Wonderlijke wereld van de vlinder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Wonderlijke wereld van de vlinder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 20:08

Vandaag vanwege het mooie weer het bos ingetrokken met de honden. Vogels twiedelden er lustig op rond maar vooral de grote hoeveelheid vlinders viel me op. Ik vind die normaal toch al <3 maar vandaag op een bankje lang naar ze kunnen kijken. Heel veel citroentjes, een paar koolwitjes. Kleine vos en een soort die ik nog niet heb kunnen thuisbrengen. Iets kleiner dan de kleine vos, maar groter dan het oranje ripje bruinige wildkleur met inimini vlekjes.

En een aantal dingen vielen me op, deels wist ik al maar ook gedrag gezien dat ik nou juist niet van vlinders verwacht maar eigenlijk best logisch is.

Ze vliegen eigenlijk best snel en ver. Als ze vliegen vind ik het er altijd uit zien alsof er iemand aan de bovenkant aan een elastiekje trekt steeds. Ze veranderen altijd heel plots en schokkerig van richting en hoogte. :')

Ze zijn helemaal niet bang van honden. Ze fladderen rustig pal voor een grote herderkop langs zonder daar enige reactie op te geven.

Maar nu het voor mij nieuwe gedrag. :oo Ze vechten venijnig en verdedigen territorium dan wel plant heel erg fel met heftige vlinder tot vlinder gevechten die behoorlijk lang kunnen duren en waarin ze de omgeving echt compleet vergeten. Het was steeds een confrontatie tussen een koolwitje en een citroentje. De rivalen fladderen eerst op zijn vlinders rond op weg naar weet ik niet wat. Geen echt grote bloemen oid in de buurt.

En opeens gaan ze tegenover elkaar fladderen en tegen elkaar op botsen. Best heftig en argessief zelfs ook. Zonder hoorbaar geluid maar als echte hengsten of mannenherten die tegenover elkaar een gevecht aangaan. Het langste gevecht heeft bijna 10 minuten geduurd waarin ze de omgeving volledig uit het oog verloren. Ze waren al vechtend tegen kleine hond aangevlogen en bleven rond haar kopje doorknokken. Kennelijk met een boze uitstraling want ondanks dat kleine hond niet bang is aangelegd kroop ze meteen weg alsof iemand heel boos tegen haar was geweest.

De drie gevechten die ik heb gezien was steeds het kleinere koolwitje de winnaar. Tenminste ik vermoed van wel, die bleef rondfladderen en de "verliezer" citroentje vloog in behoorlijke vaart een eind uit de buurt.

Voor mij dus byzonder gedrag en ik was blij dat ik daar zo van heb kunnen genieten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:20

karuna schreef:
Ze waren al vechtend tegen kleine hond aangevlogen en bleven rond haar kopje doorknokken. Kennelijk met een boze uitstraling want ondanks dat kleine hond niet bang is aangelegd kroop ze meteen weg alsof iemand heel boos tegen haar was geweest.

:') :')
Ik ben werkelijk zeer benieuwd naar de allereerste foto van een vlinder met een boze uitstraling ...
Briljant.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 20:29

Ik was er ook nogal verbaasd over. Met uitstraling bedoel ik de energie die ze uitstralen. :j Reactie van kleine hond was namelijk hetzelfde als ex of ik boos zijn op iets anders dan haar. Dan kruipt ze op een typische manier weg en ergens onder. Door haar verleden is ze heel erg gevoelig voor boosheid, Ze dook dus echt onder het bankje waar ik op zat met hangende oortjes.

Terwijl twee vlinders nou niet bepaald een eng of gevaarlijk iets zijn en ze die normaal compleet negeert.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 20:34

Heerlijk om zo te kunnen genieten en weer nieuwe dingen te ontdekken!
Ik heb je beschrijving even aan mijn vriend voorgelegd, die is bioloog en weet veel van insecten en vlinders. Hij bedacht dat het misschien deze vlinder was? Het is het Bont Zandoogje :)

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 20:36

Nee die is te donker. Was echt een lichte vlekkerig bruin. Meer de kleur van een patrijskleurige gezoomde kip. Met donkere iniminivlekjes over de hele vleugel. Een trage vlieger en minder schokkerig dan de snelle. Deze zat iets verder op dus niet echt dichtbij.