Fci herding trial traditional style

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

essiesilly

Fci herding trial traditional style

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 22:56

Afgelopen weekend hadden we in Groede (Zeeuws Vlaanderen) de 2e fci herding trial ever in Nederland. Dit keer met een internationale titel te behalen. Traditional style (TS) staat voor alle andere hoedende honden uit rasgroep 1,2 en 5 behalve de bordercollie en kelpie. Van oudsher worden zeer verschillende hoedende honden gebruikt bij de kuddes. Er waren dan ook veel verschillende rassen die mee deden, vb Hollandse herder alle 3 variëteiten, Pyrenees herdertje, bergermasco, Bearded collie, tervurense herder, en ik, de jongste combinatie met mijn zelf gefokte Beauceron meisje Bisou :)
Het was een ontzettend gaaf weekend, gelachen, serieuze spanning gehad en veel geleerd.
De schapen waren vlug, op zaterdag ging dat dan ook flink de soep in. Ik had vreselijke zenuwen, klapte dicht en het werd een zooitje ;) disc want er was een schaap weg.
Zondag pakte ik het anders aan, schop onder m'n kont en gewoon doen zoals ik het kan.. Eerst al wat warm grens gelopen (grens is bijv de grens van een fietspad naar gras, een grindpad naar gras, langs de stoep etc) bij het starten de hond ook op de grens gezet, m'n tijd genomen en toen pas de schapen uit de pen gehaald, zodat de schapen vanaf een afstandje aan die grote zwarte konden wennen. Beaucerons zijn zeer imponerend met hun voorkomen, ze hoeven maar te staan en stralen al zoveel uit dat de schapen daar al snel van schrikken als ze het niet gewend zijn. Met een jonge onervaren hond erg lastig dus.
Vanuit de pen moesten we lopen naar het graasperk, daar aangekomen moest de hond de grens lopen (Een strook gras in een vierkant die kort gemaait is, en op de hoeken een paaltje zodat de hond weet dat ze de grens moet lopen) de hond loopt de grens zodat de schapen in het perk blijven, maar zonder ze te storen tijdens het eten. Even later moest de hond bij een hoekpaaltje zitten, jij op de volgende hoek en je hond bij je roepen zonder dat deze naar de schapen gaat. Missie volledig voltooid want dat kan ze erg netjes. Er moest weer verder gelopen worden, over het pad met steun van het hek terug richting de pen. Tussendoor kwam je nog een denkbeeldige kruising tegen met druk verkeer ;) hier moest je je hond vooruit sturen en de hond moest de kudde stoppen. Hier kreeg ik de maximaal haalbare punten voor. Een stukje verder moest je de pen weer open maken en de schapen er in zetten, maar die waren allang weer gevlogen naar het hek waar hun vriendjes achter stonden ;) dus hop samen met bisou de schapen ophalen, moeilijk want je moet de hond ip de juiste afstand laten wachten (staan of zitten) en zelf de schapen eerst in beweging krijgen, je hond loopt later rustig mee en loopt vooral aan de zijkanten van de kudde. In 1x liepen ze de pen in, joepie! Ik was erg trots op bisou <3
Ik kwam voor het certificaat net 3 puntjes te kort door het missen van ervaring maar werd wel 3e in mijn klasse :) we hebben nog veel te oefenen maar de wil van beide kanten is erg groot!
Op zaterdag wonnen we een mooie herderstok :)

Als iemand weet hoe dat werkt met rechtstreeks foto s plaatsen? Ik krijg ze wel geüpload alleen weet ik niet wat ik daarna moet doen....

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:06

Dat klinkt interessant! En met foto's inderdaad vast nog leuker.

