Kat van 1: op dieet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Kat van 1: op dieet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 20:44

Wij hebben twee katers (vuilnisbak), broertjes die morgen 1 worden. Het zijn allebei kolossen van katers, die gezien hun leeftijd ook echt nog moeten uitzwaren. Met 5 maand zijn ze gecastreerd en wogen bij die controle resp. 3,2 en 3,7 kilo bij slank/gezond gewicht. Nu zit de slankste iets over de 6 kilo. Over hem maak ik me geen zorgen. Hij is iets aan de smalle kant, maar niet te mager. Zijn broer daarentegen is langzaamaan ook wel wat bol aan het worden. Je kan zijn ribben nog net voelen, maar de taille is eigenlijk al verdwenen. Hij weegt plm 1,5 kilo meer dan zijn broer. Helemaal volwassen komen ze waarschijnlijk rond de 7/7,5 kilo uit. Maar dikzakje zit daar al!

Ze eten allebei gewoon goed, krijgen 2x pd droogbrok, verder absoluut helemaal niets. Ze ogen actief, gezond en klimmen nog gewoon bovenop de kasten. Het zijn binnenkatten, maar ze zijn er als muizenpolitie (oud huis). Af en toe vangt de slankste van de twee er eentje en peuzelt hem helemaal op. Grote broer komt er niet eens in de buurt. Wij zijn op zoek naar een andere woning (platteland), waar ze ook gewoon naar buiten kunnen.

Hoe moet ik dit qua eten doen de komende tijd? Ik heb de schurft aan dikke dieren, maar echt veel te vet is hij nog niet. Moet ik al ingrijpen? En zo ja, hoe? Zijn broer hoeft echt niet minder te eten.

Alle tips zijn welkom!

MarlindeRooz

Re: Kat van 1: op dieet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:50

Wat voor brok krijgen ze? Voer je ze apart of samen? En weeg je het voer af?

Je zou een voedseltoren oid kunnen kopen, dan duurt het langer voordat ze hun eten ophebben.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:52

Apart van elkaar voeren? Hier gaan de drie katten elk naar hun eigen plaats. Hal, woonkamer en badkamer. Omdat ze het alle 3 op andere hoeveelheden voer goed doen

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:54

Ik zou deze vraag aan je dierenarts voorleggen. Zonder de katten te kennen is het lastig om specifiek advies te geven.
Het klinkt alsof ze behoorlijk zwaar zijn, maar om dit nu door bokt te laten beoordelen.
Wat me wel opvalt is dat je katten maar 2x per dag eten krijgen en dan ook alleen maar droge brok. Katten hebben een kleine maag en moeten eigenlijk vaker kunnen eten.
Als je bang bent dat ze te dik worden zou je gebruik kunnen maken van voerpuzzels. Daarmee voorkom je schrokken, de katten moeten meer moeite doen om aan hun eten te komen en het werkt tevens verveling tegen.
Een andere mogelijkheid zijn voerautomaten met een tijdschakelklok.
En kijken naar het voer dat je geeft. Maar dat zou ik met een deskundige bespreken.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:55

Welk merk voer je?

Wij zijn over gegaan applaws en Hoeven daar veel minder van te voeren. En beide katten zijn nu afgevallen

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:15

Zeker nu al t voer aanpassen! 7 kg vind ik überhaupt al aardig aan de maat, ook al is t een grote kat. 60% van de dieren in nl heeft overgewicht hè, dus verkijk je niet op dat gewicht. Ribben moeten gewoon voelbaar zijn.

Probeer m wat meer uit te dagen met beweging, desnoods gooi je wat van zijn eigen brokjes door de kamer. Vinden die van ons fantastisch!

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 21:34

Ok, ik zal proberen overal antwoorden op te geven.

Ze krijgen (op advies bevriende da) simpele brok van de welkoop. We hebben op gegeven moment het geadviseerde gewicht voor 1 kat afgewogen en streep op maatbeker gezet. Daar krijgen ze er twee van per dag (want twee katten). Brokjes zijn nooit op en ze strooien er aardig mee rond. Ze hebben dus iig niet te weinig ter beschikking.

