Het was een ontzettend gaaf weekend, gelachen, serieuze spanning gehad en veel geleerd.
De schapen waren vlug, op zaterdag ging dat dan ook flink de soep in. Ik had vreselijke zenuwen, klapte dicht en het werd een zooitje

Zondag pakte ik het anders aan, schop onder m'n kont en gewoon doen zoals ik het kan.. Eerst al wat warm grens gelopen (grens is bijv de grens van een fietspad naar gras, een grindpad naar gras, langs de stoep etc) bij het starten de hond ook op de grens gezet, m'n tijd genomen en toen pas de schapen uit de pen gehaald, zodat de schapen vanaf een afstandje aan die grote zwarte konden wennen. Beaucerons zijn zeer imponerend met hun voorkomen, ze hoeven maar te staan en stralen al zoveel uit dat de schapen daar al snel van schrikken als ze het niet gewend zijn. Met een jonge onervaren hond erg lastig dus.
Vanuit de pen moesten we lopen naar het graasperk, daar aangekomen moest de hond de grens lopen (Een strook gras in een vierkant die kort gemaait is, en op de hoeken een paaltje zodat de hond weet dat ze de grens moet lopen) de hond loopt de grens zodat de schapen in het perk blijven, maar zonder ze te storen tijdens het eten. Even later moest de hond bij een hoekpaaltje zitten, jij op de volgende hoek en je hond bij je roepen zonder dat deze naar de schapen gaat. Missie volledig voltooid want dat kan ze erg netjes. Er moest weer verder gelopen worden, over het pad met steun van het hek terug richting de pen. Tussendoor kwam je nog een denkbeeldige kruising tegen met druk verkeer

Ik kwam voor het certificaat net 3 puntjes te kort door het missen van ervaring maar werd wel 3e in mijn klasse

Op zaterdag wonnen we een mooie herderstok

Als iemand weet hoe dat werkt met rechtstreeks foto s plaatsen? Ik krijg ze wel geüpload alleen weet ik niet wat ik daarna moet doen....