Hond maakt deuren open..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xPearl

Hond maakt deuren open..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 22:00

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen..

We hebben een hele leuke hond van rond de 7 jaar (Weet t niet zeker, dan zou ik in t boekje moeten kijken) al vanaf pup af aan. Nooit geen problemen en een hele makkelijke hond, die goed luistert.

Als wij weggaan of gaan slapen of iets zit hij in de bijkeuken samen met onze andere hond. Nu kan hij in de bijkeuken gewoon 'loslopen'. Hij kan dan ook bij zijn water en voerbak. Onze andere (jonge) hond zit nog in de bench, want die sloopt nog wel eens wat. Dus die zit daar lekker :Y).
Een tijd terug begon hij aan de deur naar de keuken te krabben om de klink om te krijgen. Nu hebben we die klink omhoog gezet en deed hij het niet meer.
En zo ineens begon hij weer. Aan de wc deur, de badkamer deur en weer de keukendeur. Soms krijgt hij ze los, en soms niet. Wat dus betekend dat hij de hele deur kapot krabt en de verf dus loslaat op sommige plekken..
Maar wat meneer nu dus elke ochtend flikt; Hij maakt de keukendeur los, en gaat aan de gangdeur krabben, waardoor je je helemaal kapotschrikt.. Alsof iemand je huis aan t verbouwen is :'). Nu was t meestal rond een uur of half 8, maar laatst was t al kwart over 6 dat meneer aan de gangdeur zat..

Maarja.. Nu? Iemand enig idee wat we kunnen doen? Het was zo van de 1 op de andere dag en er is niks veranderd. Hij weet donders goed dat hij verkeerd zit, want als hij hoort dat je beneden komt, duikt hij al in zn mand (Terwijl we hem niet straffen, want het is niet op 'heterdaad').. Ook doet hij t als we eventjes weg zijn..
We wouden onze jonge hond net leren om ook 'los te lopen', maar dat lijkt ons nu geen verstandig plan :')

Dus iemand tips? We hebben echt wel het beste voor onze honden over, maar waar dit wegkomt.. Niet echt lekker wakker worden in de ochtend :7

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:01

hoe moet gewoon leren dat hij niets bij deuren te zoeken heeft.

http://www.onlinehondenspeciaalzaak.nl/ ... n-hond-kat

meestal staan ze er 1-2 keer op en dan weten ze het..
alleen gebruiken wanneer je er niet bent..
zodat hij weet dat als je er wel bent, hij de deur mag passeren.

weet hij het bij de bijkeuken, dan leg je m bij de volgende deur waar hij het probeert.
net zolang tot hij doorheeft dat geen enkele deur een uitnodiging is om zich op uit te leven..

het kan zijn dat hij wat verlatingsangst heeft.. alleen het krabben versterkt die angst alleen maar.. het weghouden bij de 'uitgangsroute' zal uiteindelijk dan leiden tot overgave/uitzitten en daarna tot ontspanning
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 13-04-16 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:02

1 van mijn honden is hier ook een ster in. Klink omhooggezet, hij keek er eens even naar, en maakte hem open. Als een slotje op de deur niet mogelijk is, wij laten hier nu de deuren klemmen, met een sok ertussen. Zo krijgt hij hem niet open en is de lol eraf.

xPearl

Re: Hond maakt deuren open..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 22:06

@ElenaMM77
Heb je wat meer info over die matten? Klinkt wel interessant!

@Utixo
Nja. Onze deur naar boven die klemt al redelijk. Het is 'm nog niet gelukt om hem open te maken (Ook omdat we dan al beneden zijn voordat hij 'm echt openheeft), wat dus betekend dat onze hele deur straks verf-loos is :')

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:08

Maar als je toch gewoon de keukendeur laat klemmen? Zodat hij die niet meer open krijgt.

De matfen twijfel ik over. Je wel niet dat de hond angst voor de deur krijgt, aangezien hij er als jullie er zijn wel gewoon door mag toch?

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:09

Hier ook eentje.
Op heterdaad betrapt en doet het nu haast niet meer.
Sommigen deuren hebben ronde klinken, zelfs dat lukt hem.
Zou het ook niet weten, wat zou kunnen dienen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:10

Wat is zijn motivatie denk je?
Verlatingsangst?
Medisch probleem?
Wilt hij bij jullie zijn of wilt hij naar buiten?
Is het begonnen met een incident? Aanleiding?

Ik denk dat je moet gaan beginnen met je hond proberen te begrijpen. Vanuit daar kun je het voor je hond gaan oplossen en verbeteren.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:10

Wij deden ook eerst de klinken omhoog, maar dat lukte onze hond ook om open te maken.
Je kan draaiknoppen nemen, das het makkelijkst.
Als hij eenmaal doorheeft dat het echt niet lukt geeft hij het wel op.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 22:17

@Utixo
Dat had ik inderdaad ook al tegen m'n ouders gezegd. Of overal klinken omhoog. Maar hun zijn dus bang dat de hond dus de verf van de deur krabt. Wat op sommige plekken als is gebeurd. Want als je thuis komt, soms je wat verf op de grond zegmaar.. En hij mag idd verder overal lopen als we er zijn, en door de deuren. Behalve naar boven, want we hebben liever geen dieren boven.