Voor de duidelijkheid. De eerste kat is zeker niet te dik! De tweede naar mijn mening wel. Ze hebben een schofthoogte van plm 35/40 cm en zijn 56-60cm lang van neus tot basis van de staart.

De ene mag wel echt hele dag voer ter beschikking hebben (zoals nu), maar de andere niet. Ze eten wel ongeveer een halve portie direct op.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:37

Ik zou andere brok gaan voeren met meer vlees er in! Dierenartsen weten vaak vrij weinig van voer. Ik zou ze ook apart gaan voeren zodat je daar controle over hebt.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 21:38

WillemYntJee schreef:
Zeker nu al t voer aanpassen! 7 kg vind ik überhaupt al aardig aan de maat, ook al is t een grote kat. 60% van de dieren in nl heeft overgewicht hè, dus verkijk je niet op dat gewicht. Ribben moeten gewoon voelbaar zijn.

Probeer m wat meer uit te dagen met beweging, desnoods gooi je wat van zijn eigen brokjes door de kamer. Vinden die van ons fantastisch!

En dit is precies waarom ik nu de vraag stel. Ik doe niet aan dieren met overgewicht. Maar nu is de vraag: hoe? Beweging zal ongetwijfeld beter worden als ze ook naar buiten kunnen, maar nu is dat nog ff geen optie. Ze vinden het hier geweldig om achter laserpennetje aan te rennen, maar hebben ook samen echt nog hun dolle kwartiertjes. Ze hebben ook echt wel ruimte om te rennen.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 21:41

MarlindeRooz schreef:
Ik zou andere brok gaan voeren met meer vlees er in! Dierenartsen weten vaak vrij weinig van voer. Ik zou ze ook apart gaan voeren zodat je daar controle over hebt.

Ik waardeer je opmerking zeker en het is iets om over na te denken, maar niet met deze argumentatie. Ik wil niemand aanvallen, maar tenzij jij een phd hebt in voedingsleer bij katten, luister ik liever naar mijn da.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:47

Ander voer kan toch een hoop helpen. Verder krijgen onze katten minder als voorgeschreven, en die blijven mooi op gewicht nu, en wij hebben eentje die makkelijk een bolle poes wordt en eentje die eerder te rank is. Dat kun je dus ook nog proberen. Wij voeren overigens Applaws Adult. 80% vlees en geen granen, en per dag omgerekend 3 cent duurder als Aldi brokjes (Applaws voer je minder van doordat er minder "vulling" inzit).

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:50

Hier ook een kater die te dik is. Vind het persoonlijke enerzijds wel mee vallen. Hij puilt aan de zijkant bv niet uit. Maar de dierenarts ziet hem toch liever een kilootje lichter. Daarnaast vertelde ze dat het advies op de verpakking vaak te hoog ( fabrikanten willen immers meer verkopen). Om hem op gewicht te houden moet ik hem het voorgeschreven hoeveelheid voor een kat met een kilo minder gewicht geven.

Omdat ik toch wel was geschrokken van de gezondheidsrisico's die overgewicht met zich me brengt staat kat inmiddels op dieet. Hoeveelheid is afgestemd met dierenarts. Overigens krijgt hij Royal Canin indoor.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 22:02

Heb je niet een paar foto's? Het is zo lastig om iets erover te zeggen zonder beeld. Ik ken een kat van bijna 10 kg en die is echt niet te dik...

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 22:04

Dorien66 schreef:
Heb je niet een paar foto's? Het is zo lastig om iets erover te zeggen zonder beeld. Ik ken een kat van bijna 10 kg en die is echt niet te dik...

Ik weet om eerlijk te zijn nooit hoe ik die geplaatst krijgt.

Stampeltje schreef:
Hier ook een kater die te dik is. Vind het persoonlijke enerzijds wel mee vallen. Hij puilt aan de zijkant bv niet uit. Maar de dierenarts ziet hem toch liever een kilootje lichter. Daarnaast vertelde ze dat het advies op de verpakking vaak te hoog ( fabrikanten willen immers meer verkopen). Om hem op gewicht te houden moet ik hem het voorgeschreven hoeveelheid voor een kat met een kilo minder gewicht geven.

