Binnenkonijnen gaan naar buiten, maar ze poepen buiten niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

linda_C

Binnenkonijnen gaan naar buiten, maar ze poepen buiten niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 14:27

Ik heb sinds februari 2 konijnen, uit de opvang. Zijn binnenkonijnen, dus zitten nu binnen. Maar gaan straks naar buiten. Als het overdag mooi weer is, gaan ze vast naar buiten.
Vinden ze leuk, als ze helemaal los lopen dan maken ze binkies etc.
Alleen, ze poepen of plassen niet/nauwelijks.
Heb zowel in het nachthok, als in een losse bak in de ren hetzelfde liggen als ze in hun binnenverblijf hebben (binnen gebruik ik de onderkant van een binnenhok), maar ze doen dus niks. Urenlang niet.
Dus ik ben een beetje huiverig om ze straks 24/7 buiten te laten.
Iemand hier ervaring mee hoe ik hiermee om moet gaan? Gaat het vanzelf goedkomen? Of kan ik het nog stimuleren ofzo?

Ik hoor het graag!

8nnemiek

Re: Binnenkonijnen gaan naar buiten, maar ze poepen buiten niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 14:33

Konijnen zijn vaak zindelijk en hebben een vast plekje als wc. Je kan hier dus mooi gebruik van maken en een hoekje inrichten als wc, en daar wat keuteltjes neerleggen uit hun binnenhok. Met een beetje geluk gebruiken ze dat dan als wc en blijft de rest van de ren schoon :D

linda_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 16:03

Ja ze zijn heel zindelijk, dat is heel fijn!
Ze doen nu alleen bijna helemaal niets, nergens :(
Maar dat kan geen kwaad? Gaan ze uiteindelijk wel in hun bak zitten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:10

Dat kan geen kwaad nee :) Wilde konijnen komen vaak ook alleen 's ochtends en 's avonds uit hun holletje, en houden het ook de rest van de dag op.
Als je ze schepje poepjes in hun nieuwe wc-hoekje legt dan hebben ze het vast heel snel door!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:11

Eten en drinken ze voldoende? Eten ze hun keutels op of verstoppen ze ze goed. Het feit dat ze nu nog leven en gezond zijn zal er wel niks mis zijn denk ik.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:19

Ik heb een ram die super zindelijk is en het alleen maar op zijn (paarse) toiletje wil doen.
Hij heeft ooit een hele dag alles opgehouden toen hij naar de dierenarts moest (voor zijn castratie nota bene :+ )
Zo hee, die moest plassen toen hij terug thuis was! Hield niet meer op :')

Misschien kun je op hun vaste "binnen wc-plek" ook een toilet neerzetten (lage plastic bak, ik heb er één van de dierenwinkel) en dat toilet dan mee naar buiten nemen voor ze?
Als ze eenmaal op hun gemak zijn buiten of er 24/7 zitten, moeten ze op een gegeven moment ook wel dus het probleem lost zichzelf misschien ook wel op als je niet aan toiletjes wilt beginnen.

linda_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 21:18

Thanks! Ze hebben nu echt wat langer buiten gezeten en duidelijk wel in de losse bak gepoept. Dus zal idd wel goedkomen.

Zo'n los toilet heb ik geprobeerd, maar de ram vond dat vooral een leuk ding om door de gehele kamer heen te gooien :-P