Heb je de bokt upload gebruikt? Dan moet je na het uploaded nog even op de foto klikken. :-)

essiesilly

Re: Fci herding trial traditional style

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 06:23

Ik klik idd op de foto (via m'n telefoon) als hij geüpload is, maar er gebeurd niks

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 06:48

Gaaf zeg! Waar kun je zoiets leren? Zijn daar clubs voor?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 07:04

Er zijn niet echt clubs voor lindy, op verruit de meeste plekken waar ze met schapen trainen kan je alleen terecht met de border collie, af en aan kom je plekken tegen waar je wel mag komen met je hoedende hond alleen krijg je dan ook "les" op de border collie manier en willen ze vooral dat je hond zich zo gedraagd ;) dat gaat dus gewoon niet werken. Op een paar plekken in Nederland kan je echt terecht voor goed les met je hoedende hond, omdat de herders daarvan ook hoedende honden hebben en ze jaren lange ervaring hebben in het opleiden van hoedende honden bij hun grote kudde.
In de toekomst hopen we wel meer plekken te hebben waar je goed les krijgt op de hoedende manier :)

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:36

Wat gaaf zeg! Jammer dat wij er niet van wisten.. ik zou zo graag eens kijken hoe het er met andere rassen aan toe gaat. Wij hebben zelf Borders en drijven ook, maar dat is inderdaad heel anders.
Wat jij zegt over de lessen herken ik ook, wij kennen veel mensen die ook andere rassen les geven en er eigenlijk niets vanaf weten.

Mijn vriend heeft toevallig een week terug gekeken bij een beauceron dag in aalten.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:31

Kunnen jullie omschrijven wat er zo anders is aan drijven met andere rassen vergeleken met Borders?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 13:22

LindyH schreef:
Kunnen jullie omschrijven wat er zo anders is aan drijven met andere rassen vergeleken met Borders?

Ja dat kan ik :)

Als een herdershond vooral achter de kudde werkt, heet het dat hij drijft. De schaapherder zelf zal voorop lopen of eveneens de kudde volgen. Ook kan de hond een kudde die zich op enige afstand bevindt naar de herder toe drijven. In ieder geval wordt bij het drijven het vee verplaatst.
Subtiel drijven door dreigend staren (eye) is kenmerkend voor de border collie.

Bij het hoeden moet de hond er o.a voor zorgen dat een grazende kudde bijeen blijft, binnen door de herder aangegeven grenzen. Vaak aangegeven door een strook gemaaid gras of op elke hoek van het perceel een paaltje. De hond fungeert dan als levende omheining en kan zich ook naast de kudde bewegen. Dit is van belang als een weidegebied in blokken begraasd en bemest moet worden.
Naast de kudde op de "grens lopen" word gebruikt als de herder met kudde bijv langs de weg moet lopen. Doordat de hond op de weg loopt zorgt hij dat er geen schapen die kant op gaan zodat auto s veilig kunnen passeren.
Hoedende honden werken niet met eye maar ieder ras heeft zijn eigen manier van werken, kleine hondjes als bijv de Pyreneese herder of de västgötaspets maken vaker gebruik van hun stem ;) de Beauceron imponeert met zijn voorkomen etc

Vaak werken borders ook met kleine groepjes schapen die opgehaald worden dmv een outrun.
Hoedende honden werken met grotere groepen (minimum aantal op trial is 30 schapen) maar in Duitsland worden bijv trials georganiseerd met 200/300 schapen per hond.

Hier een filmpje om te zien hoe het er bij hoedende honden aan toe gaat. Op een gegeven moment zie je de kudde stil staan en grazen, hier loopt de hond zijn onzichtbare grens. Ook zie je het verschil dat de herder voorop de kudde loopt

https://m.youtube.com/watch?v=WWjLYdcXBIA

Dit is een filmpje van een border trial (veel minder schapen en de herder loopt niet voorop de kudde maar laat de hond een outrun maken)

https://m.youtube.com/watch?v=U_lGtdJ0yvI

Een aanvulling hierop wat ik zelf ervaar is dat als ik met m'n grotere kudde en mijn hond loop voel ik echt een eenheid, een team, we werken samen en hebben allemaal evenveel respect coor elkaar. Savonds ligt mijn hond bij wijze van naast de schapen in het stro te slapen.
Dat ervaar ik anders bij een border die meer opdrijft en ook op drijft van de herder af

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 15:39

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 00:08

Interessante uitleg wat betreft het hoedende werk en de werkstijl van je beaucerons.

Echter wat betreft het bordercollie deel van je verhaal is het een beetje klok en klepel...
Het is duidelijk dat je geen ervaring hebt met écht bordercollie werk.
En dan heb ik het niet over trials, dat is sport, en hoogstens een simulatie van werk.

