Houtkorrels in de kattenbak - hoe schoonhouden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Houtkorrels in de kattenbak - hoe schoonhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 21:53

Onlangs ben ik overgestapt van klonterende kleikorrels (prachtige alliteratie) naar houtkorrels in de kattenbak.
Redenen daarvoor:
afval kan in de biobak (en klei is een ongunstig product voor afvalverbranding)
de kleikruimels vond ik overal in huis. (voorheen niet... het lijkt alsof de kwaliteit veranderd is)

Poes accepteert het prima. De houtlucht maskeert de geur goed.
Alleen ben ik er nog niet over uit hoe ik dit het beste schoon kan houden.
Iedere dag het 'gruis' scheppen, wat ik in eerste instantie deed, lijkt het niet te zijn.
Dan kan ik iedere 3 dagen de hele bak verschonen.
Hoe doen jullie dat?
Hoe en hoe vaak scheppen? Hoe vaak helemaal verschonen?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Houtkorrels in de kattenbak - hoe schoonhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:03

Wij hebben sinds kort een peewee kattenbak waarbij de houtkorrels in de onderdak valt samen met de urine wanneer de kat in de kattenbak krabt met zijn poot. De ontlasting kunnen we er dan met een schepje uit scheppen. Wij vinden het erg handig.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:05

Bij houtkorrels is het volgens mij gewoon poep scheppen en gruis laten zitten. En dan met regelmaat de hele bak leeggooien.

Heb het toevallig laatst ook geprobeerd, maar zowel ik als mijn katten vonden het niets en het ging stinken. Zo'n PeeWee bak klinkt mij overigens wel goed in de oren!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:09

Een kattenbak met zeef is dan ideaal, de Ferplast Magix bijvoorbeeld.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:12

Ik schep het hele natte( is donkerder en de drollen eruit en eens in de Zoveel tijd de hele bak Verschonen

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:13

Hier doe ik 4 dagen met een houtkorrel bak met 2 katten op 1 kattenbak. En dan ligt er niet eens de aanbevolen hoeveelheid in. Wel moet ik zeggen dat ik ook uitkijk naar een Peewee.
Gruis laat ik inderdaad liggen, en drollen haal ik er 1x per dag uit.
Wel ligt het hier een matje voor de kattenbak. Scheelt een hoop uitloop.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:15

zonnebloem18 schreef:

Maar hier moet je wel klontervormend grind/hout voor hebben. De meeste van houtkorrels vallen als gruis uit elkaar. Dat mengt zich dan direct dus weer met het schone spul..

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:19

Hier ook een peewee bak. Ben er tevreden over :j en de kat ook. Heb overigens de grootste variant. En heb er nu plospan korrels in liggen. Zijn wel wat grover dan de originele peewee korrels. Maar qua verbruik merk ik geen verschil.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:22

Ik gebruik sinds kort Greenwoods plant fibre om ongeveer dezelfde redenen als jij.

http://m.zooplus.nl/shop/katten/kattenbakvulling/greenwoods/greenwoods_klontvormend/475448

Het zijn wel houtkorrels maar wel in de vorm van grind.

Ik heb deze schep gekocht:

http://m.zooplus.nl/shop/katten/kattenbak_kattenverzorging/mattenschepjes/schepjes/174179

Hiermee schep ik in ong. 3x scheppen alle poepjes en plasjes uit de bakken en zeef ik de goede korrels zo de bak weer in. Dit scheelt heel veel schoon grind weg gooien. 1x in de week gooi ik gewoon de hele bak leeg.

Ik wilde eerst ook een PeeWee maar dit werkt imo net zo goed. En ik heb nu 3 zeer tevreden poezels en een blij vriendje die geen stankies meer ruikt!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:23

kiwiwitje schreef:
zonnebloem18 schreef:

Maar hier moet je wel klontervormend grind/hout voor hebben. De meeste van houtkorrels vallen als gruis uit elkaar. Dat mengt zich dan direct dus weer met het schone spul..

Zo kan je juist het gruis er uit zeven en weggooien, dan moet je alleen de drolletjes er nog los uitvissen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:36

zonnebloem18 schreef:
kiwiwitje schreef:

Zo kan je juist het gruis er uit zeven en weggooien, dan moet je alleen de drolletjes er nog los uitvissen.[/quote]

Nee, want zoals de advertentie van de Ferplast magic aangeeft, blijven de klonten liggen. Het gruis valt er door heen. Dat is ook wat de foto afbeeld. Doordat de houtkorrels uit elkaar vallen, word het geen klont, en los gruis met pies. Dat zakt er door heen, en dan mengt dat dus gewoon weer met het grind. Alleen klontervormend grit/hout en drollen blijven liggen.
*stomme 2 quotes regel..*

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:39

Hangt van de maat houtkorrels af. Als de hele houtkorrels groter zijn dan de maas van het rooster dan werkt het toch, ondanks dat het eigenlijk anders bedoeld is. Dan zakt het gruis er doorheen maar blijft het schoon er juist op liggen (en de drollen).

