[WIP] Een ratten paleis voor Sap en Sok!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

[WIP] Een ratten paleis voor Sap en Sok!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 13:54

Hallo bokkers,

nu er meer topics verschijnen over het inrichten van je terrarium of kooi voor je knaagdieren of konijn, leek het mij leuk om ook een topic voor Sap en Sok te openen. Ik merk dat mensen het leuk vinden om het bij te houden (en ideeën op te doen :)) ) en ik zelf natuurlijk ook! Mijn plan is om vooral met hout te werken, ik vind dat zelf het mooiste eigenlijk <3

Helaas, ik heb een blauw wiel van mijn tante gekregen en een blauw voerbakje ooit gekocht. Ik zit er aan te denken deze met hout te bekleden, het zijn helaas best wel dure dingen die ik niet graag opnieuw koop (ik heb per ongeluk een wiel weggegooid :+ ). Ook mijn huisjes wil ik gaan pimpen met hout, die zijn nu rood/groen, blauw en grijs.

De kooi zelf:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb via marktplaats voor een tientje een oude boekenkast opgehaald, waar mijn vader aan de binnen kant gaas heeft gemaakt, in de plankjes een gat en twee deurtjes ervoor. Ik maak het hok nu vaker schoon, ik probeer en sowieso elke dag of een keer in de twee dagen de losse poepjes eruit te vissen en een keer in de week gaat alles eruit en zuig ik het uit en haal ik er een doekje door heen. Meestal is een groot deel nog schoon en dit hergebruik ik weer, anders gaat er best veel doorheen en dat vind ik zo zonde :=

De bewoners zelf hebben een website/blog:
www.sapensok.weebly.com
Ik moet hem nodig weer eens bijwerken merk ik wel :=

Als mensen goede ideeën hebben? Ik zit er nu al aan, maar volgende week heb ik twee weken vakantie en is de toetsweek voor mij voorbij en dan heb ik alle tijd :D

Vanillia

Re: [WIP] Een ratten paleis voor Sap en Sok!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:37

Oei je hok lijkt toch vrij krap.. 80 x 50 x 80 is imo wel echt de minimum maat voor 2 ratten en denk niet dat je daar aan komt, vooral de 50cm diepte niet.

http://ratten.nl/algemeen/huisvesting/

Voor mijn ratten had ik het liefst gewoon alles van plastic, dat is goed schoon te krijgen. Met hout heb je het probleem dat de urine er in trekt en dat gaat gigantisch stinken.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:40

Oei, het is inderdaad te klein. Dan kan je het nog wel mooi inrichten. Maar het blijft te klein.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 17:59

Nou het is ruimer dan het op de foto eruit ziet :) Ik wil het nog wel nameten voor jullie? En daarbij lopen ze ook veel los op mijn kamer. Ze zitten vooral snachts in het hok. Het zijn dan wel nachtdieren maar S en S zijn veel wakker als ik in mijn kamer ben :)

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:32

Vind het idd ook wel erg klein. Ben wel benieuwd naar de maten.
Ook kunnen de ratten hier niet echt klimmen en dat doen ze toch wel graag.

Waarom alles van hout? Daar krijg je de geur niet goed meer uit.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:50

Ik vind het ook een vrij klein hok, en nadeel van hout vind ik dat je het niet goed schoon kunt maken en gaat stinken. (had wel eens plakjes oid in hok, maar die gooide ik na verloop van tijd altijd weg).

Wel heel creatief! met al die speeltjes en dingen er in.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 19:05

Ik heb het nagemeten en het is precies 80 bij 80 bij 50, precies wat ik gemeten had met de aankoop en wat ik ook had gevonden op internet. En goed nieuws, ze zitten er bijna nooit in, vaak lopen ze rond en klimmen dan ook veel. Ik wil nog een groot laddertje maken van het kastje naar de grond, zodat ze zelf kunnen bepalen waar ze willen zijn.

Voor het klimmen wil ik inderdaad de plank wat smaller maken, dan kunnen ze langs het deurtje om hoog en omlaag klimmen ;)

Ik wil het hout goed aflakken. De ratten knagen niet aan het hout, ik heb er zo veel andere dingen in liggen zoals wortels en andere dingen (geen steen ;) ), dat ze daar aan zijn gaan knagen. Ik heb ze nog nooit zien knagen aan het hout. Schoonmaken ed is geen probleem, ik gooi de dingen weg als ik het niet meer schoon krijg. Dat doe ik ook met hangmatjes en andere stukken stof, wassen heeft dan ook niet zo veel zin meer.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 23:55

Wat ik me afvraag: knagen je ratten zich niet door het hout heen? Hier heb ik twee stoute dames (Mollie en Mathilde) die zelfs gaten in hun plastic onderbak hebben geknaagd, omdat ze houvast kregen op een plastic richel van de bak. Voor straf eh nou ja, omdat ze anders het hele hok slopen :+ hebben ze nu tralies onderin, zodat ze niet bij het plastic kunnen...

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 11:22

Het valt mij heel erg mee! Ik heb overal gaas zitten aan de zijkant en de bovenkant van het hok en de op planken zelf ligt kranten/handdoeken. Alleen het opstaande randje heeft een paar knaagsporen, maar daar leg ik altijd wat overheen en sinds dien knagen ze daar niet meer. Ik heb wel losse takken en wortels etc... in het hok liggen, wat op dit moment erg goed gaat!

