Kat zit zichzelf in de weg...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lotje_elmo

Kat zit zichzelf in de weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 20:08

We hebben een kat van nu ongeveer 10 maanden. Het is een gecastreerd mannetje en hij heet Do aka Poes.
Hij woont in een huis met 4 mensen. Ik mijn ouders en zus, en is echt de koning in huis. (Ik spreek soms niet af met vriendinnen anders is Poes zolang alleen...) Hij komt alleen buiten als er iemand van ons bij zit en zit verder binnen. Dit gaat prima.

Do is vaker een halve dag of dag alleen. En anders gaat hij naar het kattenpension. Maar dit weekend moesten we plots naar Limburg door familiedingen. Dat is 2 uur rijden dus we bleven een weekend en we waren te laat om het kattenpension te regelen. Dus poes bleef 1 nachtje alleen thuis. Nog nooit eerder gehad.

Nu zijn we ongeveer al 4 uur thuis en blijft hij gek gedrag vertonen. Dit is door mensen te bijten (wat hij nooooit gedaan heeft) over de bank te rennen als een gek en naar alles te meppen wat beweegt. Het is nu gewoon niet leuk meer.
Hij zit op zolder alleen maar om zich heem te miauwen. Dus ik water verschoond, vers voer gegeven en kattenbak helemaal leeggegooid en nieuw spul erin gedaan maar alsnog blijft hij maar piepen. Je kan het geen miauwen noemen...

Hij rent ook heel gek door het huis en springt van stoel naar stoel en ploft dan neer op de grond en blijft liggen. Dit heeft hij nooit gedaan.

Hij moet toch een keer moe zijn?!

Maarnee

Meneer is al 3,5 uur lang bezig.

Het is niet meer leuk.

Iemand tips?

_NynkeJarig

Re: Kat zit zichzelf in de weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:13

Om eerlijk te zijn denk ik dat dit gedrag normaal is voor een kat van 10 maanden oud.. :)
Ik denk dat hij blij is om weer leven te zien haha, maar ik denk niet dat er echt wat aan de hand is!

Onze kat is ook 10 maanden oud en rent ook over stoelen en banken als hij een tijd alleen is geweest haha :+

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:15

Uitzitten ben ik bang.. :Y) katten houden dingen altijd langer vol dan wij. Hij moest langer dan normaal alleen zijn en daarom is 'ie nu boos op jullie en vermoedelijk ook stiekem heel blij dat hij niet meer alleen is. En dan gaan ze raar doen :+

lotje_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 20:22

Oh okee dankjulliewel!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:25

Haha een puberkat ja :P sterkte :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:28

Ik heb 2 poezen en als ik bij mijn moeder logeer zijn ze ook een nacht alleen.
Kom ik dan thuis dsn zijn ze ook heel druk, en blij!
Ga er niet teveel op in,en als je er zat van hem dan zet je hem gewoon op zijn plek, klaar is klaar.
Even gek doen prima, maar op een gegeven moment is het over.
Beetje opvoeden mag wel,ook al is hij even alleen geweest :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:36

Jep herkenbaar, wij hadden ook zo'n kat.
Als wij een weekend weggingen dan gaf de buurman hem te eten. Hadden een kattenluik en hij kon naar binnen en buiten wanneer hij wilde. Woonde buitenaf, dus was genoeg te beleven voor hem.

Als we dan thuis kwamen, was hij op mij altijd boos. Moest altijd ff boos naar mij rellen en dan was het weer prima. Nooit naar mijn man toe.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:57

Ik laat mijn katten ook veel alleen. Ik werk fulltime op onregelmatige tijden en probeer ook nog een leven ernaast te hebben waardoor ik vaak alleen thuis ben om te eten en te slapen :+ maar omdat mijn katten samen zijn gaat dat prima, zolang ze maar hun eten en drinken hebben. Ik ben zeer vaak nachten niet thuis omdat ik nachtdienst heb ofzo. Ze zijn altijd blij als ik er ben en ook blij als ik weer uit mijn slaapkamer kom, is heel normaal. alleen elke kat uit dit op zijn eigen manier. Mijn kater springt tegen mij op als een hond en blijft plakken, mijn poes rent als een gestoorde door het huis en krijst de boel mij elkaar :+
Is een maatje voor jouw kat geen optie? kunnen ze hun energie goed in kwijt.

