Kat erbij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Kat erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 15:49

Goedemiddag,

Ik heb nu iets meer dan een jaar een poes. Een schat van een dier, maar met een wat mindere start van haar leven.
Eerst woonde ze bij haar fokker en daar heeft ze op jonge leeftijd een kitten gekregen.
Daarna ging het bij hun in de groep niet meer goed, omdat ze kittens van de andere moeder poesen pakte en ermee ging lopen slepen.

Daarna is ze een maand bij een vrouw geweest, maar dat ging niet goed. Ze bleef onder het bed zitten op de logeerkamer. Was heel angstig en schuw.

Toen is ze bij mij gekomen. Binnen een kwartier durfde ze rond te lopen en zocht ze echt toenadering naar mij.
Ze was een kilo te licht en dat is er bij gekomen en haar vacht is enorm gegroeid. Het gaat echt goed met haar.
Ze speelt af en toe, ligt vaak in de vensterbank naar buiten te kijken of ligt naast mij op de bank.

Ze lijkt heel tevreden, maar ik vraag mij af of het voor haar niet fijn zou zijn om een maatje te hebben.
Ik voel mij altijd een beetje schuldig als ik weg moet. Al gaat ze wel haar eigen gang als ik wel thuis ben.

Wie heeft er tips?

Groetjes Annemiek

Mayra9148

Re: Kat erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:52

Dat zal best een leuk idee zijn voor je kat!Eerst even kijken hoe je poes reageert als die der ook bij in de buurt is en hoe die reageert als hij een tijdje minder aandacht krijgt( want de andere moet ook aand8 krijgen natuurlijk) en dat zal vast goed gaan(hopelijk)!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 16:11

Dat is lastig te zeggen, AnnemiekvM. Katten leven normaliter solitair en vinden het helemaal niets als er ineens iets bijkomt. Die ervaring heb ik al meerdere keren gehad. Zo wilde één van onze katten er pertinent niets bij hebben, werd agressief. Ook hebben we een poes gehad die doodsbang werd van de nieuwe kat en na een aantal weken hebben we toch maar besloten de nieuwe weg te doen, omdat ze de ander bij afslachtte. Toch heb ik ook goede ervaringen met katten die samen leven, maar die waren vaak al vanaf het begin bij elkaar (moeder-dochter, moeder-zoon, broer-zus). Degenen die we nu hebben, hebben een haat-liefde-verhouding. De oudste kan de jongste af en toe niet luchten of zien, maar het volgende moment liggen ze samen in een mandje. Deze waren bij hun vorige baasje ineens bij elkaar gezet (kitten bij een vijfjarige). Al vanaf het begin kan de oudste duidelijk laten merken dat ze die kleine niet om haar heen duldt, maar toch zijn ze - sinds ze bij ons wonen - steeds meer naar elkaar toe aan het trekken.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 09:36

Ligt een beetje aan de kat zelf. Vanuit het asiel merk ik dat sommige katten inderdaad echt niets van andere moeten hebben. Blazen en grommen alleen maar.
Andere katten vinden het geweldig om een maatje te hebben, er zijn zelfs katten die de liefde van hun leven in het asiel vinden en heerlijk samen slapen.

Hier in het asiel zitten echt hele sociale katten, die super met andere overweg kunnen. Die zouden wel geschikt zijn als maatje voor een andere kat.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 10:06

Ze is het gewend geweest om met andere katten te leven dus het zou best mogelijk zijn.
Er zijn katten die einzelgangers zijn, er zijn er die verpieteren als ze alleen zitten.

Vaak lukt het koppelen het beste met een kitten (tenzij het echt oudere, of rustigere katten betreft, die waarderen dat jong geweld niet) met een gelijkaardig karakter. Of een kat van ongeveer dezelfde leeftijd, met gelijkaardig karakter.

Ik heb al sinds altijd katten gehad en buiten 1 die niet aan het stadsleven kon wennen is dat altijd goed gegaan. Het is een week blazen en grommen en daarna worden ze vriendjes of kunnen iig samen door 1 deur.

Wel moet je er op letten dat ze niet ondergesneeuwd wordt door de nieuwe en dat ze elkaar wel kunnen mijden als het nodig is. In het begin dus aparte kamers of op z'n minst aparte eetplaatsen en kattenbakken.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 10:08

De meeste poezen vinden het wel leuk om een soortgenootje te hebben. Misschien kan ze zich er zelfs een beetje aan optrekken :)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 10:31

Is afhankelijk van de kat.
Wij hebben 3 katten en die gaan goed samen, maar zijn geen vrienden.
Ze gedogen elkaar.

