Blaasgruis kat. En nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Blaasgruis kat. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 16:57

Aloha,

Ik zit met mijn spreekwoordelijke handjes in mijn spreekwoordelijke haar. Mijn Oscar van 2 had vandaag last van blaasgruis, heel zielig maar we zijn goed geholpen door een alleraardigste dierendokter. Alleen vertelde de assistente mij dat ik Oscar nu voortaan voor de rest van zijn kattenleventje op blaasgruisbrokjes moet zetten, een klein kapitaaltje per zak die ik dan het liefst natuurlijk bij hen haal want zij hebben het beste merk, je kent het, wij van Omo raden Omo aan.

Maar Oscar eet eigenlijk rauw met hier en daar een brokje tussendoor. Die brokjes tussendoor doen we dus niet meer, maar moet ik dan nu echt overstappen op blaasgruisbrokken? Kan hij geen kuikentjes en karkasjes (en carnibest) eten? Ik bel morgen nog even mijn oude dierenarts die een stuk neutraler in de wedstrijd zit maar misschien zijn er bokkers die me nu al kunnen helpen/geruststellen.

edit: Ik geef Oscar ook als ik heel heel eerlijk ben eigenlijk veel te veel lekkere ongezonde dingetjes dus daar stop ik nu ook mee. Ik denk dat het eerder daardoor komt dan door het rauw.

Daihyo

Re: Blaasgruis kat. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:01

Geef je nu Carnibest? Daar kreeg de mijne gruis van. Op Haaksbarf en DARF geen last meer gehad.
Verder inderdaad even niets anders geven dan dat.
Mijn blaasgruis kat doet het daar nu al een aantal jaar goed op. Wel was het overigens belangrijk dat eerst het gruis verdwijnt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:06

Heb je toevallig een drinkfontein? Sinds wij die hebben drinken ze veel vaker. Overigens krijgen ze hier ook gewoon vlees(smuldier) en een paar gram brokjes als snack.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 17:07

Ja we hebben van die Carnibest worsten al geven we in de praktijk dus meer vogels en eendagskuikens want dat lusten ze alle vier heel graag. Verder runderhart en kippenhartjes.

Deze zak maak ik nu maar op maar ik weet dus niet in hoeverre de informatie die ik krijg onpartijdig is, zeg maar. En die zakken tikken lekker aan, 20 euro voor 1,5 kg.

Drinken doet Oscar trouwens heel goed dus daar kan het niet aan liggen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:08

lieveli schreef:
Ja we hebben van die Carnibest worsten al geven we in de praktijk dus meer vogels en eendagskuikens want dat lusten ze alle vier heel graag. Verder runderhart en kippenhartjes.

Deze zak maak ik nu maar op maar ik weet dus niet in hoeverre de informatie die ik krijg onpartijdig is, zeg maar. En die zakken tikken lekker aan, 20 euro voor 1,5 kg.

Drinken doet Oscar trouwens heel goed dus daar kan het niet aan liggen.

Oke top!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:14

Mijn katertje heeft ook last van blaasgruis. Ik voer prins struvite wat goedkoper is maar wel een echt dieetvoer. (30 euro voor 5 kg ) daarbij is ook mijn kat dol op vlees en vers vlees verzuurd de urine ook dus dat is ook al een pluspunt. Drinken doet mijn kat heel weinig, hij heeft een fontein en krijgt kattenmelk aangelengd met water zodat hij toch wat meer vocht binnenkrijgt.

Sann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:15

Ik zou wel eerst de blaasgruis oplossen met een voeding van de dierenarts (of prins struviet,verkrijgbaar bij dierenspeciaalzaak).
Daarna kun je rustig weer over naar je eigen voeding.
Pas als het blijft terugkomen is het nodig om zo'n voeding altijd te geven.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 17:17

=
Sann_ schreef:
Ik zou wel eerst de blaasgruis oplossen met een voeding van de dierenarts (of prins struviet,verkrijgbaar bij dierenspeciaalzaak).

Ja we hebben een zak Sanimed, die moeten we opmaken. Maar dat is dus hoofdzakelijk rijst en aardappel, daar wil ik Oscar niet voor vast op zetten.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:22

Mijn kat heeft ook blaasgruis gehad, twee keer achter elkaar. Hij krijgt nu voer van Kattovit, de goedkoopste brokken voor katten met struvietstenen. Ze hebben ook nat voer en TED smult er echt van. Om te zorgen dat hij voldoende vocht binnen krijgt doen we bij zijn avond brokjes lauw warm water.

70% van de katten krijgt vroeg of laat weer last van stenen op normaal voer..en €130 per verstopping vind ik best veel

Sann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:23

lieveli schreef:
=
Sann_ schreef:

Ja we hebben een zak Sanimed, die moeten we opmaken. Maar dat is dus hoofdzakelijk rijst en aardappel, daar wil ik Oscar niet voor vast op zetten.

