Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
WillemYntJee schreef:Zeker nu al t voer aanpassen! 7 kg vind ik überhaupt al aardig aan de maat, ook al is t een grote kat. 60% van de dieren in nl heeft overgewicht hè, dus verkijk je niet op dat gewicht. Ribben moeten gewoon voelbaar zijn.
Probeer m wat meer uit te dagen met beweging, desnoods gooi je wat van zijn eigen brokjes door de kamer. Vinden die van ons fantastisch!
MarlindeRooz schreef:Ik zou andere brok gaan voeren met meer vlees er in! Dierenartsen weten vaak vrij weinig van voer. Ik zou ze ook apart gaan voeren zodat je daar controle over hebt.
Dorien66 schreef:Heb je niet een paar foto's? Het is zo lastig om iets erover te zeggen zonder beeld. Ik ken een kat van bijna 10 kg en die is echt niet te dik...
Stampeltje schreef:Hier ook een kater die te dik is. Vind het persoonlijke enerzijds wel mee vallen. Hij puilt aan de zijkant bv niet uit. Maar de dierenarts ziet hem toch liever een kilootje lichter. Daarnaast vertelde ze dat het advies op de verpakking vaak te hoog ( fabrikanten willen immers meer verkopen). Om hem op gewicht te houden moet ik hem het voorgeschreven hoeveelheid voor een kat met een kilo minder gewicht geven.
Omdat ik toch wel was geschrokken van de gezondheidsrisico's die overgewicht met zich me brengt staat kat inmiddels op dieet. Hoeveelheid is afgestemd met dierenarts. Overigens krijgt hij Royal Canin indoor.
kiwiwitje schreef:Misschien een hele stomme en onnodige opmerking, maar gecastreerde katten hebben 30% minder voer nodig na castratie. Dus het kan zomaar zijn dat bij jouw kat daar het probleem in zit. Voor de kat die dunner is, kun je die niet apart iets van KVV of gewoon blikvoer geven? Of een brok waar meer nuttige stoffen in zitten? Brok met een hoog vleespercentage kan zeker heel interessant zijn, al doen lang niet alle katten(en honden) het daar beter op. Daarnaast moet je zeker voor de katten die makkelijker dik worden, echt minder geven, zeker van brok waar veel vlees in zit.
Edit; bedoel dus, weet niet of je daar al aan gedacht had, dat ze minder dan aanbevolen mogen krijgen, tenzij je al een ''sterilised'' voer geeft.
KPet schreef:Top! Ja je weet maar nooit, denk even mee. Nou daarom juist misschien een portie kip KVV(smuldier bijv. Kip, 400 gram 0,75 euro.) Kip is licht verteerbaar maar geen mager voer. Dus als je de lichte kat daar bijv een keer per dag wat van kan geven. Heeft ie toch iets extra's. Evt zou je voor de wat dikkere kat ook KVV kunnen geven alleen dan een rund versie.kiwiwitje schreef:Misschien een hele stomme en onnodige opmerking, maar gecastreerde katten hebben 30% minder voer nodig na castratie. Dus het kan zomaar zijn dat bij jouw kat daar het probleem in zit. Voor de kat die dunner is, kun je die niet apart iets van KVV of gewoon blikvoer geven? Of een brok waar meer nuttige stoffen in zitten? Brok met een hoog vleespercentage kan zeker heel interessant zijn, al doen lang niet alle katten(en honden) het daar beter op. Daarnaast moet je zeker voor de katten die makkelijker dik worden, echt minder geven, zeker van brok waar veel vlees in zit.
Edit; bedoel dus, weet niet of je daar al aan gedacht had, dat ze minder dan aanbevolen mogen krijgen, tenzij je al een ''sterilised'' voer geeft.
Dat realiseer ik me zeker en deze hoeveelheden zijn afgestemd na hun castratie. Toen zijn we van kittenvoer overgegaan op volwassen brok, dus nieuwe hoeveelheden. Ik ben overigens wel heel erg van droogbrok en da ook. Natvoer is lekker, maar niet echt voedzaam.