lotje_elmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 21:11

lifaya schreef:
Ik laat mijn katten ook veel alleen. Ik werk fulltime op onregelmatige tijden en probeer ook nog een leven ernaast te hebben waardoor ik vaak alleen thuis ben om te eten en te slapen :+ maar omdat mijn katten samen zijn gaat dat prima, zolang ze maar hun eten en drinken hebben. Ik ben zeer vaak nachten niet thuis omdat ik nachtdienst heb ofzo. Ze zijn altijd blij als ik er ben en ook blij als ik weer uit mijn slaapkamer kom, is heel normaal. alleen elke kat uit dit op zijn eigen manier. Mijn kater springt tegen mij op als een hond en blijft plakken, mijn poes rent als een gestoorde door het huis en krijst de boel mij elkaar :+
Is een maatje voor jouw kat geen optie? kunnen ze hun energie goed in kwijt.

Nee helaas niet... Ik zou het met alle liefde willen maar mijn ouders willen het écht niet enja ik kan ze niet overhalen...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:35

puberkat idd..

mijn rooie racemonster precies hetzelfde.. scheurt over de banken dat het een lieve lust is..
zit z'n even oude, doch verstandelijk volwassenere pleegzuster op haar nek. gaat daarvoor in een hinderlaag liggen en vliegt zonder terughoudendheid boven op haar. Loopt rondjes te draaien rond mijn bejaarde dame van 19 (wel heilig respect voor haar nagels en is hoogst verwonderd als ze een lel uitdeelt).

Zodra iets niet gaat zoals hij het in gedachten heeft gaat hij lopen miepen als een mietje, waarbij hij dan rondjes gaat dralen.. Om vervolgens ineens weer met een stel wijdopengesperde ogen richting het raam te spuiten om een vliegende rat van de balkonrand af te staren (tot op heden winnen de vliegende ratten dit spel).

gewoon pubergedrag versterkt door het feit dat de mijne een binnenkat is.

zo te lezen is de kat van TS ook een binnenkat, of heeft voor het eerst een nachtje plus dagje binnengezeten zonder dat er iemand was..

Als een kat buiten kan komen dan raken ze die puberenergie meestal buiten wel kwijt..
Tip: kunnen ze niet naar buiten, koop dan geen nieuwe bank twee maanden voor je kittens in huis neemt (uch, deze tip wordt mede mogelijk gemaakt door de firma boris en diva, inmiddels 10 maanden uit en overal halen achtergelaten met de injectienaaldjes die ze de eerste maanden toch nagels durven te noemen).

ts, ik zou wel aanwennen om je kat alleen te leren zijn.. katten in tegenstelling tot honden hebben minder behoefte aan mensen continue om zich heen dan mensen vaak denken.

zolang ze hun natje en droogje hebben plus schone kattenbakken is er niets aan de hand en kunnen ze rustig een dagje of zelfs iets langer alleen blijven..

Ik heb zelf 4 katten, als ik twee nachten of meer wegga komt iemand iedere dag even een uurtje langs om alles te controleren, vers water neer te zetten en de kattenbak even uit te scheppen.. Minder dan dat en ze blijven rustig gewoon thuis zonder toezicht. krijgen ze echt niets van ;).. ze zijn even iets drukker als je weer thuiskomt (de kittens dan), maar binnen een uur is het alsof je niet bent weggeweest.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 02:57

@Elena: vertel dat laatste maar eens aan mijn Zen, die krijgt standaard een blaasontsteking als ik langer dan een nacht van huis ben :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 07:36

uitzonderingen bevestigen de regel catnip ;)
maar is die ook van jongs af aan gewend om alleen te blijven?