Dat filmpje is overigens niet echt een geweldig voorbeeld, ontzettend korte outrun.

Ik heb het over het verzamelen van schapen in een free range setting zoals wij het hier op het IJslandse hoogland en en zoals het oorspronkelijke "hillwork" in bijvoorbeeld Schotland wordt gedaan.

Enfin beetje off topic.

Leuke foto´s, zijn er ergens filmpjes te zien van dat toernooi?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 00:36

Leuk om hierover meer te lezen.
Ik heb zelf geen ervaring met schapen drijven, maar ik weet wel dat de border collies van de schaapherder hier in de buurt bij de dijkbegrazing wel degelijk langs de straat en dus de kudde patrouilleren om ervoor te zorgen dat de schapenpootjes allemaal netjes in de berm blijven en de auto's op de smalle dijk gewoon door kunnen rijden. Deze honden hoeden dus ook?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 04:14

Kuggur schreef:
Interessante uitleg wat betreft het hoedende werk en de werkstijl van je beaucerons.

Echter wat betreft het bordercollie deel van je verhaal is het een beetje klok en klepel...
Het is duidelijk dat je geen ervaring hebt met écht bordercollie werk.
En dan heb ik het niet over trials, dat is sport, en hoogstens een simulatie van werk.

Dat filmpje is overigens niet echt een geweldig voorbeeld, ontzettend korte outrun.

Ik heb het over het verzamelen van schapen in een free range setting zoals wij het hier op het IJslandse hoogland en en zoals het oorspronkelijke "hillwork" in bijvoorbeeld Schotland wordt gedaan.

Enfin beetje off topic.

Leuke foto´s, zijn er ergens filmpjes te zien van dat toernooi?

Ga nou niet zo in de verdediging ;)
Ik snap dat het een korte uitleg is, en de grootste verschillen nl het werken met eye, de afstand, het opdrijven staan er in... Daarnaast zit er groot verschil in afstand (dicht op de kudde of er verder van af) en de wil om zelf te beslissen, als ik bijv een commando stop geef en mijn hond loopt de andere kant op door en ik kijk naar achter zie ik dat ze gelijk heeft, ze beslist zelf dat er een schaap "weg wil" en anticipeert daarop.
Ik heb van beide zowel de border als een hoedende hond een trial filmpje gepakt dus daarbij kan je best vergelijken, natuurlijk! Is dat niet al het werk wat ze doen want dat is bij de hoedende hond ook niet.. En natuurlijk snap ik dat het in de praktijk er ook nog anders aan toe gaat..
Maar goed back to the point
Een kort videootje van afgelopen weekend, interview van de tv dus zoveel werk zie je niet maar toch
https://m.youtube.com/watch?v=nDTGDK_Xa ... e=youtu.be

Xyzutu ja hoor dat is oa hoed werk

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 05:19

Aaah Groede, leuk :). Ik was dat weekend op de zaterdag in Groede. De hondenschool waar ik train gaf die dag training op Groede podium. Altijd leuk, trainen op onbekend terrein.

Mooie foto's van je dame, ze heeft het goed gedaan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 17:02

essiesilly schreef:
Ga nou niet zo in de verdediging ;)
Ik snap dat het een korte uitleg is, en de grootste verschillen nl het werken met eye, de afstand, het opdrijven staan er in... Daarnaast zit er groot verschil in afstand (dicht op de kudde of er verder van af) en de wil om zelf te beslissen, als ik bijv een commando stop geef en mijn hond loopt de andere kant op door en ik kijk naar achter zie ik dat ze gelijk heeft, ze beslist zelf dat er een schaap "weg wil" en anticipeert daarop.

Het is niet zozeer een kwestie van in de verdediging schieten, en het is jammer dat je het zo opvat.
Het is meer een (tevergeefse) poging misverstanden uit de weg te ruimen.
Bijvoorbeeld hetgeen je zegt in het dikgedrukte deel geeft aan dat er geen begripskader aanwezig is over hoe bc´s in het echt werken.

