Tips gevraagd over konijn die niet eet.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Tips gevraagd over konijn die niet eet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 19:55

Hallo,

Het gaat om Cattoo, Voedster van 4,5 jaar oud.
Je eerste gedachte zal wellicht zijn, wat cliché een konijn die niet eet ga naar de dierenarts. Dit zijn we gisteren ook geweest. Sinds zaterdag eet mijn konijn eigenlijk niks meer van haar brokjes. Ze krijgt Supreme Science konijnenvoer en normaal at ze haar bakje vrij snel leeg, maar dat deed ze niet.

Zondag reageerde ze amper op dingen. Normaal springt ze tegen de tralies op, ook als we haar een blaadje sla voorhielden of wat dan ook. Toch maar aanzien want ze heeft wel vaker van die dagen dat ze 1 dag even wat sloom is en daarna is er niks meer aan de hand. Maandag veranderde er niks. Ze leek wel iets alerter gelukkig maar at nog steeds niet. Heel klein beetje sla en een klein beetje rucola maar haar brokjes niet. Toch de dierenarts 's avonds maar gebeld en die zei zo snel mogelijk te komen omdat het altijd ernstig is als een konijn niks eet. Bij de dierenarts werd ze nagecheckt etc. volgens de dierenarts waren haar tanden oke. Ze woog 3kilo. Echter merkte ze dat haar baarmoeder wat opgezet was. We hebben haar nooit laten steriliseren, dat was ons ook nooit verteld, maar goed terugdraaien kunnen we niet. Toen gaf ze aan dat het mogelijk kanker was maar het kon ook zijn dat ze de baarmoeder voelde omdat haar buik was in gevallen.

We kregen nu antibiotica en een middel om de eetlust op te voeren en dwangvoer (mochten jullie tips hebben hoe je dat het beste kan toedienen graag want ze doet heel moeilijk en vind het bijna sneu.).

Toch twijfel ik heel erg of het kanker is of dat enkel haar darmen stil liggen. Brokjes eet ze nog steeds niet, net zoals een appeltje bijvoorbeeld. Terwijl ze paardenbloem eet alsof ze nooit gegeten heeft. Dat eet ze super graag.

Ik vroeg mij af of er meer mensen hetzelfde gehad hebben. Of dat ze nog andere tips hebben wat het zou kunnen zijn. Ze is nog redelijk alert. Kijkt nog helder uit haar ogen en drinkt wel. Ze zit wel de hele tijd te graven. Uiteraard beseffen willen wij ook dat zij, hoe verschrikkelijk ik het ook vind, niet onnodig moet lijden en willen ook zeker voor het weekend een besluit gaan nemen. Maar het blijft lastig. Dus ik dacht wie weet hebben jullie nog tips of wat dan ook. Ik weet dat jullie geen dierenartsen zijn.

Liefs
HorseTimeXL

nienke555

Re: Tips gevraagd over konijn die niet eet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:16

Ach sneu voor je konijn! Ik ben geen dierenarts inderdaad, dus ik kan je niet echt 'medisch' advies geven. Ik heb geen ervaring met tumoren in de baarmoeder.

Wel vraag ik me af of ze nog hooi eet? (Want daar hoor ik je niet over in je verhaaltje).

Over de dwangvoeding: Wij deden onze konijnen altijd tussen onze benen (je gaat dan op je knieën zitten). Misschien een beetje sneu, maar het hielp wel! Ze kwamen dan niet tot nauwelijks weg.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:52

In een handdoek wikkelen. Niet leuk, maar dan kunnen ze niet wegspringen.

hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 22:55

Hi

Heb je getemperatuurd?
Keutelt je konijn. ( zet hem op een kleedje dan kan je het checken)

Dwangvoer je kan het lekkerder maken door er bv een schepje baby wortelhap er door te mengen.
Gebruik een voerspuitje met een grotere opening. Je kan ook proberen om het op een schaaltje aan te bieden.
Ze eten het ook veel makkelijker als je het lauwwarm aanbied.

Als het door pijn komt zou je een pijnstiller kunnen geven.

Succes en beterschap

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 22:57

Nee het is verschrikkelijk. Ja ze eet kleine beetjes hooi. Heel minimaal.

Echter paardenbloemen eet ze ontzettend gulzig dat is eigenlijk het enigste wat ze op dit moment heel graag wil. Dus wij zijn vanavond naar het park gegaan en heel veel geplukt want dit kon je onbeperkt voeren en hebben het nat gemaakt met water zodat ze ook vocht binnen krijgt. Ja dan maar zo.. Haar darmen moeten toch in werking. Hoop gewoon niet dat het een tumor ofzo is..

Temperatuur was helemaal normaal. Geen boven en ook helemaal geen onder temperatuur gaf de dieren arts aan. Haar keutels zien er normaal uit maar echt mega klein.

