Kat in de rui, wel of niet borstelen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flux

Kat in de rui, wel of niet borstelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 08:09

Dag bokkers!

Zoals veel katten is ook mijn kat in de rui. Groot feest, maar niet heus. Hij is nu al enkele weken bezig en het einde is nog niet in zicht. Nu heb ik zelf een furminator, maar ik hoor aan alle kanten dat ik hiermee juist de haargroei bevorder.

Mijn vraag is dus hoe jullie je kat de rui door helpen. Borstelen, niet borstelen? Iets anders?

Loki wast zich veel en heeft dus ook last van haarballen. Zijn ontlasting wordt er ook langzamer van en aangezien ik niet op een verstopte kat zit te wachten ben ik op zoek naar ervaringen.

Ik heb Loki nu bijna een jaar, hij kwam uit het asiel met een hele lelijke, stugge vacht. Die is inmiddels veranderd naar een hele volle, zachte vacht maar ja, dat laat nu dus heerlijk los hihi. :+

Eleionomae

Re: Kat in de rui, wel of niet borstelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:14

Ik heb mijn kat nu 1x met de furminator gekamt want ze was zo vreselijk aan t verharen. Het is nu echt een heel stuk minder :)

Ik gebruik die kam misschien 3x per jaar :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:23

Ik laat mijn Birmanen mannen twee keer per jaar plukken :) rest van het jaar doe ik er niets aan.
Werkt prima :)
Daarnaast krijgen ze goed voer en met regelmaat anti haarbal pasta en snoepjes :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:25

Ik borstel die van mij in zo'n periode wel hoor, vindt ze heerlijk en daarna ziet ze er ook weer een stuk beter uit (en blijft mijn huis een stuk schoner).

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:28

In elk geval inderdaad geen furminator gebruiken. Deze snijd ook gezonde haren af ipv alleen het dode haar er uit te halen.

Als je gaat kammen, gebruik een universele borstel of een wijd getande kam.

Even langs de trimmer is inderdaad ook een goede optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:29

Ik borstel die van mij ook altijd als ik merk dat ze er last van krijgen. Door het wisselende weer nu verharen ze echt enorm, maar staakt het ook weer een beetje als het wat kouder is. Omdat ze wel op de bank en op bed liggen/slapen borstel ik ze wanneer ze in een knuffelige bui zijn, daar zijn ze altijd erg blij mee :j

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 13:43

Bedankt voor de reacties! :)

Naar de trimmer gaan om te plukken heb ik ook even aan gedacht. Maar meneer is helaas geen lieverdje en kan eigenlijk niet eens opgetild worden zonder in de verdediging te gaan. Voor nu dus een no-go :')

Een knuffelkat is het dan ook eigenlijk niet echt. Ik heb net toch even de furminator gepakt en een extra kat uit gekamt, echter blijft er naar elke haal enorm veel haar boven op zijn vacht liggen wat ook niet minder lijkt te worden. Toch maar een andere kam kopen denk ik dan...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:52

Flux schreef:
Bedankt voor de reacties! :)

Naar de trimmer gaan om te plukken heb ik ook even aan gedacht. Maar meneer is helaas geen lieverdje en kan eigenlijk niet eens opgetild worden zonder in de verdediging te gaan. Voor nu dus een no-go :')

Een knuffelkat is het dan ook eigenlijk niet echt. Ik heb net toch even de furminator gepakt en een extra kat uit gekamt, echter blijft er naar elke haal enorm veel haar boven op zijn vacht liggen wat ook niet minder lijkt te worden. Toch maar een andere kam kopen denk ik dan...

Furminator is daar inderdaad niet geschikt voor. Die snijd de haren af ipv ze eruit te halen.

Mijn katers zijn redelijk makkelijk, maar heb een trimster met zeer veel geduld :) maar je kent je kat het beste natuurlijk, dus als je denkt dat het niet lukt.

Wat je zou kunnen proberen is stevig aaien met rubberen tuinhandschoenen :) daar blijven de losse haren aan plakken :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:55

Ik heb een kattenborsteltje met van die gebogen pinnetjes borstelharen(hoe noem je dat :') )

Werkt heel fijn. Maar het blijft goed stofzuigen iedere dag :')

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:16

Men neme een washandje. Men make het nat onder de kraan. Aai de kat stevig met bovenstaand washandje.
Rinse and repeat, totdat kat losse-haren-vrij is :D

Dit is trouwens ook een goede tip om je kat wat verkoeling te geven in de zomer.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 09:42

Catnip schreef:
Men neme een washandje. Men make het nat onder de kraan. Aai de kat stevig met bovenstaand washandje.
Rinse and repeat, totdat kat losse-haren-vrij is :D

Dit is trouwens ook een goede tip om je kat wat verkoeling te geven in de zomer.

Rinse and repaet :')

Ik denk dat ik daarna bij die van mij wel the silent treat krijg......

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 09:56

maximaal 1x per week borstelen was het advies van mijn da en zeker geen furminator.
Die van mij kan ik afnemen met de stofzuiger whahaha ook wel makkelijk

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:23

Ik heb hier in Drachten nog wel van die NatasjavE bedoelt!

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:37

Dat aaien met een nat washandje ga ik vanavond meteen uitproberen. Mijn maine coon heeft op het moment ook heel veel los haar.

Wat voor borstel is dat AnnetteFlame? En waar in Drachten kun je die krijgen?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:48

Mijn katje is gek op borstelen gaat er helemaal voor liggen. Ze verhaart ook vreselijk kam haar ong 2x per week.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:53

Winna schreef:
Dat aaien met een nat washandje ga ik vanavond meteen uitproberen. Mijn maine coon heeft op het moment ook heel veel los haar.

Wat voor borstel is dat AnnetteFlame? En waar in Drachten kun je die krijgen?

Afbeelding

Volgens mij bedoelde Natasja deze, en die hebben we hier in de pets place drachten waar ik werk. Maar ik ken TS persoonlijk dus stiekem was t gewoon een uitnodiging om haar even langs te laten komen :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:58

Nee die bedoel ik niet.

Ik zal eens kijken of ik een plaatje kan vinden.

Of bedoel je de meest linkse?

Afbeelding

Ik bedoel zoiets.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 13:04

Haha, annette :')

De kat is doof dus de stofzuiger eroverheen gaat ook wel, maar vind dagelijks ook weer zoiets haha.

Washandje ga ik straks eens proberen, bedankt! Hoop dat ik straks niet een verstoppings probleem heb! :+

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:08

Zo'n borstel heb ik ook, maar krijg daar nooit zoveel haar mee los helaas.

Zie dat jullie een mooi collectie kammen hebben hangen. Mocht ik nog s wat zoeken kom ik wel een keer langs. Werk in Drachten, dus kan zo langs rijden.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:09

NatasjavE schreef:
Nee die bedoel ik niet.

Ik zal eens kijken of ik een plaatje kan vinden.

Of bedoel je de meest linkse?

[ Afbeelding ]

Ik bedoel zoiets.

Die hebben we ook hangen Flux!