konijnenprobleem (huisvesting)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Blacky_

konijnenprobleem (huisvesting)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 19:21

ik zit met een probleem en weet echt even niet hoe ik het zelf moet oplossen. ik hoop dat jullie kunnnen helpen.

mijn ene konijn accepteerd de ander niet in het benedenhok.
hieronder het verhaal.

Sinds 3 jaar heb ik 2 konijnen, het zijn zusjes van elkaar en vanaf dag 1 gaat het super, nooit geen problemen eigenlijk.
Nu was het hok was ze hadden aan vervanging toe, het was helemaal uitgeleefd en verrot en nu heb ik een mooi groot hok en een ren eraan vast, wanneer ik thuis ben lopen ze eigenlijk altijd los in de tuin dus vooral voor werkdagen en nachten is het hok. ik heb het hok los gezet, konijnen er zelf in laten lopen. ze bleven beneden zitten ik dacht dat ze.moesten wennen aan het trapje deze is wat hoger en stijler als het andere uiteindelijk gingen beide dames op en neer.

maar....
het viel me op dat 1 van de konijnen eigenlijk alleen boven zat of samen boven maar dat ze niet meer naar beneden ging. ik heb haar beneden gezet en ben het gaan observeren em nu blijkt dat het ene konijn het ander niet accepteert beneden. zodra ze beneden komt wordt ze aangevlogen door de ander. en wanneer ze loslopen in de tuin en ze komt in de buurt van het hok wordt ze al weg gejaagd.
hoe kan ik dit oplossen? dit is natuurlijk niet de bedoeling zo.

ik hoop dat jullie eej oplossing hebben bedankt voor het lezen

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:30

Vermoedelijk toch weer even terug naar de basis. Een groot hok met veel spulletjes is altijd heel mooi, maar hierdoor krijgen ze ook meer territorium gedrag en gaan ze dingen "claimen" Heb dit zelf gehad met mijn muizen, iets andere dieren, maar beetje het zelfde principe.

Het zijn 2 broertjes, gingen heel goed samen tot ik een wat groter hok met meer inrichting nam, de ene muis was wat dominanter dan de ander en nam bezit over allerlei spullen en plekken in het hok, de muis die hele tijd weggejaagd werd kreeg vluchtmogelijkheden door alle hoge en lage verstop plekjes en durfde hierdoor ook niet meer daar uit te komen. Hok helemaal leeg gehaald zodat de dominante muis niks meer kon claimen, dit ging goed en zo heb ik er langzaam bij beetje wat meer spullen weer bij geplaatst.

Hoe meer het dominante konijn dus delen van het hok claimt hoe groter het probleem vermoedelijk word, mijn tip zou zijn, probeer weer even klein en kaal te beginnen dat ze niet voor elkaar kunnen vluchten en ga steeds een beetje uitbreiden :)
Zodra ze alleen ook gaan vechten wanneer ze niet meer voor elkaar kunnen vluchten dan kunnen ze niet meer samen ben ik bang, maar gezien dit altijd goed is gegaan denk ik niet dat dit zal gebeuren, het is alleen maar territorium gedrag namelijk, geen haat naar elkaar

_Blacky_

Re: konijnenprobleem (huisvesting)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 19:36

dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Op het moment is er weinig speelgoed aanwezig doordat ik nog aan het orienteren ben wat ik ga inrichten. het is echt de hele benedenverdieping. ik ben komende dagen vrij en ga het goed in de gaten houden.
dat het helemaal niet werkt verwacht ik niet omdat ze boven wel gewoon samen kunnen zijn

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 19:36

Afbeelding

dit is mijn nieuwe hok trouwens

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:40

Misschien een optie om het boven en benedenstuk even af te sluiten? Bij mijn konijnenhok zit daar zo'n klepje tussen. Dan zet je ze samen voor een paar dagen beneden, het zal in het begin wel even ruzie worden, maar zolang dit niet tot bloedens aan toe is is er niks aan de hand. Wel even er bij blijven in het begin uiteraard :p
gewoon uittesten op een mooie zomerse dag haha

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 19:45

dat heb ik nu inderdaad gedaan. is erg onrustig. vind het zo zielig voor mn andere konijn. die is echt de l.l en t is zo een schatje

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:50

Naar mijn weten leidt een konijnenhok van de grote die jij hebt niet tot territoriumgedrag. Wij hebben een ren van 12 m2 voor 3 konijnen, nooit problemen gehad.

Ik zou dus vooral geen stukken gaan afsluiten, maar ze juist de ruimte geven. Dan kunnen ze bij elkaar weggaan als ze even alleen willen zijn.