Snap ik, de prins struviet word altijd aangeraden 12 weken te voeren. Daarna is de blaasgruis weg en kun (moet, want anders gaat het de andere (verkeerde) kant op) weer vlees geven.
Blaasgruis kan namelijk prima eenmalig zijn.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:28

Onze kat eet al jaren dat voer. In het begin trouw alleen die brokjes, eten van de andere katten bleef hij vanaf. Maar laatste tijd eet hij mee met de vlees-maaltijden van de andere katten en ik merk geen verschil qua gezondheid (of lijn)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:31

Onze kat heeft ook blaasgruis gehad. ( met penisamputatie tot gevolg)
Dierenarts werkt met royal canin,
wij geven hem nu prins vitalcare
maar je kunt inderdaad ook 12 weken struvite geven en daarna de vitalcare

kijk eens op discount4pets.nl, daar hanteren ze wel mooie prijzen ;)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:36

Wij voeren Cat chow urinary, even online kijken waar je de goedkoopste kan bestellen.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:38

Heel opvallend dat zoveel katten blaasgruis krijgen op Carnibest! Ik zou overgaan op een ander merk. Eendagskuikens kan prima. Je kunt de eerste week ascorbinezuur-poeder (vitamine C) door de kvv doen om het blaasgruis te doen oplossen.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 17:46

Mijn kater doet al jaren goed op Prins vital care adult fit. Ik voerde daarvoor struviet dieetvoer, maar toen hij eenmaal schoon is, ben ik overgestapt op prins adult fit.
Mijn kater is nu al jaren gruisvrij.
Verder drinkt hij veel uit de kraan. Hij krijgt nu soms gourmet vleesvoer en verder niks.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 23:56

Meikje schreef:
Heel opvallend dat zoveel katten blaasgruis krijgen op Carnibest! Ik zou overgaan op een ander merk. Eendagskuikens kan prima. Je kunt de eerste week ascorbinezuur-poeder (vitamine C) door de kvv doen om het blaasgruis te doen oplossen.

Ik denk dat het bij Oscar eerder komt door alle lekkere niet-voor-katten-bedoelde hapjes die hij van mij krijgt. Als ik eerlijk ben. :')

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 00:07

Wat geef je hem dan allemaal?
Hoe is zijn gewicht en heeft hij stress?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 00:10

5 kg, geen stress, hij is heel relaxed. Hij krijgt (kreeg) wel eens een stukje kaas of een plakje ham of hij mocht het bakje tonijnensalade uitlikken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 00:13

Hmm en zijn bloed is oké?
Ik hoop dat de blaasgruis eenmalig is.
Ik zou blijven barfen en wellicht de kruiden pillen gaan proberen, eurologist.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 00:15

Ik weet niet of zijn bloed gecontroleerd is. Wat zijn dat voor kruidenpillen?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 00:34

Mijn blaasgruiskater zit nu al jaren aan de Royal Canin Urinary s/o. Ik ben eind vorig jaar overgestapt op goedkopere brokken, ook voor katten met blaasproblemen. Dat ging een paar weken goed en toen zat hij weer verstopt. Doodzieke kat en weer 400 euro lichter bij de dierenarts.

Ze krijgen nu weer de Urinary, en soms een keer tonijn, rauwe kip, rundvlees of een blikje natvoer. En ik heb er maar vrede mee gesloten dat mijn katten 60 euro per maand opvreten. Ik denk maar zo: gelukkig heeft mijn paard geen blaasgruis :x

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 01:16

Mijn kater begon rond zijn tweede jaar ook met blaasgruis. 2 jaar op urinairy gehad van royal canon. Zelfs nog een zwaardere variant als de SD. Kat bleef gruis en stenen houden, geopereerd en zes weken later zat hij weer helemaal vol op de echo van blaas te zien. Inmiddels op een type gruis wat niet door de urinairy opgelost kon worden volgens da.
als laatste probeersel op carnibest overgezet met het eerste jaar tabletten ter ondersteuning van eurolgist. Bij veel stress heeft hij nog weleens iets last ervan ( dan gaat hij op andere plaatsen plassen als de bak ) maar geen urineweginfecties meer en ook geen bloed meer bij de urine. Laatste ab kuur is 4,5 jaar geleden geweest na een verhuizing toen ik ging samenwonen met mijn vriend die ook al een kat had. Veel stress dus. Kat is nu 9,5 jaar. Voordat ik overging naar de carnibest had hij elke 4 tot 6 weken wel een ab kuur nodig doordat hij Den blaasontsteking Door de stenen en gruis had. Hier dus juist goede ervaringen met carnibest. Is ook enige wat hij eet aan vers vlees, andere merken hooguit 1 x en dan hoeft hij het niet meer. Andere poes trouwens hetzelfde. Zij vond het vlees lekkerder als brokken dus toen is ze ook overgegaan op vlees. Vacht van beide is veel beter als op brokken, verharen minder en veel minder ontlasting. Voor de royal canin gaf ik hills dus ook geen slecht voer..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 04:46

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 06:44

Hier ook een kat met blaasgruis, krijgt ook de urinairy bij de dierenarts weg. Ik voer gewoon onbeperkt. en savonds krijgt hij wat kip omdat hij gewent was vlees (zakjes) te krijgen maar dat volgens mijn dierenarts niet goed was voor een kat met blaasgruis.en meneer wil wel graag zijn "avond eten" hebben

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 06:58

Hier ook twee blaasgruis katten, wij bestellen de brokken altijd online, 2x9 kg en dat scheelt aanzienlijk in prijs! Rond de 7 a 8 euro per kg ipv inderdaad 15 euro of zelfs nog meer.