@_Alarm_wlkp
Dat is dus t probleem. We proberen hem dus op heterdaad te betrappen, maar hoe zachtjes je ook doet boven, hij hoort je aankomen, en vliegt zn mand in :')

@hannanas
Dat weten we dus niet. Het was zo van de 1 op andere dag. Hij heeft het in die 7 jaar nog nooooit gedaan.. Medisch gok ik ook niet, want hij ziet er ook niet anders uit en gedraagt zich hetzelfde, behalve met de deuren dan.
Naar buiten gok ik ook niet. Dan blaft hij wel. En mn vader gaat 's nachts weg voor het werk, en dan komen ze ook buiten als ze willen. En als we beneden komen, rent hij ook niet gelijk naar de achterdeur..

Wel 'fijn' om te horen dat meer honden t doen haha

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:24

Dus de jonge hond was er al?
Hij lijkt niet bang voor de bijkeuken?
En het is niet alleen snachts?
Wellicht heeft er een inbreker naar binnen staat koekeloeren waar hij van is geschrokken bijvoorbeeld.
Als je de hond in de woonkamer laat, doet hij het dan ook?

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:28

De stalhond doet dat ook altijd als hij in de kantine moet. De eigenaren hebben ook de klink omhoog gezet, maar dat kon hij na 2 keer alweer open maken. :+ Nu hebben ze gewoon een houten plank in de deurpost geschroefd en die draaien ze ervoor, kan hij die klink wel openmaken, maar kan hij er alsnog niet door. Daarna is het over en is hij rustig.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 22:31

Hannanas schreef:
Wellicht heeft er een inbreker naar binnen staat koekeloeren waar hij van is geschrokken bijvoorbeeld.

we hebben de andere hond sinds vorig jaar Januari/Februari. Dus dat is vast het 'probleem niet'
Hij doet het nu ook overdag ja. Mn moeder was even naar de winkel (ik, mn vader en zus waren er ook niet) en toen ze thuiskwam was de deur weer open..
hmm... ik gok niet op n inbreker ofzo. Meestal gaat hij dan goed tekeer dat de buren hem ook horen :')
Wat hij doet als we m loslaten weet k niet.. dat is t proberen waard..

@sarahilse
Dat is in huis denk k geen optie haha!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:39

Ik ben razend nieuwsgierig !
Jammer dat ze niet kunnen praten.
Er moet een reden zijn.
Van bang tot medisch tot : ik heb ooit een keer in de woonkamer mogen liggen en nu wil ik dat altijd hee ik krijg de deuren open moooooi.
Zeker na 7 jaar out of the blue.

Ik hoop dat het snel is opgelost.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 22:45

Hannanas schreef:
Ik ben razend nieuwsgierig !
Jammer dat ze niet kunnen praten.
Er moet een reden zijn.
Van bang tot medisch tot : ik heb ooit een keer in de woonkamer mogen liggen en nu wil ik dat altijd hee ik krijg de deuren open moooooi.
Zeker na 7 jaar out of the blue.

Ik hoop dat het snel is opgelost.

Ik ga dat morgen eens overleggen. Lig nu al in bed, dus ik ben benieuwd of ik morgen wakker word door meneer hond :').

Verder heeft hij vroeger best eens los gelopen in de keuken/woonkamer als we even weggingen.. Maar verder nooit moeilijk gedaan en zo ineens was t ; HEE DEUR!

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:50

Is een camera met spraak een idee voor in de kamer waar de honden snachts zijn? Kan je hem op afstand straffen op stem en door te observeren kom je misschien ook bij de aanleiding van het probleem. ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:54

Utixo schreef:
Maar als je toch gewoon de keukendeur laat klemmen? Zodat hij die niet meer open krijgt.

De matfen twijfel ik over. Je wel niet dat de hond angst voor de deur krijgt, aangezien hij er als jullie er zijn wel gewoon door mag toch?

En dan blijft je hond hondenluiken graven in iedere deur die hij tegenkomt, hij krijgt ze alleen niet meer open?

Bij zo'n mat moet je goed onderscheid maken tussen wanneer je er niet bent, dan zit de deur dicht en mag hij er niet uit, en wanneer je er wel bent staat de deur open en mag hij erdoor..

een dichte deur heeft hij niets bij direct bij de deur te zoeken.. drentelen dat hij eruit wil, of kort aanslaan als hij eruit wil, kan ook enkele centimeters voor de deur.

De matjes geven een lichte schok op het moment dat er contact is, aangezien er verder niemand is gaat hij dat associëren met de dichte deur.