Een kitten erbij geeft denk ik de minste problemen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 12:58

Ik zou er geen kitten bij zetten, maar een sociale kat die goed met andere kan.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 15:55

Wat fijn dat jullie tips geven!
Ik ga er goed over nadenken. Ben ook heel serieus informatie aan het inwinnen.

Tips blijven welkom. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:42

Ik ga morgen ook proberen hoe het gaat met een kat erbij. We hebben altijd veel katten gehad, maar dat waren zwerfkatten en de introductie ging meestal geleidelijk. Dat ging gewoonlijk goed. Het kwam weleens voor dat een van de katten de nieuweling niet mocht, maar dan werd er vooral genegeerd en soms een beetje gepest.

Nu is er echter iets anders aan de hand. We hadden twee jonge katers, totaal geen familie, maar ongeveer even oud die allebei rond de tien weken bij ons zijn gekomen. Die twee waren onafscheidelijk. Deden alles samen, eten, spelen, slapen, naar buiten gaan etc.

Vorige week is echter een van de twee doodgereden. Heel verschrikkelijk. Het was een schat van een kat, heel leuk en lief en nog geen jaar oud. De ander is nu duidelijk eenzaam. Zoekt bij vlagen en ligt een beetje zielig op de plekken waar ze eerst samen lagen.
Ik ben dus op zoek gegaan naar een nieuw vriendje, ik haal hem morgen op proef.
Ik hoop dat het goed gaat, want de 'nieuwe' kater is nog niet gecastreerd en komt natuurlijk uit een andere omgeving, ruikt anders etc.

Als het allemaal goed gaat willen we hem zodra hij een beetje is gewend laten castreren, inenten en chippen. Dan hoop ik dat het nog steeds goed gaat, want dan ruikt hij ook weer anders.
Enfin, eerst morgen maar eens afwachten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 12:35

Het is helemaal kat-afhankelijk of dat goed gaat of niet. In principe zijn het solitaire dieren. Maar veel katten kunnen een maatje best waarderen. Zolang ze maar de ruimte hebben om elkaar ook uit de weg te gaan.
Ik heb er zelf 4 rondlopen, waarvan er 3 echt beste maatjes zijn en niet zonder elkaar kunnen. ze spelen, slapen samen, wassen elkaar, maar kunnen overigens ook prima op zichzelf zijn. De 4e is erg op zichzelf en het is dan ook regelmatig hommeles als ze haar opzoeken.
Zit ik op de bank liggen er 3 aan de ene kant en 1 aan de andere bijvoorbeeld. En ook zij is met andere katten opgegroeid. Stukje karakter denk ik.

Je komt er maar op 1 manier achter, door het te proberen. Goed introduceren, genoeg rustige plekjes creëren zodat ze elkaar kunnen ontlopen. Feliway kan ook helpen om een neutrale en rustige omgeving te maken.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 16:04

Ik heb met een Bokker contact.
Haar poes mag bij mij komen omdat haar maatje is overleden. Zij kan niet goed alleen. Mocht het echt niet goed gaan tussen beiden mag ze terug. Wel geven we het natuurlijk de tijd.

Feliway vind ik een goede tip. Dat hebben ze vast bij de dierenwinkel?
Dan ga ik dat vandaag halen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 16:04

Hevonen schreef:
Ik ga morgen ook proberen hoe het gaat met een kat erbij. We hebben altijd veel katten gehad, maar dat waren zwerfkatten en de introductie ging meestal geleidelijk. Dat ging gewoonlijk goed. Het kwam weleens voor dat een van de katten de nieuweling niet mocht, maar dan werd er vooral genegeerd en soms een beetje gepest.

Nu is er echter iets anders aan de hand. We hadden twee jonge katers, totaal geen familie, maar ongeveer even oud die allebei rond de tien weken bij ons zijn gekomen. Die twee waren onafscheidelijk. Deden alles samen, eten, spelen, slapen, naar buiten gaan etc.

Vorige week is echter een van de twee doodgereden. Heel verschrikkelijk. Het was een schat van een kat, heel leuk en lief en nog geen jaar oud. De ander is nu duidelijk eenzaam. Zoekt bij vlagen en ligt een beetje zielig op de plekken waar ze eerst samen lagen.
Ik ben dus op zoek gegaan naar een nieuw vriendje, ik haal hem morgen op proef.
Ik hoop dat het goed gaat, want de 'nieuwe' kater is nog niet gecastreerd en komt natuurlijk uit een andere omgeving, ruikt anders etc.

Als het allemaal goed gaat willen we hem zodra hij een beetje is gewend laten castreren, inenten en chippen. Dan hoop ik dat het nog steeds goed gaat, want dan ruikt hij ook weer anders.
Enfin, eerst morgen maar eens afwachten.

En, hoe gaat het?