Weer een Do topic... Do is een 9/10 maanden oude kat en hij is gecastreerd.
Hij mag in de zomer lekker buiten maar we proberen hem in de tuin te houden. Dit lukte tot vandaag. Hij was weg. Op gegeven moment maar zoeken en gevonden na 15 min. Nu is hij al meer dan een uur weg en is nog nooit zo lang buiten geweest en we kunnen hem niet vinden. Helaas wordt het ook bijna donker...
Ook is het mijn eerste kat dus ik weet niet of hij vanzelf terug komt ofzo.. Iemand tips?
Na een uurtje zou ik niet meteen in de paniek schieten... die komt vast wel terug als hij honger krijgt, als hij er morgenochtend nog niet weer is, dan zou ik me pas zorgen gaan maken
Enne, over dat het bijna donker is... je weet dat katten veel beter nachtzicht hebben dan wij?
Foreverkliek
Geplaatst: 20-04-16 19:53
Hij komt wel terug als hij klaar is met de wereld ontdekken. Als het donker wordt en je wilt hem echt naar binnen hebben doet rammelen met een pak brokken of blikje voer opentrekken wonderen
Rindin
Geplaatst: 20-04-16 19:54
Is ie al vanaf kitten bij jullie? Dan zou ik me niet te druk maken, hij komt vanzelf weer terug. Eens moet de eerste keer zijn
JoliekeDH
Geplaatst: 20-04-16 19:55
Ik heb mijn katten voor ze naar buiten mochten aangeleerd dat als ik fluit dat ze dan eten (paté / kip / snoepje) krijgen. Ze zijn nu een week geleden voor het eerst naar buiten gegaan, en zodra ik op mijn vingers fluit komen ze allebei aangerend.
Misschien een idee om voortaan te doen?
Voor nu zou ik even afwachten en de deur open/op een kier laten, als je geen kattenluik hebt. Paar keer rondje door de buurt maken of roepen.
PAs morgenochtend zou ik me druk maken eigenlijk, of morgenavond. Ze vreten zich soms ook vol met muizen oid, en gaan niet naar huis omdat ze vol zitten.
elenaMM77
Geplaatst: 20-04-16 20:13
voor het donker even een rondje door de wijk lopen, goed kijken, af en toe even roepen en stilstaan om goed te luisteren (verder dan een paar huizen gaan ze in beginsel niet)..
kan zijn dat hij in een schuurtje gekropen is bijvoorbeeld.. of dat hij gewoon nog lekker op stap is.. tis een puber, die wil de wereld verkennen..
Maak je ook niet te bezorgd als je m niet vind.. want voor het zelfde geld heeft ie zich lekker druk gemaakt en ligt gewoon ergens te pitten, hoort je niet, of vind het niet nodig om zich te laten zien.
als hij er morgenochtend niet is vanwege honger, dan zou je eventueel melding kunnen maken en/of de asiels/dierenambulance kunnen bellen voor de zekerheid. Maar tot die tijd, hoe vervelend ook, is de kans gewoon groot dat hij er even maling aan heeft en veel leukere dingen aan het doen is. maar ook dan is er de kans zoals nienke al zegt dat hij zelf iets bijeen gescharreld heeft.
Oke hij is wel gechipt en heeft een halsbandje om die bij teveel druk open schiet dus mensen weten wel dat hij van iemand is...
elenaMM77
Geplaatst: 20-04-16 20:24
die van mij heeft een bandje binnen 5 minuten af Lotte.. hij kan m per ongeluk of express allang kwijt zijn, vooral die op druk openen, dat hoeft hij maar 1x te ontdekken en het pootje zit er chronisch tussen...
mijn diepte punt was met 2 katten 7 bandjes kwijt in een weekend de achtste zat mijn oudje met haar nagel in vast en kwam ze zeer sneu naar binnen al miepend
Aw hahahaha Net rondje gelopen maar nee helemaal niks...
PortRoyal
Geplaatst: 20-04-16 20:50
No panic...hij komt wel terug. Hoe vaak ik wel niet in de stress heb gezeten om mijn poezels....een poes maakte het soms heel bont. Is wel een keer 2 maand de hort op geweest.