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:45

Ik schep elke dag de poep eruit en het natte. En om de dag gooi ik alles weg, scheutje afwasmiddel in de bak en spoel hem dan even schoon. Ik doe er een halve schep (paardenbiks schep) korrels in. Wel vindt ik dat je snel gruis hebt wat erg uitloopt. Maar vindt dit wel beter werken dan grit.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:45

Mizora schreef:
Hangt van de maat houtkorrels af. Als de hele houtkorrels groter zijn dan de maas van het rooster dan werkt het toch, ondanks dat het eigenlijk anders bedoeld is. Dan zakt het gruis er doorheen maar blijft het schoon er juist op liggen (en de drollen).

Zo bedoel ik hem inderdaad!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 23:14

Dank jullie wel voor de tips. Ik ga een en ander uitproberen.
Ik heb korrels van het merk 'no problem' en een gewone kattenbak.
Die moet eerst op, mocht ik toch overstappen op wat anders.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 23:41

Idd peewee kattenbak. Werkt echt super fijn. Ben nu weer naar grit ivm jonge kat die er een rotzooi van maakte met de houtkorrels helaas maar vond het peewee systeem echt geweldig. 1 keer per dag ff drollen eruit en verder keer met schepje erdoorheen zodat het zaagsel nog beter naar de bodem gaat. In de onderste bak had ik dan kattenbak zak. Eens per 2/3 dagen knoop erin en nieuwe erin. Qua werk was dat echt beter dan nu met grind haha.

Heb ook houtkorrels in gewone bak gehad maar dat vond ik echt waardeloos omdat de plasjes natuurlijk zaagsel worden en dus lastig eruit te scheppen was en laten zitten werd het een grote boel en steeds schone korrels weggooien vond ik ook niet alles.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 00:12

Mizora schreef:

Dan heb je flinke korrels nodig. Tenminste dat is wat de kattenbak daar laat zien. De werking die jij noemt is echt iets wat de peewee wel heeft. Die is veel fijner. Ik bedoel de maas..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 02:52

Kattenbak met dubbele bodem! Ideaal.
Het uit elkaar bevallen hout schud je zo eruit als een zeef.
Peewee heeft mooie bakken.
Vriend heeft al z'n bakken van peewee, werkt als een trein in combi met bijv no problem korrels.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 06:37

Ik verschoon 2 keer per week de hele bak. Geen beginnen aan hier om de drollen eruit te halen en onze kat plast veel.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:36

Een peewee is echt ideaal hiervoor! Het gruis zakt er inderdaad door waardoor je dus alleen de poep er uit hoeft te scheppen en de onderste bak met gruis te verschonen. Ik vond het echt een super systeem. Helaas wil mijn kat niet op houtkorrels dus ik heb weer een gewone bak met grit maar als dat niet zo was had ik hem zeker nog gehad!

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:46

In het kattenhotel bij ons gebruiken we ook houtkorrels. We verschonen in rustige periodes 10 tot 30 kattenbakken per dag en in de zomer periode meer dan 100/200 per dag.
Wij hebben een zeef gemaakt, gooien de kattenbak leeg in de zeef, drollen eruit met een schepje. Dan even zeven, schepje door de houtkorrels halen (plat zodat je eventueel klonten uit elkaar drukt) nog eens zeven en de rest in de kattenbak terug.
Binnen 2 minuten heb je een schone kattenbak ;)
Succes!

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:59

Ik heb het ook een tijdje gebruikt en ik schepte altijd eerst de drollen eruit en daarna schoof ik de schone korrels aan de kant waarna ik het gruis op de bodem er nog zoveel mogelijk uit probeerde te scheppen.
Het idee van de bio etc. vond ik erg mooi maar uiteindelijk ben ik toch maar weer overgegaan naar de klontvormende kleikorrels, een stuk makkelijker in gebruik vond ik en mijn katten vinden dat ook prettiger.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:08

BianCatjee schreef:
In het kattenhotel bij ons gebruiken we ook houtkorrels. We verschonen in rustige periodes 10 tot 30 kattenbakken per dag en in de zomer periode meer dan 100/200 per dag.
Wij hebben een zeef gemaakt, gooien de kattenbak leeg in de zeef, drollen eruit met een schepje. Dan even zeven, schepje door de houtkorrels halen (plat zodat je eventueel klonten uit elkaar drukt) nog eens zeven en de rest in de kattenbak terug.
Binnen 2 minuten heb je een schone kattenbak ;)
Succes!

Dit inderdaad! Werkt hier ook het makkelijkst.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:11

Silly1972 schreef:
Ik schep het hele natte( is donkerder en de drollen eruit en eens in de Zoveel tijd de hele bak Verschonen

Zo doe ik het ook :), ik vind hout heel fijn, maar de ellende is wel dat ze
het zo snel uitlopen :)

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:14

zonnebloem18 schreef:

Is zo'n lade met zeef ook apart te koop?
Heb zitten kijken naar de kattenbakken, maar het oog wil ook wat hoor, wat een lelijke dingen :o