Jammer dat ik je niet eens mee kan nemen in de göngur (je bent welkom). Dan zou ik je outruns kunnen laten zien van meer dan een kilometer, honden die achter de volgende berg verdwijnen om schapen te halen ("wil om zelf te beslissen".... :') ), die kuddes van honderden schapen drijven etc.

Dat jij alleen precisie trial werk kent, op een klein veld met 4 of 5 schapen (die in de fci trials iha belachelijk goed gedogd zijn) betekent niet dat bordercollies dús alleen zó werken.

Enfin, je begon zelf over bordercollie werk in je topic dus daar wilde ik graag even op reageren, ik zal er verder over ophouden.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 17:59

O nee hoor ik weet ook zeker wel dat ze ook anders werken alleen om een heel duidelijk verschil te laten zien heb ik deze filmpjes gepakt. De grote outruns zullen onze honden idd nooit doen, daar werkn ze veel te dichtbij op de kudde voor.
Hier in nl zijn ook kuddes die met borders werken (steeds vaker in combinatie met een hond van een van de hoedende rassen) zo zijn er bij verschillende kuddes Hollandse herders, is er bij de kudde van ruinen die werkt en fokt met kelpies nu een Beauceron uitsluitend voor het hoeden/grens lopen en bewaken van de kudde. Etc
Vind het geweldig om al die verschillende honden te zien, want er is niet maar 1 goede manier
Jammer dat IJsland iets uit de route ligt hahaha had graag eens mee op pad gegaan!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:34

Bedankt voor de uitleg!

Is het eigenlijk duur om te trainen met schapen? Uit de westernwereld weet ik dat het trainen met koeien heel erg duur is en dat boeren hun koeien daar eigenlijk niet voor willen lenen. Geldt dat voor schapen ook? Zijn er ook speciale schapenhouders die schapen 'leveren' voor de sport?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 19:03

Leuke foto's! Klinkt als een geslaagde dag, proficiat :)

Andere rassen werken anders als een border, dat is zo :+

Ik heb hier thuis een aantal keren een beauceron aan de schapen gehad, die loopt er veel korter op dan een border ooit zou doen.
Mogen ze van mij ook gerust, dat ze anders werken vind ik geen probleem maar ik verwacht wel een stop als je dat vraagt, of op zijn minst afremmen, ze moeten voor mij niet gaan liggen zoals een border dat doet, maar niet als de schapen al hard rennen er nog steeds even hard achteraan blijven denderen, en totaal niet luisteren zodat de schapen bijna door de draad vliegen.
Toont ie nu eigen inzicht...prima, daar heb ik ook geen moeite mee, van mij mag een hond in die zin ongehoorzaam zijn als ie sheepsense toont. Ik kan me ook vergissen en de hond gelijk hebben.
Heeft m.i. niets te maken met een ander ras willen trainen als een border, maar met een ongehoorzame hond. En dan een die dat niet doet om de kudde bijeen te houden, maar omdat het een leuk spelletje is. En jammer genoeg (een verder heel erg aardig baasje) die haar hond alleen gaat "uitlaten aan de schapen". Daar ga je niet snel iemand voor vinden die daar tijd in de training wil steken.
Ongeacht om welk ras het gaat..

Ik heb voor mijn werk op de kudde een snelle, gehoorzame hond nodig, die ik op verre afstanden de schapen kan laten sturen. Voor de verplaatsingen loop ik ook voor de schapen en de hond erachter.
Meestal nog met een hond voorop, om de kudde te helpen "afremmen" en bij te sturen.
Hoe groter de kudde, hoe trager dat stopt of van richting veranderd, de rest achteraan duwt nl nog door als de schapen vooraan al beginnen te stoppen.
En als je langs een graanveld moet waar de schapen niet in mogen lopen is het wel handig als je nog een hond hebt die daar kan afgrenzen.

Als ik dacht dat ik dat met een beauceron kon doen dan zou ik zeker wel over dat ras na willen denken, zeker gezien de gezondheidsproblemen die de border collies hebben.
Vind het een mooi ras, zonde dat er de laatste jaren weinig geselecteerd is op werkeigenschappen, en dat ze zelfs in Frankrijk haast niet meer ingezet worden in het werken aan vee...

