielen me op, deels wist ik al maar ook gedrag gezien dat ik nou juist niet van vlinders verwacht maar eigenlijk best logisch is.
Ze vliegen eigenlijk best snel en ver. Als ze vliegen vind ik het er altijd uit zien alsof er iemand aan de bovenkant aan een elastiekje trekt steeds. Ze veranderen altijd heel plots en schokkerig van richting en hoogte.

Ze zijn helemaal niet bang van honden. Ze fladderen rustig pal voor een grote herderkop langs zonder daar enige reactie op te geven.
Maar nu het voor mij nieuwe gedrag.

En opeens gaan ze tegenover elkaar fladderen en tegen elkaar op botsen. Best heftig en argessief zelfs ook. Zonder hoorbaar geluid maar als echte hengsten of mannenherten die tegenover elkaar een gevecht aangaan. Het langste gevecht heeft bijna 10 minuten geduurd waarin ze de omgeving volledig uit het oog verloren. Ze waren al vechtend tegen kleine hond aangevlogen en bleven rond haar kopje doorknokken. Kennelijk met een boze uitstraling want ondanks dat kleine hond niet bang is aangelegd kroop ze meteen weg alsof iemand heel boos tegen haar was geweest.
De drie gevechten die ik heb gezien was steeds het kleinere koolwitje de winnaar. Tenminste ik vermoed van wel, die bleef rondfladderen en de "verliezer" citroentje vloog in behoorlijke vaart een eind uit de buurt.
Voor mij dus byzonder gedrag en ik was blij dat ik daar zo van heb kunnen genieten.