M_EL_ISSA schreef:
Is een camera met spraak een idee voor in de kamer waar de honden snachts zijn? Kan je hem op afstand straffen op stem en door te observeren kom je misschien ook bij de aanleiding van het probleem. ;)

dan heb je nog steeds het probleem als je slaapt, of weg bent?

de probleem is meestal dat er een vorm van verlatingsangst is, of de drang om alles en iedereen in het oog te houden als je er niet bent. Simpelste manier is de tricker niet toegankelijk te maken
En dat is dat hij zijn nagels in het hout kan zetten.. want de deur niet open krijgen zal waarschijnlijk leiden tot andere pogingen.. zoals proberen de deurpost eruit te bijten, of zijn tanden breken op de deurklink (hoeft niet, maar er zijn vele gevallen waarbij het niet open krijgen van de deur uiteindelijk escaleert).
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 13-04-16 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 22:56

M_EL_ISSA schreef:

Vaak lopen die camera's een paar seconden achter en ben je eigenlijk net te laat voor het moment :(

Misschien een beetje rude wat ik ga zeggen. Maar een schokband :) Je hoeft hem echt niet hard te zetten. Gewoon op de laagste stand. Voeltie bijna niet.

Hoop nu niet dat ik half bokt over mij heen krijg. Dit is alleen mn eigen mening en een optie :)

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:05

xPearl schreef:
Hannanas schreef:

we hebben de andere hond sinds vorig jaar Januari/Februari. Dus dat is vast het 'probleem niet'
Hij doet het nu ook overdag ja. Mn moeder was even naar de winkel (ik, mn vader en zus waren er ook niet) en toen ze thuiskwam was de deur weer open..
hmm... ik gok niet op n inbreker ofzo. Meestal gaat hij dan goed tekeer dat de buren hem ook horen :')
Wat hij doet als we m loslaten weet k niet.. dat is t proberen waard..

@sarahilse
Dat is in huis denk k geen optie haha!

Haha, nee dat is waar. :Y)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:06

Probleem met de teletac is dat je echt moet corrigeren als hij begint. Niet als je er wakker door wordt, dan ga je het doel voorbij, als hij eerst krabt, en pas na enkele minuten een schok krijgt. Dit is bijna niet uitvoerbaar.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 23:13

Uiteraard is vanuit de oorzaak denken wijs.

Los daarvan, practische tips die kùnnen helpen:
Klinken niet omhóóg maar juist omláág layeb wijzen.
Voor de meeste honden is dat beduidend moeilijker dan omhoog.
Bovendien geen risico dat ze met halsband of poot kunnen blijven hangen aan die onhoogstaande klink.

Anders zijn draaiknoppen serieus ook wel een optie.

Als iets ècht niet meer lukt, dan zal het proberen uiteindelijk (na een extra fanatieke uitprobeerperiode) uitdoven/ophouden.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 00:54

Kijk eens naar de Sss-cat, ideaal ding! Is een apparaatje (Links op de foto) wat je neer kunt zetten op de plek waar ze zich misdragen en komen ze in het bereik dan spuit hij. Gewoon lucht, dus kan geen kwaad.

Ergens bovenop zetten, zo'n plantentafeltje oid, boven rughoogte van de hond. Staat hij dan gewoon onder het apparaatje dan gebeurd er niks, maar springt hij tegen de deur op, dan gaat hij af.
Afbeelding

Wij hebben hem en het is een ideaal ding. Doet ze geen pijn, niet gevaarlijk en ''straft'' precies op het goede moment :j

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 10:45

Nou, vanmorgen was ik al wakker, maar begon hij om half 8 weer. Maar op 1 of andere manier ging hij terug naar zijn mand toen de deur open was? en er was niemand naar beneden gegaan. Dus toen ik beneden kwam was de deur los (hij is niet naar boven geweest!) en hij lag in zn mand..

Zo'n mat klinkt wel interessant. Dat is misschien wel een oplossing als niks werkt!

En met die camera idd; Dat kan niet als we slapen/weg zijn. Dus dat is 't nadeel.. Denk niet dat dat de oplossing is..

En ook met de schokband; Wij horen boven niet als hij de wc, badkamer of keukendeur openmaakt. Alleen de gangdeur horen wij. Dus daarme zijn we al te laat..

Over de klink omlaag heb ik nog helemaal niet nagedacht! En dan zo dat je de klink dan omhoog (dus opzij eigenlijk) moet doen om de deur open te krijgen?

Haha Daphne, wat n uitvinding! :'). Ik ga daar thuis eens naar kijken

zal vanavond eens foto's maken van hoe onze deuren er nu uit zien..

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 21:41

Nou. Zo zien de deuren er uit..

Badkamer;
Afbeelding

Wc;

Afbeelding

En de keukendeur..

Afbeelding

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 21:46

Afbeelding

De onze weet gewoon dat ze t kan.. :')
Ach.. Als ze oud en versleten is, komt er wel een nieuwe deur..

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 21:55

nine1987 schreef:
[ [url=m/5nwfhb.jpg]Afbeelding[/url] ]

De onze weet gewoon dat ze t kan.. :')
Ach.. Als ze oud en versleten is, komt er wel een nieuwe deur..

Holy o.o

Ik hoop niet dat t zover komt. Dan flipt mn vader m hahaha _O-