EDIT: kwam er vanochtend wel achter dat het flesje enorm lekt. Een halve plank was nat. Maar door de handdoeken is het ergste opgevangen en heb ik het ergste natte spul weggehaald en droog spul neergelegt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:58

Ik vind het hok te klein (12 jaar ratten gehouden). Ze kunnen niet volledig uitstrekken en klimmen. Wellicht in de toekomst kun je er nog een kooi/boekenkast aanmaken zonder al die plateau's zodat ze het wel kunnen.

Ik ben benieuwd of je kooi nog gaat stinken (hout en ratten echt horror).

Ik vind het wel echt mooi en creatief bedacht! Ook echt een aanrader: hangmatten! Dat kun je nu niet bevestigen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:01

Kan je er geen tweede kast aan vast koppelen?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 12:08

Ik kan boven de bovenste plank (wauw :') ) hangmatten bevestigen en die hangen er nu ook! Vinden ze helemaal het einde. Er staat ook op de foto een hangmat! Via pinterest heb ik een ander systeem gevonden waardoor je ook hangmatjes kan maken, maar die hangen dan in een frame.

Zoals ik al heb aangegeven, ik ga de planken iets smaller maken waardoor ze aan de deur naar boven kunnen klimmen.

Nimfee, daar heb ik ook naar gekeken en daar ben ik nu mee bezig. Dan moet ik een iets kleiner kastje nemen, die kan ik dan op het kastje wat er nu naast staat, zetten. Ik kan eventueel een foto maken om het duidelijker te maken, want echt duidelijk ben ik nu niet :P

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:13

Ik weet niet waar je woont maar ik heb nog hangmandjes (met frame en fleece-hoesjes) en ander spul. Als je het leuk lijkt wil ik wel even grasduinen en wellicht wil je wel wat hebben.

Andere kast erbij zou mooi zijn, zodat je in de uren dat je slaapt en werkt ze toch voldoende ruimte hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:15

Oef, ik vind hem, zoals al wel is gezegd, inderdaad erg klein.

Ter illustratie; ik had destijds 6 dames in een staande volière van bijna 2 meter hoog. En de mannetjes die mijn dochter heeft gehad zaten in een kooi van een ruime meter breed en hoog en 80 diep.

Klimmen en klauteren aan alle kanten is enorm belangrijk. Dat los je niet op door plankjes inkorten.

Daarnaast is ventilatie zéér belangrijk om luchtwegproblemen te voorkomen.

Ik bewonder je creativiteit ontzettend maar zou persoonlijk toch kijken of je wat beter aan de specifieke basisbehoeften kan voldoen. Door bijvoorbeeld de achterkant van de kast te halen voor ventilatie en er nog een kast naast te maken die je met PVC buizen aan de eerste kast verbindt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:17

Er staan ook veel tweedehands kooien op marktplaats.
Furet XL bijv.

Of wil je echt perse in de hout blijven?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 12:28

Nou eigenlijk wel :P Ik wil graag zo veel mogelijk ruimte voor de dieren hebben en als ik dan een kooi koop, ben ik zo 100 euro verder, terwijl ik nu voor minder veel meer kan creëren. Ik ben nu met een extra kastje bezig en ze rennen en klimmen nu lekker rond. Die beweging krijgen ze écht meer dan jullie nu denken. Ik heb net een rat van de bovenste plank van mijn kast gehaald met een stoel, omdat mevrouw er niet meer afdurfde :P

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 12:38

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:46

Echt super gaaf gemaakt zeg!
Ik heb geen verstand van ratten, maar persoonlijk vind ik het hok behoorlijk groot ogen :j

Het ziet er ook gezellig uit door alle dingetjes die er in liggen :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 12:48

Het zijn de minimum maten voor de ratten, net goed dus. Mag inderdaad wel wat meer klim materiaal in, maar daar ben ik mee bezig.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 00:03

eclair98 schreef:
Het valt mij heel erg mee! Ik heb overal gaas zitten aan de zijkant en de bovenkant van het hok en de op planken zelf ligt kranten/handdoeken. Alleen het opstaande randje heeft een paar knaagsporen, maar daar leg ik altijd wat overheen en sinds dien knagen ze daar niet meer. Ik heb wel losse takken en wortels etc... in het hok liggen, wat op dit moment erg goed gaat!

EDIT: kwam er vanochtend wel achter dat het flesje enorm lekt. Een halve plank was nat. Maar door de handdoeken is het ergste opgevangen en heb ik het ergste natte spul weggehaald en droog spul neergelegt.

Mijn stoute dames hadden dat ook... bleek dat ze een gaatje in de fles hadden geknaagd...
Dat kwam doordat de fles aan het gedeelte met verticale tralies hing... konden ze makkelijk tussen de tralies door in de onderkant een gaatje knagen. (Ik zei toch dat ik stoute dames heb... :+ )

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 00:35

Je hebt ook van die honden-flos touwen, misschien een idee om dit door alle etages te laten gaan? Of een stronk hout met stukjes tak (wel een plankje eruit wellicht).

dat maakt het misschien nog completer

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 11:17

Dat van dat flesje is wel een goed idee om naar te kijken inderdaad. Ik heb nu even een bakje staan met water die ik meerdere keren per dag ververs.

Khirshanta: goede ideeën inderdaad! Ik haal er denk ik dan toch een verdieping uit als ik het hok weer ga verschonen (vrijdag of zaterdag). Je hebt ook van die vogel touwen die ze in voileres hangen, maar de prijs daarvan schrikt me elke keer weer af := Ik ga wel kijken voor een stronk hout inderdaad, dat is wel een heel goed idee :D

(Nu heb ik het idee om daar kleine plankjes aan te bevestigen, als een soort van extra verdiepingen. Moet ik wel alle plankjes eruit halen :P)