Ik zou ze eerst samen op een neutrale ruimte zetten. Je kunt dan bijvoorbeeld zo'n inklapren kopen, ze in de hal/gang zetten, of je kunt je eigen ren daarvoor gebruiken maar dan moet je die eerst helemaal schoonmaken, zodat er geen geuren van de konijnen meer opzitten. Als het in de neutrale ruimte (dus waar beide konijnen nog nooit geweest zijn) goed gaat, kun je ze weer in het hok + ren zetten. Ik zou dan wel alles goed schoonmaken (met azijn hebben wij het gedaan). Anders ruikt het bovendeel naar het ene konijn, en het benedendeel naar het andere konijn.

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 19:55

neutraliseren heeft weinig zin. ze zitten al 3 jaar samen en zijn tegelijk het hok ingegaan. ik heb ontlasting van beide op allebei de verdiepingen gelegd. en bovenin liggen ze wel gewoon samen. dus accepteren elkaar wel

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 19:55

Waarom heeft neutraliseren geen zin?

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 19:58

ze zijn er tegelijk in gegaan. sinds maandag.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:03

Aah oke! Dat is heel vreemd inderdaad...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:08

Hier gaf het problemen toen ik 1 ingang had naar het nachthok. Ik heb een extra uitgang gemaakt zodat ze elkaar niet op kunnen sluiten. Maar dat is bij jou hok moeilijk te realiseren. Dat gaat natuurlijk van de ruimte boven af.

Ik denk dat je er goed aan doet de bovenverdieping tijdelijk te sluiten. Het is onrustig zeg je... vechten ze echt of is het meer jagen en dat je wat plukken vacht ziet? Zijn er wel rustige periodes waarin ze elkaar negeren? Hoe waren ze voorheen? Waren ze toen wel echt heel close?
Ik zou nu de brokjes door heel het hok strooien zodat ze wat te doen hebben. En ik zou op meerdere plaatsen hooi leggen. En misschien wat wc rolletjes e.d. om te slopen.

Ik hoop echt dat de rust weer wederkeert. Het komt vaak voor dat 2 voedsters samen niet goed gaan, maar die van jou gaan al 3 jaar goed. Dat geeft toch wel wat hoop.
Wel goed in de gaten houden dat ze niet echt gaan knokken!!

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 20:19

ze waren echt heel close, begin van het voorjaar gingen ze even niet samen maar dit is altijd 2 weken, en die weken hebben ze nu al gehad. nesteldrang ofzo. maar daarbuiten liggen ze altijd samen, eten uit 1 bakje en zijn bijna overal samen.

het gaat nu redelijk goed. alleen wanneer ze de ren in loopt wordt ze weer opgejaagd. die ren zat ook al aan het oude hok waar het altijd goed ging.
straks was het echt vechten, nu vooral vacht plukken en erop springen.

wat ik wel bijzonder vind is dat het konijn dat altijd onderdanig was nu de dominante is.

Afbeelding
mijn dames, de witte is nu de onderdanige.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:22

Hebben ze niet gewoon last van hun hormonen? Dat is heel normaal voor deze tijd! Mijn voedsters zitten ook wel eens achter elkaar aan. Na de lente stopt dat weer.

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 20:25

die periode hebben ze wel elk jaar. maar die duurt nooit lang en hebben ze nu al gehad maandje terug. die zijn ook nooit zo heftig.

Het zou best kunnen hoor... maar gezien hoe het vorige jaren ging verwacht ik het niet

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:25

Heel simpel: twee voedsters, een te kleine ruimte en voorjaar. Dat geeft problemen.

Wat ik zou doen is ze meer ruimte en meer schuilplaatsen geven. Maar hou er rekening mee dat het gewoon niet klikt samen, zoals wel vaker voorkomt bij voedsters.

Ze klein en "basis" gaan huisvesten zal alleen averechts werken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:31

Ik vind dit hok niet te klein hoor, heb ook 2 zusjes gehad, en die zaten nog kleiner,zijn wel 10 en 11 geworden.
(Overdag wel los in de tuin hoor)
Hadden soms ruzie,maar dat hou je nou eenmaal.

Wat misschien wel mooi zou zijn is om aan de andere kant er nog een hok tegen aan te zetten,dan hebben ze elk hun eigen kant?

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 20:40

Eoweyn_x schreef:
Heel simpel: twee voedsters, een te kleine ruimte en voorjaar. Dat geeft problemen.