Misschien is een pijnstiller misschien nog een optie idd.

Vind het verschrikkelijk haar steeds te dwangvoeren. Ze gaat zo in protest. Maar ze moet het toch..

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:35

Ik zou met de paardenbloem toch ook wel opletten. Wellicht zit er in dat park een ziek wild konijn en neem jij dat met die bloem mee naar jou konijn..

AnoliJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 08:46

Ik had met mijn vorige konijn oom meerdere malen het niet eten en kleine keutels probleem. Wilde idd ook alleen maar paardenbloemblad eten. Nou dat heeft ze dan ook onbeperkt gekregen. Het risico op overbrengen van ziektes heb ik voor lief genomen na twee dagen paardenbloemblad was ze er weer boven op. Geen stress en drama met dwangvoeren en toch weer een gezond konijn.

Vooral doen dus ts :j Maar ook heel verstandig dat jullie nu alvast nadenken over wat te doen ivm een weekend wat er ook weer aan komt.

hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:24

Begrijp niet waarom de dierenarts antibiotica meegeeft. Logischer is m.i darmstimulerende middelen en pijnstiller. Antibiotica is juist slecht voor de darmen en dat wil je nu niet. Sommige konijnen verliezen juist hun eetlust geheel of deels door antibiotica.

Pas op met veel paardenbloem te geven als hij het ni gewent is ontstaat er misschien diaree. Ik zou ook niet plukken in het wild.

Heb je al keutels gevonden? Ik denk eerder aan een verstopping. Dan kan je 3x daags lactulose geven. Te koop bij de apotheek. En daarbij primeran, als je dit niet hebt zou ik adviseren snel naar kk da te gaan.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 09:34

Ja de dierenarts gaf ook aan de paardenbloem zeker te voeren. Vanavond weer een hoop plukken. Dit maken we nat. Wij nemen ziektes ook maar even voor lief. Zo lang ze maar wat binnen krijgt.

Update: ze is vandaag begonnen met het eten van hooi weer en zonnebloem pitten. Dus zal het toch de goede kant op gaan? Ze blijft wel helder uit de ogen kijken en ook buiten toen ze los was, was ze wel beweeglijk.

Ja we hebben een paar keutels gevonden. Wel heel klein dat wel.

Ze heeft alleen nu wel donders goed door wanneer ze medicijnen moet krijgen. Arm beest.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:41

En het was geen baarmoeder ontsteking? Dan voel je de baarmoeder namelijk ook. En hier worden ze heel ziek van. Ik zou zoieso als ze goed is opgeknapt laten steriliseren

AnoliJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:44

hoefijzers schreef:
Begrijp niet waarom de dierenarts antibiotica meegeeft. Logischer is m.i darmstimulerende middelen en pijnstiller. Antibiotica is juist slecht voor de darmen en dat wil je nu niet. Sommige konijnen verliezen juist hun eetlust geheel of deels door antibiotica.

Pas op met veel paardenbloem te geven als hij het ni gewent is ontstaat er misschien diaree. Ik zou ook niet plukken in het wild.

Heb je al keutels gevonden? Ik denk eerder aan een verstopping. Dan kan je 3x daags lactulose geven. Te koop bij de apotheek. En daarbij primeran, als je dit niet hebt zou ik adviseren snel naar kk da te gaan.

Diarree is iets wat je liever wilt voorkomen dat ben ik met je eens. :j

Maar als ik zelf moet kiezen tussen geen keutels en diarree, ga ik voor diarree. Liever een konijn dat goed eet en diarree tijdelijk heeft dan een konijn dat niet eet en ook niet meer keutelt.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 10:01

Nog een update: kreeg net van m'n zusje te horen dat ze sinds zaterdag brokjes eet. Het zijn er weliswaar slechts 5 maar het is in ieder geval wat. Nu knabbelt ze op hooi.

Oke dus het zou ook een ontsteking kunnen zijn. Ben inderdaad serieus aan het overwegen om haar te laten steriliseren.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:04

Zo snel mogelijk die baarmoeder eruit.
Konijn in een handdoek rollen, zo kunnen ze niet weg en gaat het dwangvoeren makkelijk.

Krijgt ze pijnstilling? En misschien zijn darmstimulerende middelen ook wel handig. Metocloral en cisaral drops.
Ik heb dit weekend ook een konijn met stilliggende darmen gehad. Ik gaf hem metocloral (4x daags), cisaral (2 x daags), infacol voor evt gas (4x per dag 1 ml), 2x daags pijnstilling, venkelthee iedere medicatie/voerbeurt, vol spuitje á 3 ml.
Verder dwangvoeren, 5 ml per keer, zo'n 8-10 x per dag. Nu gelukkig afgebouwd naar 6. Wie weet heb je er wat aan.
Laatst bijgewerkt door Eoweyn_x op 13-04-16 10:10, in het totaal 2 keer bewerkt

AnoliJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:06

Doen ts, ook al is het niet haar baarmoeder dan weet je in ieder geval dat die het in de toekomst ook niet meer kan veroorzaken. Zou alleen wel even overleggen met de DA over de narcose en nazorg, want verzwakt een operatie ingaan is ook niet prettig.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 10:07

Ja het was of antibiotica of pijnstiller. Daar ben ik nu over aan het twijfelen maar volgens mij was het geen pojnstiller.