Omdat ik toch wel was geschrokken van de gezondheidsrisico's die overgewicht met zich me brengt staat kat inmiddels op dieet. Hoeveelheid is afgestemd met dierenarts. Overigens krijgt hij Royal Canin indoor.

Hier ook hoeveelheden afgestemd met da. Ze waren tot 8mnd ongeveer echt netjes allebei. Wel verschil in gewicht, maar eerder omdat er eentje iets te smal was dan de ander te dik. Nu loopt het gewicht toch iets te veel uit elkaar. Vetzakje mag van mij wel een kilo minder inderdaad. Hij is net een fractie groter dan zijn broer, dus dan zou hij dezelfde verhoudingen hebben.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 00:44

uploaden via bokt is echt zeer simpel... klik op "voeg fotos toe" dan "bladeren" dan kies je een foto uit je computer en dan "save"

ben ook wel benieuwd

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 01:08

Misschien een hele stomme en onnodige opmerking, maar gecastreerde katten hebben 30% minder voer nodig na castratie. Dus het kan zomaar zijn dat bij jouw kat daar het probleem in zit. Voor de kat die dunner is, kun je die niet apart iets van KVV of gewoon blikvoer geven? Of een brok waar meer nuttige stoffen in zitten? Brok met een hoog vleespercentage kan zeker heel interessant zijn, al doen lang niet alle katten(en honden) het daar beter op. Daarnaast moet je zeker voor de katten die makkelijker dik worden, echt minder geven, zeker van brok waar veel vlees in zit.

Edit; bedoel dus, weet niet of je daar al aan gedacht had, dat ze minder dan aanbevolen mogen krijgen, tenzij je al een ''sterilised'' voer geeft.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 13:21

kiwiwitje schreef:
Misschien een hele stomme en onnodige opmerking, maar gecastreerde katten hebben 30% minder voer nodig na castratie. Dus het kan zomaar zijn dat bij jouw kat daar het probleem in zit. Voor de kat die dunner is, kun je die niet apart iets van KVV of gewoon blikvoer geven? Of een brok waar meer nuttige stoffen in zitten? Brok met een hoog vleespercentage kan zeker heel interessant zijn, al doen lang niet alle katten(en honden) het daar beter op. Daarnaast moet je zeker voor de katten die makkelijker dik worden, echt minder geven, zeker van brok waar veel vlees in zit.

Edit; bedoel dus, weet niet of je daar al aan gedacht had, dat ze minder dan aanbevolen mogen krijgen, tenzij je al een ''sterilised'' voer geeft.

Dat realiseer ik me zeker en deze hoeveelheden zijn afgestemd na hun castratie. Toen zijn we van kittenvoer overgegaan op volwassen brok, dus nieuwe hoeveelheden. Ik ben overigens wel heel erg van droogbrok en da ook. Natvoer is lekker, maar niet echt voedzaam.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:25

KPet schreef:
kiwiwitje schreef:

Dat realiseer ik me zeker en deze hoeveelheden zijn afgestemd na hun castratie. Toen zijn we van kittenvoer overgegaan op volwassen brok, dus nieuwe hoeveelheden. Ik ben overigens wel heel erg van droogbrok en da ook. Natvoer is lekker, maar niet echt voedzaam.
Top! Ja je weet maar nooit, denk even mee. Nou daarom juist misschien een portie kip KVV(smuldier bijv. Kip, 400 gram 0,75 euro.) Kip is licht verteerbaar maar geen mager voer. Dus als je de lichte kat daar bijv een keer per dag wat van kan geven. Heeft ie toch iets extra's. Evt zou je voor de wat dikkere kat ook KVV kunnen geven alleen dan een rund versie.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 14:27

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 23:14

Voordeel van natvoer is dat je gemakkelijk extra vocht mee naar binnen laat gaan. Ik geef onze kat iedere dag een klein beetje natvoer met een eetlepel heet water (even doorroeren).