Wat ik zou doen is ze meer ruimte en meer schuilplaatsen geven. Maar hou er rekening mee dat het gewoon niet klikt samen, zoals wel vaker voorkomt bij voedsters.

sorry maar heb je mijn openingspost wel gelezen? Ze zitten al 3 jaar probleemloos samen, hiervoor in een nog kleiner hok. De ren is hetzelfde gebleven het hok is het dubbele geworden. dus ben het niey eens met je reactie

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 20:42

ellepel schreef:
Ik vind dit hok niet te klein hoor, heb ook 2 zusjes gehad, en die zaten nog kleiner,zijn wel 10 en 11 geworden.
(Overdag wel los in de tuin hoor)
Hadden soms ruzie,maar dat hou je nou eenmaal.

Wat misschien wel mooi zou zijn is om aan de andere kant er nog een hok tegen aan te zetten,dan hebben ze elk hun eigen kant?

die mogelijkheid heb ik ook overwogen maar dat ga ik er bij mijn man echt niet doorkrijgen. daarbij helaas ook niet echt de ruimte voor.
het gaat nu al poosje redelijk goed. maar ze komen ook niet bij elkaar in de buurt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:45

Je hebt meerdere opties:
1. Konijnen laten helpen
2. Gecastreerde ram erbij voor evenwicht
3. Grotere ruimte zodat ze beiden hun eigen deeltje hebben.

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 20:54

mmmh... moeilijk.. ik had dit dus ook en het lag echt niet aan de ruimte want ze hebben 24/7 de hele tuin tot beschikking... ze na 2 jaar ook opeens en dat werd uiteindelijk zo erg dat een van mijn konijnen een voetje brak en geen tanden meer had voor een tijdje ;( en toen hadden we 2 mannetjes gekregen en nu is elk vrouwtje met 1 mannetje apart en word er ook niet geruzied.
alleen wel oppassen dat de mannetjes elkaar niet tegenkomen en de vrouwtjes ookniet elkaar als ze is ontsnappen :evaw: :evaw:
Misschien is dit ook een idee?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 23:50

_Blacky_ schreef:
Eoweyn_x schreef:

sorry maar heb je mijn openingspost wel gelezen? Ze zitten al 3 jaar probleemloos samen, hiervoor in een nog kleiner hok. De ren is hetzelfde gebleven het hok is het dubbele geworden. dus ben het niey eens met je reactie

Dat heb ik gelezen. Maar ik merk hier dat het voorjaar er erg inhakt. En ik heb gecastreerde rammen met gecastreerde voedsters, de rammen zijn constant bezig met rijden en de voedsters erg onrustig. Dus het kan best zijn dat het dat is. En dat nu dus het probleem is.

Overigens, twee van mijn voedsters, zusjes, gingen ook 2 jaar hartstikke goed samen, in een 2 verdiepingenhok. Toen ik ze overnam was die vrede gauw voorbij. Grotere ruimte, verhuizing, etc. Er kan zomaar iets spelen of veranderen waardoor dit gebeurt, zeker bij twer ongeholpen voedsters.
Is de voedster die de dupe is, wel helemaal gezond?

Ik ben benieuwd hoe je dit op wil gaan lossen. Castreren kan maar zoals ik aangeef, geen garantie.

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 15:19

Eoweyn_x schreef:
_Blacky_ schreef:

Dat heb ik gelezen. Maar ik merk hier dat het voorjaar er erg inhakt. En ik heb gecastreerde rammen met gecastreerde voedsters, de rammen zijn constant bezig met rijden en de voedsters erg onrustig. Dus het kan best zijn dat het dat is. En dat nu dus het probleem is.

Overigens, twee van mijn voedsters, zusjes, gingen ook 2 jaar hartstikke goed samen, in een 2 verdiepingenhok. Toen ik ze overnam was die vrede gauw voorbij. Grotere ruimte, verhuizing, etc. Er kan zomaar iets spelen of veranderen waardoor dit gebeurt, zeker bij twer ongeholpen voedsters.
Is de voedster die de dupe is, wel helemaal gezond?

Ik ben benieuwd hoe je dit op wil gaan lossen. Castreren kan maar zoals ik aangeef, geen garantie.

aan dit antwoord heb ik wat meer! je vorige antwoord was erg kort door de bocht. beide konijnen zijn in goede conditie. ik heb ze samen gezet op de benedenverdieping. nadat ze even hebben gevochten ging het langzaamaan steeds beter. ze mag nog niet in de buurt komen maar ze is wel geaccepteerd in het benedenhok. dus ik heb een beetje hoop

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 18:39

Yes! ze liggen tegen elkaar aan in de ren! De plek waar ze echt niet werd geaccepteerd

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 19:03

Super TS!