We blijven uiteraard de kuur afmaken tot maandag. Wil idd niet weer onnodig risico lopen. Zit wel een kostenplaatje aan maar goed zou haar niet kwijt kunnen.

De dierenarts heeft meteen al gezegd dagelijks even naar ons te bellen met de vraag hoe het gaat.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:09

Hoe heet het middel?
Ik vind pijnstilling in dit geval toch wel noodzakelijk. Pijn kan namelijk ook de reden zijn dat ze zo slecht eet...

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 10:11

Zal ik vanavond even sturen. Het ene middel is Metacam.

AnoliJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:13

Dat is pijnstilling :j

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 10:19

Ah oke. Dan vind ik het wel spannend hoe ze er straks erna is. Als ze geen pijnstilling meer krijgt.

hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:23

Je moet niet te licht over diaree denken. Hier kunnen ze ook aan overlijden.

Jou konijn heefteen verstopping want ze heeft hele kleine keutels. Een verstopping kan overgaan in GAS dus let op.

Mijn advies:
-lactulose
-primeran
-metacam
-hooi
- GEEN brokjes die blijven te lang in darmen
-los lopen
-evt buikje masseren
-beetje dwangvoeren pas op voor overvoeren is maagverstopping

Metacam is een pijnstiller

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:27

Ik zou het voorlopig nog wel doorgeven :) sowieso tot ze zelf beter eet.

@hoefijzers, een verstopping hoeft niet over te gaan in gas, zijn twee hele verschillende dingen.
Bovendien zal de verstopping eerst opgelost moeten worden voor je kunt gaan voeren.
Het klinkt voor mij eerder als stilliggende darmen doordat het konijn te lang niet gegeten heeft.

Als ze nu weer keutelt denk ik niet perse aan een verstopping, maar ik zou het voorleggen aan je DA. Ook om misschien wat metocloral en cisaral te regelen..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:28

Klinkt eerder als een baarmoederontsteking.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 10:30

Bedankt Hoefijzers! Waar kan je dat lactulose halen? Maakt niet uit hoeveel dat kost.

Ja ik vind het ook lastig om te weten wat het is. Konden ze maar praten. Was het zo makkelijk. Moet vanavond wel even kijken hoe en wat dat ze straks omdat ze nu wel wat meer begint te eten, ze niet teveel krijgt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:30

Och de stress van een konijn dat niet eet... weet er alles van... Ik heb hier een voedster die dus álles eet wat ze maar kan vinden in huis. Maar ook zeer dikke vacht (rex) en dus heeft ze af en toe een verstopping en stopt ze spontaan met eten.
Darmen in beweging houden is je nummer 1 prioriteit. Zorg dat je Cisaral of iets dergelijks in huis hebt voor dit soort situaties. Ik start er meteen mee als mevrouw weer eens een prop in haar buik heeft. Niet dwangvoeren totdat je ziet dat er gekeuteld is, anders maak je de obstructie nog veel erger.
Zodra er gekeuteld is moet er weer voeding in, desnoods dwangvoer... Kijk uit met pijnstilling, er zijn pijnstillers die als bijwerking geven dat ze de eetlust remmen. Biedt tussen het dwangvoeren lekkere dingen aan die ze normaal graag en makkelijk eet. Ookal zijn het misschien niet de meest verantwoorde keuzes. En... zien eten doet eten is het spreekwoord. Als ze een vriendje heeft geef hem of haar dan ook lekkere dingen. Mevrouw hier is soms over te halen te gaan eten als ze ziet dat haar vriendje iets lekkers krijgt.
En drinken is heel belangrijk... Je kunt hooithee zetten (pluk hooi, heet water erop en af laten koelen). Geef haar kleine slokjes in een spuitje en pas op dat ze zich niet verslikt.

Sterkte met het meisje. Als je de pijnstillers staakt kun je nog wel een lekker warme kruik bij haar leggen. Dat werkt ook ontspannend en pijnstillend op de buik en ze kan er dan zelf voor kiezen om er tegenaan te kruipen.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 10:38

O wauw bedankt voor de tip zeg! Ja dat heeft zij dus ook. Het is een kruising tussen een vos konijn en een hangoor dus ze heeft veel lange plukken haar.