Koper
Geplaatst: 20-04-16 20:53
Als die van mij op pad zijn buiten heb ik in de schemering garantie dat ze niet thuis gaan komen. Dat is het moment (zowel ochtend- als avondschemer) dat ze zich heeeeeel goed vermaken buiten. Ik weet inmiddels dat die van mij vanzelf weer terugkomen. Ze weten de weg. De eerste paar keer dat ze weg waren -en toen ze ook nog niet snapten dat ze via de zelfde brandtrap, galerij en balkon als waarlangs ze naar beneden zijn gegaan ook weer terug naar huis kunnen- ben ik ze wel gaan zoeken. Het handigste moment om te zoeken, althans op een doordeweekse dag, is rond een uur of 2 's nachts. Dan is het rustig en durven ze te voorschijn te komen. Het wisselt een beetje per kat hoe ze kenbaar maken waar ze zijn. Die van mij kennen hun naam en reageren er ook op. Mijn kater hoorde ik, na tijden roepen, ineens een geluidje maken onder een struik of auto. Mijn jonge poetie deed toen ze voor het eerst op pad was en ik haar ging zoeken ook enorm haar best om gevonden te worden: in het donker stond ze zich naast een bloembak in precies de zelfde kleur als haar vachtje zo groot mogelijk te maken En soms hoor ik ze ook "ritselen" met hun pootjes op het raster van de brandtrap. Bakje brokjes mee naar buiten dus als het straks donker is, rammelderammel en dan goed om je heen kijken en luisteren.
Ik moet morgen ochtend om 6 uur opstaan dus om 7 uur weg dus dan ga ik even 5 minuten eerder weg om te zoeken en kom rond 11 uur weer thuis dus dan ga ik wel weer een rondje
Die van ons was vannacht ook weg geglipt door de voordeur zonder dat we het merkten. Hij bleek 2 huizen verderop bij de deur te zitten en hij was bang om weer op zoek te gaan naar zijn eigen huis (denk ik). Zeker als jullie een tuin hebben komt die echt wel terug (het lastige deel is namelijk meestal dat ze niet weten hoe ze het huis weer in komen) en hij zit sowieso echt niet ver. Ik weet niet hoe goed contact je hebt met je buren maar een berichtje sturen om even hun ogen open te houden kan geen kwaad.
Rebel_Jits
Geplaatst: 20-04-16 23:18
Mijn kat is eens 2 weken weg gebleven en kwam daarna weer vrolijk binnen wandelen Een uurtje of zelfs nachtje is geen drama hoor
Ik ken het gevoel ts, wij hebben nu een kat van 2 jaar oud we hebben hem ook al van kitten af aan. Toen hij ong een half jaar oud was is hij uit het raam gesprongen en hij was de hele dag weg. Ik dacht serieus dat hij onder een auto gekomen was.. 2 dagen later kwam terug lopen en deed die alsof er niks gebeurd was. Nu weten wij ong welk rondje hij loopt, en als hij binnen 2 dagen niet thuis is dan is die bij de buurvrouw. Ze komen echt wel terug, die van mij komt nu eigenlijk elke ochtend terug en gaat rond een uur of 1/2 weer naar buiten.
Mijn vader ging om half een vannacht hoofdpijn pillen halen en toen zag hij do aan de pui krabben. Toen heeft mijn vader hem naar binnen gelaten en hij zit nu op schoot te spinnen. Maar hij is binnen!
Koper
Katten weten waar ze wonen. Het is nu steeds lekkerder weer aan het worden, hij wil gewoon op ontdekkingsreis. Fijn dat hij weer terug is, hij zal nog wel vaker gaan
Zie je wel. Meestal vinden katten hun weg terug echt wel.
Walkure
Geplaatst: 21-04-16 10:50
Fijn dat hij weer terug is! Maar vaak weten ze inderdaad wel waar ze vandaan komen. Zelf rommel ik altijd met een bakje snoepjes als ik wil dat ze binnen komen als het bijvoorbeeld laat begint te worden, dan komen ze altijd