Zo gezien is het dus alleen maar positief dat er aan de weg getimmerd wordt om met andere rassen serieus aan het werk te gaan!

Zo komen er wellicht meer mensen waar iemand met een ander ras kan trainen.
Op dit moment ken ik persoonlijk alleen Andre en Helen P. die daar serieus mee bezig zijn.

Edit: net het filmpje wat je gepost had van de border collie gezien, daar zou ik niet blij van worden als een van mijn borders dat zou doen. Die laat gewoon 2 schapen achter :n

Met trial training kom je btw niet ver in het prakrijkwerk.
Daar was ik in Frankrijk heel snel achter op de kudde van Charmille.
En daar leert ook een border wel binnen 2 dagen grenzen te lopen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 07:24

Leuk sassy, maar idd wat je zegt, dat jagen mag nooit! Daarom is mijn trainings opbouw ook heel anders, geen stop is niet los bij de schapen!!! Scheelt gejaag, scheelt stress bij de schapen hond en baas en je hoeft niet met druk/straf te werken om de hond af te remmen.
Door vanaf het begin grens lopen aan de lange lijn aan te leren kan je jagen voorkomen en leer je ze dat ze grens moeten lopen, naast de kudde moeten lopen etc. Mijn juf heeft daar heel veel ervaring mee, zelf herder bij kuddes geweest heeft Hollandse herders ruwhaar , heeft een hondenschool gehad, gedragstherapeut en weet heel veel van opbouw qua leren. Wou dat ik haar eerder tegen gekomen was!
Want no offense uiteraard tegen de naam die je noemt waar je terecht kan maar ook daar is het "op de border manier" trainen en word het dus vaak jagen wat je later weer moet gaan straffen om in te dimmen.. ;)
Zeker is het praktijk werk anders! Dat heeft me ook wel aan t denken gezet of ik echt trial wil lopen, al zitten er wel weer genoeg onderdelen in die in de praktijk ook voorkomen
Waarom denk je dat een Beauceron dat niet kan? :)
Ik heb de mijne dit weekend aan 3 prof herders (Nederland en Duitsland) kunnen verkopen ;)
Er zijn in Frankrijk oa nog best veel die puur op t vee werk fokken hoor alleen hebben deze vaak geen fb oid. Daarnaast zijn heel veel beaucerons ook al hebben ze geen schapen ouders nogsteeds heel goede werkers

@lindy nee het is niet duur (meestal rond de 12 a 15 euro) wel moet je echt goed kijken welke scholen jou kunnen helpen (je mag altijd een pb sturen)
Een goed begin is nl het halve werk :) ik ken ook "scholen" waar je welkom bent met andere rassen maar waar de hond op z'n kop geslagen word als hij te wild word... (Hier weer het zelfde, voorkomen is beter dan genezen)
Je hebt bepaalde schapenrassen nodig, die vallen onder loopschapen. Deze zijn ranker en hoger op de poten kunnen hierdoor dus langere afstanden lopen dan dikke texelaars.
Ikzelf heb Drentse heideschapen en grote heideschapen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 09:39

Iets wat er al eeuwen in zit, fok je er niet zomaar uit.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:29

Waarom ik denk dat ik dat met een beauceron niet kan?
Ik heb er nog geen "live" zien werken die de dingen laat zien wat ik nodig zou hebben.

Misschien ook nog niet de juiste gezien? Dat kan natuurlijk...

Van karakter zitten er nogal eens wat issues ook, de twee van hier uit de buurt: de reu on-trainbaar voor iemand aan de schapen, omdat ie mensen pakt als ie denkt dat ze te dichtbij zijn baas komen, en hoe snel pak je niet iemand bij de arm om de richting bij te sturen bijv. zou bij die hond bepaald niet verstandig zijn, dan zou ik baasje zonder zelf mee het veld op te gaan naar de schapen moeten laten gaan, dat doe ik niet omdat ik mijn schapen te graag zie...

Het teefje luistert dus niks omdat baasje alleen maar lief wil zijn voor haar, dat weet ze zelf ook, en ze ziet het schapendrijven alleen maar als "leuk voor de hond" zegt ze zelf ook.
En als je ook maar een pietsie druk zet door bijv. met een zak te wapperen doet ze niks meer aan de schapen, het is dus heel moeilijk die hond te doen luisteren (of alleen al van richting te laten veranderen aan de schapen), want ze is zoveel zachter als een border.

