Oudere hond creëert verlatingsangst na verhuizing

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Oudere hond creëert verlatingsangst na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 13:42

Mijn Berner sennen teefje uit 2007 is twee weken geleden met mij mee gegaan naar mijn nieuwe huis.
We hebben hier een mooie tuin en net als in ons vorige huis slaapt ze snachts binnen en overdag is ze lekker buiten.
De afgelopen drie jaar is zij helaas al drie keer naar een andere woning gegaan, dus ze zal best weer even moeten wennen en zeker voor een oudere hond zal dit niet makkelijk zijn.
Maar hoe los ik dit op?

Sinds dat we hier drie dagen woonde is ze ineens kussens gaan slopen. Ze trekt ze helemaal uit elkaar in honderd duizend stukken. Ze piept de hele dag, voelt zich nog helemaal niet op haar gemak.
Probleem is, ik kan haar niet meer alleen laten..
Alles wat ze tegen komt maakt ze kapot als ik niet thuis ben. Ze is heel erg aan mij gehecht (altijd al geweest) maar nu lijkt het dubbel zo erg te worden. Ze verliest mij geen seconde uit het oog, loopt elke pas achter me aan en jankt snachts heel veel.

Nu heeft mijn vader laatst in mijn tuin een hekje geplaatst waar ze dus achter zou moeten blijven omdat ze anders aan de tuinmeubelen begint. Dat is de afgelopen 4 dagen nog niet gelukt. :n

Ik weet dat ik het tijd moet geven, maar dit kan eigenlijk niet veel langer zo. Ik snap dat ze overstuur is en ik wil haar alle tijd van de wereld geven, maar hoe kan ik haar van mijn spullen laten afblijven?
Zijn er meer mensen met ervaringen over dit soort "streken" bij honden die net van een nieuw thuis hebben gekregen?

Ik hoor het graag.

Afbeelding
Het hekje dat geplaatst is.

Afbeelding
Gedeelte waar ze niet mag komen, onder de veranda.

Afbeelding
De chaos als ik thuis kom,elke dag.

PS: kussens binnen leggen heb ik al gedaan ondertussen, maar ze maakt nu echt alles kapot wat los en/of vast zit.

Mizora

Re: Oudere hond creëert verlatingsangst na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 14:47

Zo min mogelijk alleen blijven is op het moment het belangrijkste. Als ze al niet ontspannen is als ze niet alleen is, is daar het eerste probleem. Ik zou beginnen met oefenen dat ze niet achter je aan blijft lopen. Dus gewoon op haar kussen/plaats laten liggen terwijl jij 1/2/3 meter verderop ben, kijk waar haar grens is en probeer die voorzichtig stukje bij beetje te verleggen.

Ook een adaptil-band kan helpen om haar meer rust te geven, net als de korrels "Puur rust" (tegenwoordig heet het Puur tranquil: http://www.medpets.nl/puur+tranquil/ ).

Je afbeeldingen doen het bij mij niet.