Dat zijn dus niet de beste voorbeelden denk ik.
Tel daarbij op dat die als ze ook maar een halve seconde de kans krijgen achter de herten aan jagen in het bos...ik kan hier geen hond gebruiken die jaagt.

Als gezegd, ik vind het prachtige honden, maar voor mij moet een hond ook stabiel en trainbaar zijn.
En ook willen meewerken en luisteren naar de baas.
Soms kom je met een kudde in situaties waar je geen 5 seconden over hebt om te debatteren met een hond, dan wordt het snel onveilig, als je op straat verkeer tegen komt bijv., of op het museum, daar lopen bezoekers met kleine kindjes.
Dan moet ik gewoon ten alle tijde zeg 99% controle kunnen houden op de kudde.
Tel daarbij op dat ik ook graag zie dat een hond sheepsense heeft, en verwacht dat ie soms ook zelfstandig dingen kan (en mag) oplossen op een veilige manier.
Dat maakt natuurlijk dat de lat redelijk hoog ligt voor wat een hond betreft waar ik mee zou werken.

Misschien zou ik eens bij jullie naar de training moeten komen kijken om daar een ander beeld bij te krijgen :D

Dat ze in Fr. niet veel ingezet zouden worden hoor ik van de mensen die ik ken die daar herderen, maar ook hier geldt waarschijnlijk weer wat de boer niet kent eet ie niet.
Borders zijn natuurlijk de honden die mensen als "schapenhond" kennen, omdat die op trials gezien worden :+

Bij Andre traint bijv. ook iemand met een Mudi, en die werkt daar ook mee aan de kudde.
Nog een ras wat ik tot voor kort niet kende, en die blijkbaar heel bruikbaar zijn.

De mensen van Charmille hebben sinds 2 jaar een working kelpie, omdat ze de blessures van de borders beu zijn, met hun heb ik het ook gehad over de beauceron, vlgs hun zijn daar niet veel mensen enthousiast over aan de kudde.
Maar ook hier kan het natuurlijk weer zijn dat ze niet de juiste honden gezien hebben...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:37

_San87_ schreef:
Iets wat er al eeuwen in zit, fok je er niet zomaar uit.

Denk je dat echt? Geloof me, je kunt in luttele generaties de selectieve fok van eeuwen totaal teniet doen.
De showbordercollies zijn daar een droevig voorbeeld van, en in de conformatiefok zijn er gevallen te over.

Je onderschat schromelijk de combinatie van eigenschappen die een goede werkhond moet hebben, "dat hou je er niet zomaar in". Een voorwaarde is dat de honden werken, alle honden in de stamboom. En met werkcapaciteit als hoofd (enig!) selectiecriterium worden gefokt.

Denk je dat je een Totilas kunt fokken uit paarden die generaties lang niet onder het zadel zijn geweest?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 11:16

Ik denk dat ik al weet welke jij bij je schapen hebt sassy :) een arlequin?
Je hebt idd niet echt goed beeld, en uiteraard ben je van harte welkom als je eens wilt komen kijken!
Mijn hond jaagt zeer zeker niet op herten, wild oid en heb ik geen discussies mee, zij ziet zelf als er iets fout gaat en reageerd daar op.
zij is vanaf jongst af aan geleerd om zelf oplossingen te zoeken en is daarin ook heel creatief :)
Uiteraard is ze nog vol in ontwikkeling (en ik ook)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:52

essiesilly schreef:
@lindy nee het is niet duur (meestal rond de 12 a 15 euro) wel moet je echt goed kijken welke scholen jou kunnen helpen (je mag altijd een pb sturen)

Bedankt voor het aanbod. Het is nu nog niet aan de orde maar misschien is dit iets voor mij als mijn paard is overleden. Die loopt op zijn laatste benen, alleen weet ik niet hoe lang die zijn. :)
Ik heb nog geen (geschikte) hond, dus het is goed om te weten dat het nogal wat uitmaakt voor de